Varmepumpe kjeller kino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Varmepumpe kjeller kino

Hei

Jeg lurer veldig på varmepumpe, og få ventilert kjelleren, den er rå !

Er det noen som har handlet varmepumpe som har anbefalinger, og hvordan jeg skal bygge ventilasjonen. Jeg regner med at veggene må lektes ut, og det må legges tre gulv, eller fliser på gulvene. Hvordan gjøre man det med isolasjon. Det lønner seg vel å legge varmekabler i gulvet med engang.

Noen som kan ta seg tid til å hjelpe en fersking hehe . Gjerne med linker og bilder av egne løsninger. Ta gjerne med pris også. Regner med at det må bli brukt litt av det også!

Mvh

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal snart i gang med det samme som deg (utenom varmepumpa da), men har ikke fått sjekket ut så mye selv.

Men jeg kan da synse litt for det.

Om kjelleren din er rå kan det hende du bør drenere rundt huset ditt i tillegg til å forbedre ventilasjonen.
    Snakket med et firma angående drenering, og de sa man kunne beregne ca 1200,- for meteren, hvis de skulle gjøre hele jobben(med forbehold om at jeg misforstod, og at det var kun for gravinga). Man kan sikkert få det billigere også, og helt sikkert dyrere. :grin:

Mener å ha lest at man bør isolere kjellerveggen utvending også, siden du har tenkt å bruke det som et oppholdsrom. Kjelleren er i utgangspunktet konstruert for å være et kaldt rom på eldre hus(nå vet ikke jeg om du har et eldre hus da). Bl.a. Glava har noen spessielle matter man kan bruke til det. Det finnes også en dreneringspapp med isolasjon påmontert. Tror det var Glava som har det også.

Når du har gjordt det så kan du jo bruke et hydrometer for å sjekke om det har blitt tørrere i kjelleren din. Du kan jo evt bruke en avfukter for å trekke ut fukt av veggene om det er veldig rått.

Så kan du lekte ut, isolere og ha på plater. Mener bestemt at det ikke skal være noe plast inni veggen. Rett meg om jeg tar feil.

Angående gulv så bør du kanskje finne ut om det er lagt ned fuktsperre i gulvet. Hvis det ikke er det så hadde jeg pigget det opp, lagt ned isolasjon,fuktsperre og armering. Evt også varmekabler, men da bør du bruke en spessiel betongbladning. Hvis man bruker vanlig betong blir det vist som å fyre til kråka, da mye av varmen blir ledet inn i betongen, og ikke opp i gulvet.
    Evt kan du legge lavt byggende varmekabler rett under parketten eller flisene. Noe dyrere. Rundt 250,- kvm(mot vanlig varmekabler som koster rundt 50kr kvm).

Tror ikke jeg skal synse så mye mere nå. Blir jo litt penger av slikt da. Billig løsningen er vel å bare fore ut veggen og håpe på det beste. Blir fort mugg og sopp om det er veldig rått da.

Eneste jeg vet om varmepumpe er at de ikke er så effektive lengre om det er mere enn -10 ute.
    Ising på veggen der den sitter kan vist også forekomme.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel i heletatt stor usikkerhet om varmepumper egner seg for norsk østlandsklima. Må vestlandet men relativt mild vinter har man vel bedre utsikter for å få lønnsom økonomi i en varmepumpe.

Leste nylig i Drammens tidende om en kar nær Drammen som hadde fått installert varmepumpe. Han hadde ført nøyaktig logg på strøm i alle år og og hadde ligget på ca 20000 KWH. Første året etter installasjon hadde forbruket økt til 24000 KWH. Andre året var det tilbake til 20000 KWH men i tillegg måtte han betale ca 1650 kr i året for service slik at han beholdt garantien på pumpa.

Bare utgifter med andre ord :cry:.
    Nå skal de ha oss til å kjøpe pellets kamin - samme greia der. H... politikere som ikke vet foran og bak på en spiker !!!!!!!!!!!

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal bruke denne til kjøling ville jeg sjekket litt rundt dette med faren for kondensering i veggene. Vi bygger hus med den forutsetningen at det alltid er varmere på innsiden en utsiden. Er motsatt tilfelle leste jeg noe nylig noe angåendes en måtte ta hensyn til dette når en isolerte.

K

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det mye bra! Håper det blir mere. PS takk for den flotte linken! (har vært for mange timer på jobb nå :\) Oppdaget den ikke med engang.

Jeg leste også om karen i Drammens tidende, men her ser det ut som man har montert varmepumpen på ett svært dårlig sted.

Jeg kjenner flere som er veldig fornøyd, så jeg må snakke litt grundigere med dem når jeg møter dem.

Har nok insett at det må dreneres rundt hele huset.

Av varmepumpe blir det en luft til luft modell jeg må gå for, den som staten ikke skal støtte, på grunn av at den tjener seg raskt nok selv inn. Dvs 15.000 i invest, i steden for 50.000 for luft til vann.

Jeg må ha kjelleren tørr hehe, og god ventilasjon grunnet radon.

Huset er typisk husbankhus, fra 50 tallet. Er ikke så sterk på hva som er gjort med det. Men isoleres må gjøres. Her er det vel en del viktige prinsipper jeg må ta om lyden skal være god?

Jeg stopper her så det ikke blir så mye per gang, så dere andre som har peiling og tid føler for å fortsette .....!

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er i ferd med å drenere utenfor den nye kinoen....

Jeg har brukt Styrofoam fra Glava. Dette er plater som ligner på isopor og er 50mm tykke. Jeg har malt to strøk med membran fra såla og ca30 cm over gulvhøyde. Så limte jeg platene fast til muren med to-komponent flislim. Jeg har lagt platene fra såle helt opp til kledingen. La drensrør fra Icopal samt fiberduk. Etterfylte så med drenerende masser. På denne måten har muren kommet inn i "varmen" og tillater at du benytter 10cm med isolasjon på innsiden uten at du får kondens problemer Jeg kommer ikke til å benytte plast mellom isolasjon og gips platene.

Lykke til med jobben:-D

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Varmepumpe

Selv har jeg Toshiba og er veldig fornøyd De aller fleste aktørene på markedet er greie Du skal unngå et merke og det er Foma:evil: Jeg skal kjøpe en ny pumpe som skal benyttes i kjelleren:-D Hvilket merke skal jeg velge:? Mitt valg kommer til å stå mellom: Toshiba, Mitsubishi eller IVT.

Uansett hvilken pumpe du kjøper så kommer du til å spare strøm:-D

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EXCEL
    Selv har jeg Toshiba og er veldig fornøyd De aller fleste aktørene på markedet er greie Du skal unngå et merke og det er Foma:evil: Jeg skal kjøpe en ny pumpe som skal benyttes i kjelleren:-D Hvilket merke skal jeg velge:? Mitt valg kommer til å stå mellom: Toshiba, Mitsubishi eller IVT.

Uansett hvilken pumpe du kjøper så kommer du til å spare strøm:-D
    Kan du dokumenter det?

De fleste som jeg har snakket med kan nemlig ikke det. Når de har invester 15-25 000,- i en varmepumpe så må de nemlig si de er fornøyd eller så sier de at de har driti på draget og kaster penger ut av vinduet. De fleste av disse gjør det fordi det er inn og fordi de ble sponset med 5000 av myndighetene (og som leverandørene øket prisen med...) og ikke fordi de er interresert i å spare noe. Det ser man når de f.eks ikke har tatt vare på strømregningen/avregningen over noen år for å sjekke om de sparer inn investeringen.

Newcomer Nobleman sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Varme pumper

Jeg har nå hatt varmepume i 3 år. Vårt strømforbruk har ikke gått ned snarere opp, men der er noen grunner til det. Vi fyrer ikke lenger med parafin om vinteren. Før brukte vi 5000 på det. I tillegg hadde vi en etasje som alltid var for varm om vår, sommer og høst. Nå har jeg et behagelig hus hele året. Jeg ville byttet det for alt i verden.
    Jeg bruker Daikin som skal være en av de beste produsentene. Jeg har 1 utedel og 3 innedeler. Kondensering i vegger trenger du ikke være bekymret fordi man legger kobberrør med 30 mm isolasjon som hindrer dette. Innedeler kan velges som gulv, vegg og tak eneheter, hvor gulv modellene er de mest effektive.

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du ikke øker innetemperaturen etter at varmepumpen er montert så kommer du til å spare penger. Hvor lang tid det vil ta å nedbetale herligheten er avhengi av innkjøpspris, strømpris og hvor godt huset er isolert. Jeg har nå benyttet pumpen igjennom to fyringssesonger og er godt fornøyd. Huset har en grundflate på ca 144m2 hvorav ca 130 holdes varmt. Jeg har kun benyttet varmekabler på badet. Jeg har også benyttet ved for å spare yttligere når jeg har hatt tid til det. Når du våkner om morgenen -det er -10 ute og pumpen står å trekker kun 1000w -da er jeg godt fornøyd:-D Hvor mye jeg har spart har jeg ikke så god oversikt over da jeg monterete pumpen samtidig som jeg kjøpte huset. Fatter´n monterte samme pumpe og har samme erfaring som meg -og dokumentert at han har spart:-D Uavhengi tester har konstantert at varmepumper faktisk fungerer:-D

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nobleman
    Jeg har nå hatt varmepume i 3 år. Vårt strømforbruk har ikke gått ned snarere opp, men der er noen grunner til det. Vi fyrer ikke lenger med parafin om vinteren. Før brukte vi 5000 på det. I tillegg hadde vi en etasje som alltid var for varm om vår, sommer og høst. Nå har jeg et behagelig hus hele året. Jeg ville byttet det for alt i verden.
    Jeg bruker Daikin som skal være en av de beste produsentene. Jeg har 1 utedel og 3 innedeler. Kondensering i vegger trenger du ikke være bekymret fordi man legger kobberrør med 30 mm isolasjon som hindrer dette. Innedeler kan velges som gulv, vegg og tak eneheter, hvor gulv modellene er de mest effektive.
    Det er vel der det ligger, at redusert forbruk brukes til komfor. Har selv et hus som bakes av sola om sommeren. Om jeg kan få bedre komfor om sommeren og kanskje enda til komme ut av det med pluss i boka er jeg interessert. Hvordan er det med støy - hører noen klager på konstant sus ?

Newcomer Klienten sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om det der med regningen er blitt mindre, det er ikke noe jeg styrer med.. men vi kjøpte først en på jobben, Hisense, og den var så god at vi kjøpte en hjemme også.. Som sagt, at for vår del var det for komfort (hjemme) og kjølefunksjon på jobben.. Det å slippe å ha en bråkete vifte midt på gulvet som bare sirkulerer luft på 30 grader rundt, så holder den ganske stille varmepumpa hele huset på ønsket temperatur.. Det er så utrolig forskjell å sove hos kjæresten, der de ikke har det, og her..

Om vinteren er det ofte jobbing på gang, og når ingen har vært i huset på 9-10 timer blir det jo kaldt.. da er det godt å ha en varmepumpe som slår seg på 1-2 timer før du kommer hjem, og har oppnådd behagelig temperatur.. Da kan man tenne for den mer koselige peisen

-Siden så kjøpte vi en større Panasonic på jobben.. når temperaturen er 30 ute var kjølearealet for stort for Hisense pumpa (vi kjørte den på 16 grader, som ikke gikk) Jeg liker ikke Panasonicen, den har en kjedelig fjernkontroll uten timer og temp. måler, selve enheten inne er litt mer "smooth" men har ett display med dårligere info.. mens vifta utenfor er styggere.. Men ser at kjølemontøren bare innstallerer Panasonic vifter (ihvertfall utenfor) -vet ikke om det er fordi han har god avtale med dem, eller om den rett og slett er best/mest økonomisk..

Min mening.. Men du kan jo spørre din kjølemontør om han har noe tips?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •