Utgraving av kjeller...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Utgraving av kjeller...

Per i dag har jeg en stue med hjemmekino. Funker greit nok, men drømmen er der om en dedikert kino. Den eneste muligheten i det huset jeg bor i i dag er å grave ut gulvet i kjelleren. Her er det imidlertid mange mulige problemer, og mange spørsmål som melder seg. Er det noen som har gjort noe tilsvarende?

Legger ved planløsningen av kjelleren (eller egentlig bare en kjapp skisse av en planløsning...) Målene er fra innside til innside betongvegg. Utfordringene er som følger:

- Høyden under taket er per i dag kun 170. Siden jeg har lyst på to rader med stoler i to høyder når jeg først skal ta skrittet så må det være litt høyde under taket. I tillegg går det bort en del høyde til isolering, bekledning, gulv, bjelke (må fjerne bæreveggen og erstatte den med en jernbjelke som naturlig nok må kles inn). Grovt sett har jeg funnet ut at jeg bør rundt en meter ned, minst...

- Bæreveggen må bort (litt smått med kino på 3x3 meter...) og erstattes med bjelke. Spennet blir da på 3,3 meter og den skal bære to etasjer over seg. Noen som har tips om hvem som bør kontaktes for å finregne på størrelsen på en slik bjelke?

- Når gulvet graves ut så er det en del ting å tenke på: Vil veggene bli stående igjen, hvis disse står på betonggulvet? Hvis jeg graver så dypt som en meter eller mer, vil det da være drenering nok rundt huset? Andre tilsig av vann?

- Det at det er i en kjeller gir også en del utfordringer: Hvordan gjør man det med ventilasjon? Jeg har ikke så veldig lyst til å ha kjellerlukt i kinoen, men det er det definitivt per i dag. Vil det holde å installere noen vifter, i så fall hvor og hvordan?

Legger med noen bilder i neste post...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt flere bilder...

Kjellertrappen (kjellertrapp.jpg) er av typen god, gammel. Denne må byttes ut for å gi en grei tilgang.

Rommet man kommer ned i fra trappen (fra_trapp_kjeller.jpg) må også graves ned, men vurderer å bare grave ned gang, og lage boder på siden med samme gulvhøyde som det er i dag. Litt enklere, og sannsynligvis mye billigere. Tror dette prosjektet blir dyrt nok uansett... Varmtvannsberederen skal forøvrig flyttes til hjørnet til venstre på dette bildet.

Det neste rommet (rom1_kjeller.jpg) vil bli første halvdel av kinoen. Det er en del rør som man ser, disse må bygges inn i veggene. Ellers lite å si på dette.

Det siste rommet (rom2_kjeller.jpg) vil bli andre halvdel av kinoen, lerret i borteste enden av dette. Bæreveggen er ganske heftig (se også bærevegg2.jpg), og vil bli et sant ******* å pigge bort... Har pigget et lite hull i tilsvarende vegg et annet sted i kjelleren, og det tok et par timer for et hull med 20 cm diameter...

Så... Any thoughts?

Intermediate Beemer sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Utgraving av kjeller...

- Bæreveggen må bort (litt smått med kino på 3x3 meter...) og erstattes med bjelke. Spennet blir da på 3,3 meter og den skal bære to etasjer over seg. Noen som har tips om hvem som bør kontaktes for å finregne på størrelsen på en slik bjelke?

Kontakte en Snekker, eventuelt byggvarehus. Di har i alle fall greie på hvor nermeste person, som kan svare på dette befinner seg.
    Den jeg brukte i min kjeller er 30x15cm H bjelke. På den brukte jeg et pistol å skyte fast lektene med så kledde jeg den med limtre plater.Men kan valgfritt bruke hva du vil.

Når gulvet graves ut så er det en del ting å tenke på: Vil veggene bli stående igjen, hvis disse står på betonggulvet? Hvis jeg graver så dypt som en meter eller mer, vil det da være drenering nok rundt huset? Andre tilsig av vann?

Når du graver ut, må du sette støtter under muren på div plasser.
    Om ikke, så kan hele huset rase ned.Om du ikke har en meget solid grunn.
    Du må opp med eventuelt en 15 -20 cm leca mur til nivå med din gamle.
    Eventuelt og sette forskaling å støpe helt opp til din gamle mur.
    Husk å få gulvet det ferdig støpte under din gamle mur så kan du eventulet bruke leca eller støpe opp til ditt gamle nivå.om du bruker leca så er det enklere å sette leca stenene i mellom støttene. det blir jo en 5 cm helt til slutt på toppen av din nye mur den som ligger i mot din gamle som du må støpe.Når du har fått satt opp en del leca mur med ferdig støpt helt mot din gamle fjerner du støttene å støper igjen dine hull.
    du må drene helt ned dreneringen skal ligge litt under banketten/Gulvet.1 dreneringsrør til takrenne og en til tilsig fra grunnen.Bruk så platon på murveggen utvendig helt ned til under banketten/gulvet denne svarte knortplasten skal ligge ca 15cm over bakkenivå. festes med noen plast skinner på muren over bakkenivå.
    Fyll så på med singel 0.16 singel fra drensrørene i alle fall 20 cm helst MYE mer.for dårlig masse her vil omsider tette dine drensrør.

Det at det er i en kjeller gir også en del utfordringer: Hvordan gjør man det med ventilasjon? Jeg har ikke så veldig lyst til å ha kjellerlukt i kinoen, men det er det definitivt per i dag. Vil det holde å installere noen vifter, i så fall hvor og hvordan

Det at du har kjeller lukt i dag tilsier en del fuktighet som kan være for dårlig drenering.
    Noen vifte behøver du ikke om du skal sette inn nye vindu så er det ventiler på disse + at du monterer 2 stk vanlige ventiler i din kino.

Ps husk å ta deg god tid med dreneringen utvendig det er alfa og omega.
    Husk plast i bunnen den skal brettes opp så isopor 10cm armering så kan du (eventuelt montere gulv varme festes i armeringa) så 10cm støp.Om du eventuelt vil montere gulv varme etter at du har støpt kan dette gjøres med et lavtbyggende på støp (avrettingsmasse ca 3cm). det vil da si at om du kommer på 2.70 før støp vil du få 10 cm isopor 10 med støp avretting av ferdig støpt gulv(helt vanlig) ca 3cm flis/pergo/Parkett/gulvteppe ca 2cm.
    Ferdig 2.40-245.Skal du lydisolere taket må du ta høyde for lydbøylene + gips/panel/takplater ca 10cm.

Mvh Beemer

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beemer: Er det noe sånt du tenker deg med tanke på forsterking av grunnmuren? Eller trenger man bare på innsiden? (se vedlegg)

EDIT: Du mente kanskje at man kunne støtte opp eksisterende mur, grave ut under den og skjøte på muren nedover? Kan man evt gjøre det slik jeg har tegnet? Eneste bakdelen er at man får en kant på innsiden da, med mindre man skjulere det bak en vegg(noe som gjør at man mister enn 10-20cm).

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Utgraving

Bildene kom etter at jeg har skrevet mitt inlegg:-D .
    Ser at du har plenty med fuktighet og sopp så ny drening må i alle fall på plass.
    Ser at muren som skal bort er en teggelstens mur.mitt forslag er å leie en betong sag på frx Bautas eller et annet utleie firma.Ca en høvding 1000kr.
    Husk og sette støtter under.
    skjær av stykker så du kan få satt opp støtter ikke skjær alt i en fei.
    om du har løs masse under lei en komprimering maskin å komprimer all masse før du støper leie pris ca halv høvding.

Mvh Beemer

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TomH
    Beemer: Er det noe sånt du tenker deg med tanke på forsterking av grunnmuren? Eller trenger man bare på innsiden? (se vedlegg)

EDIT: Du mente kanskje at man kunne støtte opp eksisterende mur, grave ut under den og skjøte på muren nedover? Kan man evt gjøre det slik jeg har tegnet? Eneste bakdelen er at man får en kant på innsiden da, med mindre man skjulere det bak ei vegg(noe som gjør at man mister enn 10-20cm).
    Jeg menr å støpe en tilsvarende mur som eksisterer.Men jeg har prøvd med hell ditt forslag også.Men som du sa så stjeler den noe rom.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oki, takk for svaret.

Med tanke på at han skal grave ut en god del masse, kan det kanskje være en ide å leie seg et slik transport bånd som man kan hive massa oppå og kjøre det ut gjennom et vindu eller dør? Finnes vel noe slikt?
    Mye koster slikt å leie tro?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oki, takk for svaret.

Med tanke på at han skal grave ut en god del masse, kan det kanskje være en ide å leie seg et slik transport bånd som man kan hive massa oppå og kjøre det ut gjennom et vindu eller dør? Finnes vel noe slikt?
    Mye koster slikt å leie tro?
    Om du ikke bor så veldig langt fra en bonde kan han sikkert leie ut et transport band for en meget liten sum.Det har jeg selv testet.Om ikke så kan jeg tenke meg en 300-500kr dagen blir litt i dyreste laget om du skal grave ut en kjeller.et tips er å leie den sent på en fredag si leie på en dag er du heldig så får du hele helga i fritt leie om de har lørdags åpent så få søndagen fri.Har testet dette en del ganger jeg ser at det blir knapt med tid:-D

Mvh Beemer

Ps Husk at disse har som regel 3fas

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg ikke har regna meg helt bort, så blir det rundt enn 24kubikk med jord han skal grave ut av kjelleren. Er noe spadetak det.

Hvor mye går det på et lastebil? 5kubikk? :twisted:

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gjort noe av det samme som du tenker på, om enn ikke i samme omfang.

Se tråden:

http://avforum.no/forum/av-rom-konstruksjon-optimalisering/12058-innrede-gammel-kjeller-med-lydtransparent-lerret.html

Jeg meislet opp det gamle gulvet med meiselmaskin, og bruke transportbånd ut kjellervinduet til å kvitte meg med det gamle gulvet, samt at jeg gravde ut ca 20 cm jord, slik at jeg kom i flukt med undersiden av grunnmuren. Tok meg og 3 kompsiser ca 8 timer tilsammen å meisle opp og grave ut det gamle gulvet, men da var vi også ganske slitne :-)

Det prosjektet du tenker på med å grave ut under selve grunnmuren og så støpe opp er jo fullt mulig, men relativt omfattende, og kan medføre at huset kan få såkalte setningsskader, dvs dersom grunnmuren synker som følge av utgravningen vil dette påvirke hele konstruksjonen av huset.

Men alt er mulig om man tar tiden til hjelp og setter seg grundig inn i ting. Vil anbefale deg å få tak i dette faktabladet om senking av gulv i kjeller:

http://bks.byggforsk.no/index.asp?docNumber=727115

"Bladet beskriver understøping av grunnmur eller ringmur, ny drenering og fuktsikring, og viser framgangsmåte for refundamentering ved seksjonsvis understøping av vegger til et dypere nivå.
    Refundamentering, spesielt undergraving av gammelt og støping av nytt fundament, innebærer en betydelig risiko for skader dersom man ikke tar nødvendige forholdsregler. Slike arbeider bør derfor bare utføres av erfaren entreprenør."

Tar for seg følgende:

Risiko og rekkefølge
    21 Generelt

22 Risiko

23 Rekkefølge

3 Undersøkelser
    31 Romhøyde og gravedybde

32 Drenering og fuktsikring

33 Veggkonstruksjon

34 Fundament

35 Avløpsledninger

36 Grunnens bæreevne

4 Avlasting av jordtrykk og fjerning av golv
    41 Avlasting av jordtrykk ved utvendig oppgraving

42 Avlasting av jordtrykk ved innvendig avstiving

43 Fjerning av golvkonstruksjon

5 Endring av fundamenter
    51 Avstiving av eksisterende fundamenter

52 Understøping av vegger

6 Nye konstruksjoner
    61 Innvendige støttevegger

62 Ny golvkonstruksjon

7 Drenering, fuktsikring og isolering
    71 Utvendig drenering, fuktsikring og isolering

72 Isolering av vegg innvendig

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tips i bøtter og spann! Og spesielt linken til byggforsk-bladet, tror den er gull verdt hvis jeg bestemmer meg for å sette i gang!

Er forøvrig ganske klar over at det er et enormt prosjekt dette, så hvis det blir noe av så bilr det noe som taes over laaaaaaang tid...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg ikke har regna meg helt bort, så blir det rundt enn 24kubikk med jord han skal grave ut av kjelleren. Er noe spadetak det.

Hvor mye går det på et lastebil? 5kubikk? :twisted:
    Fy, det var slemt... Jeg har heller ikke kjellervinduer i kjelleren, så transportbånd ut vil ikke funke spesielt bra...

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja var litt slem der ops:

Men det meste går så lenge man vil det hardt nok.

Har du kun tilgang fra 1.etg til kjelleren?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du kun tilgang fra 1.etg til kjelleren?
    Jepp... eneste tilgang er ned trappa jeg har bilde av i andre posten... Og som om ikke det var nok er tilgangen til trappa innerst i en bod, så det blir i så fall å rive hele boden og lage ny trapp ned gjennom det som i dag er gulvet i boden.

Har begynt så smått å sette meg inn i ting (takk igjen for linker til tråder og brosjyrer)... og jeg som trodde hjemmekino i seg selv var mye å sette seg inn i... *sukk*

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du burde vurdere å fått satt inn et vindu i kjelleren på et praktisk sted, om så bare midletidig og evt mure igjen senere. Med tanke på å få ut massene altså.

Finnes jo masse brukt billige vinduer. Tror det kunne lettet arbeidet ditt en god del.

Du kan jo evt mure igjen vinduet og sette inn en ventil i stede, da du trenger det uansett.

Newcomer carmacoma sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke begynn med dette. bygg heller på huset, det vil lønne seg både i forhold til kostnader og ikke minst arbeid. Og resultatet blir bedre i tillegg til at rommet vil infri kravene til oppholdsrom, noe som blir vanskelig i en kjeller som ligger så mye under bakken. Tro meg du har ikke lyst til å grave ut de massene du snakker om....

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det neste du skal gjøre er å kontakte en byggmester å få pris på heving av huset. vet at 1m er litt mye å heve, men å grave ut 1m virker for meg som galskap. vi heiste et hus ca. 40cm for ikke så lenge siden, tror det kom på ca. 150-200000

hvor gammel er dette huset?

bare tenk, dreneringen rundt ditt hus er ikke lagt lenger ned en underkant av eksisterende gulv ca., så du må grave vekk all masse inntil huset å legge ny grunnmursplast, drensslange og singel og finne en måte å koble på avløpsnettet, som sikkert ligger for høyt! (vannet må jo vekk en plass, om du gjør alt lovlig her er jo opp til deg) vis ikke vil vann renne inn til deg og dine kjære.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er galskap! Og det vet jeg idet jeg faktisk har vært så gal :-D
    Men jeg kan love deg at jeg ble kurert!
    Hos meg ble det tatt en og en vegg utenfra, dvs:
    først grave langs veggen
    støtte opp muren med stålrør
    grave ut under og innenfor gammel vegg
    komprimere
    pukke
    isolere
    forskale
    støpe
    rive forskaling utvendig og innvendig
    isolere
    pukke
    drenere
    pukke
    pukke mer
    fylle inntill
    starte på ny vegg

Gang dette med fire, og du har fortsatt igjen hele jobben med gulvet etterpå!

Glem hele saken, bygg på huset, kjøp annet hus, eller vær fornøyd sånn som det er!

Og jeg er IKKE negativ

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uff... ikke si sånt da Det er jo den nagende følelsen jeg har hatt hele tiden, at det er fullstendig tullete å gjøre noe sånt. Huset er forresten fra 1920, så gudene må vite hvordan ting ser ut under bakken. Vi har også nettopp bygget på huset 40 kvadrat, men det er til ekstra soverom. Tror ikke det blir nytt påbygg med det første. Ikke er det plass til det noe sted rundt huset heller

Kanskje man heller må bearbeide fruen litt til å gjøre om eksisterende stue til mer dedikert kino. Det er definitivt veldig mye billigere, men jeg tror ikke det blir noe mindre jobb Vi har jo en stue til!

Så kanskje tråden må over i en "hvordan i pokker overtale madammen"-tråd? Jeg har jo allerede fått kommentarer om "høy konefaktor" på kinoen min, og det er ikke uten grunn, for å si det sånn...

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke "strippe" ned den ekstra stua inn til reisverket og legg alt av kabler skjult i rør og sats på innfelte høyttalere og motorisert lerret m.m. Så kan du jo bruke litt ekstra på skikkelig lydioslering av tak/vegger/gulv.

Det blir uansett mye mindre arbeid og garantert billigere enn å grave ut kjelleren :-)

Men problemet blir vel å overbevise fruen i huset. Men dersom hun har gått med på at du skal få gjøre noe med kjelleren, så kan du jo forsøke å forklare henne hvor mye støv og skitt som kommer til å bli dratt opp igjennom huset når du skal bære opp all massen som er i kjelleren. Da er det mye bedre med noen veggplater o.l. som kan hives rett ut av stua ;-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •