ventilasjon?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30

Tråd: ventilasjon?

Active ktm525 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

ventilasjon?

Er ny her på forumet og er igang med å planlegge bygging av hjemmekino rommet mitt:-D , har fått mye hjelp ved å lese her men har ett par spørsmål.

1. hva gjør dere med tilføring av frisk luft til rommet, har nå lufteluker jeg kan benytte men har forstått det slik at rommet skal være tettest mulig. Noen tips???

2. har desverre luka til pipa mi i dette rommet, der må jeg lage en dør løsning. Noen tips for å lage denne tett???

3. hva slags dør er greit å bruke til en overkommelig pris?

Til info skal jeg lage nye vegger inne i rommet med isolasjon og to lag gips, taket skal henges i lybøyler med to lag gips...

Takker for mye bra lesestoff her:-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ktm525
    1. hva gjør dere med tilføring av frisk luft til rommet, har nå lufteluker jeg kan benytte men har forstått det slik at rommet skal være tettest mulig. Noen tips???
    Jeg har prøvd meg på dette spørsmålet selv (http://avforum.no/forum/av-rom-konstruksjon-optimalisering/41556-ventilasjon-og-st-yisolering.html, men jeg fikk ikke et eneste svar.

Det ser ikke ut til at noen kan særlig om slikt her på forumet... Synd, for det er sikkert ikke bare du og jeg som lurer på dette.

Active ktm525 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm... det må da være noen som vil si hva dem har i sin hjemmekino, bruker dere valige lufte luker som man åpner/stenger med å dra i ei snor eller fins det egne ting som er bedre med tanke på lyd demping?

har funnet løsninger på dem to andre spørsmålene mine her på forumet men det med lufttilførsel er noe jeg virkelig sliter med å finne ut av:???:

Setter stor pris på tilbakemelding her

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal koble ventilasjonsanlegget til kinoen. Et rør vil føre frisk luft inn og et vil føre "brukt" luft ut. Kommer til å benytte lydfeller på begge rørene.

Hvis du skal hente luft via lufteluke så tror jeg Flexit har noen spesial luker som er lyddempet:-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EXCEL
    Jeg skal koble ventilasjonsanlegget til kinoen. Et rør vil føre frisk luft inn og et vil føre "brukt" luft ut. Kommer til å benytte lydfeller på begge rørene.
    Ja, for de som har et ventilasjonsanlegg fra før, høres dette ut som en fornuftig løsning. Har du noe info om type lydfeller? Har du tenkt å lage dem selv? Har du tenkt på lydisolasjonsegenskapene til lydfellene i de forskjellige frekvensområdene?

Hvis du skal hente luft via lufteluke så tror jeg Flexit har noen spesial luker som er lyddempet:-D
    Det stemmer, men hvor effektive er egentlig disse lydventilene i hjemmekinosammenheng? Det hadde vært kjekt å vite... Det virker jo litt meningsløst å lydisolere rommet for harde livet, hvis lyden slippes (nesten) rett ut av et par ventiler...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

2. har desverre luka til pipa mi i dette rommet, der må jeg lage en dør løsning. Noen tips for å lage denne tett???
    Er det ikke noen litt strenge regler for illsted og krav til å gjøre visuell kontroll av tilstanden osv,som gjelder for å kle inne brannmur og piper osv? Mulig noen andre på forumet som kjenner til det.

Greit med tilgang til en feieluke, men hvor mye trenger man egenlig å lyddempe og skjerme en pipemur for å få oppredholde lyddempingen, er det så mye forskjell på noen cm med gips plater og noen flere cm med mur/leca/betong osv.?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg selv har ventilasjonsanlegg, så da sier det seg selv, hva man gjør. Men en kamerat av meg benyttet ventiler på veggen, og la spirorør fra disse inn i lydfeller med ventiler. I den ene kanalen monterte han en kanalvifte, for å få god sirkulasjon på luften.
    Alt ble kjøpt hos en lokal blikkenslager. Ventilene er av samme type som på ventilasjonsanlegg.

Man kan jo ikke bygge et 100% tett rom, selv om lyden kanskje blir bra, er det jo greit å klare å puste der inne også, etter et par timer med film!

Newcomer trommelom sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan bruke en stillegående datavifte for å trekke frisk luft inn i rommet, og bare ventilen for å slippe lufta ut igjen. Det er viktig at det i tillegg brukes lydfeller samt luftfilter. Dette kan noen fortelle deg mer om hvor de selger ventilasjonsanlegg. Det skal ikke alvorlige mengder frisk luft til, men litt er nødvendig for å unngå å sovne inn i løpet av filmen. :-D

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv et bra ventilasjonsanlegg hjemme, og er forundret hver gang vi har gjester over hvor mye luft som skal til for at en 4-5 personer skal føle at luften er frisk.

Mitt råd er at hvis du skal ta deg bryet med å lage noe ventilasjon, så gjør det skikkelig, med mekanisk utlufting, lydfeller osv osv.

K

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Jeg selv har ventilasjonsanlegg, så da sier det seg selv, hva man gjør. Men en kamerat av meg benyttet ventiler på veggen, og la spirorør fra disse inn i lydfeller med ventiler. I den ene kanalen monterte han en kanalvifte, for å få god sirkulasjon på luften.
    Alt ble kjøpt hos en lokal blikkenslager. Ventilene er av samme type som på ventilasjonsanlegg.
    Jeg er ekstremt interessert i hvordan han gjorde dette og ikke minst hvordan resultatet ble (lydmessig). Denne løsningen ligner veldig på noe av det jeg har tenkt på selv. To ventiler på yttervegg med vifte i den ene og lydfeller/rør i bjelkelaget mot ventiler i taket på rommet (i rommet).

Hvorfra hadde han (service)tilgang til kanalvifta? For ikke å høre støy fra selve vifta, må det jo lønne seg å ha den på yttersiden av lydfellen? I mitt tilfelle er eneste løsning å ha vifta nærmest i ytterveggen, slik at man kan komme til fra utsiden av huset...

Siden jeg vurderer rom-i-rom-løsning er det viktig at de to rommene ikke kommer i mekanisk kontakt med hverande via ventilasjonsanlegget. Ikke helt kurant dette her...

Som en annen skriver her, så jeg det viktig å få gjort dette ordentlig (man får bare en sjanse). Kunne tenke meg å betale for å få hjelp med dette, men vet ikke hvor jeg skal henvende meg. Det må være noen bygg-konsulenter som har spisskompetanse innen ventilasjon/lyd/studio?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal koble ventilasjonsanlegget til kinoen. Et rør vil føre frisk luft inn og et vil føre "brukt" luft ut. Kommer til å benytte lydfeller på begge rørene
    Lydfellene er veldig viktige, har ventilasjonsanlegg i huset, og når eg spiller musikk høyt i stua, så kan det hørest i alle rommene i huset gjennom ventilene.

Legger opp et eget ventilasjons anlegg til kino rommet for å slippe dette problemet heilt, stoler ikke på at lydfellene isolerer godt nok.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viftestøy er ikke noe problem. Regelen er å skifte ut luften i løpet av to timer, og det skal ikke mye til i bare et rom.
    Noen gode råd:
    Benytt spirorør istedet for fleksible slanger/rør.
    Benytt størst mulig diameter, både på ventiler, rør og vifte. (ikke under 125 mm)
    Sett inn filter på luftinntaket.
    Benytt lydfeller ved ventilene.
    Isoler rørene godt, så slipper du problemer med kondens.
    La gjerne de isolerte rørene ligge løst oppe i himlingen, da er de rimelig bra akustisk avkoblet fra rommet.
    Tenk deg nøye om ang plassering av ventilene, for å slippe å sitte i trekk.
    Turtallsregulering av viften er påkrevet

Vær klar over at rørsystemet transporterer lyd godt, begge veier, selv med lydfeller på plass.
    Kontakt et lokalt blikkenslagerfirma, de kan hjelpe deg.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hørtes lite ut for et hjemmekinorom der en sitter kanskje 4-5 stk, og projektor og lydanlegg generer masse varme og bare skifte ut luften hver 2ndre time?

K

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Er det ikke noen litt strenge regler for illsted og krav til å gjøre visuell kontroll av tilstanden osv,som gjelder for å kle inne brannmur og piper osv? Mulig noen andre på forumet som kjenner til det.

Til info: Fikk akkurat vite av en takstmann at en pipe skal ha to synlige sider og feieluke skal ha fri åpning på 30cm rundt luka.

Mao må en passe på at en ikke kler inne pipa hvis en lydisolerer rommet. Jeg spurte om det var lovlig med løse vegger rundt pipa, slik at en kunne komme til for inspeksjon ved å flytte dem, men der var han usikker og henviste til det lokale feievesenet. Ved inspeksjon fra feievesenet kan det komme pålegg om å rive vegger som bryter forskriftene. Forsikringselskapene er også lite glade i slike piper og en kan fort komme opp i en situasjon hvor forsikringsselskapet "setter seg på bakbeina" ved skadeerstatning.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Byggeforskriften fastsetter ventilasjon i bolighus til utskifting av luft hver annen time. Det er selvfølgelig ikke noe galt om ventilasjonen har bedre kapasitet, men man må være obs på trekk og kulde idet dette vil dra kaldluften utenfra direkte inn i kinorommet.
    Med -20 grader ute kan jo det bli ubehagelig etterhvert :-D

Et fullverdi ventilasjonsanlegg har jo varmegjennvinning og ofte tilleggsvarme for å unngå dette.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, pass på å ha minimum en luftutskifting annenhver time da, vil jeg si.

K

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm... det må da være noen som vil si hva dem har i sin hjemmekino, bruker dere valige lufte luker som man åpner/stenger med å dra i ei snor eller fins det egne ting som er bedre med tanke på lyd demping?

har funnet løsninger på dem to andre spørsmålene mine her på forumet men det med lufttilførsel er noe jeg virkelig sliter med å finne ut av:???:

Setter stor pris på tilbakemelding her
    Jeg har vanlige mekaniske ventiler i grunnmuren, med firkantet 15x15cm kanaler, men jeg har i tillegg lagt inn 3 cm skumgummimatter i kanalen for å dempe lyden ut noe.

Skal du ha ventiler ut som er beregnet for å dempe lydgjennomgang kan f.eks disse brukes:

Products

"Ventilen finnes også i en lydreduserende variant, da heter den Lydventil 80R dB. Ved bruk av 80R dB byttes modulrørene, av plast, ut med en lydreduserende gjennomføring (passer alle modeller), denne kommer i standard 400 mm lengde, Ø124 mm. Utvendig og innvendig stuss har da kun 30 mm lengde."

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et par prinsippskisser fra Byggforsk for lydventiler. Den ene er ved bruk av lydventil, den andre er dersom du lager utvendig kanal for dempe lyden ekstra. Den siste er med klaffventil slik som det er hos meg :-)

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hentet fra denne tråden:

http://avforum.no/forum/generelle-gu...av-av-rom.html

Lydisolering av dører:
    Det optimale er vel spesialdører som er beregnet for å dempe lydgjennomgang. Disse finnes i flere varianter, men de er relativt dyre i innkjøp. For å virke lydisolerende er det samme prinsipp som gjelder ved isolering av tak og vegger: Jo tykkere, stivere, tyngre og tettere døra er jo bedre vil den lydisolere. Husk på å tette godt rundt selve dørkarmen, helst med fugemasse.

Alternativet er å bygge sin egen lydisolerende dør, noe som blir langt billigere, og kanskje like bra lydmessig. Problemet er at vekten på dørbladet vil øke og man bør derfor sette inn ekstra kiler mellom karmen og veggen, og forsikre seg om at veggen/hengslene/skruene m.m tåler den ekstra vekta. I tillegg må man på forhånd sjekke at døra lar seg lukke med den økte tykkelsen. Ikke alle dører egner seg til slik "oppgradering". Formpressede dører har dårlig feste for utlekting, men kan kanskje forbedres ved å lime lyddempende plater på. Furudører og andre dører i solid treverk vil være et bra utgangspunkt.

Snickers-is forslag til lyd-dør:

http://avforum.no/forum/257958-post138.html

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg er ekstremt interessert i hvordan han gjorde dette og ikke minst hvordan resultatet ble (lydmessig). Denne løsningen ligner veldig på noe av det jeg har tenkt på selv. To ventiler på yttervegg med vifte i den ene og lydfeller/rør i bjelkelaget mot ventiler i taket på rommet (i rommet).

Hvorfra hadde han (service)tilgang til kanalvifta? For ikke å høre støy fra selve vifta, må det jo lønne seg å ha den på yttersiden av lydfellen? I mitt tilfelle er eneste løsning å ha vifta nærmest i ytterveggen, slik at man kan komme til fra utsiden av huset...

Siden jeg vurderer rom-i-rom-løsning er det viktig at de to rommene ikke kommer i mekanisk kontakt med hverande via ventilasjonsanlegget. Ikke helt kurant dette her...

Som en annen skriver her, så jeg det viktig å få gjort dette ordentlig (man får bare en sjanse). Kunne tenke meg å betale for å få hjelp med dette, men vet ikke hvor jeg skal henvende meg. Det må være noen bygg-konsulenter som har spisskompetanse innen ventilasjon/lyd/studio?
    Tror ikke at du skal være så alt for bekymret for ventilene og mekanisk kontakt. Her er en prinsippskisse for rom-i-rom løsninger fra Byggforsk hvor det er montert ventil fra det "innerste" rommet via "ytterrommet". Hvis man i dette tilfelle benytter en av ventilløsningene som beskrevet ovenfor bør ikke problemet med lydgjennomgang bli alt for stort :-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •