Smallhandz dedikerte hjemmekino. Endelig ferdig! - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 116
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stoler på plass!!

Har fått hengt opp prosjektoren nå, koblet den til midlertidig, må selvfølgelig teste litt først, før permanent installasjon
    Lys bakvegg kommer aldri til å bli det samme igjen nå lengre.. Fantastisk bra med sort rundt lerretet :-D

Tok en del bilder av stolene, men klarte ikke å plukke ut et par av de, så her får dere alle sammen

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Smallhandz.
    Takk, alltid hyggelig å kunne være til inspirasjon for andre :-D
    Da gleder eg meg til å se hva du får til i kinoen din. Blir det byggetråd av det?
    Ja det er tanken, men venter med å legge ut noe til jeg ser at jeg evner å komme i målops: Kan ikke risikere at det blir tiårets lengste byggetråd Igjen -detta blir grisefint:-D

Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det her ble utrolig flott og gjennomført. Sort og rødt er utrolig fint. Hvor mye sa du de akustikk platene kostet?:-D Bare lurer. Har tenkt litt på å bygge kino selv i eget hus, men jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal greie å dempe hele greia til en rimelig pris..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror noe av det billigste, og også beste, du kan få tak i er Rockwool akustikkplater. Du finner dem her. Jeg har ikke testet disse selv enda, men regner med at jeg får en del stående reflekser i rommet mitt, og da er planen å kle både for- og bakveggen med slike plater. Men dette er en plan som lett kan modifiseres, skal prøve å få snakket med Acoustic Tuning folka for å se om de kan hjelpe/guide meg litt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DypBassen
    Det her ble utrolig flott og gjennomført. Sort og rødt er utrolig fint. Hvor mye sa du de akustikk platene kostet?:-D Bare lurer. Har tenkt litt på å bygge kino selv i eget hus, men jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal greie å dempe hele greia til en rimelig pris..
    Det billigste blir nok å bruke rockwool platene som det er linket til her. I 5cm tykkelse absorberer de faktisk bedre enn tilsvarende tykkelse av profilert skum.

Vet ikke prisene på rockwool, men en pakke med 12stk 2" 60x120cm skum koster 3300,- +moms minus evnt. rabatt

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for link.
    Har hørt at rockwool dekker et stort frekvensområdet, men det som er spesielt viktig for meg er å få dekket basseområdet godt.

Rockwool går vel ned til rundt 80hz, Jeg trenger da noe tjukkere. Har hørt at man må ha minst 10 cm tjukke plater for å dempe bass. En av grunnene til at jeg flytter er nettopp fordi bassen i rommet mitt faser ut seg selv.

Når jeg har investert i en SVS Plus/ 2 føler jeg at jeg burde også lage et rom som passer den og avskaffer de stående bølgene jeg har idag. Finnes det ikke et stoff, eller to, som kan dekke hel veggen til en rimelig penge?

Jeg får vel lese litt mer om akustikk og rom oppbygning. Utrolig mye å lære

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Acoustic Treatment and Design for Recording Studios and Listening Rooms

Hvis du setter av litt tid til å lese gjennom og forstå det som står her, og også kikke innom alle linkene på denne siden, så tror eg du vil få en grei forståelse av lyd og lydbølger

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Smallhandz.
    Acoustic Treatment and Design for Recording Studios and Listening Rooms

Hvis du setter av litt tid til å lese gjennom og forstå det som står her, og også kikke innom alle linkene på denne siden, så tror eg du vil få en grei forståelse av lyd og lydbølger

Kjempelink dette, mye nyttig info.........jeg lærte faktisk noe. Bra tips! :-)

VIRKELIG bra dette rommet ditt nå SmallHandz, kommer så absolutt inn under en av mine favoritter!!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for link. skal lese gjennom nå

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Snekringa fortsetter!!

Rommet ble litt for dødt med bakveggen helt dempet, så eg har montert opp litt treverk for å få litt mer liv i rommet, samtidig som bassegenskapene er de samme :-D
    Dette var bare et forsøk, men det ser ut som treverket blir værende. Lyden ble mye friskere og rommet er litt mindre effektkrevende nå.
    Må bare få på et par strøk med maling, så blir det sikkert bra!

Globe: Alltid kjekt å lære noe nytt! Lærte mye selv av den siden der :-D

Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av egilDOTnet
    Tror noe av det billigste, og også beste, du kan få tak i er Rockwool akustikkplater. Du finner dem her. Jeg har ikke testet disse selv enda, men regner med at jeg får en del stående reflekser i rommet mitt, og da er planen å kle både for- og bakveggen med slike plater. Men dette er en plan som lett kan modifiseres, skal prøve å få snakket med Acoustic Tuning folka for å se om de kan hjelpe/guide meg litt.
    Må, evt bør, disse akustikkplatene tildekkes av f. eks. scenemolto, eller er platene såpass tiltalende at de kan monteres uten tildekning? Noen som har erfaring med dem, monterings og lydmessig (effekt)?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager treg respons, har ikke vert innom her på en stund.. Når det gjelder akustikkplatene fra rockwool så ser de heilt greie ut, du får de etter som eg har forstått i et par forskjellige farger, og montert på feks. en vegg, så ser det heilt greit ut. Kommer selvfølgelig an på hvor kravstor du er til utseende på rommet ditt då.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Zocral: Jeg har brukt Rockwool akustikkplater 75mm for lyddemping. Det er riktignok ikke den varianten som er beregnet for takmontering, og som du får i forskjellige farger og slikt, men dempeevnen skal være nokså sammenlignbar. Jeg bygde meg 4 stykk bassfeller som jeg har stående i hjemmekinorommet mitt, og som jeg er rimelig godt fornøyd med pt. Det skal sies at jeg ikke har fått gjort noen målinger enda på hvor stor effekten faktisk er. Håper å få gjort det til uka, og kommer sikkert til å blogge videre på lydbloggen min om det.

Uansett, du finner beskrivelser og bilder av bassfellene jeg bygde her. Håper det kan være til nytte.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Siste rest, diffusorpaneler i hus.

Fikk endelig siste rest av akustikkplatene mine fra auralex, så nå er det gang i meg igjen :-D

Det var en diffuser/absorber kombo som ankom. Driver og henger opp skumplatene i taket, har malt diffusorpanelene og skal lime de på etter hvert.
    I følge instruksjonene så skulle eg bare lime på noen skum klosser i taket og på platene, for så å bare "slide" de på plass. Dette fungerte selfølgelig ikke som forventet, platene sagget ganske mye, så eg endte opp med å måtte lime de fast til taket. Brukte hele 8 stokker for å holde platene på plass i mens limet tørket.

Har endelig fått malt treverket på bakveggen, ble ganske fornøyd med resultatet -litt mer kinostemning og bedre kontrast på lerretet.

Så nå gjenstår bare listing og maling av dørblad.

Kjenne filmkveldene ikke er langt unna nå!

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette tar helt av! Gratulerer igjen!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei EXCEL ! Takk takk!

Begynner å bli seriøst fornøyd med rommet :-D
    Går det bra med ditt kinorom da? Har du begynt å snekre eller?

Men ellers, vet du eller noen andre hvor men kan få kjøpt "industri" borrelås?

Skal bytte ut lerretsduken med smx duk, som forhåpentligvis kommer i løpet av denne eller neste uke, hvis bare tollerene kan få gang i det..
    Den gamle duken er festet med borrelås, så planene er å sy fast en borrrelås på det nye lerretet, burde ikkje være umulig.?

Sliter bare litt med å få tak i kraftig nok borrelås, så hvis noen har tips om hvor eg kan finne det, så si i fra!

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, det går sakte fremover... ops: Det meste av "grovarbeidet" er ferdig og jeg håper å starte snekker arbeidet rett over ferien:-D

Borrelås: mener vi har noe på jobben som kanskje kan duge....jeg tar en kikk i morgen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk visst tak i borrelås selv. Var ikke verre enn å gå til en hobbyforretning og spørre etter det.. :-D

Har nå fått byttet duk på lissau lerretet mitt til SmX CineWeave!!

Foreløpig er eg svært fornøyd med den nye duken, må få testet ut litt mer, men det virker lovende til nå. :-D

Legger ut bilder av lerret-prosessen litt senere.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    De har borrelås også på biltema.

Har du ferdig ramme, eller snekra du dette til selv?

...og bilder vil vi ha!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Såklart skal dere få bilder

Har byttet ut duken på mitt gamle (3mnd.) lerret fra lissau, som var et utmerket lerret, til en duk fra Smx. Sineweave heter det, og det er et hvitt lerret laget av vevede plastråder. Lerretet er perforert - så lyden slipper i gjennom.
    Dermed kan eg ha senterhøyttaleren rett bak lerretet, stående, så spredningen blir lik sidehøyttalerene og lydbildet blir slik som det er ment å være.

Det var ingen stor sak å bytte lerret, men litt jobb var det.
    Det gamle lerretet var festet med borrelås, og det er det nye også.

Rullet først ut den nye duken på gulvet (nyvasket) For så å legge ned rammen med borrelås-siden opp. Brukte ei gradeskive for å finne 20grader vridning, som er anbefalt av produsenten for å unngå "moire" ved bruk av digital prosjektor.

Deretter streket eg opp langs utsiden av ramma, for så å fjerne ramma og klippe ut langs strekene.

Borrelåsen eg har fått tak i er selvklebende, så den ble lagt ut rundt ytterkanten av lerretsduken og klipt til så den passer.

Deretter festes borrelåsen ytterligere til lerretet med hjelp av en symaskin og en hjelpsom samboer. Takk Laila!

Å feste duken til ramma er greit nok, men å strekke duken ut så den er stram og rynkefri er et sant helv... vi var 4 stk som halte og dro i duken for å få den stram. Mye kav, men når duken endelig er stram er det bare gledje! :-D

For å få plassert senterhøyttaleren i riktig høyde bak lerretet, så måtte eg improvisere litt. Stjal et par steiner fra blomsterbedet til samboeren, sorry.
    Stabla de oppå hverandre med bluetac i mellom. Funker som en grei midlertidig løsning. Ble i hvert fall stabilt.

Monterte opp noen lyd absorberende plater på veggen bak lerretet for å ta unna lyd som eventuellt måtte reflektere fra lerretet på baksiden.
    Høyttalergrillen ble satt på plass for å unngå gjenskinn fra de blanke elementene.

Fikk så hengt opp lerretet og satt på plass dekslene rundt.
    Nå gjenstår bare prøvekjøring.. :-D

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •