downlights igjen - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 17 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 332
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Å hvis dere snakker om 230v halogen så er jeg totalt uenig med dere begge da er det bare Micromatics AB600 som holder, grunnet at det er den eneste jeg har vært borti som tåler kortslutningsstrømmen fra en 230V halogenpære. Dog så takler den jo bare 525W. Jeg har steder der jeg har måttet bruke 1000LRI... Micromaticen er jo ikke så pen men når man får den inn i en elkoramme så ser man ikke forskjell...

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FSHelgeland
    Å hvis dere snakker om 230v halogen så er jeg totalt uenig med dere begge da er det bare Micromatics AB600 som holder,

Jeg er helt enig med deg!!

Etter å ha byttet ca 1000 315 GLE og lignende så er det rett og slett ikke holdbart. Og dette gjelder særlig plasser der de har "billig pærer" de eksploderer jo når de ryker.. noen ganger så ryker jo sikringen også..

For en liten mnd. siden så hadde vi retur pakking. Ting som skulle tilbake på reklamasjon og da var det ikke mindre en 19 elko dimmere og 12 Devireg

Og det er fra et firma med 10 ansatte...

Bare den siste tiden har vi byttet 3 1000 LRI og de er ikke akkurat billig..

Problemet mitt er at jeg er en elko mann så jeg huff kommer nok huff til å fortsette med de... ops:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er jo også Elko-mann, men det virker som man må shoppe litt rundt omkring. dere måtte sende inn masse devireg, mens jeg plages med å få Micromatic sine nye microreg (den digitale) til å holde. Har byttet mange den siste tiden, og micromatic påstår at de har ingen problemer med de. Så da er det vel meg det er noe trøbbel med....

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ................... Så da er det vel meg det er noe trøbbel med....

Sannsynligvis

Løsningen på alle problemer er enkel!!

Hager tebis EIB / KNX Funker som gull

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LoL

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp vært en tur på Clas og plukket med meg et sett med 3 slike:

Koblet opp en nå for å sjekke, og lyset fra den er MYE bedre enn jeg turde håpe på 3000 K varmhvit.
    Skal prøvemontere de opp i taket i kveld, så får vi se om det blir bra.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortell oss mer ja

Slikt liker vi

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hengt opp et par nå for å få en følelse av hvordan dette blir. Hva kan jeg si? Lyset er perfekt etter min smak, helt i tråd med det jeg var ute etter
    Jeg kommer til å kjøpe et sett til og bruke 5 på rekke med ca 70 cm mellomrom.

Her er et kjapt bilde for å gi et inntrykk av hvordan de er, dog vil det jo aldri bli riktig gjengitt på en dataskjerm.

downlights igjen-dsc_0006-jpg

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser jo bra ut! ihvertfall slik jeg kan bedømme det. Og det er jo billig i forhold til mange alternativer

Hvor lang avstand var det mellom disse??

så ut til at det var litt for mye

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Det ser jo bra ut! ihvertfall slik jeg kan bedømme det. Og det er jo billig i forhold til mange alternativer

Hvor lang avstand var det mellom disse??

så ut til at det var litt for mye
    75 cm. Det er nok litt for mye, ja. Skal prøve meg fram for å finne den avstanden fra frontvegg og mellom lysene som gir best/penest lys. Kan se ut som jeg må ned på rundt 65 cm kanskje.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du ser jo den "mørke trekanten" mellom lysene helt øverst på spotene.. Målet er å ikke se den men da med slik avstand at det ser naturlig ut. som en slags naturlig overgang

hvis du skjønner

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jeg kommet hjem etter å ha vært innom moren til en kompis. Noen har vært der for en 5-6 år siden og ettermontert Downlights i takene. Tok ned en DL og det som møtte meg er noe av det verste jeg noen gang har sett, når det gjelder DL. En ting at det bare var boret hull i taket og DL bare satt på plass uten å fjerne isolasjon. Ledningene til DL var mer en lange nok de lå i en stor kveil som var oppbrent hvertfall de 30 cm som jeg kunne se, ikke noe isolasjon igjen. Hvor trafoen lå, ja hvem vet. Det neste som var var at en kurs gikk rett gjennom Downlighten, det vil si at den har ligget oppå DL-Pære. Jeg vet ikke om det var et rør eller en grov kabel, den var så oppbrent at det er umulig å si. Taket må rives for at jeg skal kunne få ordnet det.

Dog så var ingenting av dette det verste. Det verste var at en av Bjelkene i bjelkelaget også gikk rett gjennom DL-hullet, sånn ca 1 cm inn i hullet, slik at DL såvidt har fått plass. Den bjelken var helt forkullet, sånn forkullet som et vedstykke som ligger inni ovnen og ikke har brent helt opp ser ut. Med andre ord så har det vært flamme, men den har etter hvert nok slukket for så å ligge å ulme en stund. Lykken må vel være at den har slukket sannsynnligvis på grunn av mangel på oksygen. Da det nok er det eneste kriteriet i branntrekanten som nok ikke har vært nok tilstede for at dette skulle ende med en storbrann. Av og til er lykken bedre en forstanden... så til slutt det kanskje aller verste. Det har vært en elektriker med fagbrev inne i bildet, en som jeg kjenner meget godt. Men jeg er usikker på hvor mye han har gjort, det må jeg finne ut før jeg eventuellt kan snakke med tilsynet.

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et lite spørsmål angående ledningene fra strømforsyningen til LEDene. Disse blir for korte hvis jeg skal kjøre hele frontrekka på 1 strømforsyning. Kan jeg skjøte disse med en meter eller to, eller er ikke det å anbefale mtp at dette er lavvolt og lav strømstyrke?

Strømmen ut fra strømforsyningen er 350 mA 1-9 W DC36VMAX.

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jeg kommet hjem etter å ha vært innom moren til en kompis. Noen har vært der for en 5-6 år siden og ettermontert Downlights i takene. Tok ned en DL og det som møtte meg er noe av det verste jeg noen gang har sett, når det gjelder DL. En ting at det bare var boret hull i taket og DL bare satt på plass uten å fjerne isolasjon. Ledningene til DL var mer en lange nok de lå i en stor kveil som var oppbrent hvertfall de 30 cm som jeg kunne se, ikke noe isolasjon igjen. Hvor trafoen lå, ja hvem vet. Det neste som var var at en kurs gikk rett gjennom Downlighten, det vil si at den har ligget oppå DL-Pære. Jeg vet ikke om det var et rør eller en grov kabel, den var så oppbrent at det er umulig å si. Taket må rives for at jeg skal kunne få ordnet det.

Dog så var ingenting av dette det verste. Det verste var at en av Bjelkene i bjelkelaget også gikk rett gjennom DL-hullet, sånn ca 1 cm inn i hullet, slik at DL såvidt har fått plass. Den bjelken var helt forkullet, sånn forkullet som et vedstykke som ligger inni ovnen og ikke har brent helt opp ser ut. Med andre ord så har det vært flamme, men den har etter hvert nok slukket for så å ligge å ulme en stund. Lykken må vel være at den har slukket sannsynnligvis på grunn av mangel på oksygen. Da det nok er det eneste kriteriet i branntrekanten som nok ikke har vært nok tilstede for at dette skulle ende med en storbrann. Av og til er lykken bedre en forstanden... så til slutt det kanskje aller verste. Det har vært en elektriker med fagbrev inne i bildet, en som jeg kjenner meget godt. Men jeg er usikker på hvor mye han har gjort, det må jeg finne ut før jeg eventuellt kan snakke med tilsynet.
    Aiai, dette kunne blitt stygt! Får håpe dere finner den skyldige slik at eventuelle andre lignende tilfeller kan avdekkes før det er for sent.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Har et lite spørsmål angående ledningene fra strømforsyningen til LEDene. Disse blir for korte hvis jeg skal kjøre hele frontrekka på 1 strømforsyning. Kan jeg skjøte disse med en meter eller to, eller er ikke det å anbefale mtp at dette er lavvolt og lav strømstyrke?

Strømmen ut fra strømforsyningen er 350 mA 1-9 W DC36VMAX.
    Ingen problem.

Newcomer StianLarsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ref: 230v downlights..

Hos meg er det dratt 2,5m2 rett inn i Rudenboksen og i sukkerbiten til lampa.
    Må denne stoppe på utsida rudenboksen og skjøtes med PLS 90 kabel?
    Bruker 35w 230v i de fleste rom og 50w 230v i kino.

grr

Stian

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av StianLarsen
    ref: 230v downlights..

Hos meg er det dratt 2,5m2 rett inn i Rudenboksen og i sukkerbiten til lampa.
    Må denne stoppe på utsida rudenboksen og skjøtes med PLS 90 kabel?
    Bruker 35w 230v i de fleste rom og 50w 230v i kino.

grr

Stian
    Å skjøte utenfor boksen er vel ikke å anbefale da alle koblinger skal være tilgjengelige. Det man kan gjøre for å få dette forskriftsmessig er å få "strømper" som tåler varme å tre disse utenpå hver leder, eventuellt trekke om til PLS 90. Selv har jeg bare 2,5" til mine som ble montert for 10 år siden. Har hatt nede og sjekket å de ser like bra ut i dag som den gang de ble montert... men etter dagens tekst så holder det jo ikke.

Å til den som kommenterte at han håpet vi fikk tak i den som hadde gjort det anlegget som jeg refererte til i en tidligere tekst, så er jeg enig i det. Må bare finne ut hvor mye den montøren som jeg snakket om har vært innblandet i anlegget, da jeg mistenker at det er noen som sier at han har vært med for å berge seg selv.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne historien er hårreisende og det aller verste jeg har hørt om, MEN de viser jo viktigheten av kasse og faktisk også PLS kabel..

LED`ene kan du skjøte uten problemer

Til denne sukkerbitsaken utenfor kassen så hadde jeg valgt og tre på ISO strømpe, som tåler en hinsides varme.. Man kan ikke skjøte utenfor..
    Trekke om til PLS kan by på problemer med tanke på jording? finnes sikkert med jording men jeg har ikke brukt det.

kort oppsummert

Intermediate Christian sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du el-nr på den iso-strømpa?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1821050

DEN ER DYR!!!

Men du har en 1821066 Som er 6mm hvorfor denne er 260 kr meter billigere vet jeg ikke, men til spotbruk holder denne

Bare slik for å ha spurt:

Dere elektrikkere bruker denne på hovedkabelen?? der den kommer inn og til OV?? Der den er avmantlet ja...

Side 10 av 17 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •