Kino i kjellern

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kino i kjellern

Heisann!

Har lest masse her på forumet nå, stilig med alle prosjektene man kan følge fremgangen på!

Så lurer jeg på om jeg kan få en liten vurdering av dere.. Tenk dere situasjonen hvor man bor i et rekkehus med naboer til høyre og venstre. Man har en kjeller som ikke er innredet i det hele tatt, og der nede vil man ha film og lyd... Hvor grundig er det egentlig nøvendig å gå til verks? Vil betongveggene lekke lyd til naboens hus og kjeller? Vil taket være det kritiske? Skal det faktisk vanvittig mye lyd til for at naboen kan høre det?

Edit 27.10.2007:
    10 måneder siden jeg flyttet inn i kjøpt rekkehus nå, og endelig har jeg bestemt meg for å lage kjellerstue.

Dette er et hus i utkanten av en liten by, og en dyr og kjempelydisolert kjellerstue vil jeg ikke få så mye igjen for ved et salg. Og dette er litt viktig, da jeg ikke har tenkt å bo her i årevis.

Det sentrale er at det blir en koselig liten stue der man kan skru opp litt ekstra lyd uten å terrorisere naboene.

Driver nå med riving av 3 vegger med spon-plater. Mye værre enn det høres ut... Har ikke lagt så mange planer videre, men har bestemt meg for å droppe varmekabler. Kan kanskje legge et gulvteppe på toppen av gulvet jeg bestemmer meg for?

Det er drenert for noen år siden, men tror jeg har funnet sopp i ytterveggen nå når jeg rev. Det er noe hvitt, spindelvev-aktig som står noen cm ut fra veggen...

Det er 2 meter under taket, og det er panel i taket. Usikker hva jeg gjør med dette enda, må vurderes nærmere.

Bilder og flere planer kommer etterhvert. Satser på å holde tråden oppdatert til byggeslutt!

Active mardil sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=tomclancy]Heisann!
    Har bare et simpelt anlegg bestående av QLN-front-høytalere med forsterker til 15.000.- totalt, så det er jo ikke all verden.. :???:

Nei, men man vet aldri hva som kan komme senere Så det er sikkert lurt å gjøre det skikkelig når man først optimaliserer et rom for AV.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kraftig sub (og det meste av dype frekvenser) er vel det som plager naboer mest. Ulempen med betongvegger er at de virker ugunstig inn på akustikken i rommet. Den billigste måten å gjøre noe med det er å henge opp noen tykke (og mørke for sortnivå på film) gardiner på vegger. Litt avhengig av ditt budsjett ville jeg nok vurdert utlekting og isolering av vegger. Gips og trematerialer koster relativt lite, gipsplater f.eks ligger på litt over 100kr for plater på 120x240cm. Det som fort kan øke prisen er hva du har utenpå gipsveggene og ellers i rommet. Fordelen med å isolere litt ekstra er at du kan slappe mer av når du guffer på volumet litt, uten å bekymre deg over naboene :wink: For konkrete tips til hvordan du setter opp vegger osv, finnes det som du allerede har sett masse lesestoff her.

Velkommen til forumet :grin:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=mardil]
    Sitat Opprinnelig postet av tomclancy
    Heisann!
    Har bare et simpelt anlegg bestående av QLN-front-høytalere med forsterker til 15.000.- totalt, så det er jo ikke all verden.. :???:

Nei, men man vet aldri hva som kan komme senere Så det er sikkert lurt å gjøre det skikkelig når man først optimaliserer et rom for AV.
    Woho, takk for lynraskt svar dere :P Rakk ikke en gang å lese gjennom andre kjeller-tråder i mellomtiden!

Nei grunnen til at jeg ikke vil gjøre denne kjelleren så veldig fremtidsrettet med tanke på kino, er at jeg ikke har store planer om å bo her så fryktelig lenge (5 år?). Men har ikke råd til andre bo-løsninger enn en litt usentral rekkehusleilighet akkurat nå så...

Som Marantz sier, er det nok lurt å få til en viss isolering. Vi gjøre det til et koselig rom omtrent som den vanlige stua.. Det jeg bekymrer meg over, er om det blir håpløst om jeg ikke fyller på med de dyre isolasjonsmetodene jeg har lest om her.

Har dere noen "prosjekt-tråder" her som holder et forholdsvist lavt budsjett? Har egentlig bare sett prosjekter der det skulle isoleres så godt at bestemor i etasjen over ikke ville hørt en bombe gå av i AV-rommet :-P

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville sjekket ut byggetråden til Akto eller Warblader da disse har bra med bilder og info fra tomt rom til ferdig hjemmkino. Husk at et ekstra godt isolert rom vil ihvertfall ikke være negativ ved salg av boligen senere :wink:

Newcomer lien sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt usikker på om det er lov å linke til konkurrentene, men denne kinoen har jeg vært i, og lukker man døra høres ingenting i resten av huset. Ei heller inn til naboene.
    http://min.hjemmekino.no/perbear/
    Det er forsåvidt onkelen min sin kino. 8)

Det er ganske lang lesning, men interessant.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    10 måneder siden jeg flyttet inn i kjøpt rekkehus nå, og endelig har jeg bestemt meg for å lage kjellerstue.

Dette er et hus i utkanten av en liten by, og en dyr og kjempelydisolert kjellerstue vil jeg ikke få så mye igjen for ved et salg. Og dette er litt viktig, da jeg ikke har tenkt å bo her i årevis.

Det sentrale er at det blir en koselig liten stue der man kan skru opp litt ekstra lyd uten å terrorisere naboene.

Driver nå med riving av 3 vegger med spon-plater. Mye værre enn det høres ut... Har ikke lagt så mange planer videre, men har bestemt meg for å droppe varmekabler. Kan kanskje legge et gulvteppe på toppen av gulvet jeg bestemmer meg for?

Det er drenert for noen år siden, men tror jeg har funnet sopp i ytterveggen nå når jeg rev. Det er noe hvitt, spindelvev-aktig som står noen cm ut fra veggen...

Det er 2 meter under taket, og det er panel i taket. Usikker hva jeg gjør med dette enda, må vurderes nærmere.

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gi oss bilder av ditt utgangspunkt! Blder er alltid artig å få studere, det fremmer også kreativiteten :-)

Lykke til med arbeidet, kos deg med prosessen!!

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tomclancy

Det hvite du har funnet trenger ikke å være sopp, men kan være såkalt saltutslag på grunn av fuktvandring i veggen. Dette er ikke farlig og kan børstes bort, men det kan si noe om at murveggene ikke er helt tørre..og da bør du IKKE kle dem med isolasjon og innervegger sånn helt uten videre...

En enkel måte å sjekke veggene på er å tape en firkant med gjennomsiktig plast godt fast til murveggen og la den stå i noen dager, eller mer. Bruk f.eks "sølvtape" til å tape fast til veggen. Dersom du får fuktighet på innsiden av plasten så er det fuktvandring, er det fuktighet på utsiden så er det kondens. Men husk at dette ikke nødvendigvis er 100% sikkert, da fuktvandringen kan variere i forhold til årstid, temperatur og nedbørsmengder m.m.

Og husk på at dersom du gjør en skikkelig jobb nå, vil det øke verdien på huset når du eventuelt selger om 5 år, og da tenker jeg ikke på lydisolering men mer på "fukt"-isolering ;-)

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn jeg har bygget opp kinorommet mitt så hørere jeg ingenting på utsiden av huset på den veggen det ikke er vindu.
    Da guffet jeg opp max for å teste.Hører litt på vindus siden men ikke noe som plager naboen,dette på max volum.
    Normal kino titting så er det kun bassen jeg hører oppe i stua,ingenting utenfor.

Jeg har fuktsperr,30mm isopor,gulvspon og teppe og gulvet er veldig lunt og godt.
    Varmekabler er helt unødvendig for min del,en 1000W panelovn duge fint.

Taket mitt (dobbel gips i lydbøyler)bygger 50 mm under bjelkelaget(uten akustikk platene) da vil du havne på 195 cm takhøyde vist du river panelet i taket.
    Så vil et flytende gulv stjele ca 5cm i tillegg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •