Ny dedikert kino og barløsning (Ferdig 100%...Nye bilder side18 og 20!) - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 22 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 439
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Trenger tips og lenker til hvilke type lys jeg skal gå for i trappetrinnene.
    Tenkte på lyslenke, men ønsker helst en LED lenke, med kontinuerlig lys...istedet for lenke med pærer.

Kanskje små led "spot'er" også kan bli bra...

Alle tips mottas med stående ovasjoner!

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om jeg misliker ikea, så har de noen lure ideer innimellom.
    De har noen lyslister som er til å belyse hyller inni skap med.

IKEA | hjem | Belysning | Spesialbelysning | Kjøkkenskapbelysning | TRETTIOEN Lyslist

k

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    hmmm...mulig jeg bør ta en runde på Ikea ja.
    Finnes det dimmere for LED lys?

Tror jeg må Google litt videre på dette...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0

Den første lydtest er gjennomført!

Trakk kabler for surround høyttalerne, disse er foreløpig ikke koblet til da men frontlyden er testet...best lyd jeg noengang har hatt i min hjemmekino! Selv om det ikke er teppe på gulv, og fortsatt glatte vegger, var dette kjempegøy!

Frontene er tiltet noe fremover, for å treffe sweetspot optimalt. Ellers er det noe støv som flasher blitsen på disse bildene, men viser foreløpig status da.

Søylene antas påbegynt i morgen, liker ikke å plage naboen med sirkelsaga ute i garasjen i ungenes leggetid...

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det lov å spørre hvorfor du har plassert 2 subber i midten i stedet for en på hver side?
    Bra å høre at du allerede er fornøyd med lyden! :-D
    Blir også spennende å se hvor mye du merker at lerretet ditt "tilslører" diskant og mellomtone etterhvert her.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Har plassert sub'ene i midten rett og slett fordi Baffelvegg tegningene fra THX viser det sånn, og etter lesing av salen i Bø hvor dem har 3stk 18" sub'er i "klynge" i senter av veggen er fordi dette gir bedre samlet basstrykk.
    Uansett så klarer jeg ikke å stille volum høyere enn halv styrke på sub'ene...over dette så rister hele huset.

Plassering i hjørnene er for å få mer bass...det trenger jeg ikke å uroe meg for.

Målinger utført på lerret viser tilnærmet null "tilsløring" av lyden med høyttalerne bak, uansett ville sannsynligvis autokalibreringen hjelpe på dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra jobba! Denne kinoen blir utvilsomt helt konge!

Liker at du lakkerer spotlight rammene sorte, det kan fort bli et irritasjonmoment med gjenskinn.
    Sikkert bra trøkk i lyden med baffelvegg, har du gjordt noen målinger av lyden med sinustoner og slikt for videre planlegging av akustisk behandling, eller tar du det som det kommer?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke utført målinger, uansett noe tidlig i byggefasen ennå. Egentlig er jeg litt enkel der...kobler opp anlegget, og vurderer med hørsel om dette låter bra. Fikk et meget bra løft uansett når jeg benyttet autokalibreringen på Pioneeren.

Spotene var i utgangspunktet hvite, og lakkeringen hjelper på å få rommet i matte mørke flater...uten gjenskin så langt jeg får det til da. Den "speaker grill" duken fra Biltema er skikkelig bra den, null refleksjoner så langt jeg kan se. vil heller påstå at dette stoffet suger lys

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin lesning det her. Gir meg mye inspirasjon til min fremtidige kino i eventuelt nybygg vi planlegger. :-D

Jeg ser du har brukt høyttaler stoff i tak platene. Vil dette tåle eventuell varme som kommer fra tak spotene? Er litt usikker på hvor mye varme slike spoter avgir seg.

Lurer også litt på hvordan du har festet høyttalerene til veggen?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Stoffet er brannhemmende, og spotene er kun så vidt lunkne på aluminiumet. Disse spottene er da også montert i en "inner ring", slik at den delen som blir varm, ikke er i kontakt med taket.
    Spotene er på max 50W, og avgir god strålevarme direkte foran glasset. På oversiden av spot er det nesten ikke varme.

Høyttalerne er festet på baksiden med 3x5cm lekter. Skal se om jeg ikke får tatt noe bilde av dette i kveld.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg fulgt denne tråden i lenger tid, men det er èn ting (minst) jeg ikke har fått med meg; hva slags plater er det du har kledd baffelveggen og bassfellene med? Er det vanlige asfaltplater, eller noe dyrt, hi-tech stæsj?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe dyre greier der nei. Vanlige 12mm porøse asfalt plater, men bruker baksiden av denne inn mot rommet.

Baffelveggen er bygget opp med 1,5x3" standere, 10cm isolasjon, dobbel gipsplater og asfaltplater.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende med THXvegg til privatbruk

Subbene dine, er de trykkammer? Hvis de ikke er det hvor blåser i så fall bassportene?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0

Påbegynt søyler.

Sub'ene er trykkammer ja, all trøkk fremover...

Ellers fikk jeg ikke megget meg til å trekke ut sub'ene for å ta bilder av høyttaler festene, men skal få tatt dem snarest råd...

påbegynte søylene i kveld. Disse blir fullt opp med glava, og dekket i front med samme porøse plater og sort stoff som ellers på veggene. I de 4 bakre søylene monteres også surround høyttalerne inn.

Det listes deretter rundt front-kanter samt ved fot og tak, og finish blir brun beis som ellers i rommet.

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter og med tanken om å bygge inn subber..kunne du utdypet det litt?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Vel, for det første må dem være trykkammer, eller i allefall ingen bassporter bak/under.
    Det må være plass bak sub, dersom kjøling går den veien. Hos meg er det ca 30cm bak sub'ene.

Rommet bak bør være isolert i alle vegger+tak, og ikke kles inn med f.eks gips der inne. Glava er utmerket demper for lyd.

Veggen bygges med 1,5x3toms stenderverk, 10cm glava og plates på fremsiden med 2 lag (overlappende) gips samt finish med porøs plate for akustikk (fordel når høyttalerne skal bak lerretet.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    I helgen ble jeg 99% ferdig med søylene (kun lister står igjen på dem). Disse har jeg fått montert inn surround høyttalerne, og dyttet søylene fulle med glava.

Døren er belagt med 2cm lydplater, av typen som benyttes innvendig i motor-rom, avsluttet med porøs 12mm plate, dekket med samme stoff som ellers i rommet.

Må bare få sagt det...jeg har mye bedre trøkk nå med oppsettet! Baffel veggen gir et meget bra løft på lydnivået. Der jeg tidligere i mitt gamle rom kunne spille på THX nivå 0dB, mener jeg at jeg nå har samme trøkk på -10dB.

Kamera var utlånt i helgen, så bilder av innsiden på søylene har jeg kun på mobilen foreløpig.

Til uken satses det å være ferdig med veggene, og til helgen vil jeg ha projektoren opp i taket.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For en flott løsning du har valgt med integreringen av bak og side kanalene Rolf! Beundringsverdig. Hva er fremdriftsplanen?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Satser på å få PJ i taket til helgen, får løftehjelp på lørdagen

Ellers vil jeg få plater og stoff opp på veggene. Taket får jeg først påbegynner når opplegget for PJ i taket er ferdig. Jobber med dette i uken.

Edit: Har nå kjørt autokalibreringen, og denne har satt alle høyttaler nivå til -6dB !!
    Den justerer nivå slik at 0dB skal være THX lydnivå, men at rommet som det er nå gir så pass mye bedre trøkk at kalibreringen må stille nivå så mye ned da....hmmm,skeptisk

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du legger virkelig sjela di i dette!!! Imponert!!

Gleder meg til å se bilder fra kinoen etter hvert som du får innredet ferdig!

Side 10 av 22 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •