Tips ifm. konstruksjon av ny hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips ifm. konstruksjon av ny hjemmekino

Hei alle hjemmekinofans...

Har lest mye på dette forumet og må si jeg er rimelig trygg på at jeg får gode tips når jeg nå skal gå i gang med å konstruere min egen kino...

Jeg har en kjeller som jeg driver og bygger om for tiden og i den forbindelse er det et rom på 4,6 x 4,3 m som skal bli til kino og teknisk rom for hele huset. Jeg regner med at når det tekniske rommet er ferdig så blir det et kinorom på 3,2 x 4,3 m igjen. Det er en takhøyde i rommet pr. i dag på 2,8 meter og det er betong "rund baut" pr. i dag.

Konstruksjonen jeg ser for meg er å fore ned taket med 2"x6" + en luftspalte mellom nytt tak og eksisterende betongtak. Det legges 150mm Glava i nytt tak og dobbel gips skrues og limes direkte i treverk med en 5mm acrylfuge rundt hele taket mellom gips og eksisterende betongvegger.

Gulvet fores opp ca. 4" + 22mm gulvspon. Her isoleres det med 100mm Glava. Det legges i tillegg ned kabelgater slik at kabling i all hovedsak kan gå i gulv slik at man slipper å bryte isolasjonen i noen særlig grad i veggene for å få frem alle kablene som trengs i en slik installasjon.

Veggene lages med 3" eller 4" stav og isoleres med 75 eller 100mm Glava. Rommene i kjelleren er konstruert slik at det er to vegger som lyden må trenge gjennom for å komme inn til naboene. Dette betyr at totalt blir det isolert 150 - 200mm + luft mot de rommene som ikke vil høre hva som skjer i kinoen ...

Alle veggene blir festet i tak og gulv slik at det ikke vil være direkte kontakt mellom betong og trevirke i noen av veggene som er i kinoen.

Jeg holder på å lage tegninger og skal få lagt dette inn i denne tråden senere.

Må legge til at rommet både skal brukes til kino og som lytterom og det må være mulig å dra til skikkelig uten at det høres alt for mye utenfor rommet.

Så et par spørsmål...:

1. Er dette en dugelig konstruksjon? Eller bør det endres på noe?

2. Akustikk er et tema. Jeg vurderer derfor et himlingssystem fra Glava som brukes mye i kinoer. Link til kinohimling . Er det noen som har erfaringer med et slikt system og vil en slik himling kun gi akustiske forbedringer og ingen lyddempende effekt?

3. Veggoverflater. Jeg registrerer at veldig mange her inne kler veggene i kinoen sin med enkel eller dobbel gips. Hvorfor det, sånn egentlig? Er gips så mye bedre lyddempende enn sponplater? Gips er MYE mer tidkrevende å få på veggene og er i ettertid et mareritt å få fast ting i hvis du ikke vet hvor staven er. Jeg vurderer å kle veggene med MDF i stedet, 16 eller 19 mm, er det et alternativ?

4. Jeg ønsker to stolrader i kinoen. Er det en veldig stor ulempe at bakerste stolrad kommer veldig tett opp mot bakveggen i kinoen? For meg har dette betydning for seeravstanden og dermed lerretsstørrelsen. Men blir det en for stor lydmessig ulempe endrer jeg på dette.

5. Har dere noen anbefalinger på prosjektør? Vurderer sterkt Panasonic PT AE900. Men her er jeg temmelig grønn...

Hmmm... dette ble et forholdsvis langt innlegg med mye info og spørsmål i, men jeg håper likevel at noen av dere har noen tips og/eller kommentarer å komme med.

-AndHans1

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ingen proff på dette området, men vil tro at gips er et mye mer akustisk dødt matriale enn MDF.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du tror at gips er mer tidkrevende en spon eller andre treplater tar du nok feil... Du trenger minimalt med verktøy (en kniv til å kappe platene er nok). Prøv å låne en gipsdrill med magasin så skal du få se at skruene er på plass fort som f***.
    Og det er heller ikke noe problem å feste noe i gips, det finnes gipsplugger som tåler masse vekt. Alternativt kan du legge et lag 6mm kryssfiner mellom gipsplatene, så har du feste overalt

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, gips er greit det og med skrueautomat så går det rimelig raskt å sette opp. Meeeen jeg påstår nå fortsatt at å skyte opp spon med kramper går vesentlig raskere...

Det jeg egentlig lurer på er om det er noe som er bedre enn gips i veggene. Jeg lanserte MDF som en mulig tanke. MDF er jo mye brukt i høyttalerkabinetter f.eks.

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndHans1
    Hei alle hjemmekinofans...

Har lest mye på dette forumet og må si jeg er rimelig trygg på at jeg får gode tips når jeg nå skal gå i gang med å konstruere min egen kino...

Jeg har en kjeller som jeg driver og bygger om for tiden og i den forbindelse er det et rom på 4,6 x 4,3 m som skal bli til kino og teknisk rom for hele huset. Jeg regner med at når det tekniske rommet er ferdig så blir det et kinorom på 3,2 x 4,3 m igjen. Det er en takhøyde i rommet pr. i dag på 2,8 meter og det er betong "rund baut" pr. i dag.

Konstruksjonen jeg ser for meg er å fore ned taket med 2"x6" + en luftspalte mellom nytt tak og eksisterende betongtak. Det legges 150mm Glava i nytt tak og dobbel gips skrues og limes direkte i treverk med en 5mm acrylfuge rundt hele taket mellom gips og eksisterende betongvegger.

Gulvet fores opp ca. 4" + 22mm gulvspon. Her isoleres det med 100mm Glava. Det legges i tillegg ned kabelgater slik at kabling i all hovedsak kan gå i gulv slik at man slipper å bryte isolasjonen i noen særlig grad i veggene for å få frem alle kablene som trengs i en slik installasjon.

Veggene lages med 3" eller 4" stav og isoleres med 75 eller 100mm Glava. Rommene i kjelleren er konstruert slik at det er to vegger som lyden må trenge gjennom for å komme inn til naboene. Dette betyr at totalt blir det isolert 150 - 200mm + luft mot de rommene som ikke vil høre hva som skjer i kinoen ...

Alle veggene blir festet i tak og gulv slik at det ikke vil være direkte kontakt mellom betong og trevirke i noen av veggene som er i kinoen.

Jeg holder på å lage tegninger og skal få lagt dette inn i denne tråden senere.

Må legge til at rommet både skal brukes til kino og som lytterom og det må være mulig å dra til skikkelig uten at det høres alt for mye utenfor rommet.

Så et par spørsmål...:

1. Er dette en dugelig konstruksjon? Eller bør det endres på noe?
    Hvis jeg har skjønt deg rett så planlegger du å bruke relativt kraftig "skyts" for å dempe lyden til omkringliggende rom. Jeg regner med at kjelleren er uten fuktgjennomgang fra gulv/vegger slik at dette ikke er noe tema.

Slik du beskriver det så kan du nesten like gjerne satse på et "rom i rommet"-konstruksjon, istedet for å fore ned og legge 2"6 i taket. Du kan da heller bygge veggene først og legge takbjelkene direkte på de nye veggene slik at hverken taket eller veggene har kontakt med eksisterende betongvegger. Eventuelt kan du også bygge det slik at vegger hviler på gulvet som kan legges på en vibrasjonsdempende matte e.l. Anbefaler deg å sjekke ut Byggforsk sitt detaljblad om dette temaet :
    http://bks.byggforsk.no/index.asp?docID=2921

2. Akustikk er et tema. Jeg vurderer derfor et himlingssystem fra Glava som brukes mye i kinoer. Link til kinohimling . Er det noen som har erfaringer med et slikt system og vil en slik himling kun gi akustiske forbedringer og ingen lyddempende effekt?
    Kjenner ikke til dette himlingssystemet, men slike systemer vil i hovedsak kun dempe ekko/refleksjoner i rommet og har liten effekt rent lyddempende mot tilstøtende rom.

3. Veggoverflater. Jeg registrerer at veldig mange her inne kler veggene i kinoen sin med enkel eller dobbel gips. Hvorfor det, sånn egentlig? Er gips så mye bedre lyddempende enn sponplater? Gips er MYE mer tidkrevende å få på veggene og er i ettertid et mareritt å få fast ting i hvis du ikke vet hvor staven er. Jeg vurderer å kle veggene med MDF i stedet, 16 eller 19 mm, er det et alternativ?
    Det viktigste med tanke på lydgjennomgang er veggplatenes egenvekt og "massetetthet". Jo tyngre og tettere jo bedre. Spon og gips er noenlunde like mht vekt og vil i utgangspunktet kunne dempe lydgjennomgang på samme måte. Men siden de er forskjellige materiale vil det kunne være forskjell på hvilke frekvenser de demper best, og derfor er det flere som bruker en kombinasjon av sponplater og gips, dvs i doble lag, noe som kan være en fordel med tanke på skrufeste o.l i ettertid.

Men gips er et mer lyddødt materiale enn sponplater og har en annen overflate som demper gjenklang på en annen måte enn sponplater og kan være årsaken til at mange velger gips istedet for sponplater. Sponplater er glatte og mye hardere overflate som gjør at lyd reflekteres på en annen måte enn gips. Hvorvidt MDF vil ha samme effekt som spon eller gips mht lydgjennomgang vet jeg ikke, men jeg vil tro at MDF har noenlunde samme hardhet og overflate som sponplater slik at du må påregne å gjøre endel akustiske tiltak i rommet for å dempe gjenklang/ekko.

4. Jeg ønsker to stolrader i kinoen. Er det en veldig stor ulempe at bakerste stolrad kommer veldig tett opp mot bakveggen i kinoen? For meg har dette betydning for seeravstanden og dermed lerretsstørrelsen. Men blir det en for stor lydmessig ulempe endrer jeg på dette.
    Det trenger ikke å ha noen stor betydning om bakerste stolrad kommmer tett mot bakveggen rent akustisk, men dette er igjen avhengig av hvordan refleksjoner og ekko blir i rommet. En mulighet er å kle hele/deler av bakveggen med såkalte akustikkplater for å dempe/absorbere refleksjoner. En ulempe kan være med tanke på plassering av bakhøyttalere o.l.

5. Har dere noen anbefalinger på prosjektør? Vurderer sterkt Panasonic PT AE900. Men her er jeg temmelig grønn...

Hmmm... dette ble et forholdsvis langt innlegg med mye info og spørsmål i, men jeg håper likevel at noen av dere har noen tips og/eller kommentarer å komme med.

-AndHans1
    Projektortype skal jeg ikke begi meg innpå her, eventuelt kan du poste det under digitale projektorer ;-)

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, gips er greit det og med skrueautomat så går det rimelig raskt å sette opp. Meeeen jeg påstår nå fortsatt at å skyte opp spon med kramper går vesentlig raskere...
    Joa, kramper er fint men kan i noen tilfeller forårsake knirking dersom sponplatene skulle vri seg. Jeg foretrekker å skru sponplater pga bedre feste, selv om det tar mer tid. Det beste vil kanskje være en kombo av spon og gips. Ta en titt på Akto sin hjemmekinotråd. Der har du masse bilder fra byggeprosessen så kan du sikkert plukke opp noen bra tips. Akustikken er også meget bra i den kinoen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •