Lerret litt ut fra veggen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Lerret litt ut fra veggen

Jeg har bestilt et ADEO rammelerret på 1.60.
    Pga plass og screendorskrekk ble det den størrelsen.
    Problemet er at min kjære TX-200 ikke vil lage så lite bilde fra hylla over hodet mitt.

Bildet vil være et nummer for stort til lerretet, og i følge kalkulasjoner og mål, må kasteavstanden reduseres med 12-15 cm for å komme innenfor.
    Det er jo ikke rare biten, så jeg lurer på å lage en ramme til lerretramma, så lerretet blir en boks på veggen. Tenkte å lage denne av planker skråskjært i hjørnene og evt beiset sort. avstiving vet jeg ikke med, men planen er å lage trerammen som en diskret sokkel, som ikke vil synes forfra. Opplegget ser altså nesten ut som en vegghengt plasma tv i mitt hode.

Er det noen som har erfaring med liknende?
    Innspill?

Jeg har også store problemer med lyden i rommet, det er masse ekko og stående bølger av alle mulige slag. jeg tenkte da på å putte dempemateriale inne i lerretboksen. Hva tror dere om det? kan det bli bra?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takfeste til projen!!!

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takfeste er uaktuelt da den kommer alt for høyt, og den har en finfin hylle der den står godt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vil bare tro at det ser 10 ganger bedre ut med takfeste enn med en ramme 12 cm ut ifra veggen. er jo lens-shift på den også så jeg skjønner ikke hva du mener med at det blir for høyt

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, for jeg har den i stua. Nå står den fint på en hylle på veggen.
    Med takfeste blir den hengende midt i taket, og pga takhøyden så blir det ingen god løsnig med lens shift.

Intermediate Starman sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    3,152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres jo ut som den beste og peneste løsningen må være å gjøre om bestillingen, slik at du får deg et lerret som er et nummer større (hvis du har plass på veggen..?).

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HAr ikke plass til større lerret.
    Og det var da måte på negativitet til litt kreative løsninger da?

Nå tenker jeg at jeg må lage denne løsningen og legge ut bilder så dere ser at det kan bli ganske stilig!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel stort sett bare to forskjellige måter å løse dette på (hvis man ikke tyr til å modifisere objektivet på projektoren eller setter på en forsats linse som skalerer ned bilde osv), enten å flytte lerretet nermer projektoren eller projektoren nermere lerretet. står projektoren på en hylle, går det vel ann å lage til noe som gjør at projektoren kan flyttes lenger frem også, eventuellt bare frem når den skal brukes, men det er vel ikke helt det du tenkte på som en løsning.

Går ellers ut i fra at det er et rammelerret du har bestillt, og da trenger du vel strengt tatt ikke noen ekstra ramme for å flytte lerrettet frem, bare noen braketter som korrensponderer med fesetpunktene i lerret ramma. Man har vel forsåvidt mange mulige løsninger hvis man er litt oppfinnsom med slike løsninger, en mulighet hadde kankje vært å å kombinert rammelerrtet som en oppvippbar dør foran en 15cm dyp DVD hylle for eksempel, eller rett og slett benytte plassen som en bassfelle løsning som du beskriver.

Ser frem til eventuelle bilder av løsningen du velger, det kan helt sikkert bli stilig det du skisserte.

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, endelig en kreativ sjel

15 cm er jo ikke så veldig mye sånn sett i forhold til resten av lerretet. Tanken er vel å lage braketter å feste lerretet på , men å legge/feste planker rundt ramma til lerretet, så man ikke kan se inn bak lerretet, og evt putte noe dempende materiale inne i den "kassa" man da får. Tenker jeg går for den løsningen.

Får nok ikke lerretet før etter helga, skal prøve å komme med noen oppdateringer etterhvert som prosjektet utformes.

Intermediate Starman sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    3,152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ikke meningen å være negativ. Jeg tenkte jo bare at et lerret på 1,80 kanskje var en mulighet, men har du ikke plass så er det jo uaktuelt selvfølgelig. Det kan sikkert bli bra med å flytte lerretet litt ut fra veggen også. Plasmaen her i heimen henger faktisk 15 cm ut fra veggen fant jeg ut når jeg målte, så du vil jo oppnå nesten samme innntrykket med å flytte ut lerretet.

Jeg ser også frem til noen bilder av prosjektet ditt når du kommer igang. Du får holde oss oppdatert med utviklingen!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er ikke negativ med tanke på kreativitet, jobber med montering av projektorer hver dag og jeg mener selv at jeg er laaaaaangt over gjennomsnittet når det gjelder kreativitet.
    mener fortsatt det kommer til å se ut som en billig tv-kasse ved å lage en 15 cm "tett" ramme rundt lerrettet. men nå har jeg ikke sett rommet du har tingene i så jeg skal ikke si at det ikke finnes løsninger.
    du bor i Oslo? og jeg tar gjerne turen innom for å se på problemet.
    MVH LARS K

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Superdårlig bilde, men sånn her har jeg hengt opp lerretet. Måtte ha det litt ut grunnet at hovedstrøminntaket til huset er bak. Som du kanskje ser er tuppen bøyd litt opp slik at rammen hektes på.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har hengt opp et rammelerret i taket med to vaiere jeg.. funker veldig bra, ble faktisk litt overasket over hvor mye som skulle til får at det skulle begyne å vaie å. henge veldig stabilt.

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i dag kom lerretet.
    Det står nå oppå senteren bare for å titte litt.
    ser veldig bra ut, og at bildet er litt for stort er nesten ikke synlig rett forfra pga vinkelen på ramma.

Grunnen til at jeg lurer på "kasse" løsningen er rett og slett fordi jeg lurer på om den kan ha en dempende effekt om jeg putter noe inni. ellers kan det hende jeg bare lager noe liknende løsningen til akke

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •