Zamot's hjemmekino - Prosjekt: Oppussing av stue - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 26 av 26
    Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Oppdatering:

Lite har skjedd, har fortsatt ikke bestemt meg for gulv, men lurer på om det blir kanadisk lønn av utseende/tresort, og tror kanskje jeg heller mot laminat (jeg hater å måtte være forsiktig og stresse for å passe på at folk tar av seg på beina og måtte støvsuge hele tiden pga småstein som er dårlig forparketten).

Siden det tar litt tid, har jeg vært og hentet TV, receiver, DVD-spiller og høyttalere (804). Knipset også noen bilder under veis:
    http://zamot.fotopic.net/p31472147.html

Og så var jeg (vi) på plantasjen en tur og fikk litt grønnt inn i stua. Ser ut som om limegrønn farge funker veldig bra på småting, så skal vel satse på ganske nøytrale farger som "hvite" vegger (hint av aprikos kanskje), grått/sort/hvitt møblement og limegrønne detaljer som blomsterpotter, puter, bord-dekor, og så videre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kikket litt på gulv, og har lyst på laminat fordi det er mest holdbart. Har lyst på noe lyst egentlig, for å slippe å dra fram mop/støvsuger hver dag. Men hvis det blir noe mørkt, må det nesten matche Nautilus-fargen hehe...
    Vil ikke akkurat si at lyst er så veldig bra ang. det å skjule støv/møkk. Jeg har selv en lys variant av bjørk laminat og der synes støvet veldig godt. Men den er kjempeflott når den er nyvasket
    Selv så kunne jeg tenkt meg merbau(noe ala fargen på kjøkkeninnredningen din) hvis jeg skulle lagt nytt gulv i dag. Det ser veldig flott og eksklusivt ut.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uff, det tar tid dette her. Har desverre ikke kommet i gang enda, er for opptatt med å jobbe(mye) og nyte sommeren (i de få timene jeg har fri)...

Hadde nesten bestemt meg for gulvtype, men fikk besøk en kompis som mente jeg absolutt burde beholde gulvet som er her. Ja, jeg liker det gulvet jeg (sammen med alle andre som har vært på besøk), og kanskje det finnes noen muligheter for å beholde det..

Problemet er at det er stort hulrom under gulvet, og gulvet er ikke støttet opp mange steder så det settes i bevegelse når man spiller musikk. Dette ødelegger utrolig for lydbildet, det blir rotete, og jeg orker ikke høre noe særlig på musikk.

Jeg har tenkt tanken å få noe isolerende/dempende under gulvet, for eksempel blåse inn isolasjonsmateriale (som jeg mener glava eller rockwool gjør når gamle bygg skal isoleres?).

En annen ting jeg tenker på er å brugge bygge skum. Dette kunne for eksempel bli sprøytet ned i gulvet via forholdsvis små hull som det går ann å reparere (eller om man tar det bak lister etc). Skummet vil stivne og samtidig gi gulvet støtte slik at det ikke vibrerer så mye.

Det spørs jo om noen av disse metodene kan gjennomføres uten å ødelegge gulvet (lage åpninger der det ikke synes? ta opp enkeltplanker?), og om de hjelper... Noen andre forslag/tips?

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes gulvet ditt ser fint ut jeg :-)

Men når det gjelder å dempe hulrom under tror jeg det kan by på problemer om du ikke skal ta opp hele eller deler av gulvet. Det gulvet du har kan se ut som om det er et godt gammeldags tregolv med not og fjær. Dette innebærer at det er vanskelig å ta opp enkeltbord uten å ødelegge not eller fjær på tilliggende bord.

Å blåse inn Rockwool eller Glava er nok mulig, men da må du nok påregne at det må borres endel hull i gulvet for å få inn nok og fordelt det jevnt nok. Dette er jo ikke noe problem dersom du skal legge nytt gulv over.

Å bruke byggeskum tror jeg vil være omtrent umulig og/eller bortkastet da du ikke vil ha noen kontroll over hvor mye det ekspanderer under golvet og hva som blir tettet/støttet opp.

Dersom du har tilgang til gulvet fra undersiden er saken imidlertid annerledes, men det har du sikkert ikke siden du spør ;-)

En muighet er jo om du likevel har tenkt å spandere på nytt gulv å bryte opp eksisterende gulv slik at du kan legge isolasjon og nytt tregulv, eventuelt gulvspon med parkett/tarkett oppå. Dette medfører endel arbeid og merkostnader, men er kanskje verdt det om du virkelig vil gjøre noe med hulrommet under. Du vil da også kunne få muligheten til å stive av bjelkelaget ved å forsterke eksisterende bjelker.

Forøvrig er kvadratmeterprisen på furugulv omtrent den samme som f.eks parkett, litt avhengig at tykkelse og om det er behandlet med f.eks olje. Velger du furuplank som er tykk nok kan du legge dette direkte på bjelkelaget.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer nok ikke til gulvet fra undersiden gitt. Og det blir nok ikke aktuelt å ta opp gulvet og legge nytt tregulv - det orker jeg ikke.. Har en kompis med tilsvarende leilighet (og gulv) og lydmessig ble det bra nok med parkett over bare.
    Du har nok rett angående not/fjær og at det blir vanskelig å ta opp bord.

Skal få snakket med noen spesialister på etterisolering og høre. Det kommer jo litt ann på hvor mange hull de trenger og om man f.eks. kan ta alt kun via under dørstokken(e).

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser litt dårlig ut for oppussingen i denne omgang, av flere årsaker.
    Men uansett så var hadde jeg for en stund siden besøk av et firma som etterisolerer ved å drille hull. Han mente man måtte drille et hull ca for hver 1-2m i gulvet (på kanskje 3cm i diameter). Skulle ha ca kr 8000,- for stue/gang og to soverom.
    Tanken er å gjøre dette, for så å pusse og lakkere gulvet (og deretter male, legge strøm, liste osv). Men som sagt, så er oppussingen lagt litt på is akkurat nå.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •