Lydisolering av tak.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydisolering av tak.

Hei!

Jeg skal lydisolere mellom kjeller og stuen i etasjen over, og lurer på hvordan jeg skal gjøre det på best mulig måte. Har lest litt rundt på forumet her, og ser at lydbøyler gir en bra lydisolering. Siden det bare er 200cm mellom kjellergulv og taket så har jeg ikke lyst til å feste lydbøylene under takbjelkene. Det jeg har tenkt til er å heve taket opp mellom bjelkelaget.

Jeg har lagt ved to bilder som illustrerer de løsningene som jeg har kommet fram til.

Vil det være et problem at det er luft mellom takplaten og gipsplatene?

Må det være helt fylt opp med isolasjon over gipsplatene, eller kan det være noen cm med luft der?

Jeg har ikke noe gipsplater under takbjelkene, vil det være fare for at mye lyd kan forplante seg gjennom disse?

Mvh,
    Ingar

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Frezz og velkommen til AVforum.

Jeg hadde akkurat samme problemstilling i min kjeller. Kun 200cm mellom gulv og bjelker. Jeg endte opp med å gjøre omtrent som den første tegningen din. Jeg fikk plass til ca 10 cm isolasjon og to lag gips festet i lydbøyler som gikk parallellt med takbjelkene og som ble trukket omlag 5 cm opp i forhold til bjelkene. For å få feste til lydbøylene så "kubbet" jeg imellom takbjelkene og måtte kappe av noen cm av lydbøylene med vinkelsliper.

Gipsplatene ble fuget og deretter malt hvite og resultatet synes jeg ble ganske bra :-)

Tror ikke at at det har noen betydning om det er litt luft imellom.

Se forøvrig bilder og tekst her:

http://avforum.no/forum/showthread.p...8&page=4&pp=20

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du ikke mulighet til å trekke lydbøylene så langt ned at gipsen vil henge om så bare 1 cm under bjelkene? De forslagene du nevner vil nok fungere greit, men ikke optimalt.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JgR
    Har du ikke mulighet til å trekke lydbøylene så langt ned at gipsen vil henge om så bare 1 cm under bjelkene? De forslagene du nevner vil nok fungere greit, men ikke optimalt.
    Jeg vurderte å gjøre dette, men etter å ha siktet og målt takbjelkene fant jeg ut at de var så ujevne at jeg hadde vært nødt til å senke gipsen/lydbøylene minst 4 cm på det meste for at de skulle gå klar av ujevne takbjelker.

Men dersom Frezz har jevne takbjelker bør det la seg gjøre. Ulempen er at gipstaket da vil komme 3-4 cm lavere enn takbjelkene for å få plass til 2 lag gips på ca 2x1,3 cm pluss ca 1 cm klaring.

Men du har helt rett JgR, det mest optimale er heldekkende gipsplatehimling som ikke er delt opp av takbjelker ;-)

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Jeg vurderte å gjøre dette, men etter å ha siktet og målt takbjelkene fant jeg ut at de var så ujevne at jeg hadde vært nødt til å senke gipsen/lydbøylene minst 4 cm på det meste for at de skulle gå klar av ujevne takbjelker.

Men dersom Frezz har jevne takbjelker bør det la seg gjøre. Ulempen er at gipstaket da vil komme 3-4 cm lavere enn takbjelkene for å få plass til 2 lag gips på ca 2x1,3 cm pluss ca 1 cm klaring.

Men du har helt rett JgR, det mest optimale er heldekkende gipsplatehimling som ikke er delt opp av takbjelker ;-)
    He he, det er klart. Ikke alle forfedre var like nøyaktige med c/c 600. :-D
    Om bjelkene ligger på cc 600 eller cc 450 vil det la seg gjøre. (Det må da tas utgangspunkt i den laveste bjelken.) Det ville være det beste.
    Om ikke det lar seg gjøre vil jeg anbefale å gå for den første skissa, men å senke gipsen slik at minst mulig av takbjelkene er synlige, og samtidig minst mulig berørt av lydbølger.
    Ser forresten ikke problemet med at ferdig tak kommer 3 cm under underkant takbjelke. Det er jo ganske vanlig at man SITTER og ser film :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svarene!

Er jo helt enig at det ikke er så mange som står og ser film
    Utfordringen er at jeg er 195 cm høy, og hvis jeg mister 1-2 cm når jeg legger parkett, og ytteligere 3-4 cm i taket, så blir det litt i snaueste laget. Går vel ikke så lang tid før jeg har stanka platene opp mellom bjelkene igjen, hehe!

Tror nok det blir en løsning lik den hjalmarjalla har. Synes det ser veldig bra ut, og jeg har heller ikke mulighet til å få hele plater ned i kjelleren. Må dele alle platene i 2

Vil det ikke være en fordel med mange bjelker som stikker ned fra taket for å bryte opp lydbildet?

hjalmarjalla, jeg ser at du har nokså lyse farger i kinoen din. Er det et problem med refleksjon av lys, eller at du ikke får det mørkt nok?

Gleder med til å starte på kino prosjektet mitt, og det kommer nok mange mer eller mindre intelligente spørsmål i forumet her fremover :wink:

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frezz
    Takk for svarene!

Er jo helt enig at det ikke er så mange som står og ser film
    Utfordringen er at jeg er 195 cm høy, og hvis jeg mister 1-2 cm når jeg legger parkett, og ytteligere 3-4 cm i taket, så blir det litt i snaueste laget. Går vel ikke så lang tid før jeg har stanka platene opp mellom bjelkene igjen, hehe!

Tror nok det blir en løsning lik den hjalmarjalla har. Synes det ser veldig bra ut, og jeg har heller ikke mulighet til å få hele plater ned i kjelleren. Må dele alle platene i 2

Vil det ikke være en fordel med mange bjelker som stikker ned fra taket for å bryte opp lydbildet?

hjalmarjalla, jeg ser at du har nokså lyse farger i kinoen din. Er det et problem med refleksjon av lys, eller at du ikke får det mørkt nok?

Gleder med til å starte på kino prosjektet mitt, og det kommer nok mange mer eller mindre intelligente spørsmål i forumet her fremover :wink:
    Bjelker i taket vil bryte opp refleksjoner på en helt annen måte, enn et heldekkende glatt tak ja. Så rent akustisk er det nok en fordel :-)

Veggen bak lerretet mitt er ganske mørk, så når jeg ser på film så ser den veggen helt svart ut. De øvrige veggene er relativt lyse, men dette er et kompromiss da jeg bruker kjelleren til flere ting enn kun kino, og det ville ha blitt for dystert med mørke farger. Synes ikke det er noe stort problem når jeg ser film da jeg kan blende alle vinduene slik at det blir rimelig mørkt uansett.

Lykke til med kinoprosjektet ditt :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool :-)

Vil det ikke vere mulig å bruke isoleringsplater for bil? De demper jo ganske så mye lyd fra mororen, og de ser vel ikke forskjell på et panser og et hjemmekinotak :P

Eller er jeg heeeelt på viddene nå?

vet inlegget mitt kommer litt sent, men jeg lurer på om det kan brukes
    ISOLASJONSPLATER | Bilxtra

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ostepoppgutten
    Vil det ikke vere mulig å bruke isoleringsplater for bil? De demper jo ganske så mye lyd fra mororen, og de ser vel ikke forskjell på et panser og et hjemmekinotak :P

Eller er jeg heeeelt på viddene nå?

vet inlegget mitt kommer litt sent, men jeg lurer på om det kan brukes
    ISOLASJONSPLATER | Bilxtra
    Tror dessverre ikke de platene vil hjelpe noe særlig på lyd-gjennomgang fra taket, selv om man tapetserte taket med disse. De ville nok ha hjulpet litt på akustikken i rommet med tanke på gjenklang/ekko, men ikke så mye annet. I en hjemmekino er det jo spesielt de lave frekvensene som er problemet (for naboer og andre beboere i huset) og da må det kraftig "lut" til for å stoppe/begrense dette

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •