Varme i downlightskasser - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 47
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er ikke elektrikker, så jeg skal ikke utale meg om regleverket, men slik jeg har forstått noe av problemtillingen med slike downlight kasser og kabling, er at forskjellige spott pærer har forskjellige egenskaper om hvordan de blir kvitt varmen, der noen pærer har egenskaper i reflektorer at de kaster mesteparten av varmen ned sammen med lyset, så finnes det andre som sender mer av varmen gjennom reflektoren og opp i downlight kassen. Den første pæren går vel undre betegnelsen varmt lys pære, og egner seg godt til innbyggning, mens den andre kallt lys pæren ikke gjør det, da den akkumulerer opp mer varme i downlight kassen.

Et annet problem med valg av kabel typer og temperaturer, er at isolasjons materialene lundt lederene forandrer seg over tid, og enkelte isolatorer avgir giftige gasser når de oppvarmes over en gitt temperatur, det var vel blandt annet grunnen til at man gikk vekk igjen fra å sette en større ampere enn 10A på eldre 10A kurser som var lovlig en stund.

Det at en ikke godkjennt kabel kan virke greit, er nokk sikkert sannt det, men så har vel tiden vist at med gal type lampe og ved gitte forhold for oppvarming av kabelen, så får man forhold som ikke er heldige både avgass messig og at isolasjons materialet blir missfarget og mindre egnet.

Skal man måle temperaturen i downlight kasser, kan det kanskje være lurt å teste med en sotfarget temp sensor som vil absorbere mer av energien i lyset på samme måte som en litt bunsvidd isolering vil gjøre, samt å teste med gal "kaldt lys" type lampe som man jo uforvarende kan komme til å sette inn en gang senere.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Er det ikke mer eller mindre slutt på denne store varmeutviklingen i kassene etter at man gikk over til pærer som styrer varmen ned, kontra de gamle der varmen steg opp fra pærene??
    Mener å ha sett begge typer lamper i handelen fremdeles, da man vel også har forskjellige amaturer som trenger den kaldt lys versjonen som ikke egner seg til inbygging i spotlight kasser.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke mer eller mindre slutt på denne store varmeutviklingen i kassene etter at man gikk over til pærer som styrer varmen ned, kontra de gamle der varmen steg opp fra pærene??
    Det er det jeg også mener.. Men så lenge det ikke kan dokumenteres så er man like langt...

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er riktig.... Det var det jeg mente i innlegget over.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har det ikke alltid vært mulighet å kjøpe begge pærene? "Cool Beam" som sender varmen inn i "skallet" og de normale pærene som sender varmen utover?

Begynner å bli noen år siden men husker jeg leste om dette til noen eksamensforbredelser.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Har det ikke alltid vært mulighet å kjøpe begge pærene? "Cool Beam" som sender varmen inn i "skallet" og de normale pærene som sender varmen utover?

Begynner å bli noen år siden men husker jeg leste om dette til noen eksamensforbredelser.
    Tror vel egentlig at det bare er en type å kjøpe nå! det er de som sender varmen nedover, TROR det kom en "lov" om dette etter at mange hus brant ned pågrunn av Downlights...

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Tror vel egentlig at det bare er en type å kjøpe nå! det er de som sender varmen nedover, TROR det kom en "lov" om dette etter at mange hus brant ned pågrunn av Downlights...
    Sjekket dette litt opp i første og "beste" nettbutikk jeg fant. her er et av resultatene http://www.lysbutikken.no/Default.asp?CatID=1429

Det er vel ironisk nokk de halogen lampene som går under betegnelsen kaldt lys som er problemet å kombinere med downlight kasser.....

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, se der ja. Jeg kan også nevne at flere og fler går bort i fra 12v downlights ( lav volt ) Det er noe d.... Det har jeg sagt i flere år! endelig ser andre dette..

Et annet problem er at folk kjøper de billigste pærene de finner les Europris, nille etc. Og man får jo det man betaler for Jeg mener at det i seg selv er en brannfare! Det er en grunn til at pærene koster 90% mindre..

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, jeg vil si at jeg på mange måter foretrekker 12v halogen lamper fremfor 240v utgavene , spessielt på måten de lyser. Probelemet med 12 volt lavvolt utgavene er at de trenger en 240> 12 volt omformer, og at det ødelegger mye av de possitive sidene ved høy virkningsgrad i produksjon av lys i halogen lamper som man i utgangspunktet hadde over konvensjonelle pærer. Et annet problem er at ampere styrken er 20x høyere i 12 volt utgaven enn i 240volt utgaven med samme watt styrke, og da må man være litt raus med kabel kvaderatet og ha gode kobblings punkter for ikke å få varmgang og probelemer med brannfare.

Er derfor enig med deg Svantekiller med valg av halogen lampe type til bruk i downlight kasser til innbyggning.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med at det er bedre lys i 12v hører også til historie bøkene. Det har skjedd store ting på 230v siden og nå så kan man ikke se forskjellen på lyset.

Det er en av grunnene til at flere går over til 230v det er ikke noen forskjell lengre ( igjen om man IKKE kjøper billigpærer vel å merke )

12V har ingen fordeler lengre... Men det som kommer til å ta over ( håper jeg) er diode baserte downlights, de har kommet såg de på Eliaden for et par år siden de trekker 2w og har derfor mange fordeler, problemet enda er pris og at de har for dårlig lys ( samme problemet som 230v hadde.)

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med at det er bedre lys i 12v hører også til historie bøkene. Det har skjedd store ting på 230v siden og nå så kan man ikke se forskjellen på lyset.

Det er en av grunnene til at flere går over til 230v det er ikke noen forskjell lengre ( igjen om man IKKE kjøper billigpærer vel å merke )

12V har ingen fordeler lengre... Men det som kommer til å ta over ( håper jeg) er diode baserte downlights, de har kommet såg de på Eliaden for et par år siden de trekker 2w og har derfor mange fordeler, problemet enda er pris og at de har for dårlig lys ( samme problemet som 230v hadde.)
    LED pærer kommer. Tar bare litt tid før det blir masseprodusert. Man får allerede i dag gode LED lamper som kan brukes som innendørsbelysning.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var innom en av grossistene idag og han kunne vise meg en downlight som du ikke trenger kasse til! den likte jeg godt. Det var en stor kloss som du kunne dytte rett i taket!! 12 v og 230 v.

De har ikke tatt den inn enda men når den kommer skal den testes ut, dette er bra for meg. So long varme

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting man kan tenke på er at NEK400 ikke er en forskrift, kun en rettledning! Man har lov å gjøre hva man vil bare man kan dokumentere at det ikke er farlig! Det er det som står i FEL, Det er det som er forskriften, det skal være sikkert!"

Jeg mener at hvis du måler tempen over spoten og denne ikke blir varm over lang tid er det dokumentert, og man må ikke ha spesial kabel!

NEK anbefaler selvsagt å bruke det, og skal man først legge opp et anlegg er d best å bare følge NEK sine anbefalinger da disse er prøvd ut skikkelig....

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var innom en av grossistene idag og han kunne vise meg en downlight som du ikke trenger kasse til! den likte jeg godt. Det var en stor kloss som du kunne dytte rett i taket!! 12 v og 230 v.

De har ikke tatt den inn enda men når den kommer skal den testes ut, dette er bra for meg. So long varme

Høres veldig spennende ut disse Led spottene. Hvordan er det forresten med dimming for disse?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Høres veldig spennende ut disse Led spottene. Hvordan er det forresten med dimming for disse?
    Tror ikke dette er snakk om LED....

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    LED pærer kommer. Tar bare litt tid før det blir masseprodusert. Man får allerede i dag gode LED lamper som kan brukes som innendørsbelysning.

Har tatt inn en del av disse LED spottene.
    Disse er allerede masseprodusert og selges overalt.
    Problemet med dem er at de ikke lyser på langt nær så godt som halogen.
    De er fra 1,2w til 3w. Lyser rett frem, lite spredning.
    Også er lyset helt hvitt, akkurat som disse lommelyktene med LED, Det blir veldig kaldt lys som ser helt rart ut inne. Som utelys er de ok.
    På de jeg har tatt inn er det 18-32 Leds på hver pære.
    Lager ingenting varme, bruker ingenting strøm og har en levetid på opptil 100.000 timer.
    MEN lyser ikke opp og med et kritt hvitt lys.
    Når du ser på dem så blir du blendet, føler at lyset er sterkt, men dem lyser ikke opp i et rom, og man ser ringer på gulvet selv om de står 2-3m fra gulvet.
    Jeg har også prøvd vanlige runde led pærer med E27 Sokkel.

Det er ingen problem å dimme dem, og 12V LED pærer kan byttes direkte med 12V spotter. De tenner selv om trafoen egentlig skal ha så så stor belastning før den tenner.

Eneste jeg er veldig fornøyde med er fargede led spotter, røde, blå og grønne.
    Fargene er helt ekstreme, skikkelig deilige farger.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Tror ikke dette er snakk om LED....
    ops: ja da missforstod jeg litt.

Hvordan var arbeidsprinsipp og hvordan var de oppbyggd de downlight lysene som ikke trenger kasse eller ikke hadde varme probblemer du nevnte Svantekiller?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Atlewee
    Har tatt inn en del av disse LED spottene.
    Disse er allerede masseprodusert og selges overalt.
    Problemet med dem er at de ikke lyser på langt nær så godt som halogen.
    De er fra 1,2w til 3w. Lyser rett frem, lite spredning.
    Også er lyset helt hvitt, akkurat som disse lommelyktene med LED, Det blir veldig kaldt lys som ser helt rart ut inne. Som utelys er de ok.
    Når jeg mener masseprodusert, så mener jeg et produkt som fungerer og kan ta over dagens alternativ.

Det er ikke noe problem å få LED som gir varmere lys, slik vi nordmenn er så glad i (dette varierer, varmere land vil helst ha "kald belysning"). LED er, selv om det lages mye av det, kun i startfasen mht utvikling. Spedning, farge etc vil komme på plass etter hvert.

Jeg har sett demo av RGB spot, altså en spot som man nærmest kan velge hvilken farge man vil ha. Spredningen var ikke optimal, og måten det gjøres på er alt for tungvinn for å kunne brukes i en vanlig leilighet. Men dette er teknologi som kommer til å forbedres kraftig i de neste årene. LED-lys er helt klart fremtiden. Minimalt med strømbruk, ingen varmeutvikling, ekstrem holdbarhet, fullt definerbar farge, og helt sikkert en meget lav pris når det er godt etablert. Pt så er det fortsatt halogen som gjelder om man skal ha god innebelysning.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2

Hvordan var arbeidsprinsipp og hvordan var de oppbyggd de downlight lysene som ikke trenger kasse eller ikke hadde varme probblemer du nevnte Svantekiller?
    Det var en rund kloss som var ca 10 cm høy og så var det sukkerbiter helt bakerst. Hvordan de er oppbygd eller hvordan/om det virker vet jeg ikke, må stole på selger sa.. og har visste ikke så veldig mye

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    En ting man kan tenke på er at NEK400 ikke er en forskrift, kun en rettledning! Man har lov å gjøre hva man vil bare man kan dokumentere at det ikke er farlig! Det er det som står i FEL, Det er det som er forskriften, det skal være sikkert!"

Jeg mener at hvis du måler tempen over spoten og denne ikke blir varm over lang tid er det dokumentert, og man må ikke ha spesial kabel!

NEK anbefaler selvsagt å bruke det, og skal man først legge opp et anlegg er d best å bare følge NEK sine anbefalinger da disse er prøvd ut skikkelig....

hmm.....

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •