senking av tak og downlights?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

senking av tak og downlights?

Heisann,

Trenger litt råd her nå. har tenkt til å senke taket i kinoen og skal montere downlights som jeg gjerne vil dimme (gjerne også med fjernkontroll) hva trenger jeg? er helt rådvill her nå. Vet lite om dette. Er det slik at jeg må ut med masse kroner til en elektriker for å få til dette? Har to stk strømkontakter i taket fra før av tenkte å bruke disse, da begge disse har på og av knapp installert i veggen. Er ute etter et 12 volts system forøvrig.

Tilsammen hadde jeg tenkt sikkert 20 spotter i hele leiligheten.

Takker for tips.

mvh
    pt

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I utgangspunktet trenger du elektriker. Du må først lekte ned taket. Så må du(elektrikern) skru opp kasser for downlightene, og trekke rør mellom kassene.
    Det lønner seg å trekke kabler og, så slipper du å gjøre det når taket er kledd. Du må merke deg hvor kassene er skrudd opp, slik at du vet hvor du skal frese hull til downlightene.
    Det enkleste er egentlig å bruke 230v spotter, da slipper du å tenke på trafoer, kabellengder etc. Det ska ikke være mer enn 2 meter ledning mellom elektronisk trafo og downlight, da dette kan generere støy. Kablene burde også være revolverte(tvinnet).

Stikkontaktene må byttes ut med blindlokk, da du ikke kan kle igjen stikkontakter. Disse punktene må og være tilgjengelig i ettertid, iom. at de er koblingspunkter.

Ellers finnes det mange løsninger for å få fjernstyrt lysene, dette bør du ha satt deg litt inn i før du starter, da noen systemer krever spesielle kabelløsninger.

Mvh Eskil

Newcomer SunnyBOy sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I utgangspunktet ville jeg kontaktet en eletrikker og hørt om hvor mye du Kan gre selv. Har selv lagt alt av rør + spot bokser og trekt kabler selv , så har trikkeren koblet utstyret. Det trenger ikke å bli dyrt... Det med 12 v er ikke noe problem, den eller de boksene som skal ha trafo er 40% større en de andre og traforn dyttes opp i hullet til spotten og festes. Du får også en ny type spot nå. 12v spot med trafo festet på spotten. Da legges 240v hele veien til alle punktene. Var med min Trikker og la sånne hos mora hans meget kjekke. Slipper da og tenke på det som Mirage sier om kabellengde. Har selv Møller X Comfort i kinoen + soverom (til lys og takvifte) Dette fungere fint. Fåes med trådløs lysbryter eller fj.kontroll , sentral ++++++

Lykket til med ned lys projektet ditt

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor vil du ha 12v downlights??

Det lønner seg alltid å kontakte elektrikker før man starter med slike prosjekt...

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK , takker for mye bra info. Skal helt klart kontakte elektriker:-)

ang 12v har hørt at det gir best lys altså mest behagelig lys og at 220volt kan gi litt vel gult lys. Er kanskje helt på jordet her nå. Vanlig 220 volt hadde helt klart vært mest praktisk:-)

pt

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nettopp ferdigstilt ett prosjekt i nye leiligheten min hvor det nå er 25 downlights fordelt på 65kvm. jeg brukte 12V og gjorde hele jobben selv. utenom å koble selve tilførselen(230V) til i koblingsboksen. Ulempen med 12V er at det blir sinnsykt varme, men her får du også pærer med reflektorer som gjør at varmen går ned og ikke opp i taket, funker jo som en varmeovn nesten

Satt opp bokser, med K-RØR i mellom alt sammen, trakk ledninger med trekkefjær og koblet selv. Det er enkel jobb.

Værre å måle opp alt 100% nøyaktig mellom takstoler og annet dritt som ligger i veien for deg oppe på ett trangt loft med 40cm blåst isolasjon
    men nå skal jo du lekte ned taket, så da tegner du opp hvor alt er hen og borer deretter.

Så brukte jeg XComfort fra moeller. Genialt produkt.. trådløse sendere som skrur av og på lys med fjernkontroll eller trådløse brytere som du kan plassere hvor du vil. Alle disse produktene kan du programmere fra pcen.

Se på www.moeller.no og klikk deg inn på Xcomfort.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,540
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette virker som et flott system!

Så hvis jeg kontakter en elektrikker, forteller han at jeg ønsker x comfort, med dimming fjernkontroll x antal spotter, så fikkser han det for meg? Eller er ikke Xcomfort noe elektrikkere kjenner godt?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    X comfort er noe som ikke alle elektrikkere kjenner til, så det kan hende at du må lete litt for å finne noen.. MEN det finnest mange alternativer til X comfort som er like bra og kanskje billigere ( elkomatic, gira etc... )

Jeg ville ha valgt 230 v.. Dette fordi at: mindre jobb, billigere, og du trenger ikke denne #%&%# trafoen #%&€ som har en tendens til å ryke HELE tiden..

Du får akkurat det lyset du vil med 230V det finnest mange pærer og velge i mellom

Lykke til!!

PS: jeg har også nettopp installert X comfort.. så det er kanskje ikke så dumt

EDIT: alt etter hvor du bor så er det VELDIG dyrt å få en elektrikker til å montere downlights!! i det gamle firmaet mitt tok de 1000 kr pr punkt!!! så det kan nok lønne seg i gjøre meste parten selv....

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er svært dyrt ja, gjør monteringsjobben selv men få en elektriker til å gjøre den siste tilkoblingen for deg. mange $$$$ å spare.

K

Active OhmRecs sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Möller x-comfor er ett vanvittig bra system. Men - prisen er vel deretter. Du har vel strengt tatt ikke lov til å gjøre noe særlig selv, men kontak et firma (vi vil jo ikke oppfordre til svartarbeid her på forumet), og så kan du jo høre med montøren som dukker opp om det går ann å gjøre en deal. Så lenge du ikke har 13 tommeltotter går det ganske greit... Men, først av alt må du lekte ned taket med 12 cm (jeg brukte 4", ca 10 cm), men jeg har betong i taket over og ikke lagt inn noe isolasjon, så varmen har alikevel god plass til å vandre rundt. Mener "vanlig" pris er 6-800 kr pr spott ferdig montert. Er utdannet trikker, og er i bransjen enda, så spør hvis du lurer på noe!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,540
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javel. Syntes bare hele dette X Comfort greien virker så komplisert Så hadde vært fint å kunne latt jobben gå over til en annen. Er kanskje ikke så vansklig om man setter seg inn i det!

Active OhmRecs sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller

EDIT: alt etter hvor du bor så er det VELDIG dyrt å få en elektrikker til å montere downlights!! i det gamle firmaet mitt tok de 1000 kr pr punkt!!! så det kan nok lønne seg i gjøre meste parten selv....
    Er vel ganske vanlig pris det ja... Opp mot 1000 kr... Men det er da inkludert alt utsyr... Regnet på det på en privatjobb en gang, kom vel fram til at med 500 kr pr punkt var det ikke store fortjenesten jeg fikk!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Majesty
    Javel. Syntes bare hele dette X Comfort greien virker så komplisert Så hadde vært fint å kunne latt jobben gå over til en annen. Er kanskje ikke så vansklig om man setter seg inn i det!

Det er så emkelt at selv mor klarer det MEN det er VELDIG dyrt...
    Jeg er heldigvis trikker selv så jeg får det VELDIG billig.. tror fjernkontrollen koster ca 2 k ut til kunde?? og en dimme akk ligger sikkert på ca 8-900??

Så å lag en deal med en trikker er vel ikke så dumt.. ( ikke svart men en GOD pris )

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pris fra Ahlsell på dimmepakken som inneholder en enkel RF bryter samt en dimmeaktuator er ca 1500kr. Det er utpris til vanlige privatkunder.
    Og 1 dimmeaktuator kan styre 6 downlights. (skyt meg ikke hvis jeg tar feil her, men mener det var sånn det var)
    Hvis du har en Ahlsell butikk i nærheten kan de ha brosjyrer og demokofferter på xcomfort. Så da kan du få en demonstrasjon sikkert..

Fjernkontrollen koster ca 1200kr.
    Kjenner du noen i elektriker bransjen som kan handle for deg ender du brått opp med 30-40% rabatter alt ettersom hva du skal ha.

MEN en annen ting, man kan ikke programmere Xcomfort uten ett grensesnitt(forbindelsen mellom xcomfort komponentene som man kobler til en pc) OG denne koster da selvfølgelig litt penger, nøyaktig pris har jeg ikke i hodet, men det kan godt ende på ett par 1000lapper.

klart det koster litt men **** så bra det er.. masse muligheter..

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av talars1
    MEN en annen ting, man kan ikke programmere Xcomfort uten ett grensesnitt(forbindelsen mellom xcomfort komponentene som man kobler til en pc) OG denne koster da selvfølgelig litt penger, nøyaktig pris har jeg ikke i hodet, men det kan godt ende på ett par 1000lapper.

klart det koster litt men **** så bra det er.. masse muligheter..
    Det er nok med en dimmeakk og en fjernkontroll for å få det til å virke!
    man trenger ikke noe grensesnitt til pc`en.. kanskje jeg misforstod hva du skrev.. Men jeg har en fjernkontroll og 3 dimme akk på 3 steder og det virker uten grense snitt..

Men om du har mulighet til å legge skjult anlegg vil jeg anbefale et simpelt EIB system med en bus kabel DA har muligheter

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okei.. da har nok jeg misforstått der..