Software til akustikkmåling?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Software til akustikkmåling?

Dette teamet er vel belyst tidligere på AVforum, men jeg fant ikke noe som kunne være løsningen for meg...

Stuen min, hvor annlegget står, er på 4x6 meter, 220cm takhøyde, består av trevegger, flytende tregulv, standard himlingsplater, 2 dragere i trevirke som bygger ca 25 cm, et lite "innstikk" midt i rommet (stuen blir dermed ikke en perfekt rektangel), og en murpipe plassert midt på den ene sideveggen.

Iom at jeg har prøvd all verdens forskjellig plasseringer, og et utall forskjellige annlegg som har fungert meget bra i andre rom, så vet jeg at forholdene i rommet er svært dårlige mtp lyd. Å leie inn profesjonell hjelp for å plassere lydabsorbenter og diffusorer er uaktuellt, men jeg skulle gjerne "fått kloa" i utstyr som kan måle rommet mitt så jeg kan få vite nøyaktig hvor problembølgene er plassert.

Bruken av Radioshack og div skjemaer er jeg kjent med, men de kan såvidt jeg vet, bare fortelle meg hvilke frekvenser rommet sliter med, og ikke hvor problemene ligger. Det jeg trenger er å finne riktig software (hvis det finnes) og en god mic som jeg kan bruke til å tune rommet optimalt.

Alle tips er kjærkomne, bortsett fra "Kjøp deg receiver med romkorreksjon"

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)