hvordan forbedre lyd i bettong blokk?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hvordan forbedre lyd i bettong blokk?

Opplever bassansamlinger, altså, for mye bass, veldig rar klang i mellomtone , og dels ekko, mye klang som ikke blir stoppet. dempet....virker som om jeg må drepe lyden i romet endel , gjøre den mere død...

Har lagt teppe, satt inn stoff møbler, kjøpt underlag for høytalere som er mend for pa utstyr(demper ned mot gulv)

Noe mere jeg kan gjøre?? Hørt noe om å sette inn bassfeller (søyleformede saker) inn mot hjørnene av vegg i modtsatt ende av hva høytalerene står....

noen som har testet dette....

Lurer også på å kjøpe inn litt egg kartong formet skum gummi , ser man får kjøpt det på ulike steder....er vel studio utstyr egentlig, men vil dette hjelpe , og hvor skal jeg legge de i forhold til høytalere....Bak bassportene , eller på modtsatt vegg der jeg sitter?

har testet ulike anlegg, men lydfeilen er lik.....må altså drepe lyden mere og gjøre rommet døere....

Finnes det fimaer som kan se på hva jeg skal gjøre?

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiofil
    Opplever bassansamlinger, altså, for mye bass, veldig rar klang i mellomtone , og dels ekko, mye klang som ikke blir stoppet. dempet....virker som om jeg må drepe lyden i romet endel , gjøre den mere død...
    Kjent fenomen, og ikke bare i betong konstruksjoner. Nøkkelen er bassfeller - en hel masse av dem. Det finnes flere nettbutikker som selger disse, blandt andre AVshop. Dessverre er de ganske kostbare.

En god side om tema finner du her: http://www.ethanwiner.com/acoustics.html og her: http://www.ethanwiner.com/basstrap.html

DIY prosjekt http://white.hometheatertalk.com/tips/acoustics.htm

Norske Glava har også en side som omhandler tema, de selger også matter som fungerer meget bra, koster ca 1000,- for 10 stykk på 120x60 cm. http://www.himlinger.no/default.asp?page=369

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... tror jeg skal lage noe DIY med isolasjon og kle de med stoff. Jeg tenkte f.eks på å kle hele pipa med isolasjon fra gulv til tak (må finne en lur måte å feste den på) og henge opp en tynn gardin foran for syns skyld. Vil isåfall legge ut noen bilder fra arbeidet. Takk for tips :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville det hjelpe å sy en sekk av stoff, og pakke den helt full av glava eller annen isolasjon, plasere den under sofaer eller andre steder de ikke synes, eller i værste fall la den stå i et hjørne, dette er jo veldig enkle grep, men vil det dempe romet?

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville det hjelpe å sy en sekk av stoff, og pakke den helt full av glava eller annen isolasjon, plasere den under sofaer eller andre steder de ikke synes, eller i værste fall la den stå i et hjørne, dette er jo veldig enkle grep, men vil det dempe romet?
    Helt klart. Alt man drar inn i lytterommet er med på å spre og dempe lydbølger. Glava på rull pakket i plast er utmerkede bassfeller for plassering i hjørner. Dessverre ser det ikke særlig bra ut. Bokhyller, CD/DVD hyller, planter mm er også med på å dempe rommet.
    Det mest effektive derimot, hvis vi ser bort fra ferdig produkter, er akkustiske glava & rockwool matter plassert i hjørner og på vegg montert 5 - 10 cm fra veggen. Rimelig er det også, men så var det jo WAF da!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vel ikke pakke det i plast, må vel være pakkety inn i et slags stoff som slipper imellom luft, om det skal være noe demper for lyd, eller en lydfelle da.......

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vel ikke pakke det i plast, må vel være pakkety inn i et slags stoff som slipper imellom luft, om det skal være noe demper for lyd, eller en lydfelle da.......
    Faktisk ikke. Lyden, som egentlig er trykkbølger i bevegelse, vil sette plasten i bevegelse. Energien vil arpsorberes i isolasjonen. Jo tykkere isolasjon jo bedre er det. En stor og tykk isolasjonsrull pakket i plast (åpen oppe og nede), plassert i hjørne vil dempe bassen. Plasten på fronten av rullen vil derimot spre høyere frekvenser, noe som kan være gunstig. Slike konstruksjoner får man også kjøpt, de kalles tubetraps og fungerer kanske bra.

Eksempel: http://www.avrev.com/equip/asctubetraps/

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så plast kan faktisk anbefales fremfor stoff da eller?
    finnes det norske butikker som selger dette?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..........Noe mere jeg kan gjøre??........
    1. Først ville jeg lånt en Receiver med flerpunktsmålt romkorreksjon.

Enten Pioneer med MCACC eller Denon med Audyssey. De har innebygget romkorreksjon som skal "eliminere" akkurat de problemene du sliter med.

2. Kjør kalibrering.

Tviler på at du trenger noen andre "tilpasninger" utover det.

Om ikke så lenge vil det foreligge en praktisk test av nevnte problemstilling, fordi vi skal utforske "betongrom & refleksjoner" i en eksisterende hjemmekino. Mest sannsynlig vil testen skje neste helg.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil jo også at det skal fungere i stereo, vet ikke om forsterkere som pioneer er like gode på å korigere stereo bildet også....kjipt når man har et rom der det kun skal være stereo i tillegg da, må kjøpe en hjemmekinoforsterker for å så spille i korigert stereo.......

men men,. hva gjør man ikke for lyd

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    870
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en AVR2807, med mulighet for 5 målepunkter. Jeg bor også i betongblokk... Etter råd fra Hifi Klubben Grensen så målte jeg bare et punkt, i godstolen som er midt i sentrum av herlighetene. 3m fra fronthøytt., 2,80 fra center, 3.20 fra sub og 2m fra surroundhøytt..
    Må si at lyden med Room EQ on - Audessey er langt dårligere enn med REQ off, så jeg kjører altså flat. Er dette fordi jeg har målt bare et punkt? Hvis jeg skal måle flere, hvor i rommet skal jeg prioritere å sette mikrofonen?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BigZ
    1. Jeg har en AVR2807, med mulighet for 5 målepunkter. Jeg bor også i betongblokk...

2. Etter råd fra Hifi Klubben Grensen så målte jeg bare et punkt, i godstolen som er midt i sentrum av herlighetene.

3. Må si at lyden med Room EQ on - Audessey er langt dårligere enn med REQ off, så jeg kjører altså flat.

4. Er dette fordi jeg har målt bare et punkt?

5. Hvis jeg skal måle flere, hvor i rommet skal jeg prioritere å sette mikrofonen?
    1. Det er ikke det at du har muligheter for 1+5 målepunkter......du SKAL måle alle punktene. Jeg forutsetter at du vil optimalisere lytteopplevelsen.

2. Det forundrer meg at HiFiKlubben Grensen har avgitt et så "langt bak mål"-råd til deg som kjøper. Det kan være de mente at du skulle måle "stolen"'s......6 punkter ??? Fordi du sa at du har bare 1 stol du sitter i ved lytting?

3. Det er resultatet av mangelfull kalibrering.

4. Ja.

5. Det avhenger av møbleringen i rommet, men manualen din har veldig bra skisser som viser flere møbleringsmodeller og hvordan målepunktene skal fordeles i "rommet".........på møblene.........i hodehøyde.........for optimal kalibrering.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    870
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for en veldig bra tilbakemelding.
    Han jeg snakket med på Hifi klubben sa at jeg skulle måle bare ett punkt.

EDIT: Sorry.. der var visst noen skisser.... fant de ikke med en gang. Skal måle så fort jeg får lånt en tripod.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •