hjemmekino krok i stua

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool hjemmekino krok i stua

Hei,
    skal begynne på et lite hjemmekino prosjekt i forbindelse med oppussing av leilighet, kommer sikkert til å ta laaaanngg tid.... :???:

har mange spørsmål og lite kunnskap, men skal prøve å søke på forumet før man slenger ut spørsmål... ops:

Planen er å sette opp 2 gips lag på vegg bak stereo og den ene sideveggen, 1 lag på vegg med vindu(pga at 2 lag blir for dypt i forhold til vindu), og legge opp lydhimling (lybøyler +2lag gips) i taket.

Taktet i dag har noen gipsplater som er festet i "takpanel", huset er fra 50 tallet (4 mannsbolig), vil jeg kunne sette lydbøylene rett i takpanelet og være sikker på at taket tåler vekta ? (må jo seff treffe bjelkene over...)
    Hvordan finner jeg ut dette ?

er det noen som har noe erfaring med " LECO-DEMP " strie ? Tenkte kanskje å bruke dette på veggene men er det dumt å bruke bak stereoen ?

Satser også på å få skjult en del ledninger i en kanal inni i veggen opp til tv etc..

takknemlig for tips :-P :wink:

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du ønsker 2 lag gips på veggen hvor du har vinduer, så går det greit å skjøte på utfordinga i vinduet med glattkantlist. Mulig det må få noe til å kløve lista for å få rett dybde , vet ikke om den finnes i 12mm(antar du skal bruke 12mm gips).

Får å få finne bjelkene i taket kan du prøve deg frem med spiker og hammer, du merker når du treffer bjelkene, eller om du bommer og spikeren går rett gjennom panelet. Tar litt tid, og er jo ikke akkurat supernøyaktig. Finnes vel noe målinstrumenter for å finne det ut også, men vet ikke hvor nøye disse er heller. Ettersom jeg skjønner så er det gips i taket i dag? Som er festet til panelen over? Hvis du tar ned igjen gipsen, så ser jeg ikke noe grunn til at ny gips også skulle bli hengende. Men er jo greit å prøve å finne bjelkene da.

Skjul ledninger så godt du kan, det hever inntrykket flere hakk. :grin:

Lykke til, bare og spørre, så får du sikkert svar fra noen her!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal bruke 12mm gips ja...får se litt på vindus veggen, den fortsetter videre ut av "HK hjørnet" og da føles det litt bortkastet å ha 2 lag gips på hele veggen..(koster ikke all verden da)

Det aller enkleste hadde jo vært å skruddlydbøyler rett i gipsen som er der i dag.....men det tror jeg utgår. gipsen i taket i dag er ikke 12mm Edit: (ble fryktelig usikker på om den er det likevel nå)og kun et lag, men som TomH skriver bør det jo holde..

Angående ledninger tenkte jeg å lage en "kanal" loddrett i bakveggen hulle oppe og nede som ledninger til tvn kan legges i, legge ledninger til bakhøytalere helt skjult i side/bak vegg, bør kanskje bruke noe elektriker rør her ?

Når det gjelder kabler har jeg skjønt at det er delte meninger om dette, men prøver med noen enkle 2*4mm fra biltema bak..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question gipsplater i taket

skjer ikke mye for tiden i varmen :???: , og iogmed at vi har en hel leilighet å pusse opp tar ting tid, men har fått justert stendere (de som har satt opp det som er har alri hørt om 60 cm imellom!!!), fylt igjen vegger med isolasjon, satt opp gipspanel på noen vegger, lagt opp ledninger til bakhøytalere skjult, dratt antenne kabel skjult, satt opp "kanal" i vegg for tvkabler og kabel til center etc, og har så vidt begynt å montere lydbøyler + "stendere" i taket..glemte kamera men det kommer bilder etterhvert... :-P

Hvis elektrikeren kommer på torsdag,håper jeg å beynne å skru gipsplater i taket på fredagen.

Er det noen vei som er riktig når man skal legge gipsplater i taket, skal 240 lengde være paralell med "stenderne" (36*48mm) ? synes det var litt forvirrende å se på tegninger hos glava etc..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

akustisk fugemasse, hva ?

har begynt å legge tak nå og lurer på hva man skal fuge med i mellom taket og veggene, er det greit å bruke akryl ? kan man bruke lim ?
    Bør man bruke noe som ikke er stivt for at lyden ikke skal forplante seg ?

Noen som kan hjelpe ??

har prøvd å finne noe konkret her på forumet hva folk bruker..men finner ikke... :wink:

har fått fylt veggene med isolasjon, lagt to la gips på vegg mot soverom og stereovegg, dratt høytalerkabler til bakhøytalere og antenneledning skjult, hatt elektriker på besøk så ting begynner å lignelitt nå, satser på å få lagt 2 lag med gips i taket i løpet av uka....

Active OhmRecs sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    akryl gjør vel susen...