"Stopper/demper" scenemolton bass?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Stopper/demper" scenemolton bass?

I ett forsøk på å "dele av" rommet mitt for å få det bedre lydmessig har jeg komt frem til rent praktisk hadde det vært genialt å brukt scenemolton til dette. Men spørsmålet er om scenemolton demper/stopper bassen nok til at det er noe vits i eller om eneste løsning er å sette opp ny vegg?

Det er "hooken" her (den i nedre kant) jeg vil bli "kvitt" for den lager fryktelig rot med bassen i rommet

Fase/akustikk problem i rom-hjemmkino-jpg

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er ikke jeg akustikker, men jeg vil tro at molton ikke har noen effekt på ditt "problem".

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, så det å lage en "vegg" av molton vil ikke gi lignende resultat som det å sette opp en fast vegg av tre/gips? Poenget mitt er det å få stoppet lydbølgene for å hindre utfasing av bassen... og det å henge opp molton er MYE enklere å gjør, sannsynligvis billigere og så er det enkelt å fjerne dersom det skulle være behov for det

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er heller ikke akkustiker, men om du har tilstrekkelig antall lag med scenemolton så vil det jo til slutt absorbere lydbølgene som beveger seg i rommet, det som forplanter seg via tak, vegger og gulv stopper du jo ikke.

Innen filproduksjon så benytter vi fra tid til annen molton for å stanse romklang bl.a.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett heller opp en romdeler á-la Ikea.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Molton vil ikke dempe noe i bassområdet i det hele tatt, ei heller mellomtone.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var kun tenkt pga bassproblemene mine, og jeg fryktet vell også at ideen ikke var noe å satse på men tenkte jeg kunne høre Har også tidligere tenkt tanken med romdelere (eller lage en vegg med bokhyller) men bakveggen på de er jo normalt ku ett par mm tykk huntonittplate, vil dette alikevell være nok for å "stoppe" bassen?

Ett (av mange) annet ubesvart spm blir jo det hvordan jeg skal få plassert bakhøytalerne på en vetug måte i dette aldeles håpløse rommet. Er jo bortimot klin umulig med den fasongen

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten bøker i bokhyllene vil nok ikke en huntonittplate dempe nevneverdig med bass. Dessverre. For å dempe bass kreves det store/tunge ting.

Skal selv få satt opp en stor tykk vegg med doble gips plater og haugevis av Rockwoll, men også dette kan bli i minste laget:-(

Kan du forklare litt mer om problemet ditt forøvrig? Har du gjort noen målinger etc av bassen i rommet ditt? Hvilke plasseringer har du prøvd osv.

Så skal du se at du sikkert kan få enda litt flere tips her på forumet:-)

hilsen
    pt

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Thomas
    Kan du forklare litt mer om problemet ditt forøvrig? Har du gjort noen målinger etc av bassen i rommet ditt? Hvilke plasseringer har du prøvd osv.
    http://avforum.no/forum/generelt-audio-og-hifi/33077-fase-akustikk-rom.html

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var det jeg også mente PT, en romdeler/bokhylle vil ikke gjør så mye nytte med mindre den er fyllt opp

Som det bl.a. står i tråden Kokken linket til så er problemet kort fortalt at bassen i rommet blir totalt utfaset og poenget med en eller annen form for vegg i hooken er å fikse opp i dette Får jeg orden på bassen gjenstår alikevell to store utfordringer... finne en fornuftig plassering til bakhøytalerne og CRT PJen...

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å lage ny vegg med dobble gipsplater etc. vil vel ikke dempe bassen i rommet.. det bare hindrer den i å gå gjennom og spre seg til naborom vel? jo flatere og stivere det blir jo mer reflekterer det.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del er ihvertfall hele poenget å hindre bassen i å gå inn i kroken for det er der all bass "samler" seg. Jeg tenker da dersom jeg får opp en vegg lenger ute i rommet (dvs rommet blir litt mer firkantent og ett par kvm mindre) vil bassen samle seg der istedet og jeg vil dermed kunne få en akseptabel plassering på sofaen som samtidig gir meg bass Alle steder hvor det idag er OK å plassere sofa(ene) gir elendig/ingen bass...

Newcomer taumas sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vet at dette er en gammel tråd men uanz.. lag en vegg av madrasser deretter trekk veggen med scenemolton eller hva det het.. blir sikkert bra da..

mvh Thomas

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Molton vil ikke dempe noe i bassområdet i det hele tatt, ei heller mellomtone.
    Med mange nok lag vil det nok det. Et par meters tykkelse og det bør begynne å hjelpe på

Neida, for demping av bass er det bare tykke og solide vegger som nytter, gjerne lagdelt med tomrom (luft).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •