Bassen forsvinner. Trenger hjelp!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bassen forsvinner. Trenger hjelp!

Det har sikkert blitt spørt om dette 1000 ganger før, men nå skal jeg forklare min situasjon.

Jeg har et rom, ca 4m * 7 m. Oppsettet pluss høytalerne står på kortsiden. Greia er at der jeg har sofaen, ca midt i rommet, er det stor mangel på bass. Noe er det, men altfor lite i forhold til når jeg går til siden eller reiser meg opp. Det virker som det er et "dødpunkt" akkurat midt i rommet. På andre kortsiden er det et stort skap som dekker hele veggen. (ikke spør meg hvorfor det ikke er fjerna enda) Kan det være dette som dreper bassen? Altså at bassen ikke reflekteres tilbake? Kan det være veggene/panelet? Det er ganske så hardt og "kaldt" panel. jeg hadde anlegget på langsiden en stund og da ble det ca 10 ganger bedre. Men dette er lite idéelt nå siden jeg har projektor og lerret. Så det jeg lurer på er hva som kan være grunnen til dette? er det noe av det som er nevnt? Hva kan gjøres for å få fikset dette? Trenger rommet en skikkelig oppussing med gipsplater osv? Eller annet dempemateriale jeg kan bruke? (vil helst ikke slenge opp madrasser, eller annet på veggene slik at det ser helt jævli ut)

Jeg har prøvd å flytte litt på høytalerne, men det hjelper lite... ganske så oppskrytt greie egentlig... :-P

jeg takker veldig for hjelp! begynner å bli mektig lei av dette rommet nå..
    bare si ifra hvis jeg skal forklare mer. ble skrevet i frustrasjonens stund... :-P

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ps: jeg har ikke sub og forsterker med romkorreksjon/autosetup/bla bla

men det kommer 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hørest ut som om bassen reflekterer i bakveggen og blir kansellert akkurat der du har sofaen din. Har du mulighet for å flytte sofaen litt fram/tilbake, så kan det være nok til å få tilbake bassen.
    Hvis ikke kan du jo kanskje investere i stativhøyttalere og sub, da har du jo mye større mulighet til å få kontroll over bassen i rommet.
    Ved å sette subben i sofaen og krype en tur rundt i rommet finner du fort ideell plassering.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er mulig. skal prøve. kan hende det rett og slett er dette store skapet som står bak og. argh det skal ut nå!!!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problem løst! Omøblerte og snudde litt rundt på ting... Velkommen bass sier jeg

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....slettet