Romstørrelse vs høyttalerstørrelse - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 96
    Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Nå er det sånn også at jeg ikke har fått innredet lytterommet ennå, jeg har faktisk aldri satt opp utstyret der (nytt hus). Så jeg bør kanskje beholde alt som det er til selve rommet er skikkelig "tunet" :razz:
    Du kommer jo selv med en meget god løsning her. Flytt inn, innred rommet slik du vil og test med de høyttalerne (og elektronikk) du allerede har. Føler du at det mangler noe, eller har andre problemer, er det jo greit å ta det etter at du har forsøkt deg litt frem.....;-)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget godt og nyansert betraktning, Atle!

Imidlertid bør nakne (les: harde) vegger unngåes. Ikke minst gjelder dette like mye vegger med diverse utspring, i form av hyller og andre remedier.

Det aller viktigste, føler jeg, er at man har nær identiske sidevegger - altså at det ikke er vegg på den éne siden og tomrom på den andre. Akkurat der faller kinoen din inn som et eksempel, Anfield...
    Sorry - overhodet intet negativt om kinoen (jeg er forsiktig nå... hehe...), men en realitet som du selvsagt må ta store hensyn til. Akkurat derfor anbefalte jeg deg å vurdere scenemolton på begge sider av rommet - altså ved inngangsdør samt mellom kino og kontor.

Selv har jeg meget god erfaring med like sidevegger (scenemolton på begge sider) samt like stort refleksjons-/volumrom BAK lytterposisjon som fra lytteposisjon og frem til frontvegg. Elektrostatpanelene står omlag én meter fra veggen.

Ellers er det uhyre (og da mener jeg akurat det) spennende å høre den enekltes erfaring med rom, dets størrelse og valg (eller ikke valgt) dempemateriale.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Meget godt og nyansert betraktning, Atle!

Imidlertid bør nakne (les: harde) vegger unngåes. Ikke minst gjelder dette like mye vegger med diverse utspring, i form av hyller og andre remedier.

Det aller viktigste, føler jeg, er at man har nær identiske sidevegger - altså at det ikke er vegg på den éne siden og tomrom på den andre. Akkurat der faller kinoen din inn som et eksempel, Anfield...
    Sorry - overhodet intet negativt om kinoen (jeg er forsiktig nå... hehe...), men en realitet som du selvsagt må ta store hensyn til. Akkurat derfor anbefalte jeg deg å vurdere scenemolton på begge sider av rommet - altså ved inngangsdør samt mellom kino og kontor.

Selv har jeg meget god erfaring med like sidevegger (scenemolton på begge sider) samt like stort refleksjons-/volumrom BAK lytterposisjon som fra lytteposisjon og frem til frontvegg. Elektrostatpanelene står omlag én meter fra bakvegg.

Ellers er det uhyre (og da mener jeg akurat det) spennende å høre den enekltes erfaring med rom, dets størrelse og valg (eller ikke valgt) dempemateriale.
    Jeg trodde et rom med åpning på den ene siden var bra? Bedrer ikke det endel problemer med stående bølger...? (da sammenligner jeg med å ha en vegg der i steden = mindre rom)

Scenemolton har vel ikke voldsomt mye dempning, og den dempningen ligger vel i området 1000-2000khz (?) For mye av det, er vel ikke spesielt gunstig i alle tilfeller. Å dele av rommet i 2 med et matriale som kun stopper en begrenset frekvens, ser ikke jeg på som noe fasit. Men det er en interesang erfaring du kommer med, da jeg har kjøpt en ny leilighet der jeg vurderer å prøve nettopp det du anbefaler nå. (vegg på den ene siden, og åpent på den andre). Dette hovedsakelig pga. lysdemping, men det er jo greit å vite hva det gjør med lyden også.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Konklusjonen av det jeg kan lese her, er at dette er litt mer avansert enn at hvermansen finner ut av dette selv (ta det som positivt, dine kunnskaper/erfaringer ligger milevis over generell kompetanse ). Kjøre flerpunktsanalyse 8 ganger, ha kontroll over bass etc etc. På andre forum konkluderes det med at Denon romkorreksjon ikke fungerer bra (noe det kanskje gjør iht. deres undersøkelser, men i allefall ikke enkelt og brukervennlig).
    Ja, dette er viktig. ALLE har konkludert med at dette systemet ikke fungerer tilfredsstillende, til og med enkelte seriøse aktører. Men om man leser manualen vil man finne ut at man bør ta flere målinger, dog står det ikke et ord om å definere et rom. Men vi vet alle at Flageborg saumfarer manualene i sin søken
    Uansett utilgivelig å lage et system som skal være brukervennlig, men som ikke er det...

Jeg har opplevd i det siste hva det innebærer å bytte en AX4 receiver til 15 000, mot en high-end prosessor. AX-4 brukte jeg kun som pre, og hadde aktivert romkorreksjon. Prosessoren har jeg ikke aktivert romkorreksjon, da jeg mangler korrekt mic. Rommet er LANGT fra perfekt. Det er 100% minimalistisk, med masse rette flater og møbler av marmor og glass (!).

Romkorreksjonen på recieveren gjorte lyden noe mer behagelig å lytte på sammenlignet med lyden på samme reciever uten RK, men high-end prosessoren gav meg lyd på et litt annet plan. Nå skal det sies at vi snakker om en helt annen pris også. Det er som å bytte gråstein mot gull. Du kan gjerne pakke inn gråsteinen med gullpapir, men det vil aldri bli gull. .
    Jeg er fristet til å spørre om du er sikker på at lyden virkelig er så god, men det blir tull og spekulasjoner fra min side, ettersom vi alle har forskjellige preferanser (Heldigvis!)

Når det er sagt, så skjønner jeg poenget ditt. Jeg tror ikke "high-end folket" kan ta skade av å prøve romkorreksjon, men jeg skjønner også hvorfor de er tvilendes til å bytte ut sin meget påskostet pre mot en japansk alt-i-ett reciever. Alternativet for de, må heller bli en high-end pre med romkorreksjon.
    Jeg tror vi snakker mot samme løsning, men vi angriper problemet fra to forskjellige vinkler. Trådstarter lurte på om han skulle velge store eller små høyttalere i et lite rom. Jeg mener man bør starte riktig, med litt mindre høyttalere, men det betyr ikke at jeg utelukker romkorreksjon.
    Audessey er et av verdens fremste eksperter på området, og jeg mener å ha lest at det er Audessey som hjelper THX med å få deres systemer til å virke tilfredsstillende. Å utvikle et slikt system ville knekt ryggen på de fleste store High-End aktørene i bransjen
    Jeg har prøvd Tact med RK, men det var rett og slett ikke bra nok. Gammel modell, men dog rangert som high-end. Gleder meg til å høre den nye fra Copland, den skal ha både reverb og alt det andre snackset som finnes på de billige japseproduktene.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde et rom med åpning på den ene siden var bra? Bedrer ikke det endel problemer med stående bølger...? (da sammenligner jeg med å ha en vegg der i steden = mindre rom)

Scenemolton har vel ikke voldsomt mye dempning, og den dempningen ligger vel i området 1000-2000khz (?) For mye av det, er vel ikke spesielt gunstig i alle tilfeller. Å dele av rommet i 2 med et matriale som kun stopper en begrenset frekvens, ser ikke jeg på som noe fasit. Men det er en interesang erfaring du kommer med, da jeg har kjøpt en ny leilighet der jeg vurderer å prøve nettopp det du anbefaler nå. (vegg på den ene siden, og åpent på den andre). Dette hovedsakelig pga. lysdemping, men det er jo greit å vite hva det gjør med lyden også.
    Jeg har så langt ikke hørt eller opplevd noen spesielt god løsning i rom der den éne sideveggen "mangler". Det blir (etter mitt syn) en åpenbar refleksjonsforskjell mellom høyre og venstre side, hvilket lett går utover stereoperspektivet. Derimot luft fremover eller bakover i rommet kan temmes ganske greit.

PS: Jeg har faste sidevegger - begge med moltonstoff hengende 10cm fra veggen.

Fasit finnes vel knapt etter det jeg erfarer. Det er så mange faktorer som skal stemme at et rom uansett må jobbes mye med og til slutt evt. tilføres den siste touch i form av RK.

Det er korrekt at det er de høyere frekvenser som blir dempet av molton. Det er også disse frekvensene vi lettest kan retningsbestemme.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner tanken din her, RoKo. Og dette var også noe vi diskuterte når dere var her.

Etter den seansen har jeg flyttet subben og anlegget en 20-25 centimeter mot kontoret. Dette resulterer i at det er enda større avstand til sidevegg på den venstre siden og det har hjulpet betraktelig. Før flyttingen måtte jeg da korrigere +3 db på den høyre fronthøyttaleren for å få likt lydtrykk. Det samme kom Audyssey til når korreksjon var gjennomført. Det var ikke optimalt.

Etter flyttingen av systemet (og sitteposisjon) har jeg nå likt lydtrykk i alle HT og lydbildet oppleves også som bredere. Uten at jeg har mistet dybden i lydbildet. Jeg opplever ingen store "skjevheter" i lydbildet på hverken film eller musikk med at det er åpent inn til kontoret. Skulle dog vært morsomt å se hva som hadde skjedd med en vegg/scenemolton der. På en annen side, opplever jeg ingen svakheter, hvorfor lete dem frem?

I ettertid måler dette også en flatere bassrespons i mitt rom enn med det "gamle" oppsettet. "Korreksjonene" mine for bedre lyd er da manuelt utførte, og gav resultater. Skal låne Arendals AX4AV når han reiser til Spania for å komme med en direkte sammenligning i min kino.

Du "modererte" deg litt i dette innlegget, Roger og plutselig kommuniserer vi...;-)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Du "modererte" deg litt i dette innlegget, Roger og plutselig kommuniserer vi...;-)
    :-)

Ja, en forskyvning vekk fra den éne harde veggen vil selvsagt gi store forbedringer og gjøre forskjellen mindre. Dersom du nå ikke er i stand til å høre forskjeller i perspektivet, er det vel to svar på dette:
    1) At alt er heilt topp!
    2) ;-)

Kødda! :-)

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Jeg er fristet til å spørre om du er sikker på at lyden virkelig er så god, men det blir tull og spekulasjoner fra min side, ettersom vi alle har forskjellige preferanser (Heldigvis!)
    Det blir bare tull ja, det er jeg helt enig i... Du kan jo spørre jfinneru om lyden i anlegget hans er like bra dersom han bytter ut Meridian 861v4 til 150k med en 3806. Vi snakker om klasseforskjell, og det bør det også være til den prisen. Men folk har forskjellige preferanser (som du sier HELDIGVIS)

Jeg sier ikke at en reciever ikke er bra nok for de fleste (inkl. meg), men det blir litt fattigmanns trøst å tro at en alt-i-ett løsning til 10 000,- overgår en dedikert løsning til 200 000. Det er den harde realiteten, desverre. Men billigere produkter har vist seg å ha de nyeste funksjonene (ipod, HDMI svitsj etc) som en vanlig bruker setter mer pris på en den ekstra lydkvaliteten. Alle vet jo at lydkvaliteten ikke går parallelt opp med prisen, så dette blir en prioriteringsak enhver må vurdere.

Videre bruker entusiaster som har spandert summen av en nybil på anlegget sitt, ofte mer tid på plassering og romtuning enn den "vanlige mannen i gata", og romkorreksjon er kanskje ikke så nødvendig i alle tilfeller. Også enig at mange "high-end" folk, som du velger å kalle de, kan være litt mer åpne for RK.
    Audessey er et av verdens fremste eksperter på området, og jeg mener å ha lest at det er Audessey som hjelper THX med å få deres systemer til å virke tilfredsstillende. Å utvikle et slikt system ville knekt ryggen på de fleste store High-End aktørene i bransjen
    Jeg har prøvd Tact med RK, men det var rett og slett ikke bra nok. Gammel modell, men dog rangert som high-end. Gleder meg til å høre den nye fra Copland, den skal ha både reverb og alt det andre snackset som finnes på de billige japseproduktene.
    Tact er litt sært. Ikke lett å få til å fungere, og krever mye testing. Langt fra brukervennlig, uten om jeg skal uttale meg noe mer om disse produktene.

Når jeg tenker på high-end prosessor, så tenker jeg i retning Classè SSP-600/SSP-900, Lexicon MC-8/MC12, Meridian G-serie/861 etc. Det hjelper ikke om det står Audessey eller THX foran på recieveren, dette utstyret er i en helt annen klasse enn alt-i-ett receivere. Lexicon driver med klang-prosessorer innen PA etc. og er regnet som en av de fremste profesjonelle kinoprosessorene (MC-12 bruker forøverig 4 kalibrerte mic av studiokvalitet for sanntidskalibering, og brukes også til proff. sammenheng). Meridian er blant de fremste i bransjen på digital-teknikk, og trenger vel ikke noe mer introduksjon. Classè fungerer også "greit nok", skal man tro tester. Har ikke hørt om noe utstyr som knekker ryggen på noen av disse produktene enda, og konkurrentene har hatt endel år å prøve på....

At studioer og større lydfimaer får navnet sitt på rimeligere recievere etc. (les THX, Lucas Arts, Audessey, AIR etc etc) ser ikke jeg på som noen garanti for god lyd, men det er flott at de henter inspirasjon og hjelp fra profesjonelle for å forbedre lyden. Men dette er vel så mye markedsføringstriks...

Dette er jo veldig off-topic. Og de færreste gidder vel å bruke så mye penger på slikt, så det er vel bare tullete å diskutere det.

Konklusjonen må vel være at romkorreksjon er et kjærkommet tilskudd til lydanlegget vårt, og det blir spennede å følge utviklingen i fremtiden.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har så langt ikke hørt eller opplevd noen spesielt god løsning i rom der den éne sideveggen "mangler". Det blir (etter mitt syn) en åpenbar refleksjonsforskjell mellom høyre og venstre side, hvilket lett går utover stereoperspektivet. Derimot luft fremover eller bakover i rommet kan temmes ganske greit.
    Høres fornuftig ut det du sier. Jeg har ikke spesielt mye erfaring med det (enda). Jeg ville jo tro at minst mulig refleksjoner er ønskelig, å at å dempe den ene veggen vil være bedre enn å få en vegg til (slik at man tilfører enda mer refleksjoner og mulige problemflater). Bass har vel også lettere for å bli et problem i et mindre rom, enn et større. Dette er dog kun spekulasjon og gjetting fra min side...

Det er vel ikke noe fasitsvar utifra det jeg har lest tidligere, hvert enkelt rom må vurderes separat....

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, preferansene kan være forskjellige. Imidlertid er det et særs viktig punkt som nær sagt INGEN poengeter; nemlig at ørene våre er utformet forskjellig.

Hvem av oss har vel ikke forsøkt å brette ørene litt frem og tilbake, trukket ut og klemt inn osv. Endringene er ofte formidable - noe vi må se i sammenheng med oppfattelsen av våre ulike "preferanser".

Altså er det meget mulig at preferansene egentlig ikke er så forskjellige, men at vi rett og slett hører mer ulikt enn det vi tenker over.

Dette er dog bare én faktor - også den enkeltes lineæritet for ens egen hørsel spiller jo inn.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden denne tråden er såpass avsporet fra originalen kjører vi på :-D

Etter litt trøbbel klarte jeg å få tak i litt tekst om Audessey. Her bør det være et og annet interessant for de av oss som har klaget på dette systemet... Alt er hentet fra manualen. Ber om at det som er merket med rødt leses godt.

-audessey-jpg
    -audessey-1-jpg
    -audessey-2-jpg

Det har alldri vært Denons intensjon at vi skal utføre noe annet enn 6 målinger. Gjør man ikke det vil man faktisk få en forringelse av lyden, i.flg. manualen. Det står også å lese at man skal definere et rom.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden denne tråden er såpass avsporet fra originalen kjører vi på :-D

Etter litt trøbbel klarte jeg å få tak i litt tekst om Audessey. Her bør det være et og annet interessant for de av oss som har klaget på dette systemet... Alt er hentet fra manualen. Ber om at det som er merket med rødt leses godt.

Det har alldri vært Denons intensjon at vi skal utføre noe annet enn 6 målinger. Gjør man ikke det vil man faktisk få en forringelse av lyden, i.flg. manualen. Det står også å lese at man skal definere et rom.
    Brukermanualen er vel det siste folk titter i (tydligvis også journalister som skal/bør utføre dypere testing av et produkt).

Men det er jo en grei forklaring på hvordan å få Denon sin romkorreksjon til å fungere bra. Den burde ligge under egen tråd også...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-)

Ja, en forskyvning vekk fra den éne harde veggen vil selvsagt gi store forbedringer og gjøre forskjellen mindre. Dersom du nå ikke er i stand til å høre forskjeller i perspektivet, er det vel to svar på dette:
    1) At alt er heilt topp!
    2) ;-)

Kødda! :-)
    "Eg tog an.........." :-P ;-)

Joda, preferansene kan være forskjellige. Imidlertid er det et særs viktig punkt som nær sagt INGEN poengeter; nemlig at ørene våre er utformet forskjellig.

Hvem av oss har vel ikke forsøkt å brette ørene litt frem og tilbake, trukket ut og klemt inn osv. Endringene er ofte formidable - noe vi må se i sammenheng med oppfattelsen av våre ulike "preferanser".

Altså er det meget mulig at preferansene egentlig ikke er så forskjellige, men at vi rett og slett hører mer ulikt enn det vi tenker over.

Dette er dog bare én faktor - også den enkeltes lineæritet for ens egen hørsel spiller jo inn.
    Faktisk et veldig godt poeng, som du helt riktig sier oftere bør tas med i beregningen.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg tenker på high-end prosessor, så tenker jeg i retning Classè SSP-600/SSP-900, Lexicon MC-8/MC12, Meridian G-serie/861 etc. Det hjelper ikke om det står Audessey eller THX foran på recieveren, dette utstyret er i en helt annen klasse enn alt-i-ett receivere. Lexicon driver med klang-prosessorer innen PA etc. og er regnet som en av de fremste profesjonelle kinoprosessorene (MC-12 bruker forøverig 4 kalibrerte mic av studiokvalitet for sanntidskalibering, og brukes også til proff. sammenheng). Meridian er blant de fremste i bransjen på digital-teknikk, og trenger vel ikke noe mer introduksjon. Classè fungerer også "greit nok", skal man tro tester. Har ikke hørt om noe utstyr som knekker ryggen på noen av disse produktene enda, og konkurrentene har hatt endel år å prøve på....

At studioer og større lydfimaer får navnet sitt på rimeligere recievere etc. (les THX, Lucas Arts, Audessey, AIR etc etc) ser ikke jeg på som noen garanti for god lyd, men det er flott at de henter inspirasjon og hjelp fra profesjonelle for å forbedre lyden. Men dette er vel så mye markedsføringstriks...
    Classè kan vi vel se bort i fra, ettersom det ble fortalt av produktsjefen for Classè tar den bare avstand, nivå og fase.

Hva Meridian opererer med klarer jeg ikke finne ut av, det står fint lite i manualen om dette. Kanskje noen kan svare på om den gjør noe annet enn det Classè gjør? Meridianen er forøvrig også THX-godkjent. Hva vil denne godkjenningen koste et firma som selger 500 prosessorer i året? Misforstå meg rett, jeg elsker Meridian!

Da står vi igjen med Lexicon, som jo er en større aktør enn de fleste, iom at de er godt plantet i PA-miljøet, og kan utvikle til den produktgrenen. Veien er ikke lang fra den ene delen av selskapet til den andre, og det at ting blir brukt profesjonelt er aldeles ingen garanti for at produktet oppfyller enkelte av de latterlige kravene high-end ekstremistene stiller. Et profesjonelt miljø, slik som en kino er noe helt annet enn en liten hjemmekino. Sistnevnte vil ut i fra min enkle kunnskap være mye mer vanskelig å få til enn et stort rom, evt. en utendørsscene.

Copland har som sagt laget en, den gleder jeg meg til å teste.

Jeg mener fortsatt at en konsumprodusent som Yamaha, Denon og Pioneer har mye større økonomiske forutsetninger for å kunne lage et system som fungerer helt på høyde med det highend-gutta klarer.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ryktes det jo at Meridian har noe av det bedre innen romkorreksjon. Mer info kan kanskje finnes ved å lese denne?

http://www.meridian-audio.com/w_pape...ection_scr.pdf

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukermanualen er vel det siste folk titter i (tydligvis også journalister som skal/bør utføre dypere testing av et produkt).
    Journalister gjenspeiler vel befolkningen forøvrig, akkurat som i alle samfunnslag. Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg er påpasselig med å lese manualene til utstyret jeg tester meget nøye. Jeg har dog ikke testet 3806, men det har Jørn Finnerud gjort. Han fant vel Audessey-systemet meget dugandes, om jeg ikke husker feil.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye tekst, mye salgsprat, og en masse kjent teknikk. Det Meridian forteller oss fra linken er at brukeren skal distansere seg fra problemet, og problemet er løst... De sier at siden stående bølger er nettopp det, stående, behøver man bare å fjerne seg fra stedet hvor man har problemet. Enkel tilnærming på et stort problem. Virkeligheten er ofte annerledes!

Beklager, men selv om jeg er Meridian-fan, vil jeg si at deres romkorreksjonssystem kan man se bort i fra...

Det står å lese at Meridianen kun jobber under 250 Hz, for man kan ikke gjøre noe over 250 Hz uten å forringe lyden. Selvfølgelig er det slik, men om problemet med rommet er større enn problemet med "billige japanske receivere til 10k", ville jeg ikke hatt problemer med å velge (hvis lyden sto i fokus).

Det er ikke nødvendig å hisse seg opp over dette innlegget, for jeg personlig liker Meridian meget godt, og hadde jeg hatt penger, ja, hvem vet... Det jeg med min kunnskap klarer å lese om Meridians romkorreksjon, er at det ikke er veldig avansert. Preprogrammerte koder i en Motorola-chip teller heller ikke som romkorreksjon,

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akto: Takk for ditt bidrag med opplysende og korrekt informasjon.

Basert på ditt bidrag er det hevet over enhver tvil at flere av "synserne" i denne tråden bør fordype seg i den tekniske informasjon som er tilgjengelig, for deretter å basere sine "kunnskaper" på et mindre tvilsomt grunnlag.

"Synsing" kan være moro, men det er ikke særlig til hjelp for forumet's entusiaster som søker fakta................;-)

De fleste leser ikke manualer................synd for de.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye tekst, mye salgsprat, og en masse kjent teknikk. Det Meridian forteller oss fra linken er at brukeren skal distansere seg fra problemet, og problemet er løst... De sier at siden stående bølger er nettopp det, stående, behøver man bare å fjerne seg fra stedet hvor man har problemet. Enkel tilnærming på et stort problem. Virkeligheten er ofte annerledes!
    Merklig at du ikke søker jobb i Meridian Akto, det er tydlig at du kan langt mer om dette emnet en de.... ....
    Beklager, men selv om jeg er Meridian-fan, vil jeg si at deres romkorreksjonssystem kan man se bort i fra...

Det står å lese at Meridianen kun jobber under 250 Hz, for man kan ikke gjøre noe over 250 Hz uten å forringe lyden. Selvfølgelig er det slik, men om problemet med rommet er større enn problemet med "billige japanske receivere til 10k", ville jeg ikke hatt problemer med å velge (hvis lyden sto i fokus).
    Meridan (og lign.) er tiltenkt entusiaster. Og første mål med å få velykket lyd i et rom, er å arbeide nettopp med rommet. Dette er grunnkurs-pensum for alle som jobber profesjonelt med lyd. Jeg skal være enig at en som vil ha et tut og kjør anlegg, med et totalt håpløst rom vil få mer enn nok med en reciever. Men er egentlig high-end produkter tiltenkt den kundegruppen? Vil tro de aller fleste med så interesse, i det minste setter opp et par akustikk-plater dersom de har så store problemer i et rom. Romkorreksjon kan bedre et problem, men husk på at jo for å korrigere en ting så må man enten legge til noe eller fjerne noe i det opprinnelige signalet. Er ikke så sikker på at mest mulig EQ er så gunstig.
    Det er ikke nødvendig å hisse seg opp over dette innlegget, for jeg personlig liker Meridian meget godt, og hadde jeg hatt penger, ja, hvem vet... Det jeg med min kunnskap klarer å lese om Meridians romkorreksjon, er at det ikke er veldig avansert. Preprogrammerte koder i en Motorola-chip teller heller ikke som romkorreksjon,
    With all due respect, akto.... Du har mye fornuftig å komme med, men måten du fremstiller disse high-end produktene på, er overdrevet og rett og slett tullete. (nei, jeg hisser meg ikke opp... )

Tror du virkelig ikke Meridian kunne kastet inn en annerledes software eller dedikert chip for romkorreksjon dersom de mente dette hadde noe for seg, når de har et så høyt budsjett for en eneste enhet? Se realiteten litt i øynene, hva tror du det koster å få laget et slikt romkorreksjons program som tar hensyn til endring på EQ/frekvensrespons, reverb, stående bølger etc, og få en ferdiglaget chip produsert på spec fra Asia? Dette er ikke noe rakett-teknologi, og finnes i masse billige PA-produkter. Meridian ønsker rett og slett ikke å legge til noe i lyden. Om det fungerer bra? Stereophile måtte revurdere hele karakter-systemet sitt etter test, for å ta ett eksempel. Noen konkluderer med at de ikke har råd, men er glad de har fått lov til å teste et slikt produkt i løpet av livet sitt. Merkelige utsagn av samtlige journalister når man for samme kvalitetene i en receiver til 10k, og i tillegg får "bedre" romkorreksjon, samt 7 forsterkere og en radio på kjøpet. Kanskje det er noe i det å ikke tulle "for" mye med lyden...

Med den prosessoren jeg har hjemme nå (861v4) til test, er det mange lydmessige forskjeller i forhold til samtlige recievere jeg har testet. Hele bildet er mye mer luftig, det er langt mer 3D i hele bildet og ting høres langt mer realistisk ut. Kunne ha fortsatt i evigheter, men poenget er at min AX-4, som også er en absolutt strålende reciever som jeg ikke har noe som helst problem med å anbefale til andre, ikke holder mål lydmessig i en direkte sammenligning (som forøvrig er tullete, men alikvel har blitt basis i denne diskusjonene).
    Det hjelper ikke om den har aldri så mye romkorreksjon, den har ikke sjangs til å tegne opp et slikt lydbilde som Meridian gjør, og da er det vel liten vits om det står AIR, THX eller Audessey-logo på forsiden?

Vet ikke om jeg beholder 861, da det er mye penger. Men jeg er overhode ikke i tvil om at man får hva man betaler for.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Akto: Takk for ditt bidrag med opplysende og korrekt informasjon.

Basert på ditt bidrag er det hevet over enhver tvil at flere av "synserne" i denne tråden bør fordype seg i den tekniske informasjon som er tilgjengelig, for deretter å basere sine "kunnskaper" på et mindre tvilsomt grunnlag.

"Synsing" kan være moro, men det er ikke særlig til hjelp for forumet's entusiaster som søker fakta................;-)

De fleste leser ikke manualer................synd for de.
    Tror du får større respekt om du modererer uttalelsene dine en tanke, Flageborg.

Hva er det jeg synser med da Flageborg? Du er tydligvis selvutnevnt ekspert på forumet (basert på arrgoansen i innleggene dine), så du er tydligvis i full rett til å dømme meg og mine uttalelser. Greit nok, du får kalle meg hva du vil. Men du har ikke sagt så mye selv som vitner om at du er den skarpeste kniven i skuffen... men det har du kanskje hørt før, siden du føler det nødvendig å komme med slike innlegg?

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •