Lyd isolere tak - ca. pris?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Oslo
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyd isolere tak - ca. pris?

Hei, jeg har så vidt sett litt på lydisolering av tak på rockwool. Var mye informasjon der, men jeg ble ikke så mye klokere.

Bor i gammel bygård, og det er ganske lydt mellom etasjene. Tenkte i hovedsak på muligheten for å dempe taket mot lyd fra musikkanlegg. Har lest litt om at de fleste bruker rockwool isolasjon og gipsplater under. Hvordan er det å kjøpe og montere slikt selv?

Lurer også på hvor effektivt det vil isolere, og hva det eventuelt vil koste å isolere taket i et rom på ca 30kvm. Takhøyden er ca 3m.

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det koster fra 150 til 200,-/m^3

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av blackh
    Hei, jeg har så vidt sett litt på lydisolering av tak på rockwool. Var mye informasjon der, men jeg ble ikke så mye klokere.

Bor i gammel bygård, og det er ganske lydt mellom etasjene. Tenkte i hovedsak på muligheten for å dempe taket mot lyd fra musikkanlegg. Har lest litt om at de fleste bruker rockwool isolasjon og gipsplater under. Hvordan er det å kjøpe og montere slikt selv?

Lurer også på hvor effektivt det vil isolere, og hva det eventuelt vil koste å isolere taket i et rom på ca 30kvm. Takhøyden er ca 3m.
    Så lenge du ikke har mer enn 9 tommler, går det utmerket å montere selv. Om du har en kamerat som har litt peiling, er det i allefall ikke noe problem.
    Nå vil en del lyd fortsatt gå i veggene og så opp i etasjen over, men det vil nok hjelpe bra å lydisolere taket. Anbefaler lydbøyler for maksimal utnyttelse.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vil gjøre det sånn at du faktisk får en god lyddemping, kan jeg anbefale å fore ned taket ditt med Rockwool lydbøyler (den typen som bare skrus rett på eksisterende himling). Disse plasseres (etter anvisning på pakken) med 120cm avstand i lengderetning og cc60cm avstand i bredde (vær nøye her!).

Deretter legger du 1.5x1" lekter (kr 10,-/m?) rett opp i lydbøylene, isolerer i mellom og legger ett eller aller helst to lag gips. Hvis du legger to lag, husk å legge gipsplatene med 50% omlegg, slik at skjøtene ikke kommer på samme sted i begge lagene. Disse lydbøylene+lekter bygger ca 7cm. Du legger mineralull av en eller annen type mellom lektene.

Dette _høres_ ut som mye arbeid, men det er fullt overkommelig - ikke så mye mer enn å bare legge gips (som ikke hjelper stort...). Lydbøylene sørger for så god akustisk dekobling som du kan klare å få i et sånt bygg. Jobben blir adskillig vanskeligere dersom himlingen din ikke er noenlunde plan. Du må også forsikredeg om at den klarer å holde tyngden av de nye gipsplatene.

Noen andre ting å huske på:
    - la det være igjen 0.5cm glippe langs veggene. Disse fyller du først med brannfugemasse og evt. et finlag med akryl for finishens skyld. Slurver du med å tette 100% langs kanten risikerer du lydkanaler langs veggene og rett ned i soffan din.
    - lydbøyler koster ca 15,-/stk, disse får du f.eks. på Obs! Bygg
    - ikke ta hull på den nye lydhimlingen for gjennomføring av kabler e.l. Da mister du faktisk en god del demping, spesielt for høye frekvenser (tale). Du ødelegger ikke alt, men du bryter faktisk kravet til normen for lydhimling.
    - 2400mm x 1200mm x13mm gipsplater bør ikke koste mer enn ca 110,-/stk

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare understreke at det Trumpetguy anbefaller, virker bra. Naboen har gjort det i leieligheten han leier ut i kjelleren. Og det virker bra!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Oslo
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm.. det her hørtes jo ikke så altfor ille ut.. men hvordan vet man om det nåværende taket tåler vekten?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første, hva slags materiale er taket ditt av nå?

For det andre, hvor høyt er det under taket nå? Hvor mye kan du bruke til å fore ned taket? Jeg har gjort det samme hos meg hvor takhøyden var 3m. Senket det slik at det ble ca 2,65m høyt (fortsatt langt over standard).

Jeg gjorde dette ved å bygge en ramme rundt hele rommet hvor 6" dragere ble plassert. I dette festet jeg lydbøyler, to lag gips og 150mm rockwool som isolasjon.

Viser noen bilder da dette ofte forklarer litt mer.

6" dragere festet i stolpesko på veggen.
    Kentis kinobygging-kino_26-6-2005_2_002_small-jpg

Lydbøyler og rockwool.
    Kentis kinobygging-kino-11-7-2005-001_small-jpg

Gipsheis klarer man seg nesten ikke uten når man skal feste gipsplater som veier litt.
    Kentis kinobygging-kino-15-7-2005-002_small-jpg

To lag gips festet og sparklet. Platene lagt med overlapp.
    Kentis kinobygging-kino-19-7-2005-005_small-jpg

Platene lagt med minimum 10mm avstand fra vegg. Fuget igjen med akustisk fugemasse. Dette for at vibrasjoner ikke skal vandre fra taket til veggen.
    Kentis kinobygging-kino-20-7-2005-006_small-jpg

Litt finpuss, og ferdig.
    Kentis kinobygging-kino-6-8-2005-015_small-jpg

Nå blir det over her nevnt at lyden kan vandre fra vegger og opp til evt. naboer. Dette er helt sant, så husk på det.

Mer om min byggeprosess kan leses her.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    For det første, hva slags materiale er taket ditt av nå?

For det andre, hvor høyt er det under taket nå? Hvor mye kan du bruke til å fore ned taket? Jeg har gjort det samme hos meg hvor takhøyden var 3m. Senket det slik at det ble ca 2,65m høyt (fortsatt langt over standard).

Jeg gjorde dette ved å bygge en ramme rundt hele rommet hvor 6" dragere ble plassert. I dette festet jeg lydbøyler, to lag gips og 150mm rockwool som isolasjon.

Viser noen bilder da dette ofte forklarer litt mer.

6" dragere festet i stolpesko på veggen.
    Kentis kinobygging-kino_26-6-2005_2_002_small-jpg

Lydbøyler og rockwool.
    Kentis kinobygging-kino-11-7-2005-001_small-jpg

Gipsheis klarer man seg nesten ikke uten når man skal feste gipsplater som veier litt.
    Kentis kinobygging-kino-15-7-2005-002_small-jpg

To lag gips festet og sparklet. Platene lagt med overlapp.
    Kentis kinobygging-kino-19-7-2005-005_small-jpg

Platene lagt med minimum 10mm avstand fra vegg. Fuget igjen med akustisk fugemasse. Dette for at vibrasjoner ikke skal vandre fra taket til veggen.
    Kentis kinobygging-kino-20-7-2005-006_small-jpg

Litt finpuss, og ferdig.
    Kentis kinobygging-kino-6-8-2005-015_small-jpg

Nå blir det over her nevnt at lyden kan vandre fra vegger og opp til evt. naboer. Dette er helt sant, så husk på det.

Mer om min byggeprosess kan leses her.
    WHAAAAAAAAAAAAAAAAAT!! Har du ødelagt DET fine taket?#!?
    -
    Gipsplater koster forresten 59,- på Smart Club.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okei. Ser på de andre bildene at det kanskje ikke var SÅÅÅÅ fint.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva gjør man ikke for lyden??

Og nei, taket var ikke mye fint fra før av. Og slike border er ikke det enkleste å restaurere på egen hånd for å si det sånn.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •