Gardiner betyr mer enn du tror

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gardiner betyr mer enn du tror

I dag fikk jeg besøk av Smurfen som skulle se og høre litt på anlegget. Etter å ha lyttet litt til diverse sanger la vi merke til at det var noe som ikke var helt som det skulle med stereoperspektivet, det var for lite fokus i midten på lydbildet. Så ble frontene flyttet litt rundt og det bedret seg noe men noe som fortsatt ikke endret seg var nivåforskjell på høyre og venstre side. Alle tilkoblinger og db nivå på reciever ble sjekket. Alt var som det skulle...Hva var problemet :???: Mens Smurfen satt dypt konsentrert i sweetspoten kom jeg plutselig på gardinene som henger rett ved siden av høyre front. Jeg gikk bort og plukket dem vekk... Plutselig stemte lyden. Stereoperspektivet fungerte som det skulle. Jeg satte gardinen på plass igjen... Da ble det feil, jeg måtte faktisk justere høyre front opp 3db i forhold til venstre for å få riktig stereolyd. Gardinene har en gunstig effekt mht romklang/ekko, men dette går desverre på bekostning av stereoperspektiv. Det blir nok til å få hengt opp noe stoff ed venstre fronthøyttaler også.

Konklusjonen er for det første at man ikke trenger tykk scenemolton for å påvirke romklang, gardinene mine er veldig tynne men likevel klarte de å "stjele" 3db fra en høyttaler. Noe annet man bør tenkte på er at gardiner eller dempestoff også bør henges opp i "stereo" slik at det er likt på begge sider.
    Så sitter du i sofaen og klør deg i hodet over hvorfor lydbildet ikke stemmer, så kan du se deg rundt om du har lik demping på begge sider. Kanskje det er problemet ;-)

Her ser man hvor lite som skal til for å dempe lyd. Gardinen henger rett ved diskanten på høyre front og det var nok.
    Gardiner betyr mer enn du tror-hk001-jpg

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, jeg opplevde stor forskjell på bytte fra gardiner til kun rullgardin ved høyre høytaler. Slet med dB-loss på FR hvis jeg kan kalle det, det:wink: Gøy at enkle inngrep kan forbedre lydbildet. Kjekk tråd for oss andre, mye man bør tenke på..

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Så sitter du i sofaen og klør deg i hodet over hvorfor lydbildet ikke stemmer, så kan du se deg rundt om du har lik demping på begge sider. Kanskje det er problemet ;-)
    Har litt av samme problemet, "mye" mer diskant på en side enn den andre. Hard vegg og vindu ca 1m til siden for den ene HT og 2,5 m til vegg med div utspring tilk siden for den andre. Når jeg i tillegg hører litt dårligere på det ene øret blir dette kaos. Samme er tilfelle for HT bak også, hele surround bildet drar seg ot den ene sida.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt klart at små ting kan gjøre store forskjeller. Nå viser ikke bildet ditt om det er like liten avstand til sidevegg på venstre side som på høyre; men har du forsøkt å flytte sub'en og sette frontene litt tettere slik at du får mer luft på sidene? Jeg tenker da på at det vil minske refleksjonene fra sideveggene og da vil kanskje ikke gardinen ha så stor innvirkning på lyden...? :-P

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Det er helt klart at små ting kan gjøre store forskjeller. Nå viser ikke bildet ditt om det er like liten avstand til sidevegg på venstre side som på høyre; men har du forsøkt å flytte sub'en og sette frontene litt tettere slik at du får mer luft på sidene? Jeg tenker da på at det vil minske refleksjonene fra sideveggene og da vil kanskje ikke gardinen ha så stor innvirkning på lyden...? :-P
    Hei. Det er ca 15cm mellom fronter og sidevegger. Dette er likt på begge sider, men forskjellen er at venstre side er en bar gipsvegg med strie mens høyre side har gardiner. Har flyttet rundt på høyttalerene og hvis jeg setter dem nærmere midten mister jeg mye av bredden i lydbildet. For meg blir løsningen enkel. Skal få hengt opp noe stoff, muligens lydplater ved venstre front slik at dempingen blir lik. Kunne også fjernet gardinene men de demper diskant og romklang på en god måte og derfor velger jeg heller å legge til demping på venstre side istedenfor å fjerne på høyre.

Edit: Jeg må finne ut en måte å henge stoff eller plate på veggen uten at det ser stygt ut. Hvis noen har link til en guide eller bilder setter jeg pris på det :grin:

Gardiner betyr mer enn du tror-venstre-front001-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget interessant, vurderer i disse dager gardiner eller Molton i kinoen min.
    Takker!

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg laget en rask skisse som illustrer hvordan lyden ble oppfattet i forhold til senterposisjon i stereo. Den røde streken viser hvilken retning jeg og smurfen oppfattet at lyden kom fra i forhold til midten av lydbildet med gardinen på plass. Den grønne viser hvor mye det hjalp å samme veggflate ved siden av hver høyttaler. Med gardinen hengende ved høyre front ble lyden såpass dempet at lydbildet forflyttet seg mot venstre.

Gardiner betyr mer enn du tror-sweetspot-jpg

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Hei. Det er ca 15cm mellom fronter og sidevegger. Dette er likt på begge sider, men forskjellen er at venstre side er en bar gipsvegg med strie mens høyre side har gardiner. Har flyttet rundt på høyttalerene og hvis jeg setter dem nærmere midten mister jeg mye av bredden i lydbildet. For meg blir løsningen enkel. Skal få hengt opp noe stoff, muligens lydplater ved venstre front slik at dempingen blir lik. Kunne også fjernet gardinene men de demper diskant og romklang på en god måte og derfor velger jeg heller å legge til demping på venstre side istedenfor å fjerne på høyre.
    Hei Marantz ! Helt enig i det du sier, Ved å sette høytalerene nærmere midten så vil du miste mye av bredden i lydbildet. Kanalseparasjonen vil ikke oppleves riktig i forhold til bildet og den gode kinofølelsen vil utebli :???: .

Jeg må si att jeg aldri har vært borti noe lignende før. Att en tynn gardinbit skal ødelegge stereoperspektivet på denne måten er egentlig helt ufattelig. Vi trodde en stund att tv`n og den store senteren var synderen.

Denne tråden bør være intresant for mange som sliter med det samme problemet ! Liten tue kan velte stort lass. ;-)

Ellers takk for hyggelig treff ! Inntrykk skal selvsagt komme i din tråd :grin:

Intermediate Frodo_ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Steiki! Den tråden var ikke dum å lese, så det er derfor jeg hører venstre front bedre enn høyre!

Har gardin ved siden av høyre front...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •