Varme i downlightskasser - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 47 av 47
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Downlights

Heisan

Jeg skal installere 8-10 downlights på kjøkkenet, kan noen av dere gi meg noen tips til monteringen? Skal ha 230v downlights.

Mvh
    Tottes

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tottes
    Heisan

Jeg skal installere 8-10 downlights på kjøkkenet, kan noen av dere gi meg noen tips til monteringen? Skal ha 230v downlights.

Mvh
    Tottes
    Bra og se at du har 230V!! hvilke tips vil du ha da?? Bruke downlightskasser og legg rør imellom de er det plassering du mener så gi oss en tegning.. og ha for alldel dimming på de"!

Intermediate kas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Atlewee
    Har tatt inn en del av disse LED spottene.
    Disse er allerede masseprodusert og selges overalt.
    Problemet med dem er at de ikke lyser på langt nær så godt som halogen.
    De er fra 1,2w til 3w. Lyser rett frem, lite spredning.
    Også er lyset helt hvitt, akkurat som disse lommelyktene med LED, Det blir veldig kaldt lys som ser helt rart ut inne. Som utelys er de ok.
    På de jeg har tatt inn er det 18-32 Leds på hver pære.
    Lager ingenting varme, bruker ingenting strøm og har en levetid på opptil 100.000 timer.
    MEN lyser ikke opp og med et kritt hvitt lys.
    Når du ser på dem så blir du blendet, føler at lyset er sterkt, men dem lyser ikke opp i et rom, og man ser ringer på gulvet selv om de står 2-3m fra gulvet.
    Jeg har også prøvd vanlige runde led pærer med E27 Sokkel.

Det er ingen problem å dimme dem, og 12V LED pærer kan byttes direkte med 12V spotter. De tenner selv om trafoen egentlig skal ha så så stor belastning før den tenner.

Eneste jeg er veldig fornøyde med er fargede led spotter, røde, blå og grønne.
    Fargene er helt ekstreme, skikkelig deilige farger.

[img -----> HER VAR DET ET BILDE<----- /img]

Virker litt farlig når du sier at dem kan "bare" kan byttes ut med stadar lavolts pærer(GUxx), spesielt med tanke på att de fleste har en dimmer tilkoblet, og i mitt hode så får jeg ikke det til å virke..
    Eller tar jeg veldig feil her, det gjør jeg helt sikkert også :-P (Er redd for å være stor i kjeften)

Men hvis jeg så tar veldig feil, ossen dimmer\trafo kan man bruke??? fordi jeg har en LED lysslyng bak lerrete mitt jeg kunne tenkt meg å hatt en dimmer på..?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dimmeren må vel både passe til 230>12 volts omdormeren som skal brukes, og LED lampa må vel også kunne fungere med denne. Enkelte el.trafo omformere som sender 12v vekselstrøm som fungerer greit med til halogen spotten vil vel også kunne indusere farlig høye spenninger for slike LED baserte lamper i enkelte situasjoner, og det er vel ikke bare å bytte rundt, hvis ikke Led Spotten er konstruert for å ikke ta skade av dette.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lavhalogen dimmer! den sender ut 0-10v signal.. eller noe slikt, det er en vablig elko dimmer.. husker ikke navnet men kan finne det ut. Det er vel en slik man må bruke

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pn i spott kasser

Pn funker noen år, holder seg fint til du skal ta ned spotten. Isolasjonen blir veldig sprø, og knekker viss du beveger den. Har sitt PMH noe som er bedre, men alltid bruk pls 90 eller 120, då følger du normen og en billig forsikring mot at huset blutselig brenner ned

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thelgeland
    Pn funker noen år, holder seg fint til du skal ta ned spotten. Isolasjonen blir veldig sprø, og knekker viss du beveger den. Har sitt PMH noe som er bedre, men alltid bruk pls 90 eller 120, då følger du normen og en billig forsikring mot at huset blutselig brenner ned

Om man har en downlightkasse så er dette bare TULL!!! det skjer ikke!!! det som kan være at man benytter feil type pære som kaster varme oppover.. I mitt og i ALLE andre tilfeller idag så kaster pærene varmen nedover og 40 grader skader ikke pn!!!!

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •