Ny lys farge i stua - hvilken kan kombineres best med PJ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny lys farge i stua - hvilken kan kombineres best med PJ?

Har en AE700 + Greylinelerret i stua. Nå skal rommet få ny farge, og kvinnemennesket i huset har bestemt oss for at vi skal ha en lys og nøytral farge. Taket er kledd med tak-ess i matt hvit, og skal ikke males. Hvis ingen overbeviser meg om at jeg bør gjøre det da.

Da gjelder det å holde tunga rett i munnen; en fornøyd samboer og minst mulig lysrefleksjon fra veggene er ønskelig. Trenger derfor tips til farger som oppleves som lyse og lette i dagslys, men som ødelegger kinoopplevelsen minst mulig.

Har tittet litt på mskjolds hjemmekino; http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/mskjold
    Ser egentlig veldig smakfullt ut, men hvordan blir slikt i praksis når lyset slukkes og godfilmen starter?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mal veggen bak lerretett i en mørk farge, da virker rummet større, du får en fin dybde og du vil få mindre lysrefleksjon., resten av rommet kan du jo male sånn som du selv vil ha det, men om du velger hvitt, så bør den ha en brukbar gråtone for å unngå refleksjoner fra de veggene rundt om i rommet...

Min hjemmekino er alt slik selv og fungerer veldig bra

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kvinner og hjemmekino er i de aller fleste sammenhenger en svært dårlig kombinasjon..
    Selv har jeg klart å få eget rom til kinoen og likevel var ikke dama overbegeistret for at jeg skulle male veggen bak lerret og taket mattsort.
    Men effekten ble bedre enn jeg forventet! anbefaler alle å male vegg og tak sort!
    Får mye mer kino følelse samtidig som at refleksjonene fra vegg/tak blir mindre og bildet får mye bedre kontrast.

Til og med dama ble positiv etter å ha sett det i praksis

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I utgangspunktet er det jo ikke nødvendig å male veggen bak lerretet mørk. Det er jo ikke her lyset i utgangspunktet verken treffer eller reflekteres.

Imidlertid forutsetter dette at tak og sidevegger males noe mørkere enn normalt er. Taket er aller verst - i og med at det er dette PJ-en er nærmest. Dersom du har et bredt rom trenger ikke sideveggene være spesielt mørke. Er rommet kort, er det også svært viktig å vurdere å male denne veggen mørkere.

Alt dette finner du nok ut av selv. Det er jo du som har rommet.

Sist, men ikke minst; en lys sofa, lyst teppe osv. vil bare virke negativt mht. hvor store kontraster og dynamikk du vil oppnå i bildet.

Selv har jeg malt alle vegger/tak i mørk varm-sort. Funker helt topp! Høye kontraster og stor kino-følelse.

Også sort sofa, mørke møbler og sorte gardiner øker effekten ytterligere.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar jeg ikke helt feil så har RoKo faktisk mørke mørke grått i taket? S7502-Y? Det er i alle fall det jeg skal male taket mitt med. Jeg har helt hvitt panel, og det ødelegger en del. Langs veggene skal jeg henge opp mørk scenemolton som gardiner på skinner, men jeg har dedikert kino jeg da. Og jeg har kone som er oppriktig film og hjemmekinointeressert!

Det viktigeste er å dempe lysrefleksjoner mot lerretet så mye som praktisk mulig. Ikke lett i en dagligstue gitt.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, og det er også en håpløs kompromi.

Derfor er jeg glad for at også jeg, på lik linje med deg Petter, har en kone som er akkurat like interessert i god filfremvisning. Derfor ble stua omgjort til kjemmekino. Som du så da du var her - det er mørkt, og kankje ikke helt normal stuefeeling, men den blir helt annerledes straks jeg trekker scenemoltonen til side og lar de lyse veggene bak komme frem. Da blir det rimelig lyst og trivelig, selv om taket er mørkt. Med andre ord trenger du egentlig ikke male veggene, men heller gå for scenemolton som du trekker fra når rommet ikke skal brukes til kino.

Det var faktisk taket jeg var mest usikker på hvor mørkt jeg skulle male. Jeg tok sjansen og gikk for den fargen du refererer til. Resultatet ble helt optimalt, og det gjør heller ingenting at det er så mørkt - uansett om rommet brukes til kino eller til mer fleksi-bruk. Det blir faktisk mer lunt med mørkere tak. :grin:

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en svært god idè du hadde å ikke male taket helt svart. Du skaper allikevel en illusjon om at det er svart som natten. Jeg tenkte i tillegg jeg skulle prøve å få til en slags stjernehimmel med led-lys, men nå er jeg muligens på tynn is ifht min kone! :lol:

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    I utgangspunktet er det jo ikke nødvendig å male veggen bak lerretet mørk. Det er jo ikke her lyset i utgangspunktet verken treffer eller reflekteres.
    I utgangspunktet ikke, men det er nettopp veggen bak lerret som fikk meg i kinostemning, ikke taket..

Men som du sier, refleksjoner fra framvegg har ikke så mye å si.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å male veggen bak lerretet sort er nok uaktuelt. Om jeg hadde såpass handlefrihet ville nok ikke denne tråden vært nødvendig...uansett er lerretet sort de ytterste cm.

Poenget er at jeg ikke har mulighet for å gjøre særlig mye utenom å finne en farge som gjør minst mulig skade samtidig som fruen er fornøyd. Så får jeg heller drømme om den dagen at de økonomiske realiteter ikke gjør det nødvendig å leie ut kjelleren i huset og kinorommet blir et faktum.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du på noe vis kan gjøre veggene noe mørkere og/eller mattere, så er du på god vei. Hvis du kan trikse med noen gardiner eller noe for å gjøre rommet/veggene mørkere er dette også god hjelp. Du får se hvor mye du har anledning til å gjøre.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, litt triksing og sniking ligger det nok an til her

Har gjort meg en liten tanke siden forrige innlegg; Kanskje noen små unnselige kroker i hjørnet av kinoområdet i stua, og tynne wirer som kan henges opp og tas ned ved behov...og mørke gardinger som igjen henger på wirene. Nå må jeg være lur...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan kanskje bli litt tungvint, men kinoopplevelsen blir jo større da! En får jo tak i florlette gardiner som er lett å pakke bort. Sats på strykefritt dah duh!

Var jeg deg ville jeg begynnt med en grå/beige farge på veggene. Med god belysning blir rommet lyst og fint, men lite refleksjoner når det er mørkt. Finn ut en kompromissløsning med samboern om hvordan dere kan gjøre det så mørkt som mulig og fremdeles trives med fargene. Det viktigeste er vel egentlig å blende vinduene. Lys derfra er den største plagen.

Active klodrik sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg selv har lys matt grå på alle vegger og mørk grå i tak og det fungerer bra. både jeg og min samboer er fornøyd

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •