Sliter med mitt hifirom i blokkleiligheten min

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Red face Sliter med mitt hifirom i blokkleiligheten min

Hei!!

Kort fortalt har jeg 2 mindre mission stativ høytalere, og en rel 8" sub

Kjører dette i et rom jeg har dedikert til stereo (Har hjemmekino i stuen)

Dette rommet virker som produserer bass, når jeg lukker døra som går ut til en liten hveranda så boomer det , og når jeg hoster så boomer det, banker jeg litt i veggen så boomer det i bass.....

Problemet er da at basslyden aldrig dør ut når jeg spiller i stereo, suben kan jeg ikke bruke , og har tettet igjen bassportene på Mission høytalerene, men fortsatt uholdbart, er parkett i rommet og takess i taket, vanlig tapet utenpå vegg (bettong)

Har 2 stoler og noen hyller her inne, men ikke teppe enda, vil et teppe hjelpe mye?

Hva slags andre løsninger finnes? Kan jeg kjøpe ferdige dempeplater fra glava, de har noen har jeg sett, henge de opp på vegg som bilder, eller er det en bassfelle i et par hjørner jeg trenger, noen som har eller har hatt samme problem?

Takk for svar, Audiofil.

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stort er rommet?

Avstand fra vegg, og plassering av høytalere og Sub har mye og si, ellers så er en stor myk tøysofa et hett tips ;-)
    Prøv med å lage deg noen DIY basstraps ol. Tykke gardiner, og teppe på gulvet må også prøves!
    Men plassering av høytalere er Alfa og Omega!

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og jo mindre ting du har i rommet, jo værre vil det bli!
    Det er fordi det er ingenting som bryter refleksjonene fra veggene, eller demper de, som feks en myk sofa vil gjøre.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke store rommet, litt usikker på kvadrat, er klart mest bass inntil den veggen høytalerene står og i modtsatt vegg...høytalerene står helt inntil bakvegg, forde jeg sitter ved samme vegg å holder på med pc, i modtsatt vegg står 2 stoler og er ment for å lytte til musikk, de er i stoff, men en sofa er kanskje bedre....og teppe har jeg ikke testet enda, mulig det bedrer det litt også.....ellers er veggene bare enda, mulig jeg skal kjøpe noe prof studio greier som man henger på vegg, kinoene bruker disse....får kjøpt de av glava, noen som har troen på at de vil roe ned denne bass joomingen da?

kan alle rom la seg dempe ned uansett hvor ille det høres ut eller?

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    prøv å flytte høyttalerene fram!

Hvis jeg setter mine nærmere ann 50cm begynner det å bli boomy bass. Men mine har bassrefleksporten bak, noe som sikkert forværrer problemet.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan ikke flytte de så langt ut, da står de midt i rommet....

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner til problemet. Jeg sliter med mye av det samme selv. Hjelper det å legge en steinplate under sub om man bruker dette? Hva gjør isåfall det med lyden, hindrer den å gå ned i gulvet?

Intermediate kfh74 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiofil
    ikke store rommet, litt usikker på kvadrat, er klart mest bass inntil den veggen høytalerene står og i modtsatt vegg...høytalerene står helt inntil bakvegg, forde jeg sitter ved samme vegg å holder på med pc, i modtsatt vegg står 2 stoler og er ment for å lytte til musikk, de er i stoff, men en sofa er kanskje bedre....og teppe har jeg ikke testet enda, mulig det bedrer det litt også.....ellers er veggene bare enda, mulig jeg skal kjøpe noe prof studio greier som man henger på vegg, kinoene bruker disse....får kjøpt de av glava, noen som har troen på at de vil roe ned denne bass joomingen da?

kan alle rom la seg dempe ned uansett hvor ille det høres ut eller?
    Er langt fra noen ekspert, men driver for tiden og bygger meg et lite "kinorom" i kjelleren. Har nettopp lagt teppefliser og merket en merkbar forskjell fra det nakne spongulvet. Jeg sliter med et nesten kvadratisk rom (ca. 3,4*3,3) og dermed stående lydbølger (refleksjon fra bakvegg/sidevegger). Vil også sette inn en ganske "fluffy" toseter Italsofa, samt bruke kraftige møbler fra Bombay serien til Bohus. Er også på jakt etter noen kraftige gardiner (1 vindu i rommet). Og ja, alle rom kan dempes, men det kommer an på hvor langt du er villig til å gå i forhold til estetikk

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er bassen jeg sliter med, bare jeg dunker litt i veggen her eller noe annet så kommer det en lavfrekvens lyd som boomer i hele rommet, tenker jeg skal få noen proffe til å se på det, noen som kanskje jobber med det, for slike firmaer finnes vel??

Noen som vet om noen firmaer i buskerud distriktet, Drammen.

Intermediate kfh74 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiofil
    Er bassen jeg sliter med, bare jeg dunker litt i veggen her eller noe annet så kommer det en lavfrekvens lyd som boomer i hele rommet, tenker jeg skal få noen proffe til å se på det, noen som kanskje jobber med det, for slike firmaer finnes vel??

Noen som vet om noen firmaer i buskerud distriktet, Drammen.
    Dårlig isolerte vegger?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    går jo rett på bettong, så kanm være dette som gjør at lyden er ubrukelig......

i stuen jeg bruker til Hjemmekino ligger det gamle treplater som er satt på utenpå bettongen, og de er det om ikke bra lyd, i allefall bedre....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •