Smallhandz dedikerte hjemmekino. Endelig ferdig! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 116
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du sier noe der, men på kino er jo alle front høttalerne bak lerretet, og på DVE kalibreringsplata mi sier di at fordi om bildet er 2.35:1, så må ikke høttalerne trekkes lenger ut til siden, men gå bak lerretet (aukustisk) eller under, for å få lyden slik den var ment å være. Tror eg må sove på dette.. :-?

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Smallhandz.
    Du sier noe der, men på kino er jo alle front høttalerne bak lerretet, og på DVE kalibreringsplata mi sier di at fordi om bildet er 2.35:1, så må ikke høttalerne trekkes lenger ut til siden, men gå bak lerretet (aukustisk) eller under, for å få lyden slik den var ment å være. Tror eg må sove på dette.. :-?
    En kinosal har jo litt mer bredde å ta av, skiller lyd fra senterkanal og frontkanaler bedre enn hva en bredde på 210cm lar deg gjøre.Men, å sove på det er nok lurt....kan hende du får en EUREKA når du våkner og ser rett løsning for deg! :-) Sov godt!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men på proffe kinoer har de lerreter som er beregnet for å slippe gjennom lyd, dvs ha høyttalere bak, men er mange delte meninger om dette til hjemmebruk. Jeg har hørt mest at det ikke var så vellydende å ha ht bak lerret. Men det er vel smakssak, og som du og sier - optimalt sett skal senter og front være i samme høyde

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Har selv et SMX på lagring, dette har fått meget bra resultat på målinger.
    Mye info her:
    SmX Audio Transparent Movie Screen

Ellers kan vi jo si at 2.35:1 er å betrakte som KINO...alt annet betegnes som TV!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk desverre ingen EUREKA!! når eg våknet i dagmorges, fremdeles usikker.

Labetuss: det er nok ingen fordel for lyden å måtte gå gjennom et lerret først, det blir vel en smaksak om du foretrekker lyden helt korrekt gjengitt, eller om du liker at lydene kommer rett ut fra der det skjer.

Rolf: Den kinoen du linket til der er helt RÅ! Leste byggetråden her en dag, eller skummet gjennom rettere sagt (over 100 sider) den er bygget i en garasje den og Minner meg på om mine gamle planer..

Du har et smx på lagring? Til den nye kinoen din?? Hva ligger prisene på?

Bikker mer og mer over mot å gå for vanlig 16:9 og heller hoppe på 2.35:1 bølga litt senere, når linsene forhåpentligvis blir litt rimeligere.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte et på 3m (rullen er på 2,5m bredde tror eg). Prisen kom på ca 2500kr men vi var da 3 mann som bestilte og delte på frakten.

Litt usikker på hvordan jeg lager rammen, har sett og skikkelig falt for buet 2.35:1, men må da lage rammen i aluminium i tillegg til at det blir mer dill med festeanordningene for duken over dette.
    Regner med å istedet gå for en ramme i tre. Vil da bygge denne v.hj.a 2" x 2" plank, og stive denne opp med finer plater i hjørnene.

Blir uansett et 2.35:1 på meg, og vil da klare meg med maskering kun på sidene.

Lykke til med ditt eget valg da!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann du, hvordan går det her da? Fortsatt i tenkeboksen eller jobbes det i skjul? :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det jobbes fortsatt..

Har bestemt meg for 16:9 lerret nå :-D , som eg planla i utgangspunktet. Driver fortsatt og snekrer, men det er mye små arbeid som ikke viser noe særlig men allikevel er mye jobb. Har blant annet pusset ned og grunnet treverket på veggene. Kameraet gikk dessuten tom for batteri, og laderen var ikke å finne.. Typisk! :-?
    Men nå er det strøm på batteriet, og eg tenkte å ta noen nye bilder hvis det fortsatt er interesse..

Ser du har lagt planene dine på is, globe, det var synd! Ble det så mye jobb at det bare ble tafatt eller??

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er noe med erkjennelsen av at når en først begynner så blir prosjektene stort sett MYE større enn tenkt i utgangspunktet. Jeg har malt litt, skal flytte inngang og noe annet småtteri. Jeg skal heller kose meg i rommet med film og musikk i vinter, så får vi se når vårsola kommer :-)

Det har heller blitt ny Reciever som jeg skal kose meg med i vinter, får den på tirsdag, gleder meg! :-)

Kom gjerne med flere bilder, absolutt interessert! Følger med vettu ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ser bra ut

ser bra ut dette. Morro å følge hele byggeprosessen. Må selv nøye meg med stua mi som kino. men har nå fått fullt klipsch oppsett i hus. Prosjekt i helgen blir å få lagt ut profil..... og finne tv....

lykke til videre

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nærmer seg nå..

Da var batteri drillen tom for strøm, og kvelden kommet, på tide å legge ut noen bilder av byggeprosessen så langt..
    Har fått opp nesten alle veggpanelene, dvs. prøvemontert dei i det minste, skal ta ned alle og kle de med stoff seinere.
    Har oppgradert bygge-anlegget med et par patos basic, greit med golyd for å holde bygge-ånden oppe!!
    Gjenstår forsatt mye arbeid, men det går i hvertfall rette veien! :-D

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir jo kjempe smallhandz. Du har jobba kjempebra. Her har det vært mye kapping, og stikksag-jobbing ser jeg :-) Det skal virkelig bli spennende å følge dette videre. Stå på!! Flott med bilder for oppdatering! :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk takk, har ikke jobba knallhardt akkurat, men sånn passe.. :-D
    Har nettop sendt en mail til eltek om forslag til kassetegninger og elementer til 2 flate bakhøyttalere som eg kan montere bak veggpanelene. Blir spennende å se om eg får et fornuftig svar! :-D
    Kos fra ende til annen å bygge kino!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble meget bra, og de panelene var skikkelig bra laget!
    Patenten med de festene ga meg en aha...Hvor kjøpte du disse pluggene for panelfestet?

Lykke til videre!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestilte festene på eltek, søk etter sneppert, og du er der!
    Alltid hyggelig å kunne gi andre en aha opplevelse, aner eg noen lignende paneler i kinoen din?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Ikke samme variant hos meg nei. Jeg kjøpte 25stk porøse 12mm plater (240x120cm). Kutter dem opp i passe panel størrelse, legger 4cm lister rundt kantene, og fester dem rett på gipsveggene. Males deretter matt sort.

Hele rommet blir sort, med unntak av listverk i mørk beis.

Kjekt å følge flere byggetråder, når en samtidig bygger selv!

Newcomer esbens sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja

nå blei jeg særs misunnelig her as!Lykke til videre og gleder meg til å se resultatet.
    forresten,mht det lerrete..Jeg har selv hørt endel på forskjellige lerret og slikt,med tanke på om du vil ha kino lerret hvor lyden "går igjennom" lerrete..Og det er ikke å anbefale til hjemmekino bruk.
    Finn heller ei grei løsning hvor lerrete ikke dekker til høytalerene.
    Congrats..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørrest ut som du har en solid plan der, Rolf, blir mørkt og kino aktig hos deg ja.
    Sikkert bra for akustikken i rommet med de porøse platene. :-D

Alltid kjekt å følge med i byggetråder, mye å lære, nye ideer.. Det eneste problemet er tidsklemma.. gå på jobb, snekre vær sammen med samboer og venner, så til slutt avforum, oppdatere byggetråd, sjekke ut andres prosjekter osv.. Så mye å gjøre og alt for lite tid!! :?

Esbens; har allerede bestilt lerret, og det blir ikke et perforert lerret, men et vanlig hvitt 16:9 lissau rammelerret med 1,0 gain. Kan alltids bygge om kinoen til 2.35:1 visning senere.
    Ingenting å være misunnelig på, bare sett i gang med ditt eget prosjekt, så er det eg som ender opp med å misunne deg :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke problem med perforert lerret og høyttalere bak. En myte at dette ikke skal fungere.
    Trenger ikke gå for 30k kr variant fra f.eks Stewart, finnes flere alternativer som er testet og målt like bra...til under 3k kr.

Enig at døgnet godt kunne hatt noen timer lengre...Når dagens økt er ferdig, er det greit å sette seg ved pc'en og sjekke byggetrådene ja.

God natt fra Sandnes!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg tror det vil fungere helt utmerket hos deg, rolf, med perforert lerret. Du har jo bygget baffelvegg, og da blir det nok noe helt annet. Hjelper lite med lerret til 30k, hvis ikke det grunnleggende er på plass.
    Er glad eg har foret ut veggen i fremkant, det gir meg mulighet til å bygge veggen min om til baffelvegg om det skulle bli et behov.. som etter eg har vert på demo hos deg (håper på invitasjon..) når du er ferdig. Ikkje lange veien fra klepp til sandnes!

Ellers har eg bare sparklet litt i kveld, første lag sparkel er lagt på treverket på høyre sidevegg. Sett film i kveld -wolf creek- seriøst skummel film!

Godnatt!

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •