Newbie: Trekking av kabler i eksisterende vegger

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Newbie: Trekking av kabler i eksisterende vegger

På forhånd vil jeg unnskylde min uvitenhet...

Flytter inn i ny leilighet om få dager, men kjøpte for sent inn i byggeprosessen til å kunne gjøre modifiseringer. Spørsmålet er da, hvor enkelt er det å trekke kabler osv i eksisterende rør-systemer i nye leiligheter? Jeg har sendt en mail til entrepenør for å få vite om det er muligheter for dette, men har ikke fått svar enda. Alle strøm- og kabeltv-ledninger ligger i veggene, så noen rør må det jo være... Tenker først og fremst på å trekke cat5 kabler i kryss og tvers for å opprette direktepunkter for AV og nettverk med switch. Pleier dette å la seg gjøre, f.eks. ved å trekke kabler gjennom samme rør som strømledningene, eller må man eventuelt rive ned og bygge opp igjen veggene (dårlig alternativ....)? Hvis det er mulig, hvor går man "inn" og "ut" i rørene, og er dette noe man kan gjøre selv? Alle vegger er av gips.

På forhånd takk.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rørene går jo mellom boksene som kontaktene sitter i, så man "kommer inn og ut" av røret der. Hvis man vet eksakt posisjon for hvor røret ligger i veggen (da bruker du bare røntgenbrillene dine for å finne dette ;-) ) så kan man vel i teorien lage et hull i veggen, kappe røret, kappe ledningen som går der fra før (eller trekke den ut) og sette inn en boks.

Røret med tilhørende ledninger brukes vel sannsynligvis til noe, og man kan ikke bare trekke på nytt med strøm og nettverkskabel i samme rør. For det første tror jeg ikke det er lovlig, og for det andre kan vel strømledningene forstyrre signalet i nettverkskabelen. Selv med skjerming så kan du risikere forstyrrelser selv om cat5 kabelen er konstuert for å være relativt motstandsdyktig mot forstyrrelser.

Har du vurdert fiber? Det kan tenkes at dette kan trekkes i samme rør siden det ikke leder strøm, og dessuten er det jo upåvirkelig for forstyrrelser.

Mulig noen elektrikere kan bekrefte om dette går, jeg er kun hobbyelektriker.

Newcomer zarchon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er som regel 16mm rør som brukes i skjultanlegg, noe 20mm kan forekomme der det er 16amp kurser. Tviler på att det vil la seg gjøre å benytte noen av boksene. Har jo litt med hvordan tilførsel fra sikringskapet og fordelinger videre er opplagt. Er som regel "trangt om plassen" i disse elektrikerboksene. Men kan jo selvfølgelig hende du er heldig, som sagt, alt avhenger hvordan dette er prosjektert.

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Har du vurdert fiber? Det kan tenkes at dette kan trekkes i samme rør siden det ikke leder strøm, og dessuten er det jo upåvirkelig for forstyrrelser.
    Det er vel forsåvidt en mulighet, men koster vel flesk... Må vel isåfall da ha noen fiber -> hdmi/dvi overganger for bilde, og tilsvarende for lyd. Ethernet over fiber har jeg aldri sett noen forbrukerløsninger for...

Sitat Opprinnelig postet av zarchon
    er som regel 16mm rør som brukes i skjultanlegg, noe 20mm kan forekomme der det er 16amp kurser. Tviler på att det vil la seg gjøre å benytte noen av boksene. Har jo litt med hvordan tilførsel fra sikringskapet og fordelinger videre er opplagt. Er som regel "trangt om plassen" i disse elektrikerboksene. Men kan jo selvfølgelig hende du er heldig, som sagt, alt avhenger hvordan dette er prosjektert.
    Hm...ja...det var kanskje det jeg fryktet... Lyd og nettverk er det jo forsåvidt enkelt å få relativt ok trådløse løsninger til som dekker hele leiligheten. Det er værre med bilde... Får vel smøre seg med tålmodighet til det kommer gode nok løsninger for trådløst der og...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •