Romstørrelse vs høyttalerstørrelse - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 96
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Jeg mener fortsatt at en konsumprodusent som Yamaha, Denon og Pioneer har mye større økonomiske forutsetninger for å kunne lage et system som fungerer helt på høyde med det highend-gutta klarer.
    Masaratti/Lamborgini etc lages vel ikke heller i så mange eksemplarer, så det er vel naturlig å tro at Skoda er like bra, siden de har mye større økonomiske forutsetninger som en følge av et langt høyere produksjonsantall?

Dette gjelder vel alt da... egentlig kan man vel bare kaste ut alt man har av kvalitets og nisje-produkter, og heller kjøpe masseprodusert Asia-vare med mye funksjoner.

Er ikke helt med på tankegangen din Akto..

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HåkonN; vær så snill å ikke tillegg meg meninger. Vi snakker om romkorreksjonsystemer, og jeg har sagt at Denon sitt Audysseysystem er et meget godt system. At Meridian har bedre lyd er selvsagt, men deres romkorreksjonssystem er ikke noe å snakke om i denne sammenheng! Det var du som tok inn dette merket i korreksjonsdiskusjonen... Jeg har heller aldri sagt at Denon, Pioneer eller Yamaha er bedre, men har man et vanskelig rom kan ikke all verdens dyrt utstyr rette på det, noe som vil gjøre at et billig japansk produkt med de rette forutsettningene vil fungere bedre. Høy prislapp er ikke ensbetydende med bra lyd.

Vi snakker om forutsetninger, og har man et dårlig rom vil ikke en Meridian til 150k klare å rette opp i det slik en 10k Denon vil klare. Er det så vanskelig å fatte da?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meridian ville sannsynligvis ødelagt for seg selv ved å putte et billig romkorreksjonssystem inn i sine produkter. Romkorreksjon er relativt nytt, og hifibransjen er konservative.

Hadde jeg hatt penger til slikt utstyr som du har HåkonN, hadde jeg gjort ekstreme grep med rommet, og hivd romkorreksjon ut av vinduet, men for hvermansen er det viktig å få best mulig lyd pr. krone. Jeg er en del av denne gruppa.

Jeg vil nok en gang presisere at vi snakker om romkorreksjon! Mener du, etter å ha lest Anfield sin link, at Meridian har et tilfredsstillende romkorreksjonssystem?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HåkonN; vær så snill å ikke tillegg meg meninger. Vi snakker om romkorreksjonsystemer, og jeg har sagt at Denon sitt Audysseysystem er et meget godt system. At Meridian har bedre lyd er selvsagt, men deres romkorreksjonssystem er ikke noe å snakke om i denne sammenheng! Det var du som tok inn dette merket i korreksjonsdiskusjonen... Jeg har heller aldri sagt at Denon, Pioneer eller Yamaha er bedre, men har man et vanskelig rom kan ikke all verdens dyrt utstyr rette på det, noe som vil gjøre at et billig japansk produkt med de rette forutsettningene vil fungere bedre. Høy prislapp er ikke ensbetydende med bra lyd.

Vi snakker om forutsetninger, og har man et dårlig rom vil ikke en Meridian til 150k klare å rette opp i det slik en 10k Denon vil klare. Er det så vanskelig å fatte da?
    Glem prislappen. Meridian er et eksempel. Hvis du leser nøye igjennom pdf. filen som er linket til, så ser du hvorfor Meridian ikke velger å gjøre store inngrep selv om det er problemer med rommet. Her er det definitvt ikke budsjettet det er snakk om. Å få inn software som endrer på frekvensresponsen utifra hva slags info den får fra en mic, koster ingenting i 2006. Meridian mener det for eks. Denon til 10k prøver å rette opp av problemer, skaper andre problemer som ikke er ønskelig i et high-end oppsett. Er slik jeg ser det, ikke en masse salgstriks i den blekka, men forklaring på en fornuftig taktikk mot et vanlig problem.

I tillegg har jeg tilfeldigvis 2 slike enheter ståendes hjemme i et håpløst rom selv, og vi snakker klasseforskjell på både lyd og funksjoner.

Så ja, jeg har virkelig store vanskeligheter med å forstå det....

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi er nok enige, men som du sa tidligere nærmer vi oss problemet på hver vår måte.

Meridian gjør et klart valg, all honnør til de for det. Eksemplifisering bør inneholde et snev av substans, noe du kanskje glemte å sjekke opp når du brukte Meridian som et eksempel på highendprodusenter som satset på romkorreksjon.

Vi kan være enige om at vi er uenige. Du burde prøve et audesseysystem, jeg tar gjerne med meg Denonen under armen for en aldri så liten shootout :-D

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meridian ville sannsynligvis ødelagt for seg selv ved å putte et billig romkorreksjonssystem inn i sine produkter. Romkorreksjon er relativt nytt, og hifibransjen er konservative.
    Å korrigere for rommet er ikke noe nytt nei, det er derimot nytt å putte det inn i konsumer-produkter.
    Hadde jeg hatt penger til slikt utstyr som du har HåkonN, hadde jeg gjort ekstreme grep med rommet, og hivd romkorreksjon ut av vinduet, men for hvermansen er det viktig å få best mulig lyd pr. krone. Jeg er en del av denne gruppa.
    På min Pioneer er lyden bedre med romkorreksjon PÅ enn AV. Ingen tvil. Men så spør jeg en vesentlig ting.... Hva hva i hule heiteste hjelper det, når Meridian allikevel lager bedre lyd?

Jeg som deg Akto, har som mål å få best mulig lyd pr. krone, ingen tvil. Du må gjerne putte meg i en bås sammen med "de naive high-end gutta" og tro hva du vil om meg fordi jeg vurderer en dyrere prosessor i mitt anlegg, men mitt valg bunner i grunn ut av at jeg har testet endel recievere og vet hva forskjellene er. Min erfaring er at en dedikert pre i denne klassen gir mye mer enn en reciever. Om det er verdt pengene, blir opp til hver enkelt å vurdere.

Jeg vil nok en gang presisere at vi snakker om romkorreksjon! Mener du, etter å ha lest Anfield sin link, at Meridian har et tilfredsstillende romkorreksjonssystem?
    Definer et tilfredstillende romkorreksjonssystem?

1. Er det et system som tilfører mest mulig EQ på det opprinnelige signalet for å prøve å løse alle mulige problem, uten å ta hensyn til de negative kompromisser som måtte komme som følge av det?

2. Er det et system som er blitt utarbeidet for å gi det beste lydmessige resultatet, der det er tatt et valg hvilke kompromisser som er ønskelige å inngå, og hvilke som ikke er ønskelige å inngå?

3. Eller er det et system som kan gjøre en masse EQ uten å ha noen negative bivirkninger?

(NB. Valg nr. 3 er pt. ikke mulig)

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    ... "de naive high-end gutta"...
    Litt på siden av diskusjonen:
    Du må virkelig slutte med å tillegge meg meninger!

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meridian gjør et klart valg, all honnør til de for det. Eksemplifisering bør inneholde et snev av substans, noe du kanskje glemte å sjekke opp når du brukte Meridian som et eksempel på highendprodusenter som satset på romkorreksjon.
    Når har jeg sagt at Meridian satser på romkorreksjon? Noe de faktisk også gjør (dette kom i versjon 4), men de ønsker derimot ikke å gjøre så mye med signalet som de rimeligere konsumerproduktene. Det er fortsatt en romkorrigering, men den har (slik jeg har forstått) ikke noe virkning oppover i frekvens.
    Vi kan være enige om at vi er uenige. Du burde prøve et audesseysystem, jeg tar gjerne med meg Denonen under armen for en aldri så liten shootout :-D
    Jeg har prøvd Audessey, men tydligvis ikke så nøye som jeg burde ha gjort (nøye er tydligvis å lese bruksanvisningen, slik eksperter gjør... ) At den skal plutselig åpne en ny verden av lydkvalitet som legger samtlige av andre recievere på hylla, deriblant AX-4, og konkurrer med produkter til 10 ganger prisen ville ikke vært noe annet enn en verdensrevolusjon, og bør skape kaos i hele bransjen og samtlige fagblader.

Kall meg gjerne forhåndsdømmende, men det har jeg mine meninger om..

Nå er det ikke sikkert jeg har råd til å kjøpe en 861 (for all del ikke tro jeg er rik, dette er snakk om prioriteringer, store prioriteringer), men om jeg gjør det så kunne en sammenligning en gang vært spennende. Går ut i fra at vi må se bort i fra alle funksjoner/muligheter på 861, og alt man kan gjøre med PC-programmet som vannfallsdiagrammer i 3D etc. 861 fremstår mer som en PC enn surroundprosessor, så i så fall er den overlegen uten engang å ha startet testen. Brukervennlighet, utvidelsemuligheter og design er også overlegen Denon & Co. Men lydkvaliteten kan vi alltids sammenligne hvis du mener Denon er like bra...

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du sier at du har et høpløst rom, vil jeg tro at Audessey kan gjøre underverker

Det er jo derfor vi tester så mye som vi gjør. Det som er så gøy er at fasiten ikke er gitt, det må erfares og læres fra gang til gang.

Okay, jeg skrev feil, jeg mente ikke at de satser på RK, men at de faktisk har noe de kaller RK. Den RK-en, ut i fra det de selv skriver, er ufullstendig i så måte. RK-en til Meridian jobber kun opp til 250 Hz, under det gjør den sikkert en fantastisk jobb. Men vi har jo enda ikke forlatt bassområdet skikkelig

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt på siden av diskusjonen:
    Du må virkelig slutte med å tillegge meg meninger!
    Jeg tillegger deg ikke meninger, du misforstår. Jeg sa følgende:
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Du må gjerne putte meg i en bås sammen med "de naive high-end gutta" og tro hva du vil om meg fordi jeg vurderer en dyrere prosessor i mitt anlegg, men mitt valg bunner i grunn ut av at jeg har testet endel recievere og vet hva forskjellene er.
    Med "naive high-end gutter" mener JEG en gruppe som er mer opptatt av prisen på produktet enn lyden per krone, og nekter å innse/prøve eller snakke om at ny teknologi kan bidra til bedre lyd.

Dårlig formulert av meg, det beklager jeg. Det er ikke meningen å tillegge deg meninger.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du sier at du har et høpløst rom, vil jeg tro at Audessey kan gjøre underverker
    Godt mulig. Ingenting er som ny lærdom, og jeg er åpen for nye inntrykk og erfaringer. Rommet mitt er håpløst i sånn måte at det har alle forutsetninger for å låte dårlig. Men allikevel begynner anlegget å låte svært bra, iflg min kritiske sans. Da spesielt med 861v4.2. Kunne det låte bedre? Helt sikkert, men jeg har så vidt pakket opp eskene enda... Veien er lang.
    Det er jo derfor vi tester så mye som vi gjør. Det som er så gøy er at fasiten ikke er gitt, det må erfares og læres fra gang til gang.
    Helt enig.... Du kunne ikke få sagt det mer riktig. Det er testing og ny lærdom som er morsomt med denne hobbyen. Utlært blir man aldri.
    Den RK-en, ut i fra det de selv skriver, er ufullstendig i så måte. RK-en til Meridian jobber kun opp til 250 Hz, under det gjør den sikkert en fantastisk jobb.
    Nå blir det veldig mye pirking her, men "ufullstendig" er vel øyet som ser (eller øret som hører).
    Men vi har jo enda ikke forlatt bassområdet skikkelig
    Makan til overfokusering på bass og subwoofere som det er på dette forumet, så skal vi endelig begynne å konsentrere oss om hva som skjer over også???

Fra spøk til revolver, og enda mer pirking, så er det en grunn til at de ikke ønsker å pirke for mye med høyere frekvenser. Hvem er jeg til å si at det er fasiten? Ingen, men logikken høres grei ut. Og lyden høres himmelsk ut... Get my drift?

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting:

Ikke sammenlign audyssey med en parametrisk eq , den er så mye mer avansert enn som så heldigvis.

HåkonN, et perfekt tilskudd for deg hadde kanskje vært en standalone boks med audyssey (mener det finnes) itillegg til meridian.. oh da snakker vi NIRVANA.

Uansett en meget interessant tråd dette:-)

mvh
    PT

Active andosten@start.no sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En venn av meg har et par CV DC-15 som han har stående i et rom på ca. 30m³. Disse høyttalerne er meget store for et så lite rom, men han er fornøyd med det selv om han ønsker at han hadde gjort litt mere research på høyttalerne før han kjøpte de. :-)

Vil dele en god regel til valg av høyttalere: gjør god research og ikke hør bare på hva andre sier, men hva du føler passer best til deg og ditt rom!

En annen ting er at når du handler fra veldig seriøse høyttalerselgere. Seriøse folk selger ikke drit fordi de ønsker kun det beste for en kunde og vil gjøre alt for å hjelpe deg finne det rette (av egen erfaring). ;-)

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meridians system står definitivt ikke tilbake for andre systemer hva romkorreksjon angår. den har et eget utskiftbart kort for dette formalet. systemet setter opp filtre som settes inn der de behøves. den lager automatisk definerte rommkorrigeringer for stereo, flerkanal musikk og film. man kan lage så mange profiler man vil, gi de egne navn og lage lydprofiler for hvert tenkt lytte scenario. det er kun brukeren som setter en begrensning på mulighetene. når man samtidig jobber med de andre mulighetene som ligger i systemet slikt som kunne justere lyden i alle akser (ja meridian har også høydekanaler hvis man vil bruke det).
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er det riktig at den ikke jobber over 250 Hz?

Brosjyren/produktarket sier så, men det kan jo være en gammel brosjyre?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting jeg kom til å tenke på i denne utrolige romkorreksjons OT tråden, er at kanskje romkorreksjonen gjør mer enn bare å korrigere rommet. kankje den pynter litt på lydsignaturen til den 10 000 kroners Surround receiveren den sitter i også... Må innrømme at jeg er blandt de som får litt frysninger på ryggen av å sende godt innspillte lydopptak gjennom en forholdsvis billig lydprosessor for å korrigere feil med lytterom og oppsett ellers. Har veldig liten praktisk erfaring selv fra slike romkorreksjons produkter, så jeg lar vel tvilen komme tiltalte til gode, og håper på noen possitive aha opplevelser senere.

Det ble også nevnt noe om at forskjellige persjoner har forskjellige egenskaper for det yttre øret og om man former øremusslingen anderledes osv. Tror man i den forbindelse glemte å tenke på hvordan man egentlig hører, man hører jo ikke bare med øret, men hele hørsels systemet, og at vi selv har en nøye innjustert prosessor som har stillt seg inn på den standard justeringen som det yttre øret man har og nettop er blitt vandt med. En permanent justering av det yttre øret, vil derfor mest sansynelig (og så vidt jeg har klart å finne ut om dette emnet), føre til en omkallibrering av måten man hører, og man vil (innen for rimelighetens grenser med yttre justering) høre ting likt som man gjorde før, når hørsels systemet har lært seg opp og foretatt en ny kalibrering.

Når det gjelder det trådstarter spurte om, så tror jeg man ikke uten videre kan si at store høytalere ikke er egnet i små rom. Dette mener jeg fordi det kommer ann på hvilke kvaliteter man er ute etter i et hifi oppsett, hva slags musikk man liker å lytte til osv. Man må vel oftest teste dette i praksis før man kan si noe sikkert om hvordan det fungerer, og bare ha i bakhode det med at bass responsen generellt er et problem, spessielt i rom som er ganske små og kvaderatiske, der enkelte frekvenser lettere legges oppå hverandre og man får stående bølger. En annen ting jeg synes det er litt rart at nesten ingen (kun en med Magnepan) nevner tidligere, er at store høytalere som spiller ved lave og moderate lydtrykk, kan spille meget uanstrengt lineært og bra, ved riktig plassering og nærfelts lytting, og det er vel noe som ofte glemmes at store høytalere med membran areal CV gutta ofte drømmer om, som f.eks Magneplanar sine dipole magnestater, trenger å jobbe veldig lite for å overføre et elektornisk musikk signal til lydbølger, flytte mye luft lite, og på den "riktige" måten..

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er det riktig at den ikke jobber over 250 Hz?

Brosjyren/produktarket sier så, men det kan jo være en gammel brosjyre?
    det stemmer. den setter inn insatsen der den faktisk gjør noe nyttig. bølgelengdene er så små oppover at man ved å flytte hodet(eller mikrofonen for den saks skyld) endrer målingen totalt. løsningen fungerer meget godt i virkeligheten. den tar seg av området som er så godt som umulig å kompensere med manuelle hjelpemidler. btw, hvis du er hjemme i morgen, kan jeg kommer innom med den nye pioneer 2016 med mcacc advanced så får du førstehåndteste pioneers system.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pokker heller, Jørn!

Det (nær) verste jeg vet er folk som ikke gidder å bruke CAPS i starten av setninger.

Og du kaller deg skribent? Leverer du manus via SMS eller?

Skjerp deg!

;-) (kun godt ment...)

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    levr ale testr via sms m frktelsr fr å spre pngr. Særiøst Roger, har du ikke værre bekymringer en bruken av CAPS har du en rik og frydefull fremtid min venn. Det kommer selvfølgelig av at jeg benytter Word hvor CAPS kommer automatisk når jeg skriver.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bruk Word og "pæist" inn i forumet da.
    Da hadde du jaggu fått luket ut de to stavefeilene i ditt siste svar også....

;-)

PS: Takk for fremtidsutsiktene!
    ...og fortsatt god sommer til deg!

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •