Erfaringer med Green Glue søkes

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 48
    Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Erfaringer med Green Glue søkes

Er det noen her på forumet som har brukt Green Glue fra Audio Alloy i forbindelse med bygging av hjemmekino?

Overtar hus i oktober og vinteren skal forhåpentligvis brukes til å bygge ny hjemmekino i kjelleren. I den forbindelsen har jeg tittet litt på Green Glue som skal brukes mellom to lag gipsplater for å gi bedre demping i vegg og tak. Mange i USA som har brukt det og er kjempefornøyd, men kunne vært moro om noen her kjenner til produktet og har noen erfaringer å dele.

Om det er noen som har forslag til alternative produkter som de har brukt hadde det også vært moro å få høre om.

Mer info om Green Glue finnes på: http://www.audioalloy.com/

Gøran

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest litt om det nå, og det ser veldig gjennomtenkt ut. Best av alt, er at man kan gjøre alt selv ganske enkelt. Hadde jeg vært i din situasjon, hadde jeg absolutt vurdert noe sånt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

isolering i tak

hei, skal til å begynne med lignende prosjekt selv og lurer på en ting...
    hvis man legger 2 lag med gips i taket, kan man bruke dette i mellom ?
    Grunnen til at jeg spør er at jeg spurte glava om man skulle lime skjøtene mellom gipsplatene...

svar#
    Platelagene skal ikke limes sammen. Hvis man gjør det vil stivheten i
    plate(ne) økes, og dette gjør at lydisoleringen svekkes!
    #

noen som har noen ideer om dette ? :grin:

Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville grovsparklet det første gipslaget for å tette sprekker. Dessuten ville jeg også brukt silikon, eller lignende, i skjøten mellom taket og veggene.

På det andre gipslaget ville jeg også finsparklet gipsplatene og igjen gått over skjøten mellom taket og veggene med silikon.

Jeg har ingen erfaring med Green Glue, men jeg har lest på nettet at det skal være veldig bra. Og jeg har også vært i kontakt med importøren i England, men fikk aldri noen tilbakemelding på hva det ville koste å sende en kartong til Norge. Dette kan brukes både på vegger og tak, da mellom gipslagene, og det forbrukes to tuber pr gipsplateareal (120 x 240).

Det ser ut som mange klarer seg greit uten Green Glue, derfor har jeg slått det fra meg når jeg skal i gang med min HK.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einser
    svar#
    Platelagene skal ikke limes sammen. Hvis man gjør det vil stivheten i
    plate(ne) økes, og dette gjør at lydisoleringen svekkes!
    #

noen som har noen ideer om dette ?
    Ja, jeg har noen ideer om dette;-)

Problemet du får når platene limes sammen er som det sies at de forandrer karakter i forhold til hvordan de vil oppføre seg som to enkeltplater. Dette skjer dersom de limes sammen i tradisjonell forstand, som jeg regner med er det Glava har tenkt på når de svarte deg.

Poenget med Green Glue (og sikkert andre produkter som jeg ikke er klar over..?) er at de ikke limer sammen platene i vanlig forstand, men kobler dem sammen med en gummiliknende masse som gjør at massen på plateveggen økes (summen av de to platene) uten at du får ulempen som Glava viser til. Slik jeg har forstått det vil ikke Green Glue bli hardt når det tørker, men vil være en myk kobling mellom de to gipsplatene som gir økt masse med de fordeler det gir for demping av lave frekvenser.

Det ligger mye lesestoff om produktet på hjemmesiden til produsenten og det er helt sikkert mange andre som kan mey om fysikk og bygningsteknikk som kan forklare dette. Poenget mitt var bare at det her ikke er snakk om å lime sammen to gipsplater i vanlig forstand.

Noe helt annet er prisen. Jeg har vært i kontakt med den Europeiske distributøren og fått svar på kostnadene for å sende 5 esker med Green Glue til Norge, og det ble ikke akkurat gratis. Om det er noen som lurer på de konkrete tallene kan vi ta det på pm.

Går litt i ring og lurer på om jeg skal ta kostnadene med å bruke Green Glue når jeg setter opp gips i hjemmekinoen til vinteren. Det blir dyrt, men om jeg ikke gjør det kommer jeg sikkert alltid til å lure på om det ville gjort noen forskjell. Om jeg ikke bruker det når jeg bygger kinoen er det i alle fall ikke noe som kan gjøres i ettertid uten å rive hele kinoen:neutral:

Har en mistanke om at jeg alltid kommer til å lure på om det ville ha gjort noen forskjell om jeg ikke bruker det, men det er jo umulig å få vært noe sted og få hørt hvor stor (om noen) forskjell bruk av Green Glue gjør på dobbel gips. Skal man tro tallene som presenteres og tilbakemeldingen som gis på avsforum så er dette en "no-brainer", bare å bestille og få det opp med en gang.

Som sagt går jeg litt i ring, men har håp om å bygge kinoen bare en gang og i alle fall kunne la rommet stå urørt i etterkant. Kanskje like greit å bestille og slippe å lure mer på det..........

Det har gått en tråd på hifisentralen hvor det ble diskutert om noen kunne komme opp med alternativer til Green Glue. Utfordringen er jo å finne et produkt som beholder egenskapene fra Green Glue slik at man unngår problemene med tradisjonell sammenliming av gipsplatene. Om noen har noe å komme med er det bare å kaste seg utpå. Alle forslag og alternativer mottas med takk. Det er fortsatt ca 6 mnd til byggingen av ny kino skal starte, så det er tid til å titte på alternativer om noen har noe å komme med.

Gøran

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Tec7?

http://www.novatech.as/content/press...sse_151100.htm

"Tec7 er en nyutviklet lim/fugemasse for universelle bruksområder i bygningsindustrien, bad/vvs, generelt vedlikehold og “gjør det selv”.

Tec7 gjør samme jobben som flere forskjellige produkter. Det limer, fuger, tetter og fester til de aller fleste materialer. Innholdet er basert på Hybrid-Polymer teknologi som har vært på markedet noen få år kun forebeholdt det industrielle proffmarkedet.

Fordelen med den nye fugemasseteknologien er at du får et produkt som erstatter monteringslim, trelim, polyuretanlim, silikon, våtroms-silikon, akrylfugemasse og butengummi-fugemasse. Med kun en patron og forholde seg til blir det enklere lagerhold, færre patroner som går ut på dato og ikke minst null risiko for å velge feil produkt til jobben som skal utføres.

Tec7 er UV bestandig, gulner ikke, forblir fleksibel, sprekker ikke, kan overmales og slipes."

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok en titt på Tec7, men med den prisen de skal ha for den i utsalg for oss vanlige forbrukere blir det faktisk like dyrt/billig å importere Green Glue fra England. Utrolig nok så koster Tec7 ca 5 ganger så mye som vanlig acryl!

Ser ut som det kan bli en bestilling fra England på noen kilo med avansert fugemasse;-)

Gøran

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Et svenskt alternativ til Green Glue

Hei,

jeg soekte litt rundt paa viskoelastisk lim og fan en traad i et bilforum om bygging av en bass kasse, se utklippet

"Og så en meget viktig ingrediens i kassen min er limen. Den er spesialbestilt fra Sverige, laget av Swedac og heter DG A2. Dette er en viskoelastisk lim som er meget god til å dempe resonanser. Egentlig er den designet spesielt for industrielt bruk for å dempe vibrasjoner i metall- og treplater.
    Anders Fleischer (autod) skaffer denne."

Her er link:

http://www.bilforumet.net/printthread.php?t=68905

Dettte er link til produsenten:
    http://www.swedac-acoustic.se/sidor/stomljuddamp.htm

SWEDAC ACOUSTIC | Storås Industrigata 5 | SE-424 69 Angered | SWEDEN
    Tel: +46(0)317441890 | Fax: +46(0)31229960 | E-mail: info@swedac-acoustic.se
    Homepage: www.swedac-acoustic.se . www.swedac-acoustic.com | sitemap&seo

Det ser ut som om de har produkter som kan brukes:

* Dämpskikt SWEDAC DG-U 6

2-komp polyuretanmassa avsedd för dämpning av resonanta vibrationer i aluminium, stål och träkonstruktioner. DG-U 6 har god beständighet mot oljor och kemikalier

Exempel på användningsområden är stomljudsdämpning av stål och aluminiumdäck, förbättrat reduktionstal för dörrar, motorrumsluckor och andra enkelväggar samt förbättrad stegljudsdämpning av ståltrappor.

DG-U 6 har hög tixotropi vilket möjliggör applicering av tjocka skikt på vertikala ytor.

* Dämplim DG A2

Viskoelastisk dämpning av resonanta vibrationer i skivmaterial såsom plywood-, gips- och spånskivor, ger en mycket hög förlustfaktor för den färdiga produkten.

Exempel på användningsområden är stomljudsdämpning av golv i bussar och järnvägsvagnar, förbättring av reduktionstal för dörrar, motorrums luckor och andra enkelväggar, förbättrad stegljudsdämpning i vånings- bjälklag och trappor.

MDF board laminerad med DG-A 2 är en utmärkt skiva för att bygga högkvalitativa högtalare.

Jeg husker at jeg kjoepte for mange aar siden en boks med noe lignende paa Hifi klubben jeg brukte til aa dempe karroseriet paa en bil som jeg bygget Bil Stereo i.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Norsk leverandoer

limet som jeg fant selges av
    Desibel Produkter AS
    de holder til i larvik, e-post adresse er post@desibelprodukter.no

http://www.desibelprodukter.no/

jeg har kontaktet dem for aa sjekke pris!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Priser

Jeg har snakket med Desibelprodukter og fikk pris paa 5000 + mva for nokk lim til aa dekke et rom paa 24 kvm, dvs vegger og tak.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også vært i kontakt med Desibelprodukter og fått pris. Venter nå på å se hva den nye norske importøren av Green Glue skal ha for produktet her hjemme:-) De er i forhandlinger med den europeiske distributøren nå. Vi får vente å se.

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer du Green Glue forsatt Gøran? Ser avshop selger det for rundt 250 for ei tube. Hvor mye holder ei tube til da? Ei plate?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man trenger tre tuber pr plate for heldekking.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk å bruke når du er ironisk Jfinnerud

3 tuber pr. plate, det kan da ikke være tilfelle?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For 100% dekking så må man ha det ja. en plate er 2,4x1,2m . Man kan selvfølgelig velge å dekke mindre og spare penger. Et kompromiss selvsagt.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer janghell sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir platelag nr.2 hengende i Green Glue? Eller må man bruke skruer også? Skulle tror at litt av virkningen til Green Glue forsvinner hvis man bruker skruer også?

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TomH
    Vurderer du Green Glue forsatt Gøran?
    Vurderer fortsatt Green Glue, men grunnet skifte av jobb og nye planlagte aktiviteter for hele februar og mars blir bygging av ny hjemmekino desverre utsatt. Hadde planer om å få bygd i vinter, men det går ikke. Blir nok ikke kjøpt inn noe før jeg er klar til å bruke.

Anbefaler alle som har spørsmål om Green Glue om å ta en titt på hjemmesiden til produsenten: http://www.greengluecompany.com/

Det som er spesielt med Green Glue er at de, i alle fall ut fra det jeg kan finne, er de eneste som har tatt seg tid og råd til å få testet produktet sitt under kontrollerte forhold. De kan levere dokumentasjon på effekten man oppnår med produktet. Det er andre produsenter av tilsvarende produkter som hevder de har samme effekt, men de mangler dokumentasjonen. Det er desverre kostbart å få gjennomført slike tester, så mange som selger produkter som de hevder har samme effekt viser ingen interesse av å få gjort de samme testene.

Det finnes billigere alternativer, men spørsmålet er om man skal gå for Green Glue som er testet og som har en stor gruppe av fornøyde brukere eller om man skal velge et rimeligere alternative som ikke har samme dokumentasjonen og erfaringsgrunnlaget. Det må bli opp til den enkelte å vurdere om "tryggheten" med Green Glue veier opp for prisen kontra et produkt som er billigere, men hvor man til slutt sitter i kinoen sin og lurer på om det fungerer som det skal og om man ville fått andre resultater med Green Glue.

Personlig tror jeg nok jeg kommer til å velge Green Glue når det blir tid for å handle inn. Jeg har bare tenkt til å gjøre dette en gang, så da får jeg heller ta meg råd til å velge det produktet jeg har mest lyst på og som jeg tror mest på.

Gøran

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AVshop selger forresten Green Glue nå. Det er vel den eneste her på berget.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser at jeg i mitt rom bare ville trenge 42 tuber til den nette sum av kroner 10.458,- :shock:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg ser hva enkelte bruker på kabler og annet utstyr så ser jeg strengt tatt ikke problemet. Klart det er dyrt, men rommet er kanskje den viktigste delen av oppsettet.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg