Takmonterte bakhøyttalere..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Takmonterte bakhøyttalere..

Heisann!

Skal til og bygge meg et dedikert kinorom til høsten.
    Rommet blir ganske lite, 5,5x2,8m, så det gjelder å utnytte plassen maksimalt.
    Lerretet kommer til å henge i fremkant av rommet, og det blir 2 stolrader bakover i rommet.
    Tenkte i utgangspunktet å henge en dipolhøyttaler høgt oppe mellom stolradene, men har i det siste hellet mer over mot tanken på å takmontere bakhøyttalerene.
    Tanken bak dette er at siden stolene kommer såpass nært sideveggene, så er det kanskje bedre for diffusiteten (er det et ord?) å ha høyttalerene over hodet enn rett ved siden av øret.. Har foreløpig planer om å bare ha 5.1, men kanskje det er en fordel å ha mer enn bare 2 bakhøyttalere for å spre lyden bedre?

Er det noen som har noen meninger eller tips om dette med høyttalerplassering (vegg tak, foran bak) eller antall høyttalere som trengs for å få en god og diffus surroundlyd??

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dipole høyttalere er ganske avhengige av plassering for å oppnå ønsket effekt, og dette fungerer bra hvis en har et begrenset sweet spot. I og med at du bør tenke på at alle i kinoen skal få god lyd så bør du heller gå for bipolare høyttalere. Vanligvis er slike høyttalere mere tripole en bipole, men det viktige er at alle elementene spiller i fase.

Jeg har selv et rom som ikke er veldig mye større enn ditt, men det er noe bredere. Jeg har klemt inn gulvstående hele veien rundt og det er helt supert. Det vil nok ikke fungere om jeg skulle hatt 2 rader. Jeg har imidlertid tenkt litt på å montere en høyttaler (monopolar) til 6.1.

Ditt oppsett vil muligens bli best med bipolare høyttalere for å gjøre lyden diffus og vanskelig å retningsbestemme. De bør imidlertid ikke monteres for høyt. Jeg tror jeg ville satset på å ikke sette dem høyere på veggen enn 170-180cm omtrent på høyde med rad 2 (litt bak om høyttaleren er tripolar). Kanskje jeg også ville vurdert en monopolar eller bipolar (tripolar) høyttaler til center bak.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kjapt svar!
    Ser ut som bi polare høyttalere er veien å gå.
    Men det var det med plassen, passasjen mellom setene og veggen blir ca 45 cm, så det er ikke så mye plass å gå på. Hadde vært greit om folk slapp å dunke borti høyttalere på veien opp til rad 2. Har sett at Audiovector har noen ganske flate bi/tri polare høyttalere, som sikkert hadde passet bra med frontene mine (m3).
    Men nå som hificenteret har sluttet å selge audiovector blir det vel litt vanskelig å få tak i dei..

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan sikkert plassere høyttalerne litt høyere, men i så fall bør du vinkle dem litt nedover. Se litt her også om du er usikker: http://www.dolby.com/consumer/home_e...oomlayout.html

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Smallhandz.
    Har sett at Audiovector har noen ganske flate bi/tri polare høyttalere, som sikkert hadde passet bra med frontene mine (m3).
    Men nå som hificenteret har sluttet å selge audiovector blir det vel litt vanskelig å få tak i dei..
    Du tenker kanskje på KX? De er ikke bipolare da, men flate i alle fall. Du kan jo høre med Oslo Hificenter. http://www.oslohifi.no/merker/audiovector/index.htm

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •