Behandle med akustikkplater - noen gode råd?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Behandle med akustikkplater - noen gode råd?

Etter å ha irritert meg over en småskarp lyd i hjemmekinoen min, har jeg bestemt meg for å gå til verks med rombehandling. I første omgang kommer jeg til å bruke Rockfon akustikkplater for å dempe de høyeste frekvensene. Bassfeller er ikke aktuelt for øyeblikket.

Jeg har lest litt om hjemmekino og akustikk, men det er fortsatt noe uklart for meg hvordan man effektivt reduserer uønsket resonans.

Førsterefleksjonspunkter er et godt utgangspunkt, og jeg kommer til å starte med å plassere plater i tak og på høyre sidevegg. Venstre sidevegg, som dere ser på bildet nedenfor, blir vanskelig å gjøre noe med da det står en stor skjenk der, samt to DVD-hyller. Er det helt nødvendig å behandle begge sideveggene (førsterefleksjonspunktene)?

Når det gjelder veggen bak lytteposisjonen, så har jeg lest at man burde bruke både dempemateriale og diffusjonsmateriale. Hvilke tanker har dere om dette?

En siste ting: Hvis jeg har forstått det rett, så skal akustikkplater plasseres i samme høyde som lytterens ører, noe som er logisk. Men hva med øvre halvdel av veggene; bør ikke de behandles?

Her er noen bilder av hjemmekinoen. Rommet er rektangulært, med følgende mål: 4 x 6 m. Takhøyden er 2.4 m. Brukes kun til surroundlyd (7.1).

Håper på gode råd om plassering, og om hvor mye som bør behandles.

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg har fått med meg så er det viktig å behandle rommet symetrisk, om det er et symetrisk oppsett, noe det ser ut som det er her.
    Og jeg er helt for difusor på bakveggen.

Når det gjelder høyden så er vel høyttalerelementene omtrent i samme høyde som ørene dine? Med litt enkel matte ser du at du, i første omgang, bør behandle veggene også i ørehøyde.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En bokhylle med bøker av forskjellige størrelser på bakre vegg fungerer også som en diffusor samt absorbering. Det bruker jeg, men vet ikke hvor stor effekten er.

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svarene.

Høyttalerelementene er i samme høyde som ørene, så da er saken klar. Jeg har bestemt meg for å kjøpe inn både Rockfon akustikkplater og scenemolton fra Norsk Sceneteknikk. Grunnen til det er at det er plasser i rommer hvor det vil greiere å henge opp gardiner enn å montere akustikkplater.

Jeg kommer til å henge scenemolton bakom lerretet på hele frontveggen, men jeg har ennå ikke bestemt meg for farge. I dag bruker jeg sorte, tynne velurgardiner, men jeg har lest at det kan være en fordel med en lysere farge rundt lerretet, som bidrar til et bedre opplevd sortnivå. Noen som kan si noe mer om dette?

Hvilken funksjon har egentlig diffusorer? Jeg forstår at de skal bryte opp lydbølgene for å forhindre resonans, men hvis bakveggen allerede er behandlet med dempemateriale, er det da nødvendig? Jeg mener å ha hørt at diffusorer først og fremst brukes i rom der man spiller musikk, og at demping er viktigere i dedikerte hjemmekinoer der man avspiller film-lydspor.

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har en flat vegg vil lyden bli reflekter ut igjen i den vinkelen den traff den. enkelt illustrert >|
    Dette kan gi seg utslag i mye. Lite definert stereobilde et det første jeg kan komme på. Stående bølger eller "ringing" i diskanten er en annen effekt.
    At du demper veggen gjør ingenting med refleksjonene, annet enn det du sier, demper. Men de er der fortsatt.
    Om du slenge opp en difusor, noe som lett kan kombineres med demping, så kan du beholde en viss klang i rommet med få et mye mer definert lydbilde.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Førsterefleksjoner

Ta deg en tur rundt i rommet, få en kompis til å hjelpe deg. Bruk et speil of før det langs veggene og i taket, der du ser høyttalerene i speilet har du en førsterefleksjonsflate. Der er det viktig med demping. Etter det kan du jo bruke diffusorer som foreslått under. Basstrapps i hjørnene ol. Men du vil merke markant forskjel om du tar deg av førsterefleksjonene først.

Mvh Ola

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for forklaringen, hansam. Da får jeg vel supplere med noen diffusorer på bakveggen når akustikkplatene og scenemoltonen er på plass.

Gwandarion:
    Bassfeller er for øyeblikket uaktuelt på grunn av plass mangel, men det er helt klart noe jeg vurderer i fremtiden. Jeg kommer til å bruke speilmetoden for å lokalisere førsterefleksjonspunktene.

Selv om det er mye å tenke på, så er det morsomt og spennende med romakustikk. Jeg håper resultatet svarer til forventningene.

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var 20 stk. Rockwool akustikkplater kjøpt inn. Siden disse platene er kun 30mm tykke, så lurer jeg på om jeg skal bruke to og to sammen. Jeg vet at disse ikke gjør noe med mellombassen, så én plate vil kanskje gjøre en god jobb med å dempe høye frekvenser. De skal skrues fast på vegg og i tak.

Jeg har lest en del artikler om romakustikk på nettet, de fleste på engelsk, og det virker som om det krever lydingeniør-utdanning for å få det beste ut av et rom. Avskrekkende, faktisk.

Her er en link som viser i hvordan disse platene demper i de ulike frekvensene:
    http://guide.rockwool.no/sw14614.asp

Noen som kan forklare meg litt nærmere hva denne tabellen forteller i praksis?

Hvis jeg skal plassere noen plater på bakveggen, i hvilken høyde bør de da plasseres?

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min oppfatning er at midten av platen skal i diskant høyde.

Dette med akustisk behandling er tricky. For mye absorberende flater vil drepe de høyere frekvenser ifhorhold til bass. Jeg har også lest en haug med artikler og innlegg fra "guruer" og konklusjonen er vel at man må ha en skikkelig mic og f.eks RTA for å måle decay etc.

Etter min forståelse kan du dekke 25% av hver flate(vegg/tak/gulv) som en safe måte å utnytte denne type korreksjon uten at det er ødeleggende. Jeg skal ikke si så mye enda da jeg venter med å kjøpe skikkelig måleutstyr til huset står ferdig og jeg har et dedikert rom.

Synd du ikke har anledning til å smettet inn noen bassfeller da, det forbedrer bass betraktelig( og til de som lurer, nei, bassfeller gjør ikke at du får mindre bass, bare bedre.)

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Og jeg er helt for difusor på bakveggen.
    Diffusor på bakvegg er ikke nødvenig eller nyttig med mindre sweetspot er trukket godt ut fra bakvegg.

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspillet, phonar.

Nei, det er jammen ikke lett. Jeg kommer til å kjøpe bassfeller til rommets hjørner, men for øyeblikket er jeg mest interessert i å temme diskanten. Det er panel på vegger og i tak, så det blir en del glatte overflater. I tillegg til disse akustikkplatene, skal jeg også kjøpe inn scenemolton som jeg skal bruke på frontvegg samt et par andre steder. Da burde høye frekvenser være godt nok dempet.

For menigmann er det nok ikke interessant å bruke 100k på rombehandling og profesjonell hjelp, men det kan se ut som om det er det som må til for å få et optimalisert lytterom.

Når det gjelder diffusorer, så har jeg lest meg frem til følgende: Hvis bakveggen er et par-tre meter unna sweetspot, så er det ikke nødvendig med diffusorer. Er det derimot stor avstand mellom bakvegg og sweetspot, så er diffusorer å anbefale.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du tar noen før og etter målinger må du huske å poste dem her da

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var platene på plass!

Jeg brukte ti plater i taket fra sitteposisjon til lerret, fire plater på høyre sidevegg og fire plater på bakvegg. Venstre sidevegg skal etter hvert dekkes med scenemolton. Jeg brukte sort spraylakk for å skjule skruene og stoppskivene - det ble kjempebra.

Jeg tok ingen målinger slik at jeg kunne ta til takke med placeboeffekten hvis målingene skulle slå feil.

Hva ble så resultatet?
    Jo, det første jeg la merke til var en strammere og mer tilstedeværende mellomtone. Det er nok fordi disse platene demper ned mot 500hz, som til en visss grad forhindrer etterklang i de høye frekvensene.

Det neste som slo meg var separasjonen av instrumenter og lydeffekter.
    Jeg så en film med masse storbandmusikk der blåsere og rytmeinstrumenter er sentrale, og jeg er sikker på at hvert instrument kom til sin rett i lydbildet på en helt annen måte enn før. Det er som om frontrekken spiller klarere og mindre grøtete. Dette kan være den nevnte placeboeffekten, men jeg er overbevist om at jeg ikke bare innbiller meg dette.

Lyden har fått en varmere, mer behagelig klang, og jeg kan nå skru opp volumet til nye høyder uten at diskanten blir slitsom. Alt i alt er jeg meget fornøyd.

Det jeg ikke hadde forventet meg, var at det rent utseendemessig skulle bli en forbedring: Platene i taket, som er dekket med sort filt, gir en skikkelig kinofølelse, faktisk. Jeg kan legge ut et par bilder hvis det skulle være interessant.

Neste steg i jakten på bedre lyd er å finne gode bassfeller som skal brukes i rommets fem hjørner, for så å supplere med en EQ til subben hvis det skulle være nødvendig.

Tips om gode, rimelige og plasseringsvennlige bassfeller som er tilgjengelige i Norge (norden) tas imot med glede.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilder er alltid interessant

Virker som om din konklusjon stemmer bra overens med det jeg opplevde når jeg dempet sideveggene med scenemolton.

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spent på å se bilder jeg også. Moro å se åssen andre løser akustikk-problemer...

Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dale Cooper
    Da var platene på plass!

Hvor kjøpte du disse? Fant dem ikke på nettbutikken til NST?

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    g-h:
    Jeg bestilte dem gjennom Samvirkelaget (Coop). De har en avdeling som selger materiale til bygging og lignende. De lagerfører ikke disse akustikkplatene, men de selger Rockwool-produkter, så det det er ingen problem. Jeg har ikke fått regningen ennå, så jeg vet ikke hva de koster, men jeg kan tenke meg rundt 40,- stk.

striky:
    Jeg har fulgt litt med på ditt prosjekt, og jeg må få gratulerer med en meget gjennomført kino.

Er du fornøyd med scenemoltonet? Jeg kommer til å kjøpe inn noen meter stoff for å dekke frontveggen, venstre sidevegg og de to dørene ut av rommet. Nå er kun høyresidevegg begandlet med dempemateriale, som er litt uheldig, men rommet er noe spesielt da det er en huk i venstre hjørne av rommet som ødelegger symmetrien. Derfor tror jeg scenemolton kan fungere som dempemateriale der det ikke lar seg gjøre å plassere plater.

Her er noen bilder. Blitzen gjør at bildene lyver litt. Platene ser helt sorte ut i rommet, og rommet er generelt mye mørkere enn på bildene.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dale Cooper

Her er en link som viser i hvordan disse platene demper i de ulike frekvensene:
    http://guide.rockwool.no/sw14614.asp

Noen som kan forklare meg litt nærmere hva denne tabellen forteller i praksis?
    Tabbelen gir info om hvor mye platene absorberer for ulike frekvenser. Absorpsjonskoefisienten er et tall mellom 0 og 1 der 1 tilsvarer 100% absorpsjon mens 0 er ingen absorpsjon. Som du ser av tabellen er slike plater mest effektive for høyere frekvenser.

For hver platetykkelse er det gitt 2 ulike verdier, en der platene er montert direkte mot tak/vegg og et tall der platene er nedhengt med 300 mm. Som man ser av tabellen blir absorpsjonen bedre for lavere frekvenser når platene monteres ut fra tak/vegg.

Mvh
    Stein

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk tips fra en proff lydmann som jobber bl. a i studio. Han sa det var veldig effektivt å dempe hjørnene ved taket. Jeg gjorde det og det hjalp mye!
    De hadde testet ved en lydskole også tror jeg..

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antonx:
    Etter brukt timer på å lese om akustikk i hjemmekionoer, så er behandling av rommets hjørner essensielt for å temme bassfrekvensene. Jeg satser på å få kjøpt bassfeller som skal dekke hjørnene fra tak til gulv. Hvilket materiale brukte du? Takk for tipset, forresten.

Stein C:
    Takk for oppklaringen. Det var noe sånt jeg trodde utifra tallene, men jeg forstod ikke helt hva 0-1 tallene representerte. Til å være 3 cm tykke, så er det vel bra at de demper helt ned til 500hz. Da er det bare å skaffe seg bassfeller for frekvensene under 500hz og ned mot 80 hz.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •