Det baller på seg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer jormot sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Det baller på seg

BenQ PE8720 projektor ble bestilt for en uke siden (enda ikke mottatt). Mens jeg venter gjør jeg alt klart, legger opp kabler, monterer bakhøyttalere, senterhøyttaler o.s.v. Har ikke eget kinorom og tenkte opprinnelig å gjøre minst mulig forandringer i stua. Så leste jeg en utmerket artikkel her på forumet
    http://avforum.no/forum/guider-video...en-rommet.html
    Bestemte meg for å flytte DVD- og VHS-spillerne fra bokseksjonen, de ville blitt stående under lerretet. Det skal visstnok ikke være bra å ha noen lysende objekter på samme vegg som lerretet. Skulle jeg så trekke lange signalkabler til projektoren og forsterkeren? Bestemte meg for å flytte forsterkeren også og da måtte tuneren og kassettspilleren (compact cassette) også flyttes. Dette er noe jeg har vurdert før pga. manglende fjernkontroll, men nå ble det altså gjort. Ny plassering midt i stua ved siden av godstolen, American Recliner. Måtte strekke 3 høyttalerkabler rundt hele stua i stedet for 1 signalkabel. Jeg vil la de krysse gulvet der det er minst trafikk. Måtte kjøpe enda en 25 meters rull grunnet dårlig øyemål.

Med 5+1 høyttalere koblet opp, prøvelyttet og justert inn vha et program på PC'n, som skal brukes som DVD-spiller for å få 5.1- lyd, og enda ingen BenQ (nå ser jeg det er enda 3 uker til den kommer) måtte jeg finne på noe mer:
    Skjult dempbar beslysning. Dette er noe jeg også har tenkt på før. Planla da lysrør skjult over gardinbrettene. Hvis jeg skulle få dempet belysningen måtte jeg ha glødelamper. Fant Art portrettlamper, en type med en brakett som er beregnet på å montere over/foran et portrett, maleri el.l. De vil bli montert skjult over gardinbrettene og skjult over bakhøyttalerne. Justering til dempinga vil bli montert innenfor rekkevidde fra godstolen.

Hva skal jeg finne på når det er gjort?

Newcomer jormot sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tempmåler

Skal montere projektoren tett opptil taket; 4,5 cm klaring er plass nok til å betjene knappene når batteriene i fjernkontrollen går ut. Nå så jeg i en annen tråd at det kanskje kan bli for varmt og det vil jeg gjerne ha en kontroll på.

Hos Clas Ohlson fant jeg 36-1793 trådløst termometer med klokke til 129,-, batteries not included. Alt skal visst være trådløst i dag hvis det skal selge. Men dette er det en tråd på som går mellom giveren og en sender-enheten med tempereturavlesning. Senderen monterte jeg på veggen under projektoren og strakk giverledningen opp mot der projektoren skal stå. Kommer til å legge giveren oppå projektoren.

En annen finesse er alarmer. Det er bla.a en temperaturalarm for utetemp (som jeg måler over projektoren) som kan varsle når temperaturen kommer opp (eller ned) i en forhåndsinnstilt temperatur. Den har jeg stilt på "opp til 39 grader", da varsler den 1 grad før makstemperaturen til projektoren.

Må enda regne 2 uker til projektoren kommer. Hva skal jeg finne på nå, er det noe mer som er "kjekt å ha"?

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje spille litt musikk?