ventilasjon? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 30 av 30

Tråd: ventilasjon?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Tror ikke at du skal være så alt for bekymret for ventilene og mekanisk kontakt. Her er en prinsippskisse for rom-i-rom løsninger fra Byggforsk hvor det er montert ventil fra det "innerste" rommet via "ytterrommet".
    Hey hey!

Takk for denne prinsippskissen! Jeg har vært igjennom en god del Byggforsk-dokumenter, nettopp på jakt etter noe slikt, uten å finne det. Jeg har faktisk lurt en del på hvordan man gjør det med vinduer og rom-i-rom. Det ser ut som det ikke er gjort noen spesielle grep for dette overodet. Og ikke for ventiler heller...

Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Hvis man i dette tilfelle benytter en av ventilløsningene som beskrevet ovenfor bør ikke problemet med lydgjennomgang bli alt for stort :-)
    Nei, kanskje ikke. Dete hele koker jo ned til hvor store kravene til lydisolasjon egentlig er. Med den løsningen på skissen er det vel ikke noen tvil om at en god del lyd kommet ut? Det er mulig jeg er litt vel bekymret for mine naboer og at det egentlig er et ikke-problem.

Takk skal du uansett ha!

Active ktm525 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for mange gode svar:-D håper å komme igang i starten av november!

Newcomer Bowers sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, en løsning her er å bruke Lydreduserende teleskopventil på friskluften inn i rommet og lydfeller ved ventilen til avtrekk i rommet (25mm isolasjon varme rom og 50mm isolasjon ved kalde rom). Jeg er startet med bygging av min hjemmekino og har lagt opp et eget anlegg i tilegg til det som er i huset.
    Jeg bruker en BAV 310 med en kapasitet på 350m3/t ved 50Pa Ø125.
    Anbefaller Blue Sky ventiler da de er meget bahagelig og jobbe med.
    BEAM for datablader og prisliste.
    Ronny

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste nettopp i et amerikansk blad, og de anbefalte å dimensjonere HVAC anlegget i et hjemmekinorom til 10-11 luftutskiftinger pr time. Noe som høres enormt mye ut, med mindre en bor i en ørken da.

K

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ventilasjon - OBS Skorstein

Sitat Opprinnelig postet av ktm525
    Er ny her på forumet og er igang med å planlegge bygging av hjemmekino rommet mitt:-D , har fått mye hjelp ved å lese her men har ett par spørsmål.

2. har desverre luka til pipa mi i dette rommet, der må jeg lage en dør løsning. Noen tips for å lage denne tett???

3. hva slags dør er greit å bruke til en overkommelig pris?

:-D
    Hei
    Vi holder på litt av samme problemstilling; ventilasjon.

MEN, som jeg har sitert deg på ovenfor: Du må ikke lukke inn hverken skorstein (pipe) eller luken til skorsteinen. Skorsteinen skal i prinsippet være naken som den er uten noen form for innkledning. Skorsteinsvangene (sidene) på minst 3 sider og luken skal være fritt tilgjengelig for feier for inspeksjon. Luken må være tilgjengelig for brannvesenet den dagen du har en skorsteinsbrann. I tillegg skal det være minst 30 cm fra luken til treverk eller annet brennbart materiale. Videre skal det være plate (stål e.l.) foran feieluken på 30 cm i skorsteinens bredde. Sørg for å ivareta dette og du har et mye kjekkere forhold både til forsikringsselskap og påtalemyndigheter den dagen det brenner hos deg. (Og det gjør det hos ganske mange, jeg lever av det..... )

Active ktm525 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av intellego
    Hei
    Vi holder på litt av samme problemstilling; ventilasjon.

MEN, som jeg har sitert deg på ovenfor: Du må ikke lukke inn hverken skorstein (pipe) eller luken til skorsteinen. Skorsteinen skal i prinsippet være naken som den er uten noen form for innkledning. Skorsteinsvangene (sidene) på minst 3 sider og luken skal være fritt tilgjengelig for feier for inspeksjon. Luken må være tilgjengelig for brannvesenet den dagen du har en skorsteinsbrann. I tillegg skal det være minst 30 cm fra luken til treverk eller annet brennbart materiale. Videre skal det være plate (stål e.l.) foran feieluken på 30 cm i skorsteinens bredde. Sørg for å ivareta dette og du har et mye kjekkere forhold både til forsikringsselskap og påtalemyndigheter den dagen det brenner hos deg. (Og det gjør det hos ganske mange, jeg lever av det..... )
    ok, lurer på hva jeg skal finne på her:???: tenkte litt på å lage ei dør av 2 lag gips som er hengslet og presses på plass og bruke tettningslister rundt, den ville jo være lett å fjerne for inspeksjon men det gjemmer jo fortsatt feierluke mi itilfelle en skorsteinsbrann!
    Vil jo helst lyddempe mest mulig og... får se hva jeg finner på.

takk for infoen

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ventilasjon

her var det mange artige å bra løsninger.jeg jobber med ventilasjon.hvis dere bruker lydfeller så skal dere bruke noen runde varianter som selges på lindab som ligger på nedsiden av kalbakken.lydventiler er en utrolig dårlig løsning i forhold til dette.er ikke helt våken akuratt nå så jeg skal prøve å hjelpe alle som lurer.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av K.P.I
    her var det mange artige å bra løsninger.jeg jobber med ventilasjon.hvis dere bruker lydfeller så skal dere bruke noen runde varianter som selges på lindab som ligger på nedsiden av kalbakken.lydventiler er en utrolig dårlig løsning i forhold til dette.er ikke helt våken akuratt nå så jeg skal prøve å hjelpe alle som lurer.
    Jobber du med ventilasjon (og lydisolering) sier du?

Jeg prøver å finne ut av hva jeg skal gjøre i min framtidige kino og har
    noen ideer. Kanskje du kan ta en titt på dette, og komme med noen kommentarer?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av K.P.I
    noen runde varianter som selges på lindab som ligger på nedsiden av kalbakken.lydventiler er en utrolig dårlig løsning i forhold til dette.er ikke helt våken akuratt nå så jeg skal prøve å hjelpe alle som lurer.
    Synes du var ganske våken jeg, tidpunktet for innlegget ditt tatt i betraktning. :-D

Jeg googlet lindab (siden jeg bor langt fra Kaldbakken), kanskje vi er i nærheten av noe her??

Lindab Norge

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjenoppliver denne tråden.

Til hjemmekinoen på 20kvm er jeg på jakt etter en enkel "boks" som kan stå i naborommet. 2 rør inn i hjemmekinoen (til og fra luft) og 2 rør utenifra til boksen.

Det jeg har funnet som ligner mest er airstar, men denne er for å henge på veggen i selve rommet. (og til det støyer til litt for mye synes jeg, 45db) Prisen på 5000 er forsåvidt ok.

Så også litt på flexit S3, men finner ikke helt ut om dette er riktig boks, eller hva prisen er.

Tips, råd og vink?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •