Hvor lytt/lydisolert er nybygg i betong?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor lytt/lydisolert er nybygg i betong?

Hei!
    Sikkert ikke det beste formulerte spørsmålet her inne, men lurer på om noen har erfaring med hjemmekino i nye betongbygg.

Skal selv flytte inn i et sameie som er bygget av NCC. Det er et nybygg, der gulv/tak og vegger er av betong. Det er sikkert sandardbygg med tanke på lydisolering.

Kan jeg glemme å ta med subben i min kommende leilighet eller er det såpass bra lydisolert at hvis jeg spiller med normalt volum og tar heller og matter under subben så kan dette gå?

mvh
    Christian

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På storo eller ?

Det er ikke noen isolasjon i tak gulv eller vegger der...

Sub i blokk er noe dr..t...

Mvh

Espen

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På storo eller ?

Det er ikke noen isolasjon i tak gulv eller vegger der...
    Nei ikke på Storo. Det er i Bergen...

Det er forskrifter som byggerne må følge angående lydisolering. Tror kravene er blitt strengere med årene. I betongblokkene som er satt opp, er det luftlommer som ifølge fagfolk skal være lydisolerende. Forstår at dette gjerne ikke er godt nok for meg, men uansett er betongklossene bygget så de skla ha en isolerende funksjon.

mvh
    Christian

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaha

Mulig det er noe i veggelementene som skiller leilighetene fra hverandre,men jeg tviler,og i gulvet er det ingenting.
    Det eneste jeg har sett av isolasjon er i ytterveggene.

Mvh

Espen

Newcomer Enviro sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er garantert andre her som vet mer om bygningskonstrusjoner enn meg. Men nybygg har veldig strenge krav når det gjelder lydisolering, det skal være ekstra lydisolering i etasjeskillere samt i vegger mot naboene.

Du kan riktignok ikke dundre på med subben slik man kan i eneboliger. Men spill på menneskelige volum, og sett subben på gummiklosser/spikes så vil dette hjelpe mye.

Hvis du er utadvendt kan du jo alliere deg med en av naboene og kjøre en test for å finne øvre toleransegrense til nabo . Det blir ofte ikke det samme å spille høyt hvis samvittigheten river og sliter i deg samtidig.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er viktig å huske at det er forskjell på varmeisolering og lydisolering. Et mellomrom mellom betongdragere vil fungere som lydisolering. Det demper mao trinnlyd godt.

Dette er nok et retorisk spørsmål, siden man ikke vet før en har prøvd. Råder deg til å ta med subben, og snakk med naboene når du tester.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært i noen nye betong bokker i det siste, de er generelt berde støy isolert en de gamle, mye bedre forskrifter en før.....

men bassen vil jo altid høres, det beste man gjør er å legge noe under subben , som isolerer den fra gulvet.....det hjelper.

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endring av byggforskriften i 97 har økt krav til lydisolasjon i boliger både mot utvendig støy og støy mellom tilstøtende boenheter. Dette dekker dog i liten grad lavfrekvent lyd som f.eks fra en sub. Det vil dog trolig komme med i neste revisjon av forskriften siden EU har begynt å bruke det... Så et kort svar på spørsmålet vil være at det er langt bedre enn før, men slett ikke perfekt.

Ta en titt på Teknisk forskrift 1997 (TEK’97) etter plan- og bygningsloven (PBL) som gir overordnede krav til lydforhold i ulike typer bygninger. Her inndeles disse i klasser (A-D) med forskjellige krav til lydisolering. Klasse C passer nok i ditt tilfelle tenker jeg. Detaljer finner du i "NS 8175 Lydforhold i bygninger - Lydklasser for ulike bygningstyper". Den kan kjøpes her: http://www.standard.no/imaker.exe?id=9870.

Ellers finner du en hurtig oversikt over kravene her: http://www.maxit.no/produkt-loesning...rskift_97.html.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for og komme med ett svar til hvorfor jeg var litt bastant i det forrige innlegget.

Jeg jobber med Betongpumping og har blant annet støpt gulv/tak for NCC og div andre entrepenører.

Det er ikke noe annen isolasjon enn betong i Tak/gulv og mest sansynelig ikke i hovedvegger mellom leilighetene,det er dog litt verre og si da veggene kommer som ferdig elementer.

Om det ligger noe trinn demping under parkett/Gulvbelegg er så sin sak men da snakker vi om mm og ikke cm.

Mvh

Espen

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott så mange svarer...

Er greit å få litt tips/kunnskap om ting man sitter å grubler på!!!

Bare for og komme med ett svar til hvorfor jeg var litt bastant i det forrige innlegget.

Jeg jobber med Betongpumping og har blant annet støpt gulv/tak for NCC og div andre entrepenører.

Det er ikke noe annen isolasjon enn betong i Tak/gulv og mest sansynelig ikke i hovedvegger mellom leilighetene,det er dog litt verre og si da veggene kommer som ferdig elementer.

Om det ligger noe trinn demping under parkett/Gulvbelegg er så sin sak men da snakker vi om mm og ikke cm.

Mvh

Espen
    Tviler ikke på det du sier, men er nok ikke sånn i mitt bygg. NCC har støpt en grunnflate som du beskriver , der det er har pumpet betong uten noe luftlommer osv. Oppå den flaten er det satt ferdigstøpte elementer som har luftlommer i seg. Har sett dette selv. På toppetasjen og etasjeskillere er det ikke støpt hele flater. Det er satt blokker på samme måte som veggene, med luftkanaler (altså ikke gulv eller tak som er betong tvers igjennom. Toppen av bygget med tak er av tre. Håper jeg kan bruke suben min, der jeg selvfølgelig skal ha heller og matte under for å forhindre vibrasjon i gulvet.

Christian

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man har et rekkehus, ikke blokk, og bor i 1 etg som er i betong i tak, gulv og vegger, vil det ha noen positiv innvirkning siden det ikke er folk under mht ordtaket "bassen går i gulvet" Har naboer på begge sider og over meg, men somsagt ikke under.

Intermediate jahnmar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han har helt sikkert funnet ut av det etterhvert....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •