Farge i hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Farge i hjemmekino

har eget lytterom/kino med projector i ubehandlet furu . Har bestemt meg for å male/pusse opp rommet. men hvilken farge skal jeg velge ? Svart blir vel for dystert ? Kansje noe grått ? ( har bestilt akustikk produkter som er grå)
    Matt eller litt glans ? Takknemlig for alle tilbakemeldinger .

Glenn

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Glenn Evensen
    har eget lytterom/kino med projector i ubehandlet furu . Har bestemt meg for å male/pusse opp rommet. men hvilken farge skal jeg velge ? Svart blir vel for dystert ? Kansje noe grått ? ( har bestilt akustikk produkter som er grå)
    Matt eller litt glans ? Takknemlig for alle tilbakemeldinger .

Glenn
    Da du også bruker rommet til lytterom, vil det nok bli dystert med sort.
    Grått har vært foreslått i flere tråder med samme evne, grunnet at det ikke vil påvirke fargen slik som f.eks en helt blå vegg.
    Kommer selv til å gå for en gråfarge.
    Ville nok gått for så matt som mulig for å hindre gjenskinn, om du ikke tenker å ha gardiner/scene-teppe for å sette prikken over i-en på bildesiden.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JgR
    Da du også bruker rommet til lytterom, vil det nok bli dystert med sort.
    Grått har vært foreslått i flere tråder med samme evne, grunnet at det ikke vil påvirke fargen slik som f.eks en helt blå vegg.
    Kommer selv til å gå for en gråfarge.
    Ville nok gått for så matt som mulig for å hindre gjenskinn, om du ikke tenker å ha gardiner/scene-teppe for å sette prikken over i-en på bildesiden.
    Vet ikke hvor langt du har kommet i prosessen, men ville du gått for en litt lysere grå tone ,eller en litt mørkere ? Eller kansje noe midt imellom ?

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg gjorde i min kino (da jeg hadde en), var å henge svart stoff som et slags scene-teppe på hver sin side av lerretet. I tillegg dekte jeg veggen over og under med stoff, så hele frontveggen ble svart. I tillegg til at det ble stilig, synes jeg det ble mye mer behagelig å se film med en mørk farge rundt lerretet. Så kan du jo ha resten av rommet i en litt mer lystig farge..?

Bare et forslag...

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvor langt du har kommet i prosessen, men ville du gått for en litt lysere grå tone ,eller en litt mørkere ? Eller kansje noe midt imellom ?
    Har jo selvfølgelig gått med på å pusse opp badet, stua, kjøkkenet, gangen og begge soverommene før jeg begynner på kinoen :???: .
    Men det kommer seg, og begynner nok på kinoen i løpet av en mnd. Kommer til å gå for sorte gardiner på frontveggen og mye av sideveggene for best bilde, så kan jeg heller gå ned litt på mørkheten i gråfargen. Ender nok et sted midt imellom.
    Nå kommer jeg til å ha lytterom i stua, slik at kinoen kommer primært til å bli brukt til film. Om du bestemmer deg for gardiner, kan du nesten ha hvilken som helst farge på veggene. Bare husk at jo lysere farger/mer glans på veggene, des dårligere sortnivå vil du få. Optimalt sortnivå er ett av hovedmålene mine i allefall.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler en mørk brun farge, som jeg selv har brukt i mitt lytterom. Benyttes mer til lytterom på musikk enn kino, derfor valgte jeg en farge som dette.

Det aller beste i en dedikert kino (bildemessig sett) er å bruke en matt gråtone, som ikke påvirker bildet i noen grad. For trivselens skyld valgte jeg en (relativt original farge virker det som ;-) ) og har ikke angret på det.....

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Anfield

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg holder på å oppgradere mitt rom, så dersom det blir slik skissa er i dag, ender jeg med sort filt på hele frontvegg og 1 meter ut i rommet. Så er det en matt gråtone på sideveggene, og bakveggen har jeg tenkt å ha i en positiv farge, muligens lignende oransjfargen til avforum, matt selvfølgelig.

Høres sikkert veldig rotete ut, men i hodet mitt, og på skissa, ser det ut som det kan bli fint. Dystert rom man oppholder seg mye i, kan fort bli litt kjedelig. Tross alt et "hobby rom".

Lykke til:wink:

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    Jeg holder på å oppgradere mitt rom, så dersom det blir slik skissa er i dag, ender jeg med sort filt på hele frontvegg og 1 meter ut i rommet. Så er det en matt gråtone på sideveggene, og bakveggen har jeg tenkt å ha i en positiv farge, muligens lignende oransjfargen til avforum, matt selvfølgelig.

Høres sikkert veldig rotete ut, men i hodet mitt, og på skissa, ser det ut som det kan bli fint. Dystert rom man oppholder seg mye i, kan fort bli litt kjedelig. Tross alt et "hobby rom".

Lykke til:wink:
    Tror det kan bli bra, kid. Da får du hentet det beste fra begge verdner. Filt og gråtone for best bilde, og en "knall-farge" til å muntre opp rommet ved musikk og annen bruk. Smart

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JgR
    Tror det kan bli bra, kid. Da får du hentet det beste fra begge verdner. Filt og gråtone for best bilde, og en "knall-farge" til å muntre opp rommet ved musikk og annen bruk. Smart
    Takk for gode tips. Males taket på samme måte som vegger, dvs svart 1 meter ut , så grått resten ?

Glenn

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode tips. Males taket på samme måte som vegger, dvs svart 1 meter ut , så grått resten ?

Glenn
    Det beste ville nok vært filt i taket også, da filten så og si sluker alt som er av lys. Taket er også der det er lettest å få refleksjoner fra lerretet. Med filt vil du også slippe å "grise til" taket med sort maling.
    Gjerne gå litt lengre med filten slik at den også vil få den funksjonen jeg prater om, i tillegg til bedre bildefokusering, som er det jeg tolker som målet til kid.

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Glenn
    I taket har jeg tenkt å dra sort filt en meter ut over lerretet, og grått som veggene frem til bakvegg. Selvfølgelig fungerer det bedre med sort over hele, men så dystert vil jeg ikke ha det :wink:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •