knirkelyder i parkett...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool knirkelyder i parkett...

Parketten min knirker veldig et pååar steder når jeg går på den grunnet at det er lite klaring inn mot dørstokker osv...noen som vet om det hjelper å smøre på noe av noe slag så det ikke blir så tørt treverk og dermed slutter å knirke...veldig iriterende.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiofil
    Parketten min knirker veldig et pååar steder når jeg går på den grunnet at det er lite klaring inn mot dørstokker osv...noen som vet om det hjelper å smøre på noe av noe slag så det ikke blir så tørt treverk og dermed slutter å knirke...veldig iriterende.
    Du kan jo prøve å få skåret/slipt bort litt av parketten slik at det blir klaring inn mot veggen. Finnes jo så mye rare verktøy så det er sikkert noe som klarer dette også.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta av listene og sjekk om årsaken er at parketten er lagt for trangt. Hvis ja, lån deg en såkalt finkutter, den kan du utføre mirakler med... Alle snekkere har en, men veldig få privatpersoner. En finkutter har et ca 5 cm bredt blad som vibrerer hurtig fra side til side, og egner seg veldig godt til å kutte (med god presisjon) ender av treverk.

BTW: smøring vil neppe hjelpe til noe særlig annet enn grisete gulv. Tverrender av treverk mot treverk knirker uansett...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CRC 5-56 Verktøykasse på boks! :-)
    (sorry litt useriøs!)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis parketten ligger heil inn mot veggen (si at det er 1-2mm klaring) Så er det feil, det skal være ca:0.5cm klaring mot veggen. Det gjelder mot alle veggende. Har hørt om folk som har lagt det heil inn mot veggen, og fått problemmet om sommeren og vinteren. Folk glemer at tre lever selv om det er dødt. Det beveger seg etter fuktighet. Masse fuktighet = Større, lite fuktighet = mindre.

Det va noe av det første jeg lærte når jeg gikk tømmer (snekker) linjen.

Active scanspeak sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    368
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det kan være at dem som har lagt gulvet ditt har glemt å jekke det tilbake.. da mange legger gulvet helt inntil veggen og derretter jekker det ut en 5-6-7 mm til slutt..verktøyet er et multimaster fra fein som de fleste snekkere har ..blandt annet meg selv..du kan ta ut alle møbler og kansje hvist du er veeeldig heldig om stua ikke er for stor og vinklete jekke gulvet litt tilbake .. du må da sjekke at det er nok klaring på den motsatte veggen først ..hvis ikke er fein tingen..dyr men bra saker finnes en billig versjon til ca 1500 og pro til 3000 .. :-| jekk med et brekkjernmot veggen du kan være heldig..lykke til ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjelper ikke å fukte eller smøre det med noe da? vann eller olje, grønnsåpe osv......

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo alltids prøve litt smurning, kanskje et forsøk verdt. Men da må du jo ta av dekkelister, så da vil du finne ut om parketten toucher eller ikke. Det er nok at den kommer borti på ett sted, så får du problemer. Men i det tilfellet er det jo veldig lett å skjøre bort litt med en fintannet sag e.l.

Om parketten er lagt for trangt vil du også kunne merke at det blir svikt, ettersom den vil bule opp der det er minst motstand = midt på gulvet.

At mange legger inntil en vegg og glemmer å jekke er ikke et så stort problem. Gulvet justerer seg stort sett selv. Problemet da er gjerne at glippen blir så stor på motsatt vegg at gulvlisten ikke dekker. Det vil du i såfall lett se.

Newcomer ghost7 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiofil
    Hjelper ikke å fukte eller smøre det med noe da? vann eller olje, grønnsåpe osv......
    Eg triks eg såg på tv var at du tar talkum (sånn som bruke spå babyrumper) og hiver litt over sprekkene og koster det nedi, so masse som det går an. talkum suger til seg fukt og då forsvinner knirkelydene. det fungerer meget godt for mange. ville ikkje tatt olke eller andre smøremidler. det utvider jo treverket berre meir...

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskerens løsning:
    Gjør det til din livsoppgave i å finne ut nøyaktig hva knirkingen kommer av, hvordan det løses best, og hvem som sliter mest med det. Lag knirke-statestikker over land, kulturer, religioner, matvaner etc etc.

Snekkeren sin løsning: Ta av listverk, og sjekk om det er godt med klaring. Evn. fjern parkett og legg noe under slik at du ikke har noen "luftlommer".

Den audiophile nerden sin løsning:
    Finn ut nøyaktig hvilket frekvensområde knirkingen ligger på. Så setter du opp noen mikrofoner, og noen små høyttaler-elementer langs med gulvet der knirkingen er plagsom Sett opp en forsterker, med et delefilter som kapper bort alle andre frekvenser enn selve knirkingen. Inverter signalet ut til alle de små høyttaler-elementene. Juster lydnivå til knirkingen er borte.

Lottomilionærens løsning:
    Flytt

Meglerens løsning:
    Selg, med den forklaringen at knirkingen er endel av husets gamle arkitektur, og gir hele sjarmen med leiligheten. Må for all del ikke fjernes, og takst økes med 100 000,-

Musikerens løsning:
    Lag en sang av knirkelyden.

Grunderens løsning:
    Opprett et dot-com konsulentfirma, som tar for seg nettopp slike løsninger som er nevnt ovenfor, til folk som blir gale av slike ting. Selg hele ideen til Idar Vollvik, og flytt til et luksushus ved oslofjorden som ikke har parkett som knirker. Ferrari følger med på kjøpet.

Vet ikke hvilken katogori du tilhører, men da skulle det være litt av hvert å velge i....

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    [B]
    Meglerens løsning:
    Selg, med den forklaringen at knirkingen er endel av husets gamle arkitektur, og gir hele sjarmen med leiligheten. Må for all del ikke fjernes, og takst økes med 100 000,-
    Hehe, bra! Kom til å tenke på at meglerens løsning kanskje kan brukes på snorkende partner også, dvs. selge henne? Også få bedre betalt ved å si at snorkingen er en del av den medfødte sjarmen til den gamle røya?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic
    Hehe, bra! Kom til å tenke på at meglerens løsning kanskje kan brukes på snorkende partner også, dvs. selge henne? Også få bedre betalt ved å si at snorkingen er en del av den medfødte sjarmen til den gamle røya?
    Jeg går ut i fra at din kone, AKA den gamle røya, ikke leser så mye på dette forumet....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •