Kjøp av bolig, hvilke krav til AVrommet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøp av bolig, hvilke krav til AVrommet?

Da har vi solgt ut av en fritidseiendom og lurer på om vi skal investere i en enebolig her på Nord-jæren (les fortrinnsvis: Sandnes, Stavanger, Sola...). Nå bor vi i en toetasjes terrasseblokk-leilighet hvor jeg har tatt gjesterommet til AV formål. Størrelsen på dette rommet er nokså begrenset og det er dumt å riste naboene (og fruen i huset) i dårlig humør bare fordi en ønsker å tune SUB'en.

Men så er det da hvilke krav en skal stille til et fremtidig AV-rom nå som vi skal shoppe litt eiendom. Litt brainstorming fra min side kommer frem til disse krav/ønsker:

- Bør være i kjellernivå pga den lyddemping en oppnår under bakken.
    - Størrelsen bør være 3x4 meter eller større, ønsker 3 seter i bredden.
    - Rommet skal være avlangt og uten vinkler, hva er ideel formfaktor?
    - Minst mulig (store) vinduer pga lyskontroll
    - Et lite rom på siden til elektronikk er en fordel
    - Kraftig nok sikringskurs, min 16A (?)
    - Høy takhøyde for å kunne legge inn lydbøyler

Hva med etasjeskillere - betongdekke er vel en fordel?
    Hva annet bør jeg tenke på?
    Jeg ser jo for meg at jeg kommer kan måtte rive ned vegger og lage rommet fra bunn av.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som du har tenkt på det meste. Det burde være mulighet for å lage et rom i rommet med hensyn til lyd til resten av huset. Med en slik løsning oppnår en svært bra lydisolering.
    Det andre du MÅ tenke på er ventilasjon, her syndes det i svært mange hjemmekinoer, med tilhørendes dårlig luft etter en time eller to med titting og en drepen varme.
    Naturlig ventilasjon kan du bare glemme, det har vel egentlig aldri funket med naturlig ventilasjon, helst både pumpe luft inn og ut av rommet, med lydfeller i ventilasjonen slik det ikke kryper lyd ut her.

En kurs på 16A er bra, men hvis du kan så legg opp 2 kurser. Så har du en til lyd og bilde, den andre til oppvarming, lys og ventilasjon.

Kjelli

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Luftingen er et godt poeng og noe jeg (og sikkert mange andre) ikke har tenkt stort på.

Når det gjelder antall tilgjengelige kurser så tror jeg det er litt værre i eksisterende bygg, men absolutt verd å tenke på for dem som bygger nytt. Det kan jo fort bli det vi ender opp med dersom bruktmarkedet ikke er tilfredstillende.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter visning etter visning på boligmarkedet er det ennå ikke blitt noe bolig på oss. Sørgelig også når andre budgivere presser prisene 400.000 over vår "smertegrense" når det endelig dukker opp et potensiellt AVrom i kjellernivå...

Men nå har vi sett på en enebolig med "ferdig" lyddempet loftsrom, men med skråtak. Andre her på forumet har jo uttrykket sin begreistring for skråtak, men selv er jeg av natur _mmmmskeptisk_. En annen utfordring på dette loftsrommet er at det ikke er skikkelig bakvegg, men rommet er delt inn i et eget bod/kott på venstre halvdel bak. Dette gjør at avstanden til bakvegg fra sweetspot vil ha forskjellig lengde. Pga trapp og dør tror jeg ikke det er mulig å dele av rommet særs mer.

Noen som har tanker angående akkustikk i loftsrom med skråtak og ikke minst når bakvegg har forskjellig avstand.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •