Ventilasjon og støyisolering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ventilasjon og støyisolering

Hvordan har dere løst frisklufts-problemet?

Jeg sliter litt med ventilasjon og støyisolering i den fremtidige hjemmekinoen min. Man kan bruke all verdens tid og penger på å støyisolere tak, vegger, gulv, dører og vinduer, men være like langt hvis støyen går rett ut gjennom evt. ventiler...

Vet ikke med dere andre, men JEG kommer ikke langt uten LUFT. Lydisolerte rom skal jo som kjent fuges både her og der og i praksis være så lufttette som mulig, men hvordan overlever man i slike rom? Hvor lenge kan man være der uten at det blir ubehagelig lite oksygen igjen?

Jeg prøver ikke å være morsom, jeg bare lurer på hvordan folk løser dette med friskluft vs støyisolering. Kanskje noen lufter før en film og hermetisk lukker rommet de neste 2 timene? Hva med ringenes herre med 6 kompiser i 4 timer?

Jeg vet det finnes noen "støy-ventiler" fra Flexit (Lydventil 80R dB), men hvor bra virker disse?

Kanskje det bare er svada å bekymre seg for dette, all den tid jeg har to (riktignok lydisolerte) vinduer på 120x120 i rommet... Mulig det lekker lyd som en sil via disse uansett :-) Og, ja, det er naboene jeg vil ta hensyn til. Ikke det at jeg tror noen vil klage, men har ikke tenkt å gi dem noen grunn til det heller...

PS! Rommet mitt er et kjeller/sokkel-rom (i enebolig) og blir ca 4 x 6.5 x 2.35 med ferdig utforede vegger og egen himling.

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De forskjellige dimensjonene til Lydventil 80R fra Flexit skal gi henholdsvis 45 og 53 dB demping. Det står ingenting om det gjelder hele eller hvilke deler av frekvensen dette gjelder. Er det hold i denne spesifikasjonen som står i pdf på flexit.no?

Gammel tråd uten noe aktivitet men jeg trenger luftekanaler med best mulig lyddemping så tips mottas med takk!

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er absolutt ikke ekspert på området, men har montert ventilasjon i hele huset for et par år siden, og satte inn lydfeller på inn og utluft ved varmegjennvinner.
    Min erfaring er at lengden på lydfellen, og ikke minst på kanalen før og etter har mye å si. Og en sving eller tre på kanalen er også med å hjelper.
    At ventilene sitter liitt skjult i rommet er også bra, det beste er nok å glemme vanlige ventiler, men heller avslutte kanalene i en stor og godt dempet "kasse".
    Avstand til sub er kanskje det viktigste å tenke på? :-D
    Mao setter du inn en rett kanal på en meter, og putter på en lydfelle på denne, er gevinsten for liten.
    Lydfellene er vel primært konstruert for å dempe støy fra ventilasjonsanlegget antar jeg, og det er vel heller tvilsomt hvor mye dette demper i de laveste frekvensene?
    Jeg har som sagt demping på inn og utluft, og viftestøy/sus er nærmest ikke hørbart. Men jeg har ingen demping mellom rommene som er påkoblet samme rør, og det er utrolig lytt mellom rommene.
    Kontakt et blikkenslagerfirma, de burde ha litt erfaring med dette.
    Lykke til, og del dine erfaringer med oss andre etterhvert!

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du kan finne noen tips i denne tråden :-)

http://avforum.no/forum/av-rom-konst...ntilasjon.html

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det jeg vil ha er en kasse med lydfelle i foran hver ventilasjonsluke i rommet da. Er det noen her på forumet som har laget noe slikt. Med en skikkelig lydfellekasse trenger man vel heller ikke noen lydfelle i selve kanalen.
    Har forøvrig funnet meg en vifte jeg har trua på...

Vifter & Miljø AS
    Vario 300 mm reversibel vifte for vegg, tak eller vindu

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •