Bygge hjemmekino av en garasje + Byggelogg....??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 43
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking Bygge hjemmekino av en garasje + Byggelogg....??

Skal bygge hjemme kino.... ( gleder meg..) Men trenger litt tips med tanke på lyd isolering.. selve grunn rammen for konstruksjonen... hva andre erfaringer andre medlemer har med lyd bøyler, og med selve byggingen....
    Anbefalte projektor??
    Hvor man skaffer litt kino effekter (THX-skilt).

Garasjen er 35 m2.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Tror du bør ta selve byggingen her, så tar du projektoranbefaling etc. under respektive fora (så blir det langt mer oversiktelig og sikkert også matnyttig).

Skal for øvrig bygge meg garasje med hjemmekino jeg også, men hadde tenkt å bestille en ny en fra Grimstad garasjer... Jeg hadde imidlertid tenkt å kombinere garasje, hjemmekino og bod slik at kinoen blir på ca. 15 kvadrat da...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skilt etc finner du på ebay

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du leser noen trådene i denne delen av forumet vil du finne mange tips og råd. Så får du spørre under veis. Sjekk også ut hjemmmesidene til http://rockwool.no/sw1701.asp og http://www.glava.no/default.asp?menu=600&page=1, der er det brosjyrer i pdf som du kan laste ned som omhandler lydbøyler, isolasjon, byggstandarder og lignende.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har begynt med garasjen nå...

Det er en stund siden jeg skrev på denne tråden her ja men nå er jeg tilbake..
    ..litt fakta om garasjen :

Tak høyde : 237cm til 227cm (ble til slutt 240cm)
    Arial : 35 kva meter

Det jeg har gjort siden sist var å hogge opp gulvet siden det var helling på 10cm.
    Fikk ut masse til jeg kom ned til sålen av garasjen. Fikk planert ut begynte å legge plast (2mm) Fikk kjøpt spesial isopor for å hente inn noen "cm" på høyden, ble 8cm med isopor. Armeringsnetting vannboren varme rør og netting oppå der igjen. Nå i september kommer mureren for å mure gulvet.
    Har masse bilder så det vil komme etter vært... Har litt problemer med tak siden det er et slik de kaller for ku-dekke...(bølgeblikk) det er mur over jeg er litt u-sikker på om jeg skal bruke lyd bøyler eller ikke??? over det taket er det en terasse. Nermeste nabo bor i huset vedsiden av som er ca 8-10 meter. jeg vil lyd ioslere det så godt som mulig....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delta-Hd
    Det er en stund siden jeg skrev på denne tråden her ja men nå er jeg tilbake..
    ..litt fakta om garasjen :

Tak høyde : 237cm til 227cm (ble til slutt 240cm)
    Arial : 35 kva meter

Det jeg har gjort siden sist var å hogge opp gulvet siden det var helling på 10cm.
    Fikk ut masse til jeg kom ned til sålen av garasjen. Fikk planert ut begynte å legge plast (2mm) Fikk kjøpt spesial isopor for å hente inn noen "cm" på høyden, ble 8cm med isopor. Armeringsnetting vannboren varme rør og netting oppå der igjen. Nå i september kommer mureren for å mure gulvet.
    Har masse bilder så det vil komme etter vært... Har litt problemer med tak siden det er et slik de kaller for ku-dekke...(bølgeblikk) det er mur over jeg er litt u-sikker på om jeg skal bruke lyd bøyler eller ikke??? over det taket er det en terasse. Nermeste nabo bor i huset vedsiden av som er ca 8-10 meter. jeg vil lyd ioslere det så godt som mulig....
    Plasten skal vel strengt tatt ligge over isolasjonen dvs: isolasjon - plast - armering - støp. Eller misforsto jeg rekkefølgen din:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Plasten skal vel strengt tatt ligge over isolasjonen

Plasten skal vel strengt tatt ligge over isolasjonen dvs: isolasjon - plast - armering - støp. Eller misforsto jeg rekkefølgen din

Ja....??? nå gjør du meg u-sikker....???
    Jeg fikk beskjed av "fag"-mannen at jeg skulle gjøre det i den rekke følgen..
    Han var å la ned vannbåren-rørene.. Jeg går ut i fra at han ville ha sagt i fra om det var feil... Men der i gjenn kan det være at han ikke la merke til det???? Det er godt at det er folk der ut som passer på (EXCEL)...
    Skal sjekke opp i det....!!!:???:

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasten skal vel strengt tatt ligge over isolasjonen dvs: isolasjon - plast - armering - støp. Eller misforsto jeg rekkefølgen din

Ja....??? nå gjør du meg u-sikker....???
    Jeg fikk beskjed av "fag"-mannen at jeg skulle gjøre det i den rekke følgen..
    Han var å la ned vannbåren-rørene.. Jeg går ut i fra at han ville ha sagt i fra om det var feil... Men der i gjenn kan det være at han ikke la merke til det???? Det er godt at det er folk der ut som passer på (EXCEL)...
    Skal sjekke opp i det....!!!:???:
    Ifølge Byggforsk skal det gjøres i den rekkefølgen som EXCEL beskriver, se prinsippskisse her:

http://avforum.no/forum/attachments/...betonggulv.gif

Det er flere grunner til at isolasjonen skal legges før plastfolien. For det første vil plastfolie direkte på grus/stein/jord kunne punkteres og slippe inn fuktig jorddamp. For det andre er faren for kondens og vann som kan bli liggende oppå plastfolien når denne ligger direkte mot kald bakke/jord. Dette kan i sin tur føre til fuktvandring i betongen. Dersom plasten istedet flyttes over isolasjonen vil isolasjonen sørge for at varmeforskjellen blir mindre og faren for kondens reduseres.

Så den riktige rekkefølgen er:

1.isolasjon - 2.plast - 3.armering - 4.støp

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fukt sperre.,...

Ja... Må nok gjøre noen forandringer.. der ja ... Har hørt litt forskjellig om det med fukt sperren over og under.... Men når jeg først skal gjøre det må jeg gjøre det riktig.....

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen bilder

Noen bilder fra den j****ge jobben med å hogge opp gulvet.
    Noen bilder fra rørene som er lagt ned for vannbåren varme og bilder fra når gulvet er stålet....
    Så jeg ser prosjekt "gulvHAT som ferdig"

Nå står det for tur å mure igjenn garasje porten som blir gjort i morgen...

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ja. Det kommer seg. Kom gjerne med flere bilder. Det elsker vi. Noen problemer underveis med gulvet? Når begynner du å stendre opp og slikt?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Muring av port...

I dag er jeg ferdig med muring av porten, Mangler bare å støpe en sokkel til vinduet det gjør jeg i morgen.

For litt fukt inn på den ene veggen, er det noen som har erfaring med "Hei`di rett i sprekken"???? sender med et bildet slik at dere kan anbefale hva jeg bør gjøre??
    Har tenkt å bruke "isola plato innvendig vegg"

Tak: Trenger litt idear på om jeg bør bruke lyd-bøyler (har det noe hensikt med tanke på at det er veranda på opp siden??)
    Høyden er 226cm så jeg må slanke så mye som mulig...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny bilder av pussingen av vegg... Det går fremover....!!

I dag har vi pusset veggen nå er det bare å sette inn vinduet.
    Når det er gjort begynner det gøy med å lekte opp, lyd bøyler å alt det jeg har lest dere har gjort her på forumet....
    Men det blir ikke gjort før om 15 dager..... må reise å tjene litt mer peng...

Er stor fornøyd i denne omgangen her...

Her er noen bilder:!!!!: :razz:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vindu + vegger......

Har sotte inn vindu og reist opp en vegg..
    Begynner å ta form nå i forholdt til det var....
    Kommer med bilder .....snart...
    Har kjøpt inn gips til vegger venter nå på elektriker får å anbefale antall stikkontakter tenkte på å ligge en seperat kurs til kinoen.
    Og få et overblikk over hvor rørene skal ligge...:razz:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kommer noen nye bilder....
    Hvor langt jeg er kommet..... Har ikke vært så stor respons her med de få spørsmålene jeg har kommet med.... Men jeg har funnet det ut av meg selv...
    Har begynt å bygge veggene nå sotte det opp i "kasseter" fungerer veldig bra.....

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her går det fremmover ser jeg! Detta blir bra!

Newcomer motorpsycho sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EXCEL
    Plasten skal vel strengt tatt ligge over isolasjonen dvs: isolasjon - plast - armering - støp. Eller misforsto jeg rekkefølgen din:-D

... jobber sjølv som forskalingssnekker og er av og till innom dette.
    plasten er greiest å ligge under isolasjonen altså på grusen, eller mellom to lag med isopor. Døme; 8 cm isopor, plast så isopor igjen. Det jævligste du gjør er å legge plasten på topp. Blir då noe drit å armere etterpå, spessielt vist en skal ha varmekabler og må montere kyllingnetting og nå en bruker armeringsnettinger, for då vill du hekte, stikke armeringen gjennom plasten og stikke hull på den, og det blir veldig knotete å jobbe. Så eg vill si at det aller beste å gjøre er å legge ett lag isopor rett på grusen,( som er komprimert osv) så ett lag med plast derreter topplaget med isopor etterfølt av varmekabler vist du skal ha, og til slutt armeringen

Når det gjelder kontakt mellom vegg og gulv så er det lurt å legge plast og 1cm isopor opp langs veggen, sånn at dette då går over betonggulvet, når du har støpt så skjerer du vekk isoporen som stikker over ferdigstøpt golv og legger acryl / fugemasse langs sprekkene som går ved veggene

Det er iallefall dette "vi" fagfolk gjør hehehehe

Newcomer xawyer sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kommer noen nye bilder....
    Hvor langt jeg er kommet..... Har ikke vært så stor respons her med de få spørsmålene jeg har kommet med.... Men jeg har funnet det ut av meg selv...
    Ja, her syns jeg flere burde kommentere, for det er jo bygging av hjemmekino som tross alt både er spennande og som er SÅ viktig for resultatet. Skulle tru her er monge som sit inn med nødvendig kunnskap, og som også kan kjenne seg igjen med at det "kunne være greitt med et tips eller to" under bygginga.

Desverre har ikkje ej gode tips, anna enn STÅ PÅ VIDARE! Ønsker deg lykke til.:-D Håper du blir fornøgd med resultatet

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •