Stående bølger?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stående bølger?

Hei..

Trenger hjelp med stua mi jeg,. Har kjøpt meg nye høyttalere, T+A criterion TCI2E.. Har nå testa litt med plassering på ht, men uansett så blir det liksom ikke bass i sofaen som da står på bakvegg.. jeg sitter nesten helt inntill veggen, men går jeg fram 2,5m ca så blir det bra bass.. Hva er prob, er det stående bølger det dreier seg om?
    Noe man kan gjøre med dette?

Sliter litt med å få svs pb12 pluss/2 her også..

Rommet er ca 25 kvm..

Håper noen har noen svar :-?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bakveggen skaper problemer for deg, men dette er vanlig når en sitter inntil en reflekterende flate. Sett deg der det spiller best, slik du selv har erfart - 2,5 meter - om det er praktisk mulig. Ellers må du leve med dårlig lyd (usminket sannhet).

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, så det er ikke noe å gjøre med det.. Disse bassfellene folk prater på feks, vil ikke de ha noe for seg her..?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan være du sliter med fasen hvis du kjører sub og høyttalere i samme frkvens område.
    kan være de faser hverandre ut?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vegarron
    Okei, så det er ikke noe å gjøre med det.. Disse bassfellene folk prater på feks, vil ikke de ha noe for seg her..?
    Bassfeller er store konstruksjoner, og de vil nok kunne gjøre litt med bassresponsen i rommet. Inntil bakveggen er jeg usikker på hvor mye de kan gjøre nytte. Bassfeller lages hovedsakelig for å absorbere bass slik at den ikke reflekteres og lager utfasinger. Rett ved bakvegg vil du jo omtrent sitte i en slik utfasing?

Du bør flytte lytteposisjonen frem. Du bør ha plass til det i et rom på 25kvm.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har motsatt problem. Masse bass inntil bakveggen, mens jeg har lite i lytteposisjon. Har flyttet denne fram pga avstand til TV. Stua mi er L formet, så jeg regner med at det er grunnen til at det er slik her. Men jeg fikk litt bedre lyd etter å ha satt sub på ny plass.

Det er vel bare en ting som hjelper, å jobbe vider med plassering :-(

Dette med stående bølger er vel et større problem jo større stua er, siden de lave frekvensene har lengst bølgelengder.
    Her Room Mode Calcultor kan du se litt på hvor forskjellige bølger oppstår, og ved hvilken frekvens for rommet ditt.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    camme: Nei ak nå prøver jeg bare i stereo.. men sub er som regel med ellers.

Pnerby: Oki, så det er lite å gjøre med rommet ellers ja.. Er bare det at sofaen er stor å tung.. hehe.. men kan hende det går ann få til no slags hjul på den så det går ann å trille litt fram og tilbake.. hehe

jakv: oki.. ja bass er et h..... å få til.. det er jo bass, men det er så veldig mye mer bass litt frem på gulvet..

Når jeg sitter i hjørnet i sofaen så har jeg veldig bra bass der, når sub er med.. Vil bassfeller hjelpe å få bassen i rommet istedenfor at den samler seg i hjørnet??

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sa ca 25kvm, men det var litt feil.. 23.3kvm er det.. så la jeg ved en skisse..

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen forskjell om du har dørene på høyresiden åpne eller lukket?
    Har du prøvd å sette HT lengre fram på gulvet?

Jeg ville kanskje ha prøvt HT på langveggen der seksjonen står, men det er jo vannvittig upraktisk (les ikke aktuelt) med den vedovnen bak sofaen. Tror kanskje det vil gjøre noe.

Ville også ha tatt opp en frekvenskarakteristikk for å sjekke oppp mot Room Mode kalkulatoren. Kan hende du finner ut at det er noe i rommet som skaper ekstra refleksjoner, og dermed utfasinger av et eller annet slag.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk jakv :-D

Dette er nesten litt flaut, men trodde ikke det hadde så mye å si..
    Men jeg bynte å tenke når du sa at dørene skulle være lukket.. så jeg gikk å henta døra inn til kjøkkenet å hengte den på plass.. Vips så var det bass i sofaen ja... JIPPI!!!!!!!!

For jeg har tenkt på det før, for jeg har hatt veldig bra bass på kjøkkenet med subn, men har aldri giddi å henta døra.. Så nå ska det bli VELDIG moro å teste ut plus/2 på film ja... *glede seg som en liten unge*

Føler meg litt dum nå da, ettersom det var så enkelt.. ops:

Men takk for alle svar uansett...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du slapp iallefall å bygge om huset :-P

Bra at det ordnet seg, kos deg

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja ikke sant.. Jo takk for d.. Burde jo gjort dette for lenge siden, men har ikke tenkt no særlig på d, bare det at det var veldig mye bass på kjøkkenet...

Eneste "prob" nå er at jeg hører at det mye bass til venstre for mg, at det er mye bass i venstre hjørnet på bakvegg.. men kan vel prøve å flytte litt på ht..

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vegarron
    Eneste "prob" nå er at jeg hører at det mye bass til venstre for mg,
    Har erfaring for at bass er litt mer retningsbestemt enn enkelte mener...

Hører også godt i hvilken retning sub'en min står, det var greiere da jeg hadde to midt foran, men den jeg har nå er litt for stor for det :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oki... Ja men ak nå så kjører jeg bare i stereo.. Tester ut no electrocompaniet på nye ht.. Så bare fra ht nå så hører jeg bassen "samler" seg opp i hjørnet til venstre for meg.. Er det nå jeg skal spørre om bassfeller kanskje..

Men ja subn vet jeg hadde best bass i hjørnet, men nå er jo døra lukket så nå kan det bli noe anna.. Orker ikke koble om nå.. Men gleder meg til å få igang svs nå ja.. :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •