Konkret hjelp til mitt rom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Konkret hjelp til mitt rom

Starter med en link til bildene av stua og hjemmekinoen:

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Ivaols

Jeg har et hovedproblem som går på litt spiss lyd i diskanten. Skal forsøke litt andre kabler, men nå håpte jeg å få noen gode tips til hvordan jeg kan dempe førsterefleksjoner i rommet mitt. Problemet er, som dere kan se på bildene, at det er vinduer på venstre side, og dør på høyre side der førsterefleksjonene treffer. Er helt tom for lure ideer. Testet med stabler av puter på hver side, og det hjalp godt på diskanten, men så ikke bra ut.

Det andre problemet er at ved så og si alle innspillinger dras lydbildet mot venstre (har ikke balanse kontroll på oppsettet). Kan dette ha noe med bokreolen som er bak venstre høyttaler?

Hjelp!! Er lei av skarp diskant!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noe fornuftig å bidra med? Skal prøve Black Magic signalkaler istedet for nordost red dawn over helga. Håper det kan hjelpe, men trenger fremdeles litt demping av diskanten i rommet...

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Ingen som har noe fornuftig å bidra med? Skal prøve Black Magic signalkaler istedet for nordost red dawn over helga. Håper det kan hjelpe, men trenger fremdeles litt demping av diskanten i rommet...
    Siden vi nesten er naboer, og veien ikke er så lang til "hulen" din, ville det vært interessant å gjøre et eksperiment med romkorreksjon i oppsettet ditt. Send meg gjerne en PM.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du forsøkt å trekke høyttalerne mer ut fra sideveggene? Da flytter du refleksjonspunktene. Du kan også eksperimentere med å trekke for gardinene, selv om det kanskje skaper en skjevhet i refleksjonene i rommet.

Du kan også eksperimenter med "toe-in" og la høyttalerne spille mer på langs av rommet istedenfor å være rettet direkte mot sweet spot. Eller en mellomting. Kunsten der er å finne en balanse mellom reflektert diskant og direkte diskant.

Intermediate kfh74 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vet ikke om dette hjelper,

men hva med å prøve å sette høytalerene litt lenger mot bakvegg. Vet at bassen blir mer fremtredende, men kanskje diskanten også blir litt rundere? Tror også at bokhylle og TV er med på å skape skeivhet (?) i lydbildet.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kfh74
    men hva med å prøve å sette høytalerene litt lenger mot bakvegg. Vet at bassen blir mer fremtredende, men kanskje diskanten også blir litt rundere? Tror også at bokhylle og TV er med på å skape skeivhet (?) i lydbildet.
    Har du noen begrunnelse for at diskanten skulle bli rundere av å plassere høyttalerne nærmere bakveggen?

Intermediate kfh74 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Har du noen begrunnelse for at diskanten skulle bli rundere av å plassere høyttalerne nærmere bakveggen?
    Som sagt så "vet jeg ikke om dette hjelper", dermed har jeg heller ingen begrunnelse:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemld!!

Roffe, jeg har prøvd å trekke høyttalerene fra sideveggene uten at dette hjalp noe særlig på diskanten, resulterte kun i et smalere lydbilde. Har også testet med gardinene trekt for, døra åpen, og kombinasjoner rundt dette. Angående toe in så merker jeg en reduksjon av diskanten når jeg vinker mindre. Problemet er da at lydbildet blir mer ullent og diffust/ utflytende.

KFH74, jeg har hatt høyttalerene helt fra bakvegg og fremover. Lengre bak gir MYE bass, som er lite kontant. I tillegg er jeg stor fan av et lydbilde som strekker seg bak høyttalerene, og denne illusjonen oppnås best med god avstand til bakvegg.

I går dro jeg hele sweetspotten ca 30 cm lengre bak i stua, og lot høyttalerene følge med. Dette resulterte i mindre diskant, samtidig som bassen holdt seg.

Mulig jeg er litt overfølsom for diskantunoter, ingen av (halvinteresserte) kompisser klager...

Sender deg en PM Flageborg!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, da virker det som om du har forsøkt det meste av enkle løsninger som ikke krever noe ekstra innkjøp av utstyr. Neste steg er å foreslå å dempe førsterefleksjonspunkter på sideveggene. Har du tilgang til noen madrasser eller noe slikt, så ville jeg først eksperimentert med å plassere disse stående i refleksjonspunktene for å se om det hjelper. Hvis heller ikke dette gjør at du kommer nærmere målet, så ville jeg vel etterhvert vurdert om høyttalerne er de rette for deg...

Hvordan gikk det forresten med bytte av signalkabler?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Signalkablene kom dessverre ikke i dag. Skal teste med madrasser NÅ Kommer tilbake til resultatet senere i dag.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet med en madrass på hver side av høyttalerene der hvor førsterefleksjonene treffer. Lydbildet ble mer ryddig og litt av hardheten i diskanten forsvant. Problemet mitt er at det er vinduer på den ene siden og dør på den andre. Trenger noe som enkelt kan flyttes på.

Har grublet litt og skal nå kjøpe scenemolton, montere det på to rammer av ca 1m bredde og lik høyde som høyttalerene, og plassere disse på hver side i førsterefleksjonsområdet. Blir noe lignende furutech panelen til pm audio (http://www.pmaudio.no/index2.php4?me...rodukt_id=155), bare med scenemolton. Disse kan enkelt taes frem, og settes oppetter veggen igjen når jeg ikke finlytter. I tillegg blir det bare snakk om max 400 kroner. Noen tanker rundt den ideen?

Hentet kablene i går kveld. Den største forskjellen var et mye kraftigere trykk i bassen, samtidig som det var lettere å høre at en spilte på f.eks. en bassgitar. Ellers var både lydbilde, mellomtone osv bedre, egentlig alt utenom visse frekvenser i diskanten, de jeg alltid har vært plaget med. Vet ikke om jeg skal le eller gråte... Skal gi kabelen de 300 timene med innspilling før jeg bestemmer meg for å beholde den.

Eksempler på sanger som stikker seg fram:

Plate: Pink Floyd, Division Bell

Spor: 2, What do you want from me, gitaren som kommer fram etter ca 20 sekunder er litt skarp.

Spor: 11, High hopes, piano spillingen sammen med klokka etter ca 20 sekunder, de hardeste/høyeste anslagene her er direkte skarpe.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •