Nødvendig takhøyde til lerret/pj??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Active mons_ivar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nødvendig takhøyde til lerret/pj??

jeg er nå i gang med å lage en dedikert hjemmekino på loftet i huset vi kjøpte i våres....rommet er 6x4m, noe som medfører at jeg får en skråvegg med lerretet og en skråvegg bak...tanken min var å lage en lettvegg for å få en høyere vegg som jeg kan montere lerret på, i tillegg til å kunne bygge inn komponenter.

spørsmålet mitt er hvorlangt må jeg dra denne veggen ut for å få tilfredstillende høyde på lerretet (i forhold til pj)??

står klar med verktøy nå, så jeg hadde satt pris på raske tilbakemeldinger

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om jeg helt skjønner hva du mener, men om du hadde lagt ut bilder ville det være enklere å hjelpe.

Men hvis jeg skal si noe ut fra det jeg tror du mener, så oppfatter jeg det slik at du har planer om å "rette opp" skråveggen hvor lerretet skal henge for å få en større flate?

I så fall må denne veggen være så stor at den dekker et lerret på den ønskede størrelser. F.eks vil et lerret på 100 tommer trenge omlag 1.5 meters høyde og 2,4 meters bredde bare for å få plass. I tillegg bør du ikke henge lerretet for lavt, men kanskje ha minst 50 cm eller mer fra nedre kant til gulvet. Så du bør nok ha minst 2 meters høyde på den veggen om du skal ha et lerret på 100 tommer. Dermed vil jeg tro at om du lager en "ramme" på minst 2 meters høyde så vil det gi seg selv hvor langt ut du må dra denne veggen :-)

Forøvrig er dette med avstander mellom lerret og projektor svært avhengig av type projektor du har, eller har tenkt å kjøpe. Dermed er det ingen fasit på hvor lang avstand det skal være mellom projektor og lerret.

Active mons_ivar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for innspill...

du forstod riktig, og jeg har satt opp stenderverket nå, og slik det ser ut nå får jeg nesten 220cm takhøyde der som lerretet skal henge, ergo brude det være tilstrekkelig. pr i dag har jeg en BenQ PE7800, men har planer om oppgradering etterhvert når ting begynner å falle på plass.

skal prøve å lage et pj "hus" i toppen av skrå i andre enden av rommet slik at jeg bedre kan se hvilken lerretstørrelse som skal brukes. (har vel ca 3,5m slik det ser ut)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •