Romstørrelse vs høyttalerstørrelse - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 96
    Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    ...hvis du er hjemme i morgen, kan jeg kommer innom med den nye pioneer 2016 med mcacc advanced så får du førstehåndteste pioneers system.
    Om jeg ikke skulle vært hjemme, så hadde jeg blitt det :-D

Du er hjertelig velkommen! Ringes i morgen.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å spore litt av :shock: fra diskusjonen og komme tilbake til det tråden startet med... det er i alle fall sikkert at det ikke finnes noen fasit på det trumpetguy spør om. Jeg vil vel tro at det er lettere å få store høyttalere til å spille bra i et lite rom enn omvendt! Når det gjelder de høyttalerne som er nevnt så antar jeg at de ikke blir for store til det rommet som er skissert. Jeg tenker da i forhold til det oppsettet som Gorm har. Rommet er vel ikke så langt unna samme størrelse og 802D er jo store i dobbelt forstand, både lydmessig og fysisk! Små høyttalere i et stort rom vil jo ha problemer med å formidle lytteopplevelsen ut til lytterne pga at de ikke evner å spille "stort" nok.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det stemmer. den setter inn insatsen der den faktisk gjør noe nyttig. bølgelengdene er så små oppover at man ved å flytte hodet(eller mikrofonen for den saks skyld) endrer målingen totalt. løsningen fungerer meget godt i virkeligheten. den tar seg av området som er så godt som umulig å kompensere med manuelle hjelpemidler.
    Så står det skrevet i brosjyren også. Men jeg mener fortsatt at når en fjerner reverb/etterklang vil man luke bort en del problemer ikke bare der mikrofonen har stått, men også i resten av rommet. Jeg har dog ingen problemer med å fatte Meridians filosofi, men at de gjør det til en generell sannhet er jeg mer kritisk til. En ting er sikkert; Meridian vet hva de gjør, men de skal som alle andre firmaer selge produkter, noe som gjør de til selgere. Når produktet koster såpass som det gjør skulle det bare mangle at det ikke overgår det meste på markedet, men salgsargumentene deres hadde vært annerledes om det hadde sittet en Audyssey i et av kortene

Nok synsing fra min side i dag, jeg har ikke engang sett en slik Meridian "live" Det regner jeg med at jeg får tatt hånd om i nær fremtid.

PS! Jeg har for tiden en Meridian 508.24 stående i kinoen, og den tror jeg ikke slipper ut på en stund. Dette er rett og slett en kanonmatch med det øvrige utstyret. Litt lite dynamisk, men du verden hvor bra det egentlig spiller!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    ...Jeg vil vel tro at det er lettere å få store høyttalere til å spille bra i et lite rom enn omvendt! Når det gjelder de høyttalerne som er nevnt så antar jeg at de ikke blir for store til det rommet som er skissert. Jeg tenker da i forhold til det oppsettet som Gorm har. Rommet er vel ikke så langt unna samme størrelse og 802D er jo store i dobbelt forstand, både lydmessig og fysisk! Små høyttalere i et stort rom vil jo ha problemer med å formidle lytteopplevelsen ut til lytterne pga at de ikke evner å spille "stort" nok.
    Når du først trekker det frem...
    Rommet til Gorm er DEFINITIVT for lite ifht. de høyttalerne han nå har ervervet seg. Det blir rett og slett overkill, og lydbildet får ikke den luft det så absolutt trenger for å bli vellydende.

Jeg velger å si at rommet er for lite, rett og slett fordi høyttalerne i seg selv er lekre som bare pokker. Håper derfor han får utvidet tilstrekkelig slik at alt det gromme utstyret kommer til sin rett. Synd og skam om det ikke får lov til å komme ut av skapet... ;-)

Det er jo sååå mye mer å hente ut av alt det lekre i Gorms kjeller!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Når du først trekker det frem...
    Rommet til Gorm er DEFINITIVT for lite ifht. de høyttalerne han nå har ervervet seg. Det blir rett og slett overkill, og lydbildet får ikke den luft det så absolutt trenger for å bli vellydende.

Jeg velger å si at rommet er for lite, rett og slett fordi høyttalerne i seg selv er lekre som bare pokker. Håper derfor han får utvidet tilstrekkelig slik at alt det gromme utstyret kommer til sin rett. Synd og skam om det ikke får lov til å komme ut av skapet... ;-)

Det er jo sååå mye mer å hente ut av alt det lekre i Gorms kjeller!
    hmmm...tja... tror du skal være relativt kresen for ikke å synes at det spiller vellydende...:? Antar du har hørt det live og uttaler deg utfra den erfaringen? :wink:
    At det er mulig å hente mer ut av høyttalerne er dog en helt annen diskusjon. Så blir det vel et diskusjonsspørsmål om rommet er "for lite" kontra "det burde vært større for å hente max ut av ht", if U see what I mean? :wink:

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, jeg er selvsagt ikke relativt kresen - jeg er JÆVLIG kresen... ;-)
    Man lever jo kun én gang, og da er det jaggu på sin plass å (innenfor relativt moderate økonomiske rammer) oppleve ting på best mulig måte, spør du meg.

På den annen side - det er jo lov å forvente mer av noe man VET bør kunne levere nær det ultimate lydbildet da... ikke sant?

Og ja - jeg HAR hørt oppsettet, og bevares - potensialet er (var?) der, men du verden - det kan jo bli så mye bedre enn som så.

Slik det fremstår for meg kunne den godeste Gorm stoppet for lengst, og derved spart massevis med penger - vel og merke dersom målet var å kun innrede det rommet han nå besitter. Akkurat dette tror jeg ikke (lenger) er hans mål, altså rommets størrelse, og dermed er det duket for en spennende fremtid for Gorms Hjemmekino!

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om det spillert lekkert hos Gorm, er jeg nok enig med Roger at et større rom ville kunne dra ut mer av potensialet. Vi får se om teoriene stemmer. Jeg flytter jo selv snart fra et lite rom med store høyttalere, til et betydelig større rom. Det skal bli spennende å få testet teori mot praksis.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om det spillert lekkert hos Gorm, er jeg nok enig med Roger at et større rom ville kunne dra ut mer av potensialet. Vi får se om teoriene stemmer. Jeg flytter jo selv snart fra et lite rom med store høyttalere, til et betydelig større rom. Det skal bli spennende å få testet teori mot praksis.
    Teorier???
    Hvem **** snakker om teorier? Hallooooo!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men da er vi jo enige da! :grin: Poenget mitt var bare det jeg startet med; at det er lettere å få store ht til å spille godt i et lite rom enn omvendt (som var det trådstarter lurte på...:wink: ) At 802D kan spille enda større er vel hevet over enhver tvil, men om man ikke skal redesigne hele/halve huset/kjellern så gjør man det beste ut av det...:grin:
    ...altså tror jeg heller ikke KEF'ene som nevnes her blir for store for rommet som ble skissert...:wink:

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Teorier???
    Hvem **** snakker om teorier? Hallooooo!
    Det var da fælt så bastante vi var i dag da...:wink: :shock:

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg er det en teori til JEG har prøvd det i praksis.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg er det en teori til JEG har prøvd det i praksis.
    For øvrig en respektabel holdning/ideologi!
    Akkurat den lever jeg mye etter selv, gitt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når noen her mener at man ikke vil få utnyttet store HT til det fulle i små rom. Vil det si at en mindre modell vil gi bedre lyd. Eller at en større modell gir like god lyd, men kunne gitt bedre lyd under andre forhold?

EDIT: Jeg vet at dette selvfølgelig kan variere, men er ute etter deres mening på hvordan dere som regel syns dette er.

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Men er det riktig at den ikke jobber over 250 Hz?

Brosjyren/produktarket sier så, men det kan jo være en gammel brosjyre?

Audyssey systemet ser ut til å ha samme filosofi som meridian iallefall ifølge Mr Audyssey selv. På en annen side er det lagt inn mulighet for korreksjon i høyere frekvenser hvis det er nødvendig. Så da får man både pose og sekk:-)

5) Why does MultEQxt correct beyond 300 Hz?

There is a belief that room correction should only be applied to frequencies below 300 Hz or so because that is the frequency range in which most of the room problems occur. This belief is based on an inherent assumption that a properly designed loudspeaker will perform as desired at higher frequencies and thus require no correction. This is not at all contradictory to MultEQxt. If the loudspeaker is in fact properlly designed then no correction will be applied to it. One simple fact that the proponents of this theory seem to overlook is that even the best designed loudspeakers will suffer from artifacts at high frequencies produced by reflections from nearby flat surfaces such as plasma screens or cabinets. MultEQxt performs this kind of correction when it is needed to allow the loudspeaker to achieve the performance it was designed to have.

Hilsen PT

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hunted
    Når noen her mener at man ikke vil få utnyttet store HT til det fulle i små rom. Vil det si at en mindre modell vil gi bedre lyd. Eller at en større modell gir like god lyd, men kunne gitt bedre lyd under andre forhold?

EDIT: Jeg vet at dette selvfølgelig kan variere, men er ute etter deres mening på hvordan dere som regel syns dette er.
    Meget gode spørsmåls stillinger der synes jeg hunted, og de spørsmålene tar vel opp mye av essensen i det man skulle ha diskutert i denne tråden, og noe av det som er litt lett å glemme i en slik debatt som dette. "Vil det si at en mindre modell vil gi bedre lyd."...... Tror man rett og slett må teste ut disse tingene i praksis før man kan ta noen endelig konklusjon, og jeg tror det er ytterst få AV interesserte som egentlig er 100% fornøyd med det oppsettet de har og med størrelse og utforming av lytterommet, og som vet at de har riktig høytalerstørrelse osv. Det er vel bare en av de tingene som man aldri helt blir fornøyd med.

Faren til en arbeids kollega forlegte hele huset og lytterommet med tre meter for å få Lafolia høytalerene sine til å få mere luft mot bakveggen. Joda det ble visst bedre forhold i lytterommet, men han har visstnokk ikke turt å gi denne årsaken til å bygge ut til sin kone, det er ikke sikkert at lytteforholdene ville blitt de samme hvis hun fikk vite det.....;-)

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Thomas
    HåkonN, et perfekt tilskudd for deg hadde kanskje vært en standalone boks med audyssey (mener det finnes) itillegg til meridian.. oh da snakker vi NIRVANA.
    Som sagt, filosofien når de videreutvikler 861, er at lyden skal være i referanse-klasse uten noe begrensninger. Dette er nærmest ett "money no object" produkt. Om de hadde følt behovet for å putte inn en software skrevet av Audyssey inn i den kraftige DSP`en, så hadde de nok gjort det. Dette er snakk om dråper i havet i forhold til penger.

Som alle andre seriøse produsenter, så er de vitterlig klar over hva konkurrentene holder på med til enhver tid. Sikkert langt mer enn noen av oss som leser salgsbrosjyrer for å avgjøre hvem produsent som er "best". Går på hjemmesiden å les litt reviews først. Lydnirvana vet jeg ikke om er et ord som er brukt enda, men journalistene bruker mange andre morsomme betegnelser på 861.

Selv var jeg skeptisk til at Meridian skulle låte så mye bedre som en ren forforsterker, først og fremst fordi jeg har en billig signalkilde. Det som fristet meg mest, var utvidelsesmulighetene, alle funksjonene, PC-programmet der du kan definere og gjøre ALT og få ut alt du ønsker av info om romkorreksjonen, brukervennligheten (min far på 69 klarte nesten ikke å finne en eneste knapp verken på 861 eller fjernkontroll som han ikke skjønte hva var til, og syntes den så enkel ut) og som kronen på verket er den bygget som tanks, med ekte sølvlakk og sort glassplate. Hele produktet består nesten bare av utskiftbare kort, 22 i alt og Meridian hevder nye formater ikke er noe problem. Firmware og software oppgraderinger er gratis.

Overraskelsen kom når jeg koblet dette til. Uten å bruke noen av de funksjonene som er kritikerrost (blant annet trifield etc), uten romkorreksjon (mangler mic/radioshack), ja uten å engang å få koblet til PC så jeg har fått gjort de nødvendige defineringene av anlegget mitt (manglet seriell-kabel), så tegnet den opp en lyd i stuen min jeg aldri har hatt før. Hjemmekino har jeg ikke begynt å teste engang da hifi-huset fortsatt ikke har fått min center-ht.
    Andre på Hifi Huset garanterte meg forøvrig dette da han sa at dersom ikke denne låt milevis bedre enn den recieveren til 15k jeg hadde fra før, så skulle jeg ringe han når som helst i helgen, så skulle han personlig ta turen hjem til meg for å se hvilke alvorlige feil jeg hadde gjort (!). Hadde en venninne på besøk den helgen, som registrerte en ny "boks" i stuen. Jeg trodde hun knakk et eller annet, ta hodet hennes plutselig tok en rask 90 graders snu mot anlegget, og lurte på hva jeg hadde gjort etter jeg satt på en CD. Unødvendig å si hva hun la merke til...

Dyrt er dette produktet, men jaggu har ikke jeg også måtte bite i det sure eplet og innsett at man får hva man betaler for. Jeg er i kraftige forhandlinger med meg selv om jeg har råd til en slik. Men om det ikke blir noe sånt nå, så skal jeg i allefall sørge for å få det en gang i fremtiden.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som trådstarter må jeg bare si ... WOW! :smile:
    Ut ifra den lange diskusjonen trekker jeg følgende konklusjoner:
    - det finnes ingen fasit som sier noe om størrelsen på høyttaler vs romstørrelse
    - stort rom krever flytting av masse luft = stor ht
    - lite rom kan funke med en stor ht, men det kan oppstå problemer med stående bølger, spesielt i (smale?) frekvensbånd i bassområdet

Det finnes måter å omgå problemet med ikke-perfekte lytterom, og begge har med rommet å gjøre - ikke høyttaleren:
    - Tune rommet med dempende og reflekterende objekter,
    - DSP = romkorreksjon for å dempe uehldige frekvenstopper (det er vel det som skje i praksis?). Begynner å bli tilgjengelig, men mange er skeptiske, andre ekstatiske.

/litt OT : Kan det stemme at jeg typisk vil få utfordringer med følgende frekvenser:
    L1 = 4m
    L2 = 4.5m

Lydhastighet i luft a ~ 343 m/s
    Bølgelengde = lydhastighet/frekvens
    (B = a/F)

Jeg vil vel typisk da få problemer med disse bølgelengdene:
    B1 = 2, 4, 8, 16 m, ....
    B2 = 2.25, 4.5, 9, 18 m, ...

Tilsvarende frekvensene:
    F1 = 171.5, 86, 43, 21 Hz...
    F2 = 152, 76, 38, 19 Hz ...
    (noe særlig lavere enn det tror ikke jeg er realistisk med mitt budsjett)
    F1 og F2 er såpass like at frekvenstoppene i stor grad vil overlappe. Dermed er rommet å anse som bortimot kvadratisk = uheldig. Kan se ut som jeg må til med noen bassfeller her, men først skal jeg lytte litt... :-P

litt OT/

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Meget gode spørsmåls stillinger der synes jeg hunted, og de spørsmålene tar vel opp mye av essensen i det man skulle ha diskutert i denne tråden, og noe av det som er litt lett å glemme i en slik debatt som dette. "Vil det si at en mindre modell vil gi bedre lyd."...... Tror man rett og slett må teste ut disse tingene i praksis før man kan ta noen endelig konklusjon, og jeg tror det er ytterst få AV interesserte som egentlig er 100% fornøyd med det oppsettet de har og med størrelse og utforming av lytterommet, og som vet at de har riktig høytalerstørrelse osv. Det er vel bare en av de tingene som man aldri helt blir fornøyd med.
    100% fornøyd blir man vel aldri, selv om man kanskje tror det en gang i blant.... :grin:

Jeg tror ikke små høyttalere er noe garanti for god lyd i et lite rom, men jeg tror forutsetningene er bedre tilstede for å kunne utnytte seg bedre av plassering etc. Det betyr ikke at det kan bli velykket med store høyttalere, men utgangspunktet bør være at små høyttalere er lettere å ha med å gjøre i et lite rom.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

Overraskelsen kom når jeg koblet dette til. Uten å bruke noen av de funksjonene som er kritikerrost (blant annet trifield etc), uten romkorreksjon (mangler mic/radioshack), ja uten å engang å få koblet til PC så jeg har fått gjort de nødvendige defineringene av anlegget mitt (manglet seriell-kabel), så tegnet den opp en lyd i stuen min jeg aldri har hatt før. Hjemmekino har jeg ikke begynt å teste engang da hifi-huset fortsatt ikke har fått min center-ht.
    Andre på Hifi Huset garanterte meg forøvrig dette da han sa at dersom ikke denne låt milevis bedre enn den recieveren til 15k jeg hadde fra før, så skulle jeg ringe han når som helst i helgen, så skulle han personlig ta turen hjem til meg for å se hvilke alvorlige feil jeg hadde gjort (!). Hadde en venninne på besøk den helgen, som registrerte en ny "boks" i stuen. Jeg trodde hun knakk et eller annet, ta hodet hennes plutselig tok en rask 90 graders snu mot anlegget, og lurte på hva jeg hadde gjort etter jeg satt på en CD. Unødvendig å si hva hun la merke til...
    Det er faktisk meget inspirerende å høre du forklare hva du opplevde, det er nå engang slike ting man lever lenge på når en har denne interessen! :-D

Hvilken forsterker benytter du?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Det er faktisk meget inspirerende å høre du forklare hva du opplevde, det er nå engang slike ting man lever lenge på når en har denne interessen! :-D

Hvilken forsterker benytter du?
    Mener du effektforsterker? Krell KAV-3250 ble brukt både på AX4 og 861.

Vet ikke om denne er perfekt match til mine 1027Be enda, så jeg skal teste litt andre alternativer (chapteraudio, classè, Bryston etc) før jeg uttaler meg, men så langt virker det meget bra, selv om jeg har mye å gå på med hensyn til signalkilde (Pioneer DV-989) og romakkustikk (et tema jeg prøver å lære mer om)

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •