Varme i downlightskasser

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 47
    Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Varme i downlightskasser

heisann. I følge forskriftene ( nek 400 etc..) så må man bruke en "varme bestandig kabel" på grunn av varme oppe i downlightskassen, dette betyr at vanlig "pn" ikke er lov ettersom at den bare tåler 70 grader celsius.

Jeg lurer på om det er noen der ute som har sjekket temperaturen oppe i downlightkassen? da over tid og sjekket hvor varmt det faktisk er? jeg tester nå og kommer ikke i nærheten av 70 grader.. ER det noen andre?? ;-)

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke omgivelses tempraturen som kablen skal beregnes etter.

Det er jo mye mulig at kabelen klarer å sno seg i nærheten av pæra, prøv å mål på den du..

Det er MANGE, som har downlight installert for mange år siden, med PN, som fortsatt funker like fint. Så det funker, men er desverre ikke lov p.g.a. fare ved tempraturen i nærheten av pæra.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PL90 er den kabelen som blir brukt. Den koster ikke mye mer enn vanlig PN og er garantert godkjent brukt.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    PL90 er den kabelen som blir brukt. Den koster ikke mye mer enn vanlig PN og er garantert godkjent brukt.
    Jeg vet at det er PLS kabel som brukes... Men jeg lurer bare på om noen har målt inne i kassen... ( jobbrelatert ) jeg har en liten teori om diverse...
    Jeg har brukt vanlig pn i 6 år ... helt frem til mai i år
    Alle virker enda, jeg hare også byttet ut fra pn til PLS i diverse hus og jeg har ikke opplevd noen "svidde" pn`er enda

Active OhmRecs sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kun målt temp. over en 50W, som satt i normal t-profil-himling (uten kasse) pga ett sprinkelhode 15 cm unna, som visstnok skulle løse ut ved 60 grader... Målte rett mot lampa og fikk kun 30-35 grader... Men det er jo ikke noe svar på ditt spørsmål, da det ikke var noen kasse. Mener forøvrig at PLS90 er grisedyr i forhold til PN, forøvrig ville jeg aldri brukt PN, heller PL (den som ser ut som billig høyttalerkabel)eller noe...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, men hvorfor ville du ikke brukt pn?? å ja PLS er DYRT men sånn er det bare..

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PN er enleder, og består av 7 kordeler. Det vil si du må ha to tråder til hver lampe (hvilket fort kan bli kaotisk). Det beste er en mangetrådet kabel (med flere kordeler), som er mykere og mere fleksibel.

Kom forøvrig på at dersom du bruker 230V downlights (jeg antok at det var snakk om 12V) ser jeg ingen grunn til at du ikke kan bruke PN... Dersom det legges i rør, vel og merke.. Og det gjør du vel, da det er snakk om bokser uansett... Ut ifra sekundærsiden på en 230V/12V trafo ville jeg aldri brukt PN, der bruker jeg PL eller PLS90 (90 mener jeg står for at han tåler 90 grader).

Som sagt, jeg driver sjelden på i boliger, mest kontor og industribygg, der det som oftest er himling...

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pn er ikke enleder..Da hadde det kun hvert 1 leder som pr..
    Pn er flerleder,men det du snakker om er mangeleder...
    He he,litt innviklet det der..
    Ps man har heller ikke lov til å bruke pl ut fra sekundær siden(12volt) i følge forskriftene

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dakjos
    Pn er ikke enleder..Da hadde det kun hvert 1 leder som pr..
    Pn er flerleder,men det du snakker om er mangeleder...
    He he,litt innviklet det der..
    PN er enleder, DVS det er en enkel fase
    PN er flertrådet, DVS den har 7 kobbertråder inni seg

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se hva jeg skriver da, mann! EnLEDER og enTRÅDET er ikke det samme. Ja, PN er flertrådet, den har 7 kordeler. Og det er enLEDER, da den leder strømmen EN vei, en fase.

Sorry trådstarter, for at dette drøyde ut...

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og du som mener at mangeleder er for eksempel RK, du tar feil. Den er mangeTRÅDET. PFSP 12*1,5 er mangeleder, da den kan lede 12 "faser".

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    riktig, pn er enleder men flertrådet....

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OhmRecs
    Kom forøvrig på at dersom du bruker 230V downlights (jeg antok at det var snakk om 12V) ser jeg ingen grunn til at du ikke kan bruke PN... Dersom det legges i rør, vel og merke.. Og det gjør du vel, da det er snakk om bokser uansett... Ut ifra sekundærsiden på en 230V/12V trafo ville jeg aldri brukt PN, der bruker jeg PL eller PLS90 (90 mener jeg står for at han tåler 90 grader).

Det er det som er problemet mitt, elkontroløren mener at pn ikke er lovlig lengre! pågrunn av varmen i kassen.. Derfor må vi bruke PLS90 ( og ja 90 står for at den tåler 90 grader. Vi legger det i rør og bruker stålkasser på 30*30 eller noe slikt.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer at det er det du SKAL bruke. Men, jeg har ikke brukt det her hjemme hos meg, f.eks... Og hvis du har gjort dette for lenge siden, så finnes det ingel regler som er tilbakevirkende

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OhmRecs
    Det stemmer at det er det du SKAL bruke. Men, jeg har ikke brukt det her hjemme hos meg, f.eks... Og hvis du har gjort dette for lenge siden, så finnes det ingel regler som er tilbakevirkende

Som om jeg skulle ha sagt det selv.... Men det er ikke sånn hos "oss" Jeg har brukt 3 arbeidsdager på å trekke om ;(

Å nå er vi redd for at vi skal få kontroll rapport på et par hus der det er i størrelsen 150 + downlights ... JIPPI!!

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjipern den der... :???:

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vet det, men så lenge de har regelverket på sin side så får vi gjort ca ingenting med det...

men uansett nå er termostaten satt opp i dl kassen og vært oppi der i 1 døgn med en 50w lyspære på fullt. .og tempen ligger stabil på rundt 40 grader. ( nå er føleren "kastet oppi" slik som en pn ofte er)

Skal flytte føleren så den ligger ca rett over pæren og sjekke der. Om jeg oppnår ca det samme resultatet skal jeg få det dokumentert...

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det blir varmt eller ikke i kassen, kommer ann på pæren som blir brukt. Jeg har sett svidde PN og all mulig ulumskheter over downlights. Det er derfor de har gått over til slik kabel. Da er det ingen tvil, den vil tåle det uansett hvor varmt det "kan" bli....

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Om det blir varmt eller ikke i kassen, kommer ann på pæren som blir brukt. Jeg har sett svidde PN og all mulig ulumskheter over downlights. Det er derfor de har gått over til slik kabel. Da er det ingen tvil, den vil tåle det uansett hvor varmt det "kan" bli....
    Jeg har på følelsen av at dette var et problem før. FØR bruken av downlightskasser ( når man bare dyttet isolasjon unna ) og at pærene ledet varmen på en annen måte en hva de gjør nå...

men jeg har også sett en del svidd pn. MEN ikke etter at man startet med kasser etc.. ( jeg har byttet 60 dl denne uken og ikke sett 1 svidd pn ( hvit pn til og med )

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke mer eller mindre slutt på denne store varmeutviklingen i kassene etter at man gikk over til pærer som styrer varmen ned, kontra de gamle der varmen steg opp fra pærene??

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •