Hjemmekino i gammel kjeller - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 93
    Newcomer jonrune sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hos meg ser det så langt ut til å være steike beint over alt. Har aldri vært borti et hus med mer rette vinkler! En byggmester som bygde huset og bodde i det hele livet - det er gjort skikkelig!

Men før jeg får målt, så vet jeg jo ikke nøyaktig. Nå ser det dog ut til at jeg kan hente ut et par-tre cm på gulvet - det bygde før 6-7 cm, tenkte jeg skulle klare meg med 4 cm all inclusive :-)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nytt gulv - påbegynt og bilder fra 22.01.2007

Da er vi igang med det nye gulvet i kjellerstuen min.

Som dere vil se har jeg ikke brutt opp det gamle gulvet, men heller satset på et underlagt av 6mm Depron som er limt til det gamle gulvet (med fliselim - kan også bruke løsemiddelfritt gulvbelegglim el.l.).

Så har jeg valgt å bruke 5mm varmekabler fra Øglend som har en "styrke" på 10 Watt per meter kabel. Har lagt ned 142 meter kabel på ca. 13,9 kvm. gulv, ergo ca. 10 cm. mellom kablesløyfene og ca. 100 Watt per kvm.

Oppå dette skal jeg i morgen støpe med en flytestøp masse som Elektrotema i Stavanger leverer og denne legges i 1,5cm-2cm. lag. (1 sekk gir 1,5 cm. på 1 kvm) Jeg planlegger å bruke 20 sekker for å få minimum 1,5 cm. påstøp i tilfelle ujevnheter - gulvet var faktisk nesten kliss i vater! Rommet er ca. 15,5 kvm.

Kommer tilbake med mer bilder!

Edit: Det blir nok en flytestøp fra Flisekompaniet av merke PCI pga. at den er prismessig gunstigere og garanteres i tykkelse på 2 cm. oppå 6mm Depron som igjen ligger på betong :-) Hvilket betyr at Flisekompaniet kan holdes ansvarlig dersom gulvet sprekker hvis en har lagt 2 cm. støp...(ja, ja, håper jo ikke DET skjer, da :-))

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette bli nok goa pote

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har god tro på det. Men siden jeg nå har måttet kompromisse på innredningen i kjellerstua, blir det en løsning som vist i min tidligere tråd.

Mange har frarådt meg dette, men jeg har 3 små unger som også skal bruke rommet og et altfor dedikert rom med stoler/sofa med ryggen til peisen og som står midt i rommet gir dårlige utnyttelsesmuligheter.

Håper å finne en prosjektor som kan stå på en hylle over sofaen og gi meg et bilde på minimum 180 cm. netto. Sitteavstanden blir fra hode/øyne ca. 2,5 meter...

Ny skisse vil komme når jeg får mer tid. Nå er det sengetid for i morgen skal det støpes :-)

God natt!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så var gulvet ferdig støpt (2,5 cm. påstøp over kablene) og de nye takbjelkene er på plass. Isolasjon er lagt og til helga blir det gipsing i taket + Platon og lekter på veggene. Legger ved noen bilder av progresjonen.

Eller så er planer er til for å endres - er vel det som kalles fleksibilitet ? Kjører oppsett av rommet som ideelt planlagt etter en lengre diskusjon om bruken av kjellerstuen. Så nå blir det heller ideelle forhold for film og musikk på bekostning av peisestue-look'en

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så var rommet kommet ett steg videre. Etter 5-6 timers jobb er første lag gips på plass og alle fuger tettet med akryl. I morgen legges 2. laget med gips og hvis tid skal veggene kles med Platon og lektes ut. Vedlegger noen bilder fra dagens arbeide.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og et siste bilde av rør for strøm inn til rommet...

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser virkelig bra ut dette! :-D Har du noen ide om når du blir ferdig? Har du satt en dato/tidsrom? Og jeg kan bare si meg enig i at ting forandrer seg etterhvert. Det skjer hvertfall hos meg. (på daglig basis :-D )
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, ferdig og ferdig :-) - når er man egentlig ferdig... Joda, jeg har som mål å være ferdig med selve rommet til påske. Usikkert om det er midler til utstyret (prosjektor og lerret) igjen når jeg er ferdig, men da får dette vente til feriepengene kommer ;-)

Akkurat nå har jeg tatt høyde for en montering av prosjektor i avstand 3-3,5 meter. Pga. takhøyde på kun 201 cm netto, må jeg montere prosjektoren på ei plate som jeg skrur fast i taket. På denne måte vil den henge høyest mulig og også gi bilde som blir så høyt på veggen som mulig. Slik det ser ut nå, med montering av lerret helt under taket, vil bildet starte ca. 50-60 cm. fra gulvet avh. av hvor bredt bilde jeg får til.

Rommet blir ganske nøyaktig 3 meter bredt og sitteavstanden er ca. 3-3,5 meter, så jeg håper å få plass til et lerret som har netto bildebredde på 2 meter, dvs. et lerret på 205-213 meters bredde (de ulike merkene har ulik bredde på maskeringen). Og da er det ca. 45 cm. igjen til høytalere på hver side.

Mine bestilte QLN 603 kmII er ganske store, og jeg er usikker på hvordan den optimale plasseringen av disse er, men de får ikke tildelt mer plass enn de 45 cm uansett...

Nå er det snart klart for lag 2 med gips. Har en far som hjelper uvurderlig til med byggingen - med 3 små og travel jobb, blir det lite tid på hverdager.

Fremdriften vil bli dokumentert her i de kommende uker...

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan går det jonrune? Har den travle hverdagen innhentet prosjektet?
    Har du fått testet QLN-ene enda?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pass på at du ikke får for liten bredde igjen til høyttalerene dine, slik at du blir plaget av dårlig lyd. 45cm igjen til høyttalere hørtes svært lite ut IMO, men det er sikkert noen som har peil her som kan gi mer enn et synsesvar på det. Litt kjedelig hvis du ender opp med for stort lerret og "må" ha høyttalerene stående foran det!

Du finner en kalkulator som kan benyttes som et utgangspunkt her: http://www.hunecke.de/english/calcul...dspeakers.html

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får også tilsvarende problem i mitt planlagte hjemmekinorom (lite plass til høyttalere). Jeg ville nok satset på stativhøyttalere i så fall. Det gjør utfordringen med bassintegrasjon i rommet mindre.
    Bruk heller et kraftig subwoofersystem til å ta seg av bassen. Må du plassere nær vegg kan det også lønne seg å dempe veggen bak/ved siden av høyttaleren og førsterefleksjoner på sidevegg. Da vil man kunne klare å integrere høyttalerne selv om de havner nær vegger.

Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    we want update

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å kuppe tråden, eller noe, men jeg har et kjellerrom i et hus med temmelig like egenskaper. Lurer på dette med gulvet og Depron. Hva tror dere om følgende (fra betongen og opp):

1. Platon Stop
    2. Depron
    3. Alloc med innebygget varme

Hvis man har bærende fuktsperre (Platon Stop) nederst, hva er da funksjonen til Depron-laget? Klarer man seg uten?

Finnes det alternativer til Alloc med innebygget varme som bygger like lite, men som koster litt mindre?

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Ikke for å kuppe tråden, eller noe, men jeg har et kjellerrom i et hus med temmelig like egenskaper. Lurer på dette med gulvet og Depron. Hva tror dere om følgende (fra betongen og opp):

1. Platon Stop
    2. Depron
    3. Alloc med innebygget varme

Hvis man har bærende fuktsperre (Platon Stop) nederst, hva er da funksjonen til Depron-laget? Klarer man seg uten?

Finnes det alternativer til Alloc med innebygget varme som bygger like lite, men som koster litt mindre?
    Platon Stop vil fungere som fuktsperre/ventilere fuktighet fra betonggulvet pga de små knastene. Depron bygger lite og vil vel først og fremst fungere som isolasjon mot et kaldt betonggulv og hindre at varmen fra kablene går ned gulvet. Dersom du dropper dette vil mye av gulvvarmen gå med til å varme opp betonggulvet.

Kjenner dessverre ikke til alternativer til Alloc.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lenge siden jeg hadde tid til prosjektet, men nå er det kommet inn på prioriteringslisten igjen ;-)

Har kjørt en stund med hjemmekino forsterker og QLN på hytta og de funker godt - faktisk så godt at jeg vurderer å beholde dem der

Er i skrivende stund i samtale med en eier av center + bakhøytaler i samme serie og avventer hvordan det går. Har ikke bare lite plass foran til fronthøytalere, men siden det bare er 2 meter takhøyde og rommet er netto 3 meter bredt, blir det fort stikkende langt ut i rommet dersom jeg bruker ordinære QLN statis-høytalere bak. Vurderer i så fall å sette dem på stativer for ikke å skalle i dem - bedre med knuste kneskåler

Skal om ikke lenge få lagt inn flere bilder. Neste uke starter montering av bokser og rør - har til nå kommet til rundt 50 bokser (på tegningene) - skal gi dere en beskrivelse av planene snart. Kortversjon er at rommet vil bli brukt til CP/arb.rom også (bak i hjørnet), så jeg må ha mulighet til å la DVI -HDMI kabel gå derfra til hjemmekino forsterker. Jada, den observante leser vil se at jeg har en NAD forsterker uten HDMI svitsjing, så det må jeg gjøre noe med (noen interesserte? :-)) Planlegger altså PC + PlayStatoin + DVD spiller via HDMI inn på forsterker som svitsjer til en utgående HDMI til prosjektor.

Legger kanskje opp til fullt 7.1 el. 7.2 system selv om jeg vel kommer til å kjøre 5.1 eller i beste fall 6.1 - kommer an på høytalerløsning jeg lander på (pris, type) og forsterkerens muligheter. Har tenkt litt på Yamaha forsterker (2700) og DVD spiller, for jeg har tenkt på en som kan tilkobles nettverk.

Så derfor må jeg ha kablett nettverk inn fra teknisk rom ved siden av (Lyse) både til PC bak og forsterker foran...

Noe lys må man jo også ha og vil kjøre separat front, sider og bak med dimming - ikke klart om jeg prøver å bygge inn små 10 watts spot'er i plater i taket (slik som en bruker på kjøkken under overskap som bare trenger 10-12 mm innbyggingshull) eller går for frittstående vegglamper som lyser opp/ned (noen som sa at de hadde slike på Clas Ohlson?),

Kommer inn i rommet med en 16A kurs som varmekabler kobles til, så 2 x 10A kurser der den ene skal gå til forsterker++ foran, mens den andre skal gå til lys, PC o.l. Skulle gjerne hatt mulighet til å kjøre 16A til front, for NAD forsterkeren min tar B-type 10 A sikringer i oppstarten av og til (har dedikert 10A kurs til stereo på hytta :-))

Nå er det seint, så bilder blir det ikke i dag, men stay tuned! ;-)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten, roffe, tanken med statishøytalere foran var god, den. Da kan jeg beholde QLN 603-ene på hytta. Har også SYstem Audio høytalere modell 505 stående som er svært god lyd i, men må da finne senter og bakhøytaler som passer til...

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden hadde jeg gått glipp av gitt...

Skal straks i gang med et tilsvarende prosjekt, så dette var bra lesestoff!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hold ut, mer info kommer, men travle dager for tiden ;-) !

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, her var det spennede ting på gang, og det gir minner til min egen proses. Min hjemmekino har omtrent de samme målene, men er noe lengre. Altså ganske smal og lang. Jeg hadde tidligere ett par Klipsch RF3, men disse ble for store i kjelleren. Jeg SKULLE nemlig ha et 92" lerret.

Valget falt på SVS SBS 0.1 på stativ. Jeg beholdt min Klipsch senter og satte den i front. Senteren til SVS benyttes som senter bak, og jeg har fått et 6.1 oppsett som fungerer bra.

I og med at jeg hadde mange av de samme utfordringene i min kjeller så skal jeg forsøke å svare så godt det lar seg gjøre (dersom det er interessant)

(Se gjerne "min hjemmekino")
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg