Romstørrelse vs høyttalerstørrelse - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5
Viser resultater 81 til 96 av 96
    Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    For de som er seriøst interessert i romkorreksjon, vil anbefale denne tråden:

http://avforum.no/forum/showpost.php...38&postcount=1

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    For de som er seriøst interessert i romkorreksjon, vil anbefale denne tråden:

http://avforum.no/forum/showpost.php...38&postcount=1
    Bruk heller denne linken om man er nysjerrig på recievere med romkorreksjon. Din link er til et enkelt innlegg. http://avforum.no/forum/receivere-forsterkere/34960-den-store-romkorreksjonstr-den-mcacc-audyssey-ypao-arc-lyngdorf-audiolense.html

Er man SERIØST interessert (hva nå enn det er), så finner man mye mer dyptgående og teknisk stoff ved å søke på for eksempel Google, eller kjøpe en bok om emnet.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    .............Er man SERIØST interessert (hva nå enn det er), så finner man mye mer dyptgående og teknisk stoff ved å søke på for eksempel Google, eller kjøpe en bok om emnet.
    HåkonN: Takk for hjelpen.

Her er linken til en seriøs tråd om romkorreksjon:

http://avforum.no/forum/receivere-forsterkere/34960-den-store-romkorreksjonstr-den-mcacc-audyssey-ypao-arc-lyngdorf-audiolense.html

Ellers finner man all nødvendig og SERIØS informasjon i manualen til Receivere med innebygget romkorreksjon.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Ellers finner man all nødvendig og SERIØS informasjon i manualen til Receivere med innebygget romkorreksjon.
    Jepp, for man må jo ha en reciever med innebygget romkorreksjon, ellers er det liten vits... Helst Denon, slik som du har....

Eventuelt så står de litt mer teknisk her:
    http://www.meridian-audio.com/w_pape...ection_scr.pdf

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor den frekke tonen HåkonN?

Du er særdeles opptatt av detaljer i folks skrivemåte, og finner du noe "feil" har du stor glede av å pirke. Unødvendig, spør du meg!

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Hvorfor den frekke tonen HåkonN?

Du er særdeles opptatt av detaljer i folks skrivemåte, og finner du noe "feil" har du stor glede av å pirke. Unødvendig, spør du meg!
    Frekk? Ikke meningen det, jeg bare legger meg på samme tonen som visse andre bidragsytere til dette forumet...

Hvilke "feil" er du mener jeg pirker på? Faktafeil eller skrivefeil....? Eller er det pirking at jeg har mine egne meninger om ting?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har vel snart lært at å holde en litt mer hyggelig tone gir en bedre tråd og det å prøve å få en forståelse av hverandres synspunkter. Det kan vi vel alle ta ad notam (både HåkonN, Flageborg og oss andre....)

Som sagt, temaet er komplekst og uten en entydig fasit for alle, litt mer kommunikasjon og mindre provosering kan være en god ide....;-)

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med pirk mener jeg at du tok tak i ordet receivere...

Bare glem det. Tilbake til topic.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine erfaringer i mitt eget rom med romkorreksjon har jeg fremlagt nok. Nå gleder jeg meg til å høre hva andres erfaringer og ikke minst oppleve dem, både med og uten korreksjon. Gleder meg derfor stort til å besøke akto i august. Skal bli spennende og lærerikt det.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med pirk mener jeg at du tok tak i ordet receivere...

Bare glem det. Tilbake til topic.
    Det var ikke på bakgrunn av et eneste innlegg fra Fagborg jeg sa hva jeg sa ang. Denon recievere...

Nok om det, hintet er tatt, Akto! Fageborg har i allefall flyttet diskusjonen til en tråd som er "litt" mer on-topic.

http://avforum.no/forum/receivere-forsterkere/34960-den-store-romkorreksjonstr-den-mcacc-audyssey-ypao-arc-lyngdorf-audiolense-13.html

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig tilbake fra utkant-Norge og GPRS:

Siste innlegg i denne tråden fra min side:
    HåkonN: Nå bør du snart ha oppfattet at det skrives "receiver" - ikke "reciever".... ;-)

Stå på, kara!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil romkoreksjonen også fungerer om man bruker preout til fronthøytalere?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiofil
    Vil romkoreksjonen også fungerer om man bruker preout til fronthøytalere?
    Ja, naturlig nok. All signalbehandling påvirker jo også preout.

Newcomer bulle17 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kost meg med denne tråden nå og både ledd og ristet på hodet,
    Men en ting er jeg ennå ikke klokere på. Det brukes mye tid på å omtale store rom og små rom, og store høyttalere og små høyttalere.

Men hva mener dere er et stort rom da? Et rom på 40 kvadratmeter er antagelig å regne som stort, men hav med mitt rom på omtrent 4x 3,5 meter. Rundt regnet 14 kvadratmeter. Er det et lite rom? Det er iallfall ikke stort...eller?

Og hva er en liten høyttaler? Det største fra Cerwin Vega er sikkert en stor høyttaler, men relatert f.eks til B&Ws 600 serie. Er 603 en stor høyttaler, og hva med 602.5? Stor? Liten?

Som sagt: har lest hele tråden, men synes fortsatt ikke å ha fått svar på dette, og det er vel vesentlig å ha en tanke om, hvis man skal kunne svare på det opprinnelige spørmålet til trådstarteren - som jeg også er interessert i noen kvalifiserte (og saklige) meninger om.

--- for øvrig: ber om eventuelle skrivefeil i denne meldinga, og eventuelle fravær av store bokstaver i starten av setningene ---

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Gleder meg stort til å høre effekten av romkorreksjon i din eminente kino, Atle. Og uten...

Forøvrig: Jeg sier ikke at en skal glemme romkorreksjon som et hjelpemiddel generelt. Min erfaring i eget lytterom står for seg, morro at andre opplever noe annet. For svært mange er romkorreksjon et godt hjelpemiddel, men egen erfaring tilsier at det ikke er den endelige fasiten.

Så er vi uenig på det....;-)

PS! Romkorreksjonen til Denon var forøvrig den som gav best effekt av Denon og Pioneer i mitt opsett, men med "Front". Med Audyssey hørtes det langt fra optimalt ut.

Edit: Når det gjelder å "tune rommet" er det ikke alltid at det er snakk om store, stygge dempeputer, bassfeller, Shakti-stener o.l. Det kan være å endre plassering (både av HT og sitteposisjoner), gulvtepper m.m. Slikt er det absolutt verdt å "forske" litt på også....
    Jeg har samme erfaring som deg Anfield, at "Front" eq fungerte desidert best i mitt oppsett - og at "Audyssey" eq låt "mindre" optimalt. Har nok med rommet å gjøre, men hvorfor får andre så godt resultat med "Audyssey" eq og andre ikke? Gikk mye dynamikk tapt og, noen som vet hvorfor?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi er inne på noe essensielt, for Denons Audyssey har fått mye pepper. Flageborg var vel den som først eksperimenterte seriøst med dette, og det var etter hans oppskrift jeg fikk det til, dog med en litt annerledes metode enn det han brukte. Dette kan vel karakteriseres som romavhengig, noe som HåkonN nevnte. Jeg er definitivt enig i dette, og om jeg ikke husker feil måtte jeg kjøre i gjennom en sekspunktsmåling 8 ganger (!?).

Når det er sagt har det vist seg at systemet Audyssey er genialt, mens modusen Audyssey som valg internt i receiveren (som Anfield sier) er begredelig på musikk, her er det front som gjelder. Jeg har et utall timer med Audyssey nå, og jeg har målt forskjeller fra 20 Hz. Måleutstyret jeg bruker er semiprofesjonelt, men det er mer enn godt nok til dette formålet. Audyssey har reverb i tillegg til fase, delay og EQ, noe som i mine øyne gjør Audessey til numero uno (om den blir tangert av Pioneer vil tiden vise). Min erfaring består av fire forskjellige hjemmekinoer, samt min egen stue (som forøvrig er et grisevanskelig rom), og maskinrommet mitt hvor jeg bedriver nærfeltlytting.

Det å putte store høyttalere inn i små rom går fint, bare man har kontroll på bassystemet. Det er her aktiv deling kommer inn i bildet. Jeg har gått i den fella selv, la oss kalle det 3-fot-syken. Jeg har dog god erfaring med store basshøyttalere (les: subwoofere) så lenge jeg har kontroll over de. Det har man med subwoofere siden de er uavhengig av resten av systemet. Med ML-elektrostater har man ofte en mulighet for å dempe de dypeste bassfrekvensene med inntil 10 dB, noe som gjør de lett å integrere i rommet. Problemet med elektrostater er som regel (alltid) refleksjoner fra bakvegg og frontvegg, i tillegg til mellomtone som beskrevet i posten over. For å ta disse refleksjonene må man enten dempe fysisk på de riktige stedene, eller bruke romkorreksjon. En kombinasjon mellom disse kan være å foretrekke om man ikke har mulighet, kunnskap eller lyst til å dimensjonere og investere i skikkelig demping.

En receiver til 10k vil kunne bringe deg farlig nær lydnirvana om en del andre kriterier er til stede. Et godt matchet anlegg vil alltid spille bedre med romkorreksjon enn uten, om rommet ikke er optimalt. Det spiller ingen rolle om man har et ekstremt high-end anlegg om rommet ødelegger 50% av lyden som kommer ut av høyttalerne. Noe det i veldig mange tilfeller gjør. Det å prøve å få (de selvutnevnte) high-end gutta til å prøve romkorreksjon er bortimot umulig, for det er en inngrodd sannhet at slikt billigdritt ødelegger lyden. Ingenting er mer feil!

Husk at grunnen til at vi i det hele tatt diskuterer dette er fordi vi refererer til et noe vanskelig rom. Det er også forutsetningen for denne lille OT-diskusjonen vi har her. Har man et bra rom, så er selvfølgelig romkorreksjon unødvendig. Har man derimot nakne vegger vil man få problemer med refleksjon, noe romkorreksjon vil kunne bidra sterkt til å rette opp i :-D
    Interresant innlegg akto! Hvilken annen framgangsmåte var det dere brukte med Audyssey-romkorreksjonen da Atle?

Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •