Jeg har et rom til overs... - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 46
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Lite rom kan du få til å fungere bra. Som tidligere nevnt er demping vesentlig. Så lenge det er et dedikert rom bør ikke det være noe problem. Pass på å dempe førsterefleksjoner. Trenger ikke koste mye i det hele tatt, og er ikke på langt nær så vanskelig som noen tror. Noen basstraps anbefales også i hjørnene.

Magnaten ville jeg kanskje byttet inn i 1 eller 2 langt mindre og plasseringsvennlige sub. (kanskje de nye SVS som kommer til høsten, noe lignende eller en tubeløsning). Dette gir deg langt større muligheter til å få en jevn frekvensrespons i det rommet, og vil mest sannsynelig ha mer enn nok SPL. Bruk litt tid på plassering av utstyret, og selve rommet så tror jeg du kommer til å bli fornøyd som bare det..

Blir spennende å følge fremgangen om du gjennomfører det.

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Da er du heller ikke bundet til kirsebær.
    Nei, men han liker å spise kirsebær med de store, dvs. den store Magnaten........som han har....inntil videre!

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HåkonN:

ja, en ting er og si noe, en annen ting er og gjennomføre det..
    Men mye tyder på at dette er noe som vil bli gjennomført, i tiden fram til jula i allefall.. -gidder ikke og stresse. Mange innkjøp som må gjøres.

Men har ikke så lyst til og kvitte meg med Magnaten, så jeg kommer nok til og bygge opp rundt den i første ommgang. Så får jeg heller bytte ut om dette ikke sulle fungere ideelt.

Vil ikke at dette skal utvikle seg til en generell SVS-tråd, dem finnes det nok av, men er det noen som har noe info om SVS MTS-01? Skal vist være mulig og få tak i flere finisher enn svart, deriblandt kirsebær!

Men hvordan bør jeg gå fram med demping av rommet?
    Er per dags dato et helt vanlig soverom, med 1-lags gips. Har ikke så alt for lyst til og gjøre de største inngrepene i veggene.
    Finnes vel noe slags dempe-matter som bare er og feste rett på veggene?

La oss si al jeg bruker 5 -10.000,- kun på og optimalisere selve rommet.
    Hva må jeg kjøpe?

Edit: 5 -10k er rent hypotetisk da. Ønsker selvfølgelig og bruke minst mulig, men ting koster jo...

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tronic, din lille tullebukk..
    hehe.. ;-)

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv et lite rom (13kvm) som jeg har brukt til hjemmekino.
    Jeg kjøpte akustikk-plater fra Byggmaker og dekket de med scene-molton. Tok i tillegg og hang molton på siden av lerretet. Resultatet kan du se her .
    Hvis du har et dedikert hjemmekinorom så er dette midt i blinken; demper lyden, gjør rommet kino-mørkt og gir det mer kino-følelse.

Jeg brukte Tiger sin løsning som inspirasjon. Den kan du se her.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    HåkonN:
    Men hvordan bør jeg gå fram med demping av rommet?
    Er per dags dato et helt vanlig soverom, med 1-lags gips. Har ikke så alt for lyst til og gjøre de største inngrepene i veggene.
    Finnes vel noe slags dempe-matter som bare er og feste rett på veggene?

La oss si al jeg bruker 5 -10.000,- kun på og optimalisere selve rommet.
    Hva må jeg kjøpe?
    Rockwool akustikk plater fungerer utmerket, og koster kun noen 100-lapper. Det finnes mange langt dyrere løsninger, men jeg har ikke hørt om noe som fungerer bedre. Selv mange platestudio bruker slike "billig"-plater. Kan kanskje være greit å lage en ramme til de, eller få noen til å lage for deg. Ser litt penere ut da.

Det er ikke snakk om å ihjeldempe rommet slik som på Eltek i Oslo, men å fjerne litt av førsterefleksjonene. Altså trenger du ikke mange. Mange bruker totalt 6 stk på veggene med utmerket resultat. Disse gjør ikke noe med bassen, men "rydder opp" i lyden oppover, og vil nok gi deg illusjonen at rommet er endel større en det egentlig er. Taket er greit å dempe også, men naturlig nok kvier folk seg litt mer for å henge opp noe der. Dette kan man se på etter hvert om det er behov for det.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Perminator
    Resultatet kan du se her

Jeg brukte Tiger sin løsning som inspirasjon. Den kan du se her.
    Interessant lesestoff, Perminator.
    Ble faktisk ett par hekto klokere av dette. :-D
    Fikk nesten lyst til og stikke ned på byggmaker'n med en gang og shoppe litt jeg! :-)

Takker forøvrig alle for fine tips!
    -Det og bygge en dedikert kino er ukjent for meg , så det er trygt og vite at man har folk med stor kunnskap bare ett par tastetrykk unna som kan hjelpe til litt! :-)

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv planer om å bygge hjemmekino i et lite rom (2,5x3,5 meter (!) ). Det som er spesielt med et så lite rom er at bassresponsen i rommet vil ha en ganske kraftig forsterkning. Med basstunge høyttalere plassert nær hjørnene vil det kunne skape problemer. Derfor har jeg tenkt å i utgangspunktet gå for relativt små, lukkede høyttalerkonstruksjoner i dette rommet, og kjøre alle høyttalerne som SMALL. Avrullingen i en lukket høyttaler vil sannsynligvis matche rommet bedre enn en bassrefleks tunet for å gå flatt og dypt.

Selve rommet bør nok tunes nøye med demping i førsterefleksjonspunkter. Ulempen med et lite rom er at man har begrenset frihet til å plassere lytteposisjoner og høyttalere, så det kan muligens lønne seg å satse på surroundprosessering med romkorreksjon.

Subwooferløsningen bør det til slutt legges mye jobb i, kanskje med egen EQ/romkorreksjonsenhet.

Det er ikke umulig å få til, men for rom i denne størrelsen kan man faktisk snakke litt med dem som har drevet med tuning av bilstereo også, for rom av denne størrelsen ligger i gråsonen mellom stor bil og lite oppholdsrom, for å si det slik...

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, det passer meg bra. Jeg har ett for lite. Bare pakk det klart til sending du, så skal jeg sende deg en adresse du kan sende det til på PM.

Puh, da var dagen min reddet i hvertfall!

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det er ikke umulig å få til, men for rom i denne størrelsen kan man faktisk snakke litt med dem som har drevet med tuning av bilstereo også, for rom av denne størrelsen ligger i gråsonen mellom stor bil og lite oppholdsrom, for å si det slik...
    Aaah.. Ikke så dum du. :-)
    Det var jo et kjempe tips! :-D

Ang høyttalere, så hadde jeg i utgangspunktet tenk gulvhøyttalere, men ble kjapt overbevist om at bokhylle- /stativhøyttalere passer best i rom på min størrelse.

Rommet ditt på 2.5m - 3.5m er vel heelt på grensen egentlig?

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Ah, det passer meg bra. Jeg har ett for lite. Bare pakk det klart til sending du, så skal jeg sende deg en adresse du kan sende det til på PM.

Puh, da var dagen min reddet i hvertfall!
    'Kjøper betaler for frakt!' :-P

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noe info om SVS MTS-01?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noe info om SVS MTS-01?
    Vet ikke om det finnes mer info enn dette foreløpig:
    Coming mid-late 2006. Larger, and more powerful, the “Mid-Tower Speaker” from SVS will perfectly pair with our larger and more powerful subwoofers, like the PB12-Plus, PC-Plus and the amazing Plus/2.

More technology, with finishes to match. Affordable audiophile systems never looked or sounded better.

Kanskje L-sound vet mer?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er spesielt med et så lite rom er at bassresponsen i rommet vil ha en ganske kraftig forsterkning. Med basstunge høyttalere plassert nær hjørnene vil det kunne skape problemer. Derfor har jeg tenkt å i utgangspunktet gå for relativt små, lukkede høyttalerkonstruksjoner i dette rommet, og kjøre alle høyttalerne som SMALL.
    Morsomt du skulle si det. Finnes en annen diskusjon her på forumet, der jeg utdypet min mening om akkurat dette du sier nå og møtte endel motbør. Små høyttalere vil også være lette å plassere, og vil ta opp mindre plass i et mindre rom.
    Har inntrykket at mange som driver innen bilstereo, er mer opptatt av design/utseende, fancy innredninger som DVD-spiller etc og SPL/lydtrykk fremfor ren lydkvalitet. Jeg har ikke hørt om noen som har tenkt mye på plassering av elementer, demping i bilen og RK (selv om det finnes) i allefall, så jeg skjønner ikke helt hvordan slik info skal være nyttig i en slik sammenheng..

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legg merke til at jeg skriver relativt små høyttalere. Det betyr ikke at høyttalerne kan være så små som helst. De bør uansett spille anstendig ned mot 80Hz, og kunne flytte en god del luft for å holde oppe realistisk dynamikk i området 80-300Hz. Det er dessverre slik at mange bittesmå høyttalere spiller greit i dette frekvensområdet på moderat volum, men under press har de rett og slett ikke nok slaglengde for de utslagene som kreves for disse relativt dype frekvensene og mister fylde og får en klangbalanse mot det lyse og anstrengte.

Poenget med å foreslå "små", lukkede (stativ)høyttalere er at de har en avrulling i bassen som gjør dem mindre plasseringskritiske og som passer bedre til små rom. Så får man forskyve det problemet til subwooferne, som tross alt kan plasseres noe friere siden de ikke har mellomtone og diskant å ta hensyn til.

Det er nok mange ulike tilnærminger til bilstereo. Men man finner de seriøse også her. Når jeg refererer til bilstereo så tenker jeg ikke små sportsbiler. Men hvis man er heldig finner man noen som har installert seriøs lyd i en van, for eksempel. Det er spennende å se frekvensresponskurvene for en seriøs subwoofer for bil. Vanskelig å forstå at noe som ser ut som en sukkertopp med spissen i overkant av 100Hz kan spille bra, men det er når man skjønner hvordan rommet forsterker at det blir fornuft over det.

I et lite oppholdsrom bør man altså ha en mellomting mellom bilens sukkertopp og en flat og dyp frekvensrespons. Det er faktisk mulig at lukkede subwooferkonstruksjoner med relativt lav Q er det som vil fungere best i bassen i et lite rom. Med et godt allround-element kan man uansett forsøke bassrefleks først, og fungerer det dårlig er det bare å tette porten, og vips har man en lukket kasse med lav Q (desto større kasse, desto lavere Q, og bassreflekskasser er ofte større enn lukkede kasser med normal Q).

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom nettopp fra min lokale audio pro forhandler.
    Tittet bla på Qube. Noen som har en formening om hvordan disse vil fungere som både front- og bakhøyttalere?
    Syntes egentlig disse virket i minste laget, men har ikke hørt dem før. Skal bort på demo til uka.

Hva med "små" gulvhøyttalere i front, som Black Diamond V.2, og Qube bak?

Evt audio pro PM-09 hele veien rundt..

Hm.., føler jeg må ta meg en skikkelig demo-dag der borte..

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En løsning med Black Diamond foran og Qube bak vil nok gi et bedre lydmessig resultat enn PM09 rundt hele. Har ikke hørt PM09 men kassevolum er jo ikke stort da de er flate. I forhold til Qube vil Black Diamond være mer oppløst i de høyeste oktaver, ha bedre autoritet i bassen og mer kontroll og større dynamikkområde. Så er den jo også dyrere. Qube må stå på gulvet, ikke i hjørne,og uten gjenstander mellom høyttaleren og lytteposisjon. Qube rundt hele kunne jo være en løsning også. En demo vil nok gi best svar på hva som er gunstigst.

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Black Diamond V.2, er ikke så små som du skulle tro, og spiller med mye bass. De krever god avstand fra bak og sidevegg for å spille optimalt.
    Jeg hadde disse høytalerne tidligere, og syntes det var helt supre høytalere, men de skapte store problemer i det lille rommet grunnet bassen.

Dersom jeg skulle hatt en ren kino på mitt lille rom, og ikke prioriterte HiFi, og musikk som jeg gjør i dag, tror jeg at jeg ville sett litt på kinoløsningen til M&K, evt. sub/satelittsystemet til SVS.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar Tronic!.. :-)

Er jo ikke så kjempe store prisforskjell på Black Diamond og Qube.

B.D : ca 2500,- pr stk.
    Qube : ca 1990,- pr stk.

Er det ikke mulig og plassere Qube på hver sin lille hylle, ca 60-70 cm over gulvet?, i hvert hjørne?

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

FallenA:

Ja, tror nok kanskje Black Diamond blir i største laget.. Mest for at de tar plass! :-)

M&K blir nok litt for stivt priset for min del..

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •