Hjelp til lyddemping av pipe

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til lyddemping av pipe

Som overskriften sier så sliter jeg litt med lyd som vandrer i pipa opp til de over. Dette går fra kjellerleiligheten min helt opp i 2etg i huset noe som ødelegger litt på seine filmkvelder Jeg tror nok at innspeksjonsluka slipper igjennom mest lyd, men resten av pipa forsterker nok lyden litt mens den vandrer oppover.
    Er det noen som har forslag til hva jeg kan gjøre for å dempe lyden slik at den ikke trenger så godt inn i pipeløpet? Med tanke på at jeg leier så kan jeg liksom ikke bare sette opp en vegg der heller (ikke at det er lov uansett med tanke på brannforskriftene....). Det som settes opp foran må derfor kunne tas ned igjen på en enkel måte uten at det er skader/merker på gulv, vegger og tak (et par skruehull i vegg og tak går nok greit, men ikke noe mer). Har fått forslag om å sette opp en løs vegg og skyve den inntil pipa noe som kanskje vil fungere. Andre forslag er også ønskelig, jo billigere jo bedre Løsningen bør også se ok ut da pipen er i stua. Å henge opp f.eks dyner utenpå er derfor ikke så veldig aktuelt.... Det som henges/settes opp kan heller ikke være tykkere enn 8cm av hensyn til baderomsdøra.
    Her har vi den store synderen:
    Hjelp til lyddemping av pipe-pipe-jpg

Rommet ellers ser slik ut:
    Hjelp til lyddemping av pipe-rom-skisse-jpg

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror nok det er løsningen for deg, det du sa, å lage et løst hjørne. Veggen trenger vel bare å være stiv for å stoppe lyden. Så 22mm spon med dempeskum e.l., kanskje rockwool plater, også kyle det inn mot pipa, kanskje kjøre et par skruer i veggen.

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag går ut i fra at det er bassen som er problemet. Den har en tendens til krype langs vegger og samle seg i hjørner. Løsningen er da å dempe bassen der hvor problemene oppstår - og det er i alle hjørner.

Det er ikke nødvendig å bruke store å tunge sponplater, isolasjonsmatter i størrelsen 60x120 cm med pappet front fås flere steder. De er lett å kutte til og kan også kles med stoff. Best resultat fås når de henges i hjørner, og da helst 5 -10 cm ut fra vegg. De veier lite og kan henges opp med enkle fester.

Jeg skrev litt om bassfeller i denne tråden, lå også ved noen linker.

http://avforum.no/forum/av-rom-konstruksjon-optimalisering/39831-hvordan-forbedre-lyd-bettong-blokk.html

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du en link til hvor du får kjøpt disse mattene?

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiofil
    har du en link til hvor du får kjøpt disse mattene?
    På Eltek i Oslo selger de matter (de gjorde det i hvert fall for noen år siden)

http://www.mamut.com/dynabel

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal være noen avsindig tykke matter om de skal har innvirkning på så lave frekvenser.
    Det er heller ikke lov å kle pipen med noe som helst, for lovverket sier at minst to sider skal være "fri". Siden to av sidene allerede er kledd, må de to siste være bare.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det skal være noen avsindig tykke matter om de skal har innvirkning på så lave frekvenser.
    Det er heller ikke lov å kle pipen med noe som helst, for lovverket sier at minst to sider skal være "fri". Siden to av sidene allerede er kledd, må de to siste være bare.
    Utifra det jeg har blitt fortalt av de over virker det ikke som det er den dypeste bassen som vandrer oppover. Har derfor tro på demping med matter. Når det gjelder lovverk er det ikke ulovlig å dekke til pipen så lenge det er mulighet for innspeksjon. Så lenge jeg lager et system hvor mattene kan fjernes ved en evt innspeksjon er det ikke noe problem og man gjør heller ikke noe ulovlig. Det skal også være minst 10cm fra pipe til brennbart materiell, men dette forutsetter at pipen er i bruk, noe den ikke er i min etg.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig med Gorm her. Du bør ta en telefon til feier/brannvesenet før du setter noe som helst mot en brannmur, selv om du ikke bruker den som pipe selv. Forsikringsselskaper elsker å kreve regress på grunn av slike ting selv om de ikke har noe med en evt brannårsak å gjøre.

Det du kan gjøre er å tette luken. Du får kjøpt ovnslister (brannsikre) på Maxbo o.l. de kan du tette luka med slik at den ikke gir "horneffekt" hvis det skulle være tilfellet. Går sikkert også ann å skru en metallplate utenpå luka med den samme type brannsikker list. Men er usikker på hvilke frekvenser dette vil dempe.

Går ut fra at du har dempet subben med dempeføtter evt satt den på en steihelle eller noe annet massivt.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brannforskrifter kjenner jeg rimelig godt til fra jobben min så jeg vet rimelig godt hva som er godkjent og ikke, så det vil uansett ikke være noe problem. Poenget med at 2 av sidene på pipa (4 på teglstein) skal være synlige er at man skal kunne innspisere om det er sprekkdannelser i pipa. Hvis jeg f.eks henger opp isolasjon med borrelås kan dette enkelt tas ned ved behov. Så lenge pipen ikke er i bruk i samme etg eller under er ikke brannkravene like strenge (pipa hos meg er uansett kaldere enn resten av veggene....)

Foreløpig er det ikke dempeføtter på suben, men utifra hva jeg har hørt og målt meg frem til virker det som det er lyd fra frontene som gir den kraftigste resonansen i pipa. Det jeg tenkte å begynne med er å henge opp en dyne, sette på høy musikk og deretter sjekke lydnivået hos de over. hvis dyne fungerer vil ihvertfall isolasjon virke. Tross alt gratis å prøve med dyne først

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glem all teori. Kjøp 4 Rockwool-plater på 120cm x 60 cm x 5 cm. Kle dem inn med en slank konstruksjon av stendere. Da har du kledd pipa. Forsvinner problemet? Toppers. Hvis ikke, har du ikke brukt mer en noen hundrelapper + 2 timer snekring. Go for it.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig interessert i resultatet til Marantz.

Jeg (evt. vi, dett er W som er eksponert) har akkurat samme problem. Nytt hus, men gjennomgående elementpipe med sotluke i lytterommet. Temmelig lik plassering av pipe som trådstarter har. Vår erfaring er at bassen ikke vandrer noe særlig, det er mellomtone og diskant som kommer gjennom. Og den vandrer like gjerne to som en etasje oppover. Kan ikke si at det er noen forsterkning (litt ufysisk at en pipe kan tilføre energi kanskje?), men den fungerer i alle fall som resonnator og formidlingsenhet.

I vårt tilfelle er det også slik at huset er helt flett nytt, dvs at det er ikke kontakt mellom etasjeskillene og selve pipa. Dermed er det en liten glippe der som kun er tettet med brannfugemasse, evt. akryl, og litt mineralull + tak og gulvlister. Her tipper jeg det går gjennom mye. Dermed vil jeg tippe at god tetting helt oppe ved himlingen i lytterommet hadde hjulpet. Kanskje noe å tenke på, Marantz? Jeg sikter til løsningen din med borrelås. Mulig at du burde vurdere noe mer solid anleggsflate ved himlingen, kanskje med et par rader selvklebende gummilister i anleggsflaten?

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Vår erfaring er at bassen ikke vandrer noe særlig, det er mellomtone og diskant som kommer gjennom.
    Det Trumpetguy skriver fikk med til å tenke på noe. Vi har en skittentøy sjakt fra badet i andre etasje til vaskerommet i første etasje. Dette er et rør på ca 30 cm i diameter. Når noe snakker normalt på kjøkkenet (vis a vis vaskerommet) er det akkurat som om de står på badet. Røret virker nesten som en forsterker.

Jeg foretok et eksperiment og dyttet noe glava ned i røret (5-10 cm tykkelse). Etter dette var røret så godt som lydtett.

Kanskje det er feieluken som er problemet? At den er såpass tynn at mellomtone og diskant slipper gjennom. Dette kan man jo lett finne ut av. Ved enten å isolere rundt feieluken, eller dytte litt glava innenfor luken.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt poeng med feieluken. Skal eksperimentere med litt tetting der ved en anledning med litt bedre innevær (nærmere 30 grader i lytterommet akkurat nå...).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •