Plassere lerret foran vindu

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassere lerret foran vindu

Hei,

jeg vurderer å flytte AV-rommet mitt ut av den kvadratiske stua midt i leiligheten og over i et rektangulært rom i enden. Formen, og færre dører og vinduer gjør at dette er et mer praktisk rom, og forhåpentligvis blir det lettere å få til god akkustikk der inne også.

Nå har det seg slik at kortveggene i dette rommet er henholdsvis et ganske stort vindu på den ene og den andre er er skrå, så lerretet bør stå foran dette vinduet.

Blir nok ingen kompromissløs hjemmekino dette, men i dette rommet har jeg ihvertfall sjans til å få lyskontroll. Noe rammelerret lar seg nok ikke gjøre i dette rommet.

Har noen forsøkt å ha lerretet foran et vindu? Vinduet er vel 1.60 bredt. Sannsynligvis må jeg vel ha en rullgardin bak og et lerret foran, eller finnes det lerret som sperrer lyset fullstendig?

Newcomer altec sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fudun
    Hei,

jeg vurderer å flytte AV-rommet mitt ut av den kvadratiske stua midt i leiligheten og over i et rektangulært rom i enden. Formen, og færre dører og vinduer gjør at dette er et mer praktisk rom, og forhåpentligvis blir det lettere å få til god akkustikk der inne også.

Nå har det seg slik at kortveggene i dette rommet er henholdsvis et ganske stort vindu på den ene og den andre er er skrå, så lerretet bør stå foran dette vinduet.

Blir nok ingen kompromissløs hjemmekino dette, men i dette rommet har jeg ihvertfall sjans til å få lyskontroll. Noe rammelerret lar seg nok ikke gjøre i dette rommet.

Har noen forsøkt å ha lerretet foran et vindu? Vinduet er vel 1.60 bredt. Sannsynligvis må jeg vel ha en rullgardin bak og et lerret foran, eller finnes det lerret som sperrer lyset fullstendig?
    Lerretet er jo lystett, problemet vil være klaringen mellom vindu og lerret.Har selv lerretet foran ett vindu,dette er noe mindre enn hos deg. Bruker en persienne bak,dette fungerer bra,men får noe strølys rundt lerretet på dagtid.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke alle lerreter som er helt lystette. Ettersom jeg vet er Dreamscreen sine lerreter preget av en sortbelagt bakside, noe som hindrer mer lys i å nå igjennom. Mitt Adeo-lerret er ganske lystett, men ikke helt. Så dersom det kommer lys inn bakfra vil dette kunne sees på lerretet. Så det å ha en "backup-dekning" bak vil kanskje ha noe for seg......

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker, det var det jeg mistenkte. Kjipt at tab-tensioned er så sinnsykt dyrt, men jeg må nesten ha nedtrekkbart... Vinduet er 2m høyt. Ramme foran vinduet ville blitt passe mongo.

Newcomer altec sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt Grandview er også lystett, rammespent lerret foran vindu i oppholdsrom er vel ikke å anbefale..

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greyline er også helt lystett

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat hvor lystett forskjellige duker er er vel litt relativt utifraa lyskilde på bakside og hvor mørkt man egentlig vil ha det. Et vindu som kan ha sollys direkte kan jo få lysstyrker som skinner gjennom det meste av de lerretene jeg har vært borti i alle fall, men det er klart hvis man har en lyssterk projektor som ikke klarer å slå av lyset helt i sorte partier, da kan man en svak gennomlysing av lerretet uten at det er spessielt ødeleggende og merkbart. Ville alikevel anbefale å få skikkelig avblending av lyset bak lerretet for best mulig resultat, for ikke annet enn å sikkre at det lyset som er i hjemmekinoen kommer fra projektoren, og ikke andre "støykilder". Ellers så synes jeg også at det er noe eget med det å kunne se en film med full lyskontroll i hjemmekinoen, for etterpå gå ut og nyte det fine været etterpå.....;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en rask sketchup av rommet...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har handlet inn Tupplur, og bare jeg klarer å bestemme meg hvor jeg skal handle Hitachi PJ-TX200 fra, så bestiller jeg den. Tenkte egentlig å kjøre den rett på tuppluren først, men ser blant annet at Nettdata selger med Adeo rammelerret nesten uten tillegg (er disse lerretene bra?). Har tenkt på at det kan være en løsning å bare ha en skrue på hver side av vinduet for å henge rammelerret på, da sparer jeg 9k på tab-tensioned lerret...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å kjøpe deg en finerplate som du skjærer til i størrelsen til vinduet(glasset). Så limer du denne til vindusglasset. Men det er viktig å ikke overdrive med limet da du gjerne vil ha platen av igjen ved en senere anledning. Platen kan du jo male i den fargen du vil, både på innsiden og utsiden(før du limer den på såklart) .

Har selv gjort dette en gang med flott resultat. Brukte fargen på utsiden av huset på den ene siden og fargen på rommet på den andre. Jeg skjærte platen såpass nøyaktig(bittelitt overmål) at den så å si satt av seg selv, brukte kun noen små punkt med silikon. Og det er jo ett pluss at vinduet kan brukes som vanlig, slik at krav om rømningsvei ol. fortsatt er der.

Du mister utsikten da, men da er det jo bare å trekke ned lerretet og å sette på den utsikten du selv ønsker :-P

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å miste utsikten er nok ikke aktuelt. Tror tuppluren + rammelerret kan fikse biffen, må bare tenke ut et lurt sted å stæsje lerretet når det ikke er i bruk.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •