Byggestart nærmer seg! *første bilder*

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Byggestart nærmer seg! *første bilder*

Nå er snart kjellleren tømt for dritt og jeg kan gå igang med Bygging av min nye "bolig" ( bilder av kjelleren kommer til neste helg når den er tømt for søppel. Jeg ser egentlig ikke noe poeng i å ta bilder av fullt av søppel og dritt.. )

Det som er klart er vel at det blir et teppegulv og INGEN gulvvarme!

Det er et par ting som jeg ikke har helt avklart.

1. jeg skal lekte ned taket og i taket skal jeg ha ?.. Har vært rundt å sette på mange kinoer på forumet og det er alt fra teppe til panel. Hva er greit og ha i taket med tanke på lyden??? Det er vel ikke direkte gunstig med downlights rett i taket, da taket skal dempe litt lyd og slikt??

2. samme som over men det gjelder veggene.. hva er greit. Jeg har tenkt meg til å lekte ut med en 2*4m isolere og ha 1/2 lag med gips.. Men er det smart og ha noe annet en maling utenpå gipsen??

3. Er det overhodet mulig å "plassere" sub før man vet hvordan rommet reagerer?? jeg tenker da med rør anlegget. Jeg har hatt en "dialog" med Flageborg der vi/han har plassert sub på stuen og min erfaring sier meg da at det ikke finnest noen gitt plassering av sub? er det da kanskje smart å trekke rør til plasser som "bruker" å være bra eller?? Målet mitt er 0 synlig kabel..

4. hva er egentlig optimal størrelse tenker da på forhold mellom tak høyde/ og lengde/bredde på rommet?!?!

Jeg har heller ikke bestemt meg helt for hvordan rommet skal bli, men det som er sikkert er at det utstyret jeg har idag skal være med ned i kjelleren!! ( se min hjemmekino )

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er bildene av det som engang skal bli hjemmekinorom! har endel små problemer. De to STOOORE vinduene skal rives ut og tettes med leca, skal ha et lite vindu tenker jeg... Den fremerste pipen skal kles inn helt da denne ikke er i bruk lengre.. den pipen bakerst kommer til å bli bakveggen i kinoen..

Ellers så tror jeg at det blirt lektet ut med 3 tomms vegger,fylt med isolasjon og 1/2 lag gips eller noe slikt er ikke helt sikker. flytende gulv med teppe og taket skal ned ca 2 cm for å skjule kabler og vann ( kjøkkenet er rett over.. Total takhøytde etter dette kommer vel til å bli ca 225 cm ( 220 cm )
    Det er det eneste jeg vet enda.

Eneste problemet nå er budsjett.. Har egentlig penger men det er mange ting som kommer før. Noen nevnte at jeg burde bytte sikringsskapet fra 1952 :?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enormt potensiale i allefall. :-D Blir spennende å følge med på.

Intermediate kas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Big potential

Nå får du mange kose timer forand deg med bygging ;-)
    Dette lover godt med stor potensiale. Edit: må hvist stjele ord fra andre og nå :-P
    Men et lite tips bare, Hadde nok lektet taket ned ca.xxmm til og trekt xxmm rør til å trekke videokabler i, hvis du skal ha projektor i taket da.
    Fordi da blir det veldig lette å trekke HDMI- og komponent-kabler i utene å tenke på å lodde av/på pluggene ;-) Anbefalles på det sterkeste

Mvh

EDIT: Jeg sa feil dimmensjon. 50mm rør var det vel(Fodi HDMI går ikke i 32mm)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg skal lekte slik at jeg får lagt store rør til PJ ja.. tenkte faktisk litt på 32mm rør jeg... å jeg skal ogsp legge inn MAAANGE tomme rør som skal stikke ut på forskjellige plasser med tanke på sub eventyret! har lært meg at de kan ha mange bra og mange mindre bra plasser å stå på!!!

Men jeg vil gjerne ha litt tips fra "erfarne" byggere når det kommer til størrelser og vegg kledninger og slikt!!! Jeg vil ha et rom med bra lyd!!! slik jeg har tenkt det nå så er det ca 4 m bredt og 6 meter langt... tror det skal funke bra altså...
    Gleder meg selv jeg

I morgen skal jeg sikkert starte så smått.....

Active Warblader sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå for 50mm rør... Lettere å trekke kabler gjennom.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Warblader
    Gå for 50mm rør... Lettere å trekke kabler gjennom.

Men det er et helvette å legge!! og det er ikke akkurat et billig alternativ! jeg har en jobb som innebærer trekking i rør så det er ikke noe problemer akkurat!! 50mm er det man bruker til inntakskabelen til et STORT hus d men en god tanke!

Active Andreash sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    50mm er vel foreslått på grunn av pluggdimensjoner og ikke nødvendigvis kabelmengden..
    Ikke alltid så lurt å klippe en dyr kabel for å få den igjennom røret..

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sant nok, men 50mm er litt rått da, da må jeg jo lekte ned taket så mye som igjen går utover takhøyden! det jeg vurderer er å legge kabelen rett i taket uten rør!! Man trenger jo ikke røret, eneste som er dumt er jo at ikke er mulig å trekke om.. så det var ikke så smart det heller... er ikke så lett men trenger man virkelig 50mm rør?? kan det ikke gå nmed mindre??

Intermediate kas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    sant nok, men 50mm er litt rått da, da må jeg jo lekte ned taket så mye som igjen går utover takhøyden! det jeg vurderer er å legge kabelen rett i taket uten rør!! Man trenger jo ikke røret, eneste som er dumt er jo at ikke er mulig å trekke om.. så det var ikke så smart det heller... er ikke så lett men trenger man virkelig 50mm rør?? kan det ikke gå nmed mindre??
    Sorry mac. Ikke hvis du skal kunne trekke HDMI uten modifikasjon. Det skal da gå å lekte ned bare 60mm da, og da får du jo kjøpt downlights som ikke bygger mer en 50mm også ;-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det var slik ja. da må jeg vel lekte ned litt da, det er for dumt å ikke gjøre det når man først skal bruke mye penger tid og energi i dette... Jeg skal ikke ha downlights i taket!! blir noen snasne vegg lamper som jeg har funnet...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tips noen?? På bildene så er det en pipe midt i rommet denne kommer til å bli bakveggen, den kommer sikkert til å bli varm da det er koblet til ovner på dette pipeløpet.. Hvordan skal jeg gå frem når jeg skal kle denne?? må det være luft irundt eller kan jeg stave opp rett inntill pipen???

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kanal

Hei! Hvis du får problem med takhøyden, kan du bruke kabelkanal utvendig. Den fåes i mange utgaver og kan leveres med skillevegg. Dessuten er det ikke så dyrt heller (hvist du ikke velger aluminium).

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tips noen?? På bildene så er det en pipe midt i rommet denne kommer til å bli bakveggen, den kommer sikkert til å bli varm da det er koblet til ovner på dette pipeløpet.. Hvordan skal jeg gå frem når jeg skal kle denne?? må det være luft irundt eller kan jeg stave opp rett inntill pipen???
    http://avforum.no/forum/av-rom-konstruksjon-optimalisering/39842-hjelp-til-lyddemping-av-pipe.html

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som utdannet elektrikker så HATER jeg alt som heter for synlig elektro!!! men det er en grei tanke men det er ikke aktuelt her i gården

Men jeg har nesten 240 nå da så jeg har jo endel å gå på!!

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Varmen stiger jo opp, så spørs om denne kommer til å bli så veldig varm da du var i kjelleren (?)....

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Varmen stiger jo opp, så spørs om denne kommer til å bli så veldig varm da du var i kjelleren (?)....
    Snakket med endel snekkere og de mener at det ikke er noe problem! å ja varmen stiger jo å når jeg tenker meg om så er det jo også vegger rundt pipen ellers i huset!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempeprosjekt dette her. Har noen timer foran deg med aktiv jobing. Pipen skalikke dekkes til da man skal kunne inspisere den. Jeg personlig ville ikke fjernet de vinduene du har og tettet med Leca. Gjør du det har du et bomberom, og ikke et rom.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er det gustig å så mange vinduer da?? jeg hadde tenkt og tette det ene vinduet helt og ta ut det andre og sette inn et litt mindre vindu! jeg må ha luft/lys inn der hvis ikke blir det fort kvalmende...

Dette med pipen: den ene pipen er ikke i bruk! da kan jeg dekke den helt til?? på den pipen som er i bruk så blir det en vegg som går langs ved pipen på den ene siden, den blir altså ikke tildekket...

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det holder vel med ett vindu som man kan komme seg ut av(fluktvei, brannforskrifter) for å få rommet godkjent som oppholdsrom.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •