Hjemmekino i gammel kjeller - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 93
    Newcomer jonrune sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da er bilder av stenderverk og isolering mot mur klare. Er nå igang med å sette opp bokser for elektrisk og signalkabler og høytalerkabler. Usikker på om jeg skal legge opp et 5.1 opplegg eller 7.1 eller 7.2 opplegg. Gode tips mottas med takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Skal igang med et lignende prosjekt. Har rivd kjeller og avrettet gulvet så langt. Hva heter den svarte 'knatreplasten' du har lagt inntil murveggene? Er dette et platon-produkt? Hvilke dimensjoner anbefales på stenderverket på veggene med hensyn til kabeltrekking?

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av leire
    Hei. Skal igang med et lignende prosjekt. Har rivd kjeller og avrettet gulvet så langt. Hva heter den svarte 'knatreplasten' du har lagt inntil murveggene? Er dette et platon-produkt? Hvilke dimensjoner anbefales på stenderverket på veggene med hensyn til kabeltrekking?
    Tipper den svarte "knasteplasten" er Isola Platon Extra grunnmursplater, eller Icopal Fonda universal grunnmursplater.

Isola - Platon Xtra Innvendig Kjellervegg

FONDA Universal - Icopal

Du bør nok ha minst 3" (ca 7cm) bredde på stenderverket om du skal trekke strøm, kabler etc. 2" går også, men kan bli i tynneste laget om du trenger litt større rør enn standard "elektrikerrrør" ;-)

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Du bør nok ha minst 3" (ca 7cm) bredde på stenderverket om du skal trekke strøm, kabler etc. 2" går også, men kan bli i tynneste laget om du trenger litt større rør enn standard "elektrikerrrør" ;-)
    Det mest vanlige elektrikerrøret er 16 mm, og det blir fort trangt, spesielt med tanke på videokabler som HDMI/DVI/komponent. Skal du ha større rør blir det som hjalmarjalla skriver lite igjen av en stender på 48 mm.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hør på hjalmarhjalla - det har jeg gjort ;-)!

Plasten på veggene er kjøpt på Obs Bygg! (1189,- for 2 meters bredde som ble perfekt for mitt brukt siden jeg har lav takhøyde)

Har lektet med 2 toms lekter utenpå Platon + 3 toms stender utenpå der. Dermed kan jeg nå trekke 40 mm trekkrør for HDMI kabler o.l. bak ytre stendere - det går akkurat/såvidt! Veldig praktisk å kunne trekke alle rør bak stendere - blir mindre boring og jobb

Har startet ferien, så det blir lite med jobbing nå framover noen uker, men skal komme med flere bilder så snart jeg får gjort litt mer. Dersom noen vil ha mer detaljer, skal dere få det!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Keep it coming! Dette prosjektet er meget interessant.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet prisen på depron ?

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg ikke husker helt feil så koster 3mm depron plater 29kr kvm hos Megaflis.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du får det til 29 kr. per kvm, så løp og kjøp! Etter mine undersøkelser koster 3 mm. rundt 100+ kr. per kvm, faktisk like dyr som 6mm :-) Ikke spør meg hvorfor, men dette er jo i Stavanger distriktet og jeg har ikke sjekket Megaflis...

Ellers er det elektriske nå på plass. Har ferie og var bare innom en dag for å få dratt rør og kabler, så rommet er for rotete til å ta bilder og enda mangler signalkablene. Men så snart jeg har en ledig stund og er hjemme der jeg har internett tilgang, så skal jeg dele oppsettet i bilder ;-)

Mht. signalkabler, så er det sannsynligvis Nettdata som blir leverandør av disse sammen med prosjektor og lerret - fantastisk service og hjelp har jeg allerede fått og jeg har kollegaer som kan backe opp min oppfatning!

Nå til Køben for noen dager i Tivoli med familien

Keep reading!8)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lagt opp en 20mm k-rør til prosjektoren. Er dette for tynt kanskje??? Hva bruker folket?

Active KviteKrist sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg bruker 75-80mm slik at det er god plass til å dra terminerte kabler som vga og slikt. Greitt å ha for framtida og spør du meg.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm.. stoppet bare denne tråden opp uten en avsluttning??
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen!

Her kan man bare legge seg flat og beklage manglende oppdateringer. Det har faktisk skjedd en masse her! Men pga. travle tider på hjemmfronten og på jobb, har jeg ikke fått verken tatt bilder underveis (angrer nå...) eller publisert mer info.

Det som har skjedd hittil er at jeg har fått lagt inn strøm og strukket rør til strøm rundt i veggene + 40mm rør med kabler til prosjektor fra anlegg og fra PC-pult i bakre del av rommet fram til anlegg. Har lagt inn en egen 10Amp kurs til anlegget og en egen til lys, PC, stikkontakter (de utenom anlegget) og prosjektor. Videre har jeg strukket kablene i de 40mm rørene før jeg lukket veggene med gips...HDMI, komponent og S-video fra anlegg til prosjektor, HDMI, S-video og phono fra PC-pult til anlegg.

Jeg har lagt klar strøm til fremtidig motorisert lerret og rør til høytalerkabler for 6.1/7.1 (må evt. strekke kabel til begge bakhøytalere gjennom samme rør). I tillegg har jeg lagt inn rør for å strekke nettverkskabel fra boden ved siden av som vil bli "teknisk rom" for server med film og audio materiale. Skal kobles via D-Link sin DIR-635 router (senere kanskje 655 med Gigabit porter), der jeg på sikt vil ha nettverksdisk(er) tilkoblet for felles video og audio (+ annet delt materiale) for distribusjon trådløst i hele huset.

Veggene er nå isolert med 70mm Glava som gir 2 tommers lufting bak glava med min løsning og i tillegg lufting bak Platon som ligger innerst mot murvegg. Ventilen ut benyttes (siden den er firkantet i muren) til å gi luft inn bak isolasjonen + at jeg har lagt en ventil med rundt rør inni som kan gi ytterligere direkte lufting inn i kjellerstuen. Veggene er nå kledd med 1 lag gips, taket er malt 1 strøk og veggene er malt 1 strøk.

Videre plan nå er :

- innkjøp av lister og foringer og utfresing av luftespor for tak og gulv lister
    - maling av lister
    - oppsett av taklister og vinduslister/-foringer
    - fuging av taklister mot gips i taket + vinduslister og - foringer(akrylmasse)
    - elektriker for siste meg'ing av varmekabler + tilkobling av strøm rundt om
    - legging av fliser på gulvet
    - oppsett av gulvlister
    - maling av tak og vegger siste strøk
    - montering og installasjon av prosjektor og lerret, høytalere, forsterker etc...

Innimellom må jeg isolere døra på innsiden meg Biltema 20mm selvklebende motorrom isolasjonsplater el.l. og utenpå der stoff/skai.

Det var alt jeg kom på i denne omgang. Håper å ha "flyttet inn" før jul...

mvh
    Jon Rune

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da gjør vi et hopp direkte til bilder av det nesten ferdige produktet :-)

Per i dag er jeg ferdig med alt utenom å legge fliser og gulvlister + montering av utstyr og hyller.

Pga. at jeg har brukt en svært mørk farge, er bildene deretter. Malingen jeg har benyttet er Jotaplast 07 farge "Kaffe" - dessverre fant jeg ingen som kunne levere maling av 02 glans med mørk farge. Ser at det blir noe skinn i selv denne mørke fargen (se blitslyset i bildene), men får kompensere med "lydpaneler" på sideveggene og evt. i taket. Dette planlegger jeg å ta etter at alt er montert når jeg får hørt lyden.

Mange vil nok reagere på at jeg legger fliser og dermed får mer refleksjoner av lyd i rommet. Men dette er en "trade-off" for å få et mer generelt brukervennlig rom. Rommet skal fungere som kontor, rom for ungene til å se film / trekke seg tilbake når de har besøk / spille spill og evt. som "diskotek" :-) Møblering blir derfor også en utfordring...

Vel, til bildene :-)!

Som dere vil se har jeg maskert kablene for å unngå støv og malingssøl på dem. Stikkontakter skulle det være nok av. Bak i hjørnet kommer et spesiallaget PC bord der jeg også vurderer å lage plass for innfelling av miksepult og keyboard- HDMI kabel og audio kabel til anlegget i front ligger klar, ergo kan en også spille på PC og vise det på prosjektoren. For å være sikker la jeg også en kompositt kabel (den gule :-)) i røret siden mange bruker dette som eneste video ut mulighet. HDMI vil bli svitsjet foran via enten en HDMI svitsj eller via receiver (på lengre sikt). Kompositt blir verre, antar jeg...

Fra fronten ligger det komponent, kompositt og HDMI fram til prosjektor. jeg har lagt opp rør til 6.1/7.1 oppsett(bare 1 rør som går til bakvegg, men kan jo trekke 2 kabler i røret).

Lys er koblet vi 3 dimmere: de 2 lampene i front dimmes av en, de 4 på sidene av 1 og de 2 bak av en annen. Rør er lagt klar for å trekke strøm fram til motorisert lerret, men har ikke trukket kabel/satt opp bryter siden jeg per nå kun har et manuelt lerret.

Nå skal jeg også planlegge å lyddempe døra noe (Biltema motorrom 2 cm. isolasjonsmatter, selvklebende, stoff utenpå, gummilister rundt karmene).

Peisen beholdt jeg siden den er delvis integrert i fundamentet til pipa og å ta bort denne kunne gjort det MYE dyrere :-) Så kan det til og med bli litt peiskos...

Skal få lagt ut flere bildet når flisene og gulvlistene er på plass + fra monteringsprosessen. Må finne ut hvordan jeg skal montere prosjektoren nærmest mulig taket...

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dæven, dette så utrolig bra ut. Godt jobbet det her jonrune!
    Fargen passet bra inn. Dette kommer til å bli en kremkino

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hyggelig tilbakemelding :-) !

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jon Runes hjemmekino (nå med nye bilder!)

Bilder fra sluttfasen er lagt inn. Fliser kommer, så begynner installasjon/oppkobling av anlegget :-)

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På tide med en update kanskje..